ALEXANDER 1 (IMO: 8302260, MMSI: 256800000, Sygnał wywoławczy: 9HCT9, Bandera: Malta, Port macierzysty: Valletta) – drobnicowiec projektu B358, zbudowany przez Stocznię im Lenina w Gdyni jako RADOM na zamówienie polskiego armatora Polskie Linie Oceaniczne. Matką chrzestną statku została Pani Halina Marcula – pracownik Radomskiej Wytwórni Telefonów. RADOM był pierwszym statkiem od 1951 roku, na którym to podniesiono banderę z orłem w koronie oraz dokonano oficjalnego poświęcenia (ceremonię tą celebrował ks. Biskup Andrzej Śliwiński). W pierwszym rejsie drobnicowcem dowodził kpt. Witold Sarema, zaś jego trasa wiodła do portów wschodniego wybrzeża Ameryki Południowej. Od 22 lipca 1993 roku eksploatowany przez spółkę POL-America. W październiku tego samego roku uszkodzony na skutek zderzenia ze statkiem ATLAS, do której doszło w Cieśninach Duńskich. W grudniu 1993 roku sprzedany armatorowi Unisierra Shipping i przemianowany na UNISIERRA. W kolejnych latach kilkakrotnie zmieniał nazwę na – VENUS (12.998 – 07.1999), QUARRY BAY (07.1999 – 04.2001) i GOLDEN TRADER (04.2001 – 08.2003). W sierpniu 2003 roku zakupiony przez Euroafrica Shipping Linies Co. Ltd. ze Szczecina i po przejęciu w Auckland na Nowej Zelandii przemianowany na ALEXANDER. Od grudnia 2007 roku jako ALEXANDER 1. Sprzedany na złom do indyjskiej stoczni złomowej w Alang, w dniu 15 listopada 2012 roku został wprowadzony na plażę celem przeprowadzenia rozbiórki.
* * *
Historia budowy |
|
Numer stoczniowy budowy: |
B354/8 |
Położenie stępki: |
25.11.1988 |
Wodowanie: |
19.05.1989 |
Zdanie: |
31.01.1990 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
GT: 11.572 / DWT: 13.864 t. |
Wymiary (d. x sz. x z.): |
148,99 x 22,00 x 9,15 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy |
materiał: stal |
|
grodzie: 8 |
|
przedziały wodoszczelne: 15 |
|
pokłady: 2 |
|
Napęd: |
1 x 6 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski-Sulzer model: 6 RTA 58 o mocy: 7.080 kW |
śruba: 1 |
|
Prędkość: |
15 |
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
3 x zespoły prądotwórcze napędzane silnikami diesla o mocy 750 kW |
Ładownie / Luki |
liczba: 5/5 |
pojemność poszczególnych ładowni: Ła 1: 2.252 m3 Ła 2: 3.715 m3 Ła 3: 5.512 m3 Ła 4: 3.523 m3 Ła 5: 2.659 m3 |
|
wymiary luków: 1 x 33.60 x 15.70 m 4 x 35.70 x 15.70 m |
|
Pojemność ładunkowa: |
ziarno: 15.373 m3 |
bele: 14.596 m3 |
|
kontenery: 302 TEU |
|
Urządzenia załadunkowe: |
3 dźwigi pokładowe o unosie 12,5 ton |
3 dźwigi pokładowe o unosie 25 ton |
|
2 półmaszty o unosie 5 ton |
|
Załoga: |
|
* * *
Bibliografia |
Krzysztof Adamczyk, Jerzy Drzemczewski, Bohdan Huras – Polskie Linie Oceaniczne Album floty 1951 – 2011, Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa Porta-Mare |
www.euroafrica.com.pl |
* * *
Poniżej: ALEXANDER 1 w trakcie załadunku w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz