GARDNO (III) (IMO: 9767704, MMSI: 311000556, Sygnał wywoławczy: C6CR9, Bandera: Wyspy Bahama, Port macierzysty: Nassau) – masowiec typu „lakermax”, przystosowany do żeglugi po Wielkich Jeziorach Ameryki Północnej, zbudowany przez chińską stocznię Jiangsu Newyangzi Co. z Jangzijang dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. W 2017 roku PŻM zrezygnował z dostawy masowca, którego kadłub został zwodowany w październiku 2016 roku. Nieukończony masowiec zostaje sprzedany otrzymując nazwę MONT D`IBERVILLE. Ostatecznie po renegocjacji umowy jednostka zostaje ukończona dla PŻM, otrzymując nazwę GARDNO (formalnie jednostka zarejestrowana jest na spółkę zależną Kilo One Maritime Ltd.). W pierwszy rejs eksploatacyjny, dowodzony przez kpt. Andrzeja Kaźmierskiego statek wyrusza do południowokoreańskiego portu Pyeongtaek po ładunek wyrobów stalowych, z którymi następnie kieruje się portu Altamira Tamaulipas w Meksyku i Mobile w USA. Uroczysty chrzest jednostki ma miejsce podczas jej pierwszej wizyty w kraju a konkretnie w Policach w dniu 11 grudnia 2018 roku. Matką chrzestną statku została Pani Elżbieta Majchrowicz – sekretarka dyrektora naczelnego PŻM.
* * *
Historia Budowy |
|
Numer budowy: |
YZJ2014-1190 |
Położenie stępki: |
16.11.2015 |
Wodowanie: |
06.10.2016 |
Zdanie: |
16.05.2018 |
* * *
Dane techniczne |
||
Wyporność: |
GT: 22.982 / DWT: 36.643 t |
|
Wymiary (d x sz x z): |
199,99 x 24,68 x 11,25 |
|
Kadłub: |
typ: dwuposzyciowy |
|
materiał kadłuba: stal |
||
grodzie wodoszczelnie: 8 |
||
pokłady ciągłe: 1 |
||
Napęd: |
1 x 5 cylindrowy silnik diesla Hudong-MAN-B&W 5S50ME-B9.5 o mocy: 5.850 kW przy 85 obr./min. |
|
pojedyncza śruba o stałym skoku |
||
Urządzenia pomocnicze: |
2 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla: MAN 5L23/30H i alternatora – każdy o mocy 650 kW |
|
1 zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla: MAN 7L23/30H i alternatora o mocy 910 kW |
||
ster strumieniowy dziobowy: 1 x 800 kW |
||
Prędkość: |
14,5 w. |
|
Ster: |
1 |
|
Ładownie / Luki: |
liczba: 6/6 |
|
Wymiary luków: |
3 x 20,8 x 17,6 m |
|
1 x 14,4 x 17,6 m |
||
1 x 14,4 x 15,6 m |
||
1 x 12,8 x 17,6 m |
||
pokrywy luków: hydrauliczne typu folding |
||
Urządzenia za i wyładunkowe: |
3 elektro – hydrauliczne dźwigi pokładowe MacGregor każdy o unosie 36 ton i wysięgu 30 metrów |
|
Pojemność całkowita wszystkich ładowni: |
ziarno: 38.340 m3 |
|
Pojemność zbiorników: |
balast: 18.398 m3 |
|
paliwo: 1.844 m3 |
||
Załoga: |
21~26 os. |
* * *
Bibliografia |
Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021 |
* * *
Poniżej GARDNO, Stocznia Nauta, Gdynia 16.04.2023, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej GARDNO, Stocznia Nauta, Gdynia 01.05.2023, zdjęcia: Waldemar Danielewicz i Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej GARDNO, Stocznia Nauta, Gdynia 18.05.2023, zdjęcia: Paweł Kaliszuk (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej GARDNO, Stocznia Nauta, Gdynia 26/27.05.2023, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej GARDNO, Stocznia Nauta, Gdynia 18.05.2023, zdjęcia: Paweł Kaliszuk (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej GARDNO, Stocznia Nauta, Gdynia 25.06.2023, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej GARDNO reda Gdańska 10.07.2023, zdjęcie: Waldemar Danielewicz(aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej GARDNO, Nabrzeże Bytomskie, Gdańsk 14.07.2023, zdjęcia: Waldemar Danielewicz(aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Przepisy dotyczace rejestracji statkow powoduja ze nie istnieja na rufie napisy np.Gdynia lub Szczecin co bylo normalne w wypadku PZM.Nie wyglada to to pieknie ale...pieniadze a biurokraci sa bardzo ograniczeni umyslowo. Ciekawi mnie nieznany system szalup ratunkowych a zwlaszca o typie rufowym. Kiedys byly tylko na ratownikach do zrzutu z malej wysokosci i w ruchu. Wiadomo ze jedna wiecej szansa ratunku ale nigdy nie widzialem operacji z rufu na duzej wysokosci zwlaszcza tylko pod balastem. Szczesliwego Nowego Roku abysmy nie musieli uzywac zadnych szalup ratunkowych.
OdpowiedzUsuń