środa, 7 stycznia 2015

Z cyklu flota "Euroafrica Linie Żeglugowe" ... cz. 3 - ALEXANDER 1

ALEXANDER 1 (IMO: 8302260, MMSI: 256800000, Sygnał wywoławczy: 9HCT9, Bandera: Malta, Port macierzysty: Valletta) – drobnicowiec projektu B358, zbudowany przez Stocznię im Lenina w Gdyni jako RADOM na zamówienie polskiego armatora Polskie Linie Oceaniczne. Matką chrzestną statku została Pani Halina Marcula – pracownik Radomskiej Wytwórni Telefonów. RADOM był pierwszym statkiem od 1951 roku, na którym to podniesiono banderę z orłem w koronie oraz dokonano oficjalnego poświęcenia (ceremonię tą celebrował ks. Biskup Andrzej Śliwiński). W pierwszym rejsie drobnicowcem dowodził kpt. Witold Sarema, zaś jego trasa wiodła do portów wschodniego wybrzeża Ameryki Południowej. Od 22 lipca 1993 roku eksploatowany przez spółkę POL-America. W październiku tego samego roku uszkodzony na skutek zderzenia ze statkiem ATLAS, do której doszło w Cieśninach Duńskich. W grudniu 1993 roku sprzedany armatorowi Unisierra Shipping i przemianowany na UNISIERRA. W kolejnych latach kilkakrotnie zmieniał nazwę na – VENUS (12.998 – 07.1999), QUARRY BAY (07.1999 – 04.2001) i GOLDEN TRADER (04.2001 – 08.2003). W sierpniu 2003 roku zakupiony przez Euroafrica Shipping Linies Co. Ltd. ze Szczecina i po przejęciu w Auckland na Nowej Zelandii przemianowany na ALEXANDER. Od grudnia 2007 roku jako ALEXANDER 1. Sprzedany na złom do indyjskiej stoczni złomowej w Alang, w dniu 15 listopada 2012 roku został wprowadzony na plażę celem przeprowadzenia rozbiórki.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B354/8

Położenie stępki:

25.11.1988

Wodowanie:

19.05.1989

Zdanie:

31.01.1990

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 11.572 / DWT: 13.864 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

148,99 x 22,00 x 9,15 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał: stal

grodzie: 8

przedziały wodoszczelne: 15

pokłady: 2

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski-Sulzer model: 6 RTA 58 o mocy: 7.080 kW

śruba: 1

Prędkość:

15

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze napędzane silnikami diesla o mocy 750 kW

Ładownie / Luki

liczba: 5/5

pojemność poszczególnych ładowni:

Ła 1: 2.252 m3

Ła 2: 3.715 m3

Ła 3: 5.512 m3

Ła 4: 3.523 m3

Ła 5: 2.659 m3

wymiary luków:

1 x 33.60 x 15.70 m

4 x 35.70 x 15.70 m

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 15.373 m3

bele: 14.596 m3

kontenery: 302 TEU

Urządzenia załadunkowe:

3 dźwigi pokładowe o unosie 12,5 ton

3 dźwigi pokładowe o unosie 25 ton

2 półmaszty o unosie 5 ton

Załoga:

 

*     *     *

Bibliografia

Krzysztof Adamczyk, Jerzy Drzemczewski, Bohdan Huras – Polskie Linie Oceaniczne Album floty 1951 – 2011, Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa Porta-Mare

www.euroafrica.com.pl

*     *     *

Poniżej: ALEXANDER 1 w trakcie załadunku w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz