poniedziałek, 31 grudnia 2018

Moje fotograficzne podsumowanie 2018 roku - część I


Moje fotograficzne podsumowanie mijającego roku (trochę się tego uzbierało a to nie wszystko, bo poniższe zestawienie nie obejmuje: jednostek rzecznych, jachtów, okrętów wojennych i innych małych jednostek). Łącznie w 2018 roku "upolowałem" ponad 800 jednostek pływających :-). "Tereny łowieckie" to: Gdańsk, Gdynia, Hamburg, Heikendorf, Hel, Laboe i Kilonia.

*     *     *

My photographic summary of the passing year (a little bit of it was collected, and that`s not all, because the list below doesn`t include: river units, yachts, warships and other small units). Altogether in 2018, I`ve "hunted" over 800 floating vessels :-). The "hunting grounds" are: Gdansk, Gdynia, Hamburg, Heikendorf, Hel, Laboe and Kiel.

Wycieczkowce / Cruiseships

AIDAAURA






AIDASOL




AIDAVITA





AIDAPRIMA





ASTOR




ASUKA II





HAMBURG





MEIN SCHIFF 1





MSC MAGNIFICA





MSC PREZIOSA





QUEEN ELIZABETH





POLAR PIONEER


SAGA PEARL II




Promy / Ferries



BEN WOLLACOTT 


DAME VERA LYNN


EUROPALINK





HIIUMAA





HERJOLFUR





KARSIBÓR II





NOVA STAR





STENA BALTICA





STENA GERMANICA





STENA SCANDINAVICA





STENA NORDICA





STENA VISION





VICTORIA SEAWAYS





WAWEL





Jednostki rekreacyjne, tramwaje wodne itd/ Recreation boats / water trams, etc.



AGAT





DANUTA





DRAGON





FREYA II





HAFEN PERLE 


HALUNDER JET





LABOE





LOUISIANA STAR





MARINA





MISSISSIPPI QUEEN





ONYX





SMILE





SMILTYNE




STORTEBEKER


Żaglowce / Sailnig ships



ABEL TASMAN





ATLANTIS





ALEXANDER VON HUMBOLDT





AVONTUUR





BV 2





DAR MŁODZIEŻY





ELEGANT





FRANZIUS





JAN HUYGEN 


LA MARITE





LISA VON LUBECK





LOTH LORIEN





MARE FRISIUM





MEANDER





MERCEDES





MIR





REGINA MARIS 


SWAENSBORGH





THALASSA





ZAWISZA CZARNY




Drobnicowce i ciężarowce/ General Cargo and Heavy Lift Ships



ANNE-SOFIE





ADRIATA





ALDEBARAN





ALIZEE





AMETHYST





ANTWERPEN 


ARKLOW BAY





ARKLOW CLAN





ARKLOW DAWN





AZBURG





BBC VIRGINIA





CARIBBEAN HARMONY





CFL PROUD





DAAN





DELFIN





EEMSLIFT HENDRIKA





ELVI KULL 


EMILIE





ERIC HAMMANN





ESL AMERICA





FALKLAND





FEHN CALYPSO





FEHN COMPANION





FEMBRIA 


FREDO





FRI PORSGRUNN





FRISIANA





GLOBIA





HANNA





HAV SNAPPER





HAV ZANDER





HAVBRIS





JAN D





JOHANN





KADRI





KARIN LEHMANN





KARLA C





KLAIPEDA





KRISTEL





KROKSOE





LANGELAND





LAUWERSBORG





LENE D





LISA LEHMANN





LUMEN





LYRIKA





MALAHITE





MARIANNE DANICA





MARTTA VG





MELODY





MEREL V





MERITA





NEULAND





NIKLAS





PEAK ABERDEEN





PEAK BILBAO





PEAK DUBLIN





PERNILLE





RIGHT STEP





RIX ALLIANCE





RIX MISTRAL





RIX MUNTE






RIX PARTNER 


RMS RUHRORT





RONJA





SAMPOGRACHT





SANTA HELENA I





SARAH B





SEELAND





SIEGFRIED LEHMANN





SIMON B





SLOTERGRACHT





SPEYK





STELLAPRIMA





STORTEBEKER


SYMPHONY SKY





SYMPHONY SUN





TANAIS





TANJA





THOPAS





TIFJORD





TOLLUND





TORPO





VINGAREN





WESTERN ROCK





WILLEKE





WILSON ALMERIA





WILSON ASTAKOS





WILSON DALE





WILSON HOBRO





WILSON HUSUM





WILSON LIMERICK





WILSON VOLOS





WILOSN WESER





YASHMA





Chłodnicowce / Reefers.



EL NINO





SAMSKIP ICE





SIRIUS





SOUTHAMPTON STAR





WILD LOTUS





Kontenerowce / Containerships



A LA MARINE 


AL HILAL





ALEXANDER B





AMELAND





APL LION CITY





AS PALINA





ASTROSPRINTER





BALTIC SHEARWATER





BARZAN





BF CARTAGENA





BIANCA RAMBOW





CAP SAN LORENZO





CAP SAN MARCO





CHARLOTTA B





CMA CGM BOUGAINVILLE





CMA CGM GOYA





CMA CGM MARCO POLO





CONMAR BAY





CONMAR AVENUE





CONMAR GULF 


CONTIANNAPURNA





COSCO SHIPPING ARIES





CSCL MARS





DIMITRIS Y





ELEONORA MAERSK





EMOTION





FENJA





FREDERIK





FREJ





FREYA 


GREETJE





HARRISON





HEINRICH EHLER 


HEINZ SCHEPERS





HENNEKE RAMBOW





HERON HUNTER





HYUNDAI FORWARD





IDA RAMBOW





IRENES REMEDY 


KATHARINA SCHEPERS





LINDAUNIS





MAERSK FLENSBURG





MAERSK GUAYAQUIL





MAERSK NEWBURY





MAERSK NIAMEY





MAERSK SARAT





MAGNUS F





MANCHESTER MAERSK





MARIELYST





METTE MAERSK





MITO STRAIT





MSC ALICANTE





MSC ALTAMIRA





MSC ATHENS





MSC FILIPPA





MSC PARIS





MUSIC





NAVI BALTIC 


NEUBURG





NEUENFELDE





NORDIC LUEBECK





NORDIC STANI





NORDISABELLA





NYK ADONIS





NYK CRANE





OOCL RAUMA





PRIAMOS 


RAGNA 


RIO DE LA PLATA





RUMBA


SALAHUDDIN





SAMSKIP CHALLENGER





SAN CLEMENTE





SEASPAN THAMES





SEASPAN ZAMBEZI





SM TACOMA





STEEN





SYDNEY TRADER





TAMPA TRIUMPH





THETIS D





TORONTO EXPRESS





VANQUISH





VERA RAMBOW





VIONA





VORONEZH 


WES AMELIE





YM WHOLESOME





Masowce / Bulkers



ALPHA VISION





ANGELIC GLORY





BOGDAN





BULKNES





CLIA





DAXIA





DESPINA D




EMMA OLDENDORF





ETERNAL BLISS





FIORELA






GEMINI


GLORY FIRST





GOLDEN PEARL





GRAIG ROTTERDAM





HORIZON II





KARPATY





KEY INTEGRITY





MEDI GLADSTONE





MEDI TAIPEI 


MEL PRIDE





NORDANVIK





OLYMPIA GR





PAOLO U





POLAR STAR





SBI SWING





SKADI





SONGA GENESIS


STAR HARMONY





STAR ISMENE





STAR SIRIUS





STELLA TESS





STENTOR





SUDETY 


SUNRISE RAINBOW






TIGER NORTH





TRITON HAWK





VAMOS





XIN SHUN





Zbiornikowce / Tankers



AEGEAS





ALCEDO





AMARANT





AMBER 1





AMETHYST





ANGELA





ARTEMIS





ASTRAL





BAVLY





BESIKTAS ICELAND





BESIKTAS PERA





BITTEN THERESA





BOTHNIA





CANSU Y





CORAL PAVONA


CORAL PARANESIS





CRYSTALWATER





DONIZETI





DUTCH AQUAMARINE





EBBA 2





FINJA





FURE WEST





GRANATO





HORDAFOR VII





INDIAN POINT





JANA


JO REDWOOD





KEY SOUTH





KHATANGA





KRONBORG





MARINUS





MEDI ADRIATIC





NANSEN SPIRIT





NAVE VELOCITY


PALLAS GLORY





ROMANKA





ROSSINI





SCIROCCO





SEACLIPPER





SEYCHELLES PIONEER





SONGA PEARL





SONGA SAPPHIRE





STEEL





STEN SUOMI





STRAITVIEW


TEAM SAPPHIRE





TROY





VARKAN MARMARA





Jednostki conro, ro-ro, pojazdowce / con-ro, ro-ro, vehicle cariers



ATLANTIC SEA





ATLANTIC SUN





BORE BAY





ELISABETH RUSS


FINNMERCHANT





GENCA





GRANDE AMERICA





GRANDE SICILIA





GREEN RIDGE





KRAFTCA





MAKASSAR HIGHWAY





PULPCA





SCA OSTRAND





VIKING CONSTANZA





VIKINGLAND





Holowniki / Tugs



AJAKS





AKUL





AMON





ARGO / ARES





BODO


BÓBR





BUGSIER 2





BUGSIER 7





BUGSIER 14





BUGSIER 16





BUGSIER 18





BUGSIER 22





BULK





CENATAUR II





FAIRPLAY IV





FAIRPLAY V





FAIRPLAY VI





FAIRPLAY VII





FAIRPLAY VIII





FAIRPLAY IX





FAIRPLAY XVI





FAIRPLAY 26





HEKTOR





HERKULES





HOLTENAU





KAROL





KIEL





MAREK





MICHEL





NOK 1





NOSOROŻEC B01





OCEAN





ODYS





OKEANOS





PETER





SALMO


SCHARHORN





SD ROVER





SŁOŃ





STEIN





STRALSUND





TAK 11





TAUCHER O WULF 3





TAURUS





TYTAN II





VB BREMEN





VB PERFECT





VB PROPMT





VB RASANT





VB RONNEBECK





VEGA





WILHELMINE


WOJTEK


ZP BEAR





ZP BISON





ZP BOXER





ZP BULLDOG





ZYKLON





Jednostki szkolne, badawcze / training / research vessels.

AKADEMIK BORIS PETROV


HORYZONT II


 Pływające dźwigi, pogłębiarki, szalandy, jednostki przemysłu „offshore” / Floating cranes, dredgers, barges, offshore units.



AURORA G





BALTIC WORKER





BOA GALATEA





CONRAD CONSUL


DP 2





EM EXPRESS





K1





KIGORIAK





KRAKEN





MAJA





MAŁŻ II





REM 220





ROLAND X


SABLE EXPRESS





SAMSON





SEVEN MAR





SHOALWAY 


SM-PRC-101


SM-PRC-102





SM-PRC-103





SM-PRC-105


SM-PRC-108





SM-PRC-110 / SM-PRC-112





Pilotówki / Pilot boats.



HOLTENAU





LOTSE 1





LOTSE 3





LOTSE 4





PILOT 3





PILOT 5





Jednostki rybackie / Fishing vessels.



ANJA





AQUA TROMOY





BALTYSKAYA KOSA





ESTER





HEI 4 DAGMAR 


HEI 22 MARIA





HEL 3





HEL 6





HEL 10





HEL 23





HEL 37





HEL 102





HEL 112





HEL 125





HEL 150





HEL 152





KUŹ 45





SC 10 AMRUMBANK





SF 20 SKINNEY





SF 77 THORIR





STUBNITZ





UST 155





VE 55 HUGINN


YANTARNYY


czwartek, 27 grudnia 2018

Z cyklu bunkierki ... cz. 6 - PURITY ex BUKOWIEC



PURITY ex BUKOWIEC (IMO 7704069, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: 5VBS7, bandera: TOGO) – zbiornikowiec paliwowy (bunkierka) projektu ZB-1000 (Biuro Projektowe Navicentrum z Wrocławia) zbudowany przez Wrocławską Stocznię Rzeczną we Wrocławiu na zamówienie Centrali Produktów Naftowych – Oddział w Szczecinie. Zbiornikowiec przeznaczony do przewozu paliw ciężkich o temperaturze zapłonu powyżej 61˚C oraz zaopatrywania w paliwo dużych statków w portach jak i na redach. Z początkiem nowego stulecia właścicielem zbiornikowca został Polski Koncern Naftowy ORLEN z Płocka. W czerwcu 2002 roku sprzedany PUM Ship-Service S.A. ze Szczecina. Ponad dziewięć lat później, w grudniu 2011 roku sprzedany zagranicznemu armatorowi a jego obecna nazwa to PURITY. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • 26.11.1984 – kolizji z niemieckim drobnicowcem SCHLEI, do której doszło o 17:54 w trakcie manewrowania w porcie szczecińskim, przyczyna: defekt systemu sterowania śrubą nastawną,
  • 24.03.2006 – kolizja z jednostką pożarniczą MOT-MSPR-1, do której doszło o 14:15 w  porcie gdańskim w trakcie podchodzenia do barki paliwowej, przyczyna: nie uwzględnienie przez kapitana zbiornikowa panujących warunków pogodowych (porywisty wiatr),
  • 02.08.2007 – kolizja z promem Galileusz, do której doszło około godziny 22:30 w Świnoujściu w trakcie podchodzenia pod burtę promu, przyczyna: błędne manewrowanie kapitana zbiornikowca.
 *     *     *

PURITY ex BUKOWIEC (IMO 7704069, MMSI: ---, Call sign: 5VBS7, flag: TOGO) – a project ZB-1000 (Design Office Navicentrum from Wroclaw) fuel tanker (bunkering vessel) built by the Wroclaw River Shipyard in Wroclaw on request of Centrala Produktow Naftowych (CPN) – Branch in Szczecin. Tanker designed for transport of heavy fuels with an ignition above 61˚C and supplying in fuel large ships in ports as well on the roadsteads. At the beginning of the new century, the ORLEN Oil Company from Plock became the owner of the tanker. In June 2002 sold to PUM Ship-Service S.A. from Szczecin. Over nine years later in December 2011 sold to the foreign shipowner and its current name is PURITY. Of the more important events in the life of the unit, it is worth mentioning:
  • 26.11.1984 – collision with the German general cargo ship SCHLEI, which occurred at 17:54 during maneuvering in the port of Szczecin, cause: defect of the control system of the controllable pitch propeller,
  • 24.03.2006 – collision with the fire-fighting unit MOT-MSPR-1, which occurred at 14:15 in the port of Gdansk while approaching to the fuel barge, cause: the tanker master failure to take into account the prevailing weather conditions (strong wind),
  • 02.08.2007 – collision with ferry GALILEUSZ, which occurred around 22:30 in the port of Swinoujscie, while approaching the side of the ferry, cause: erroneous maneuvering of the captain of the tanker.
 *     *     *

Zbiornikowce projektu ZB-1000 / Project ZB-1000 tankers:

  • HALICZ – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/1, data zdania / delivery date: 31.12.1975, status: w służbie / in service,
  • LUBAŃ ob./now: OSTA ex ALFA TANK ex WHITANK (?) – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/2, data zdania / delivery date: 21.04.1976, status: w służbie / in service, 
  • PORONIEC – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/3, data zdania / delivery date: 10.11.1976, status: w służbie / in service, 
  • BUKOWIEC ob./now: PURITY – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/4, data zdania / delivery date: 26.08.1977, status: w służbie / in service,
  • ŚLĘŻA ob./now: DA CHRIS – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/5, data zdania / delivery date: 22.12.1977, status: w służbie / in service,


*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 697 t. / 991 t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 60,81 x 9.30 x 3,65 m,
  • Kadłub / Hull:
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull,
    • grodzie / bulkheads: 9,
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1,
  • Napęd / propulsion:
    • 1 x 4 suwowy 6 cylindrowy silniki diesla / 1 x 4 stroke 6 cylinders diesel engine: H.Cegielski-Sulzer 6AL25/30 o mocy / with power 692 kW (941 KM / HP),
    • 1 x 3 płatowa śruba nastawna / 1 x 3 bladed controllable pitch propeller,
  • Prędkość / Speed: 12,0 węzłów / knots,
  • Zbiorniki Ładunkowe / Cargo tanks:
    • liczba zbiorników / tanks numer: 8,
    • pojemność zbiorników / tanks capacites: 1.187 ton,
  • Urządzenia załadunkowe / Cargo handling:
    • 2 pompy hydrauliczne o wydajności 192/324 / 2 hydraulic pumps with efficiency 190/324 each,
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • paliwo / fuel: 29 t.,
    • balast / ballast: 130 t.,
  • Załoga / Crew: 2 x 6 os. / pers.
 *     *     *

Bibliografia / Bibliography:



*     *     *

Poniżej zdjęcie zbiornikowca BUKOWIEC, Gdańsk lipiec 1999 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of tanker BUKOWIEC, Gdansk, July 1999, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie: zbiornikowca BUKOWIEC, Szczecin kwiecień 2008 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of tanker BUKOWIEC, Szczecin April, 2008 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia: zbiornikowca BUKOWIEC, Szczecin 11 wrzesień 2009 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tanker BUKOWIEC, Szczecin September 11, 2009 (to enlarge click on the photo). 


 

wtorek, 25 grudnia 2018

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 39 - Bułgarskie ziemie czyli masowce projektu B584


Masowiec projektu B584 – seria trzech jednostek zbudowanych przez bułgarską stocznię Georgi Dimitrov w Warnie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska na podstawie polskiej dokumentacji projektowej. Oprócz owych trzech jednostek bułgarska stocznia zbudowała jeszcze 61 masowców tego projektu (3 serie), przeznaczonych dla armatora bułgarskiego, rumuńskiego, armatorów radzieckich jak i z krajów zachodnich.

*     *     * 

ZIEMIA BIAŁOSTOCKA (IMO 7210915, sygnał wywoławczy: SQBH) – numer budowy NB103, położenie stępki: 25.06.1971, wodowanie: 08.01.1972 (matka chrzestna Anna Kiełcz), data zdania: 30.07.1972. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w maju 1987 roku podczas opuszczania portu Brunswick, uderzył w filar mostu Sydney Lanier Bridge poważnie go uszkadzając,
  • w sierpniu 1990 roku w trakcie remontu w Stoczni Gdyńskiej uszkodzony przez pożar, w którym śmierć poniósł jeden z pracowników stoczni,
  • w sierpniu 1995 roku w trakcie kontroli statku przez irlandzkich celników, wykryto przemyt 600 żółwi z Argentyny,
  • w trakcie rejsu na Morzu Północnym w niewyjaśnionych okolicznościach wypadł za burtę i utonął dowodzący statkiem kapitan Jan Berny,
  • 20 września 1998 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem pocięcia na złom.

*     *     * 

ZIEMIA OLSZTYŃSKA (IMO , sygnał wywoławczy: SQDR) – numer budowy NB106, położenie stępki: 09.01.1973, wodowanie: 30.04.1973 (matka chrzestna Danuta Buzińska), data zdania: 30.09.1973. ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w grudniu 1986 roku podczas marszu rzeką Św. Wawrzyńca, w gęstej mgle, na skutek błędu pilota, wszedł na skalistą mieliznę, doznając przebicia kadłuba i zalania forpiku – po częściowym odlichtunku, ściągnięty z mielizny i wyremontowany w Montrealu,
  • 2 sierpnia 1999 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem pocięcia na złom.

Poniżej: ZIEMIA OLSZTYŃSKA - reda Gdańska 12.09.1994, autor Sigismund Lietka, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZIEMIA OLSZTYŃSKA - Gdansk roadstead 12.09.1994, author Sigismund Lietka, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: ZIEMIA OLSZTYŃSKA - Elewator Ewa Szczecin, autor nieznany, źródło: www.polsteam.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZIEMIA OLSZTYŃSKA - Elevator Ewa, Szczecin, author unknown, source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: ZIEMIA OLSZTYŃSKA, autor Fred Miller II, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZIEMIA OLSZTYŃSKA, author Fred Miller II, source: www.shispotting.com (to enlarge, click on the photo).


*     *     * 
ZIEMIA OPOLSKA / LAKE TAHOE (IMO: 7334254, sygnał wywoławczy: SQBE / V7AB7) – numer budowy NB107, położenie stępki: 03.05.1973, wodowanie: 29.07.1973 (matka chrzestna  Teresa Morawiec), data zdania: 31.12.1973. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w pierwszym rejsie skierował się do Brazylii,
  • w marcu 1977 roku w trakcie rozładunku w Gdańsku, na skutek błędu załogi, podczas napełniania balastów nastąpiło zalanie siłowni okrętowej,
  • 3 maja 1989 roku w trakcie rejsu z ładunkiem zboża z Port Cartier do Polski, w gęstej mgle na wodach Cieśniny Cabota zderzył się kanadyjskim trawlerem CAPE FOURCHU, który na skutek odniesionych uszkodzeń poszedł na dno bez strat w załodze,
  • 30 kwietnia 1991 roku wniesiony jako wkład kapitałowy do spółki BASCO, zmienił nazwę na LAKE TAHOE,
  • 14 lipca 1997 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem pocięcia na złom.

Poniżej: ZIEMIA OPOLSKA, autor Ralf Gierke, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZIEMIA OPOLSKA, made by Ralf Gierke, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: LAKE TAHOE, autor Fred Miller II, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: LAKE TAHOE, author Fred Miller II, source: www.shispotting.com (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: ZIEMIA OPOLSKA, autor Selim Sane, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZIEMIA OPOLSKA, author Selim San, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).

  
*     *     *

Rysunek masowce projektu B584, magazyn Morze, archiwum Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

*     *     * 
Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacemet: GT: 16.119 t. / DWT: 23.720 t.,
  • Wymiary (d x sz. z) /Dimensions (l x b x d): 185,21 x 22,80 x 9,80 m,
  • Kadłub / Hull:
    • typ: pojedynczy/ single hull,
    • materiał / material: stal / steel,
  • Napęd / Propulsion:
    • 1 dwusuwowy 7 cylindrowy silnik diesla / 1 two stroke 7 cylinders diesel engine: H.Cegelski-Sulzer 7RD76 o mocy / with power: 11.200 KM / HP,
    • śruba / propeller: 1,
    • ster / rudder: 1;
  • Prędkość / Speed: 17,1 w. / kn.,
  • Ładownie / Holds:
    • liczba ładowni / numer of cargo holds: 7,
    • pojemność ładowni / holds capacity: 33.135 m3 (ziarno / grain),
  • Luki / Hatches:
    • liczba luków / number of hatches: 7,
    • wymiary luków / hatch dimensions: 14,7 x 11,4, 10,6 x 11,4 m, 13,1 x 11,4 m, 10,6 x 11,4 m, 13,1 x 11,4 m, 10,6 x 11,4 m, 13,1 x 11, 4 m,
  • Urządzenia dźwigowe/ Lifting equipment: brak / none,
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities: 
    • balast / ballast: 8.476 cu.m. (ZIEMIA OPOLSKA) ~ 9.799 cu.m. (ZIEMIA OLSZTYŃSKA),
    • paliwo / fuel: 1.035,7 t. (ZIEMIA BIAŁOSTOCKA) ~ 1.466 t. (ZIEMIA OPOLSKA),
  • Załoga / Crew: 42 os. / pers.,
  • Pasażerowie / Passengers: 2 os. / pers.

*     *     * 

Bibliografia / Bibliography:
  • Krzysztof Gogol, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Wydawnictwo Porta-Mare,
  • Wiktor Fenrych, Andrzej Mielczarek – Żegluga Polska S.A. Polska Żegluga Morska 1927 – 1951 -1975 Katalog Floty, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Szczecinie.