poniedziałek, 25 sierpnia 2025

Z cyklu okręty wojenne i jednostki pomocnicze ... cz. 103 - A1454 BORKUM

 

A 1454 BORKUM ex BRITOIL GUARDIAN ex CORAL GUARDIAN (IMO 9797280, MMSI: 211947000, sygnał wywoławczy: DRLH, bandera: Niemcy) – holownik pełnomorski / okręt ratowniczy, zbudowany w 2022 roku jako holownik do obsługi kotwic i zaopatrzenia przez chińską stocznię Guangdong Yuexin O. E. z Guangzhou. W listopadzie 2022 roku odebrany przez spółkę Britoil Offshore Services Pte. Ltd. z Singapuru dla której pływał pod nazwą CORAL GUARDIAN (11.2022 – 01.2023) a następnie BRITOIL GUARDIAN (01.2023 – 09.2024). W połowie 2024 roku zakupiony przez Federalny Urząd ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Sił Zbrojnych (BAAINbw - Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) z przeznaczeniem dla Deutsche Marine. Podobnie jak zakupiony wcześniej z rynku jednostek używanych holownik RÜGEN tak BORKUM jest tymczasowym rozwiązaniem pomostowym, które wypełni lukę po wycofanych ze służby trzech wiekowych jednostkach (A 1458 FEHMARN – Klasse 720, A1452 SPIEKEROOG i A1451 WANGEROOGE – oba Klasse 722) do czasu wejścia do służby nowych okrętów ratowniczych

*     *     *

A 1454 BORKUM ex BRITOIL GUARDIAN ex CORAL GUARDIAN (IMO 9797280, call sign: DRLH, flag: Germany) – s eagoing tug/rescue vessel built in 2022 as an anchor handling and supply tug by the Chinese shipyard Guangdong Yuexin O. E. of Guangzhou. In November 2022, it was commissioned by Britoil Offshore Services Pte. Ltd. of Singapore, for which it sailed under the name CORAL GUARDIAN (November 2022 – January 2023) and then BRITOIL GUARDIAN (January 2023 – September 2024). In mid-2024, it was purchased by the Federal Office for Equipment, Information Technology and Support of the Armed Forces (BAAINbw - Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) for Deutsche Marine. Similarly to the tug RÜGEN, which was previously purchased from the used vessel market, BORKUM is a temporary bridging solution that will fill the gap left by the decommissioning of three old vessels (A 1458 FEHMARN – Class 720, A1452 SPIEKEROOG and A1451 WANGEROOGE – both Class 722) until the new rescue ships enter service.

*     *     *

Historia budowy / Build history:

Stoczniowy numer budowy / Yard number:

YX3252S

Data położenia stępki / Date of keel laid:

04.07.2025

Wodowanie / Launch date:

23.01.2016

Data ukończenia / Date of build:

22.11.2022

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement:

2.885 GT, 866 NT, 1.826 DWT

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

69,90 x 16,90 x 5,5 m

Kadłub / Hull:

materiał: stal / material: steel

przedziały / compartments: ---

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd / Propulsion:

3 x 16 cylindrowe silniki wysokoprężne Caterpillar 3516C – każdy o mocy 2.100 kW / 3 x 16 cylinders Caterpillar 3516C diesel engines – each power: 2.100 kw

2 x pędniki azymutalne Steerprop SP 45D – każdy o mocy 2.900 kW / 2 azimuth thrusters Steerprop SP 45D – each power: 2.900 kW

2 dziobowe stery strumieniowe Schittel STT FP – każdy o mocy 560 kW / 2 bow thrusters Schottel STt FP – each power 560 kW

Prędkość / Speed:

13,5 węzła / knots

Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:

2 zestawy prądotwórcze składające się z silnika wysokoprężnego Caterpillar C18 i alternatora – każdy o mocy 550 kW / 2 generating sets consisting of a Caterpillar C18 diesel engine and an alternator – each power: 550 kW

1 awaryjny zestaw prądotwórczy składający się z silnika wysokoprężnego Cummins 6CT8.3-DM i alternatora o mocy 110 kW / 1 emergency generating set consisting of a Cummins 6CT8.3-DM diesel engine and an alternator with power 110 kW

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

dziobowa wciągarka Macgregor – uciąg na hamulcu 150 t. / forward Macgregor winch/windlass – brake holding 150 t.

główna wciągarka holownicza w  układzie kaskadowym Macgregor – uciąg na hamulcu 250 t. / main Macgregor waterfall tow winch – brake holding 250 t.

2 wciągarki holownicze Macgregor – każda 10 t. / 2 Macgregor tugger winch – each 10 t.

2 kabestany / 2 capstans – Mackgregor –5t.

pachoł holowniczy / tow pins: Macgregor  – 250 t.

wałek rufowy / stern roller: 250 t. SWL

Uciąg / Bollard Pull:

100 t.

Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:

1 dźwig pokładowy TTS / 1 TTS deck crane – 6t.SWL @ 17m

łódź robocza / work boat: 1

warsztaty / workshops

Wyposażenie p.poż. (klasa FiFi I) / FiFi equipment (FiFi I class):

2 pompy, każda o wydajności 1.730 m3/h / 2 pumps, with a capacity of 1.730 m3/h each

2 monitory, każdy o wydajności 1.200 m3/h / 2 monitors, with a capacity of 1.200 m3/h each

1 zestaw kurtyny wodnej / 1 water curtain set

Pokład ładunkowy / Cargo deck:

powierzchnia pokładu / deck area: 358 m2

pojemność ładunkowa / cargo capacity: 750 t.

wytrzymałość pokładu / deck strenght: 7.0 t/m2

Uzbrojenie / Armament

brak / none

Wyposażenie mostka / Bridge equipment:

radary / radars: 1 x FAR 2817, 1 x FAR 2837S

ECDIS: 2 x FMD-300

echosonda / echo sounder:

AIS, Navtex, GPS, UHF, VHF, Inmarsat F (Felcom 500)

System dynamicznego pozycjonowania / Dynamic positioning system

Klasa / class: DP2

System: Kongsberg K-POS DP-21

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

paliwo / fuel: 567 t.

woda / freshwater: 585 m3

balast / ballast:980 m3

Załoga / Crew:

20+25 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography

https://www.britoil.com.sg/vessels

https://zbiam.pl/drugi-holownik-morski-zakupiony-dla-deutsche-marine/

*     *     *

Poniżej: A1454 w bazie Kiel-Wik, 21.06.2025 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: A1454 BORKUM at Kiel-Wik base, 21.06.2025 (to enlarge click on the photo).





















 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz