wtorek, 26 grudnia 2023

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 68 - GARDNO (III)

GARDNO (III) (IMO: 9767704, MMSI: 311000556, Sygnał wywoławczy: C6CR9, Bandera: Wyspy Bahama, Port macierzysty: Nassau) – masowiec typu „lakermax”, przystosowany do żeglugi po Wielkich Jeziorach Ameryki Północnej, zbudowany przez chińską stocznię Jiangsu Newyangzi Co. z Jangzijang dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. W 2017 roku PŻM zrezygnował z dostawy masowca, którego kadłub został zwodowany w październiku 2016 roku. Nieukończony masowiec zostaje sprzedany otrzymując nazwę MONT D`IBERVILLE. Ostatecznie po renegocjacji umowy jednostka zostaje ukończona dla PŻM, otrzymując nazwę GARDNO (formalnie jednostka zarejestrowana jest na spółkę zależną Kilo One Maritime Ltd.). W pierwszy rejs eksploatacyjny, dowodzony przez kpt. Andrzeja Kaźmierskiego statek wyrusza do południowokoreańskiego portu Pyeongtaek po ładunek wyrobów stalowych, z którymi następnie kieruje się portu Altamira Tamaulipas w Meksyku i Mobile w USA. Uroczysty chrzest jednostki ma miejsce podczas jej pierwszej wizyty w kraju a konkretnie w Policach w dniu 11 grudnia 2018 roku. Matką chrzestną statku została Pani Elżbieta Majchrowicz – sekretarka dyrektora naczelnego PŻM.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

YZJ2014-1190

Położenie stępki:

16.11.2015

Wodowanie:

06.10.2016

Zdanie:

16.05.2018

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 22.982 / DWT: 36.643 t

Wymiary (d x sz x z):

199,99 x 24,68 x 11,25

Kadłub:

typ: dwuposzyciowy

materiał kadłuba: stal

grodzie wodoszczelnie: 8

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 5 cylindrowy silnik diesla Hudong-MAN-B&W 5S50ME-B9.5 o mocy: 5.850 kW przy 85 obr./min.

pojedyncza śruba o stałym skoku

Urządzenia pomocnicze:

2 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla: MAN 5L23/30H i alternatora  – każdy o mocy 650 kW

1 zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla: MAN 7L23/30H  i alternatora o mocy 910 kW

ster strumieniowy dziobowy: 1 x 800 kW

Prędkość:

14,5 w.

Ster:

1

Ładownie / Luki:

liczba: 6/6

Wymiary luków:

3 x 20,8 x 17,6 m

1 x 14,4 x 17,6 m

1 x 14,4 x 15,6 m

1 x 12,8 x 17,6 m

pokrywy luków: hydrauliczne typu folding

Urządzenia za i wyładunkowe:

3 elektro – hydrauliczne dźwigi pokładowe MacGregor każdy o unosie 36 ton i wysięgu 30 metrów

Pojemność całkowita wszystkich ładowni:

ziarno: 38.340 m3

Pojemność zbiorników:

balast: 18.398 m3

paliwo: 1.844 m3

Załoga:

21~26 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej GARDNO, Stocznia Nauta, Gdynia 16.04.2023, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej GARDNO, Stocznia Nauta, Gdynia 01.05.2023, zdjęcia: Waldemar Danielewicz i Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej GARDNO, Stocznia Nauta, Gdynia 18.05.2023, zdjęcia: Paweł Kaliszuk (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej GARDNO, Stocznia Nauta, Gdynia 26/27.05.2023, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej GARDNO, Stocznia Nauta, Gdynia 18.05.2023, zdjęcia: Paweł Kaliszuk (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej GARDNO, Stocznia Nauta, Gdynia 25.06.2023, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej GARDNO reda Gdańska 10.07.2023, zdjęcie: Waldemar Danielewicz(aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej GARDNO, Nabrzeże Bytomskie, Gdańsk 14.07.2023, zdjęcia: Waldemar Danielewicz(aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



 

 

 

 

 

1 komentarz:

  1. Przepisy dotyczace rejestracji statkow powoduja ze nie istnieja na rufie napisy np.Gdynia lub Szczecin co bylo normalne w wypadku PZM.Nie wyglada to to pieknie ale...pieniadze a biurokraci sa bardzo ograniczeni umyslowo. Ciekawi mnie nieznany system szalup ratunkowych a zwlaszca o typie rufowym. Kiedys byly tylko na ratownikach do zrzutu z malej wysokosci i w ruchu. Wiadomo ze jedna wiecej szansa ratunku ale nigdy nie widzialem operacji z rufu na duzej wysokosci zwlaszcza tylko pod balastem. Szczesliwego Nowego Roku abysmy nie musieli uzywac zadnych szalup ratunkowych.

    OdpowiedzUsuń