NEUWERK (IMO: 9143984, MMSI 211267710, Sygnał wywoławczy: DBJM) – wielozadaniowa jednostka zbudowana w 1998 r. przez stocznię Volkswerft Stralsud GmbH ze Stralsundu dla Wasser- & Schiffahrtsverwaltung (Urząd ds. Dróg Wodnych i Żeglugi) z przeznaczeniem dla jej oddziału w Cuxhafen. Zakres zadań Neuwerka jest zróżnicowany, jego głównym, codziennym zadaniem jest stawianie i podejmowanie boi nawigacyjnych. Dodatkowo jednostka pełni też funkcję „policji morskiej” a w razie wypadku może być również wykorzystywana do kontroli i usuwania zanieczyszczeń lub specjalistycznych działań gaśniczych. Ze względu na posiadane wyposażenie oraz konstrukcję kadłuba NEUWERK może także holować czy też ściągać statki tkwiące na mieliźnie oraz kruszyć lód o grubości do 50 cm.
* * *
|
Historia budowy / Build history |
|
|
Numer stoczniowy / Yard numer: |
415 |
|
Położenię stępki / Keel laid: |
14.02.1997 |
|
Wodowanie / Launched: |
27.09.1997 |
|
Ukończenie / Completed: |
01.06.1998 |
* * *
|
Dane techniczne |
|
|
Wyporność: |
GT: 3.422 / DWT: 1.907 |
|
Wymiary (d. x sz. x z.): |
78,91 x 18,63 x 5,79 m |
|
Kadłub: |
stalowy, spawany, ze wzmocnieniami lodowymi (klasa E3) |
|
Napęd diesel – elektryczny: |
3 x 16 cylindrowe silniki wysokoprężne MTU model 16V595 TC 50 o mocy 3.000 kW |
|
2 pędniki Schottel |
|
|
Prędkość: |
15 w. |
|
Wyposażenie pomocnicze: |
1 x 12 cylindrowy pomocniczy silnik wysokoprężny MTU 12V396 TC 54 o mocy 969 kW |
|
1 x 8 cylindrowy pomocniczy silnik wysokoprężny MTU 8V183 TE 52 o mocy 300 kW |
|
|
dziobowy ster strumieniowy o mocy 2.600 kW |
|
|
Wyposażenie p.poż.: |
2 monitory wodno – pianowe o wydajności 1.200 m3/h |
|
2 monitory wodno – pianowy o wydajności 300 m3/h |
|
|
pokładowe hydranty pożarowe, umożliwiające gaszenie pożaru przy użyciu węży |
|
|
Wyposażenie do usuwania zanieczyszczeń: |
2 ramiona do usuwania zanieczyszczeń z powierzchni morza o wydajności 640 m3/h |
|
stacja separacji mieszkanki olejowo – wodnej |
|
|
łączna pojemność ładunkowa zbiorników 1.037 m3 w tym 4 zbiorniki ładunkowe ze stali nierdzewnej 950 m3 |
|
|
zapory przeciw rozlewowe Ro-Boom o długości 400 m |
|
|
zapora przeciw rozlewa Weir-Boom |
|
|
system filtracji powietrza |
|
|
Wyposażenie holownicze: |
rufowa wciągarka holownicza cierna o sile trzymania na hamulcu 2.000 kN – lina holownicza 1.000 m, ø 62 mm |
|
pachoły holownicze |
|
|
sprzęt do holowania |
|
|
Uciąg: |
1.130 kN |
|
Pozostałe wyposażenie: |
pokład roboczy do transportu boi nawigacyjnych |
|
dźwig pokładowy firmy NFM do stawiania i podejmowania boi o unosie 225 kN i zasięgu 25 m |
|
|
wciągarki robocze |
|
|
warsztat |
|
|
Wyposażenie ratownicze: |
ambulatorium okrętowe |
|
Łodzie: |
1 łódź ratunkowa |
|
1 szybka łódź robocza |
|
|
Załoga: |
16 os. |
* * *
|
Bibliografia |
|
https://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/53387/WSA_Cuxhaven_-_Gewaesserschutzschiff_-_Neuwerk |
* * *
Poniżej NEUWERK w stoczni Nordwerft na wodach 06.05.2016 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej NEUWERK opuszcza Hamburg po pobycie w stoczni Nordwerft na wodach 06.05.2016 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz