poniedziałek, 5 kwietnia 2021

Z cyklu z pilotówki ... cz. 9 - PILOT-22 ex PILOT-54

PILOT-22 ex PILOT-54 (IMO ---, MMSI: 261007020, sygnał wywoławczy: SPG2184, bandera: Polska) – pilotówka, zbudowana w 1991 roku w Tczewskiej Stoczni Rzecznej w Tczewie jako PILOT-54 dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej z Kołobrzegu (zdanie 19.12.1991). Od 1999 roku jako PILOT-22 w barwach Przedsiębiorstwa Usług Morskich Gdańsk-Pilot Sp. z o .o.

 *     *     *

 PILOT-22 ex PILOT-54 (IMO ---, MMSI: 261007020, call sign: SPG2184, flag: Poland) – a pilot boat, built in 1991 by the shipyard Tczew River Shipyard in Tczew as PILOT-54 for the Polffieries from Kolobrzeg (delivery date: 19.12.1991). From 1999 as PILOT-22 in the colors of P.U.M. Gdańsk-Pilot.

 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement (GT / NT):

54,57 t.

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

17,09 x 4,99 x 1,70 m

Kadłub / Hull:

pojedynczy, stalowy / single hull, steel

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):

1 silnik / 1 engines: Demp-MAN D2848 LE o mocy / with power: 280 kW

śruba / propeller: 1

Prędkość / Speed:

10 węzłów / knots

Załoga + pasażerowie / Crew + passengers

2 +6 os. / pers.

 *     *     *

  Bibliografia / Bibliography:

Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017

 *     *     *

Poniżej: PILOT-22, Gdańsk 25.06.2010 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: PILOT-22, Gdansk 25.06.2010 (to enlarge click on the photo).



Poniżej: PILOT-22, Gdańsk 08.03.2020 r., zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: PILOT-22, Gdansk 08.03.2020, photo: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).

Poniżej: PILOT-22, Gdańsk 04.09.2020 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: PILOT-22, Gdansk 04.09.2020 (to enlarge click on the photo).




wtorek, 30 marca 2021

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 49 - "okręt nawodny" ORP SĘP wraca do domu.

W dniu dzisiejszym po czterech tygodniach pobytu w Gdańskiej Stoczni Remontowej w Gdańsku opuścił ją prowadzony przez dwa pchacze/holowniki NOSOROŻEC G-01 i NOSOROŻEC G-02 jedne z dwóch pozostających w służbie eks-norweskich okrętów podwodnych typu Kobben – ORP SĘP (295). W trakcie tego pobytu w ramach zawartego pomiędzy komendą Portu Wojennego Gdynia a Gdańska Stocznia Remontowa kontraktu podczas pobytu w suchym doku z jednostki wymontowano baterie akumulatorów wraz z ich oprzyrządowaniem w to miejsce instalując stały balast. Poniżej zdjęcia ORP SĘP (295) autorstwa Pana Pawła Kaliszuka, prezentujące okręt po zejściu z doku, na kilka dni przed dzisiejszym holowaniem (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Jak już wyżej wspomniałem tak przygotowany okręt w dniu dzisiejszym, w godzinach porannych opuścił Gdańsk kierując się do bazy w Gdyni, gdzie wkrótce ma nastąpić na nim ceremonia ostatniego spuszczenia bandery. Poniżej relacja zdjęciowa z holowania (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Holowanie ORP SĘP (295) w obiektywie Waldemara Kossmanna.

 Holowanie ORP SĘP (295) w obiektywie Waldemara Danielewicza.















Holowanie ORP SĘP (295) w obiektywie Andrzeja Patro.




















  ORP SĘP (295) przy pirsie w P. W. Oksywie Waldemara Kossmanna.


 

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 45 - RESKO (I)

RESKO (I) (IMO: 9393462, MMSI: 311037600, Sygnał wywoławczy: C6YL7, Bandera: Wyspy Bahama, Port macierzysty: Nassau) – masowiec typu „handysize” przystosowany do żeglugi po Wielkich Jeziorach Ameryki Północnej, zbudowany przez chińską stocznię Mingde Heavy Industry w Nantong dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną statku została Pani Miłosława Błaszyk-Zjawińska – pracownik spółki Agio. W pierwszym rejsie masowcem dowodził kpt. Marek Wilczyński, zaś jego trasa wiodła do poru Ulsan a stamtąd do portu Vitoria.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

MD018

Położenie stępki:

28.08.2009

Wodowanie:

31.03.2010

Zdanie:

16.08.2010

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 20.603 / DWT: 30.000 t

Wymiary (d x sz x z):

190,00 x 23,76 m x 10,22 m

Kadłub:

typ: dwuposzyciowy

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla Wartsila 6RTA48T-B o mocy: 7.800 kW / 118 RPM

śruba: 1

Urządzenia pomocnicze:

2 x zespoły prądotwórcze z silnikiem diesla: Wartsila Auxpac 645W4L20  – każdy o mocy 655 kW, 806 kVA

1 x zespół prądotwórczy z silnikiem diesla: Wartsila Auxpac 875W6L20  o mocy 875 kW, 1094 kVA

ster strumieniowy dziobowy: 1 x 800 kW

Prędkość:

14,5 w.

Ster:

1

Ładownie / Luki:

liczba: 6/6

pokrywy luków: hydrauliczne MacGregor

Pojemność całkowita wszystkich ładowni::

ziarno: 38.340 m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

3 x elektro – hydrauliczne dźwigi pokładowe każdy o unosie 30 ton

Załoga:

 

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: RESKO w trakcie załadunku, Gdańsk 16.03.2010 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).