piątek, 16 stycznia 2015

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 14 - DORINE (II)

DORINE (II) ex DORA (I) (IMO: 9133783, MMSI: 212617000, Sygnał wywoławczy: P3ZS7, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – masowiec typu „handymax”, zbudowany przez bułgarską stocznię Bulyard Shipbuilding Industry w Warnie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Wodowany pod nazwą DORA. Matką chrzestną statku została Pani Jadwiga Markowska – pracownik PŻM. Do eksploatacji jednostka weszła pod inna nazwą – DORINE, która to pierwotnie planowana była dla innej jednostki z tego kontraktu. W pierwszym rejsie masowcem dowodził kpt. Andrzej Nowak, zaś jego trasa wiodła z Warny do marokańskiego portu Sfax. 23 listopada 2002 roku dowodzona przez kpt. Andrzeja Nowaka jednostka zakończyła swój pierwszy okołoziemski rejs. Sprzedany firmie Root Maritime, został jej przekazany 26 lutego 2016 roku na redzie rumuńskiego portu Konstanca. Przemianowany na BOLKAR przez krótki czas pozostawał w eksploatacji, bowiem po sprzedaniu na złom w dniu 14 maja 2016 roku przybył do Chittagong w Bangladeszu, gdzie pod dłuższym oczekiwaniu w dniu 10 sierpnia został wprowadzony na plażę celem rozbiórki.

 

*     *     *

 

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

509

Położenie stępki:

30.09.1997

Zdanie:

16.06.1998

 

*     *     *

 

Dane techniczne

Wyporność

GT: 25.190 / DWT: 41.260 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

186,00 x 30,05 x 11,48 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

grodzie wodoszczelne: 7

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla Bryansk Engineering Works (licencyjny MAN-B&W) model 6S50MC-C Mk 7 o mocy: 8.340 kW

śruba: 1

Prędkość:

15 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

 

Ładownie / Luki

liczba: 5/5

specyfikacje ładowni:

- cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pojemność ładowni:

- Ła 1: 9.721 m3

- Ła 2: 10.858 m3

- Ła 3: 10.836 m3

- Ła 4: 10.895 m3

- Ła 5: 10.737 m3

wymiary luków:

- 1 x 9,7 x 15,3 m

- 4 x 19,8 x 15,3 m

pokrywy lukowe: hydrauliczne MacGregor

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 52.456 m3

bele: 50.720 m3

Urządzenia załadunkowe:

4 dźwigi każdy o unosie 30 ton

Załoga:

 

 

*     *     *

 

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

 

*     *     *

 

Poniżej: DORINE podczas remontu klasowego w Gdańskiej Stoczni Remontowej w Gdańsku, 03.05.2013 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz