NORWEGIAN DAWN (IMO: 9195169, MMSI: 311307000, sygnał wywoławczy: C6FT7, bandera: Wyspy Bahama) – wycieczkowiec typu Star, zbudowany w 2002 roku przez niemiecką stocznię Meyer Werft GmbH & Co. KG z Papenburga. Pierwotnie jednostka robiona była na zmówienie spółki Star Cruises jako SUPERSTAR SCORPIO jednak w toku budowy została przekazana do spółki Norwegian Cruise Line otrzymując nazwę NORWEGIAN DAWN. Matką chrzestną statku jest aktorka Kim Cattrall, zaś sama ceremonia miała miejsce na Manhattanie 16 grudnia 20002 roku. NORWEGIAN DAWN jest pierwszą jednostką w historii NCL która otrzymała artystyczne malunki na kadłubie. Z ważniejszych wydarzeń z życia statku warto wspomnieć o:
- 16.04.2005 rok – uderzeniu w nią trzech dużych 21 metrowych fal, do czego doszło w trakcie rejsu w sztormowych warunkach u wybrzeży Georgii (USA). Na ich skutek zniszczonych zostało wiele okien na 9 i 10 pokładzie oraz zalanych kilka pokładów (na szczęście jedynie 4 pasażerów odniosło rany),
- 27.11.2009 rok – utracie napędu w trakcie powrotnego rejsu do Miami, ostatecznie po częściowym przywróceniu napędu dotarto do portu San Juan, gdzie przeprowadzono naprawy
- 27.08.2010 rok – problemach z napędem, które wymusiły powrót do Nowego Yorku ze zmniejszoną prędkością,
- 19.05.2015 rok – wejściu na mieliznę w trakcie opuszczania Bermudów, do czego doszło na skutek problemów z systemem sterowania, ostatecznie po sześciu godzinach spędzonych na piaskowej łasze, przy wysokim poziomie wody udało się ściągnąć wycieczkowiec, który po inspekcji podwodnej części kadłuba wyruszył w rejs do Bostonu.
* * *
Historia budowy |
|
Numer stoczniowy |
649 |
Położenie stępki |
29.06.1998 |
Wodowanie |
01.06.2002 |
Zdanie |
03.12.2002 |
Przebudowy: |
2011, 2016 |
* * *
Jednostki typu Star |
||
Nazwa |
Numer budowy |
Zdanie |
NORWEGIAN STAR |
648 |
19.11.2001 |
NORWEGIAN DAWN |
649 |
03.12.2002 |
* * *
Dane techniczne |
||
Wyporność (GT / DWT): |
92.250 / 7.500 t. |
|
Wymiary (d. x sz. z.): |
294,13 x 32,20 x 8,62 m |
|
Kadłub: |
stalowy, podwójne dno, |
|
grodzie poprzeczne: 18 |
||
pokłady ciągłe: 14 |
||
Napęd (diesel – elektryczny): |
4 x 4 suwowe 14 cylindrowe silniki diesla MAN-B&W 14V48/60A – o łącznej 58.800 kW przy 600 obr./min. |
|
2 pędniki azymutalne ABB – każdy o mocy 19.000 kW |
||
Prędkość: |
24,6 w. |
|
Urządzenia pomocnicze: |
awaryjny zestaw prądotwórczy złożony z silnika diesla Cummins K50 i alternatora |
|
3 dziobowe stery strumieniowe: Brunvoll FU 100 LTC 27500 |
||
2 rufowe stery strumieniowe: Brunvoll FU 100 LTC 27500 |
||
Załoga: |
1.068 os. |
|
Pasażerowie: |
2.332 os. |
|
Ilość pokładów pasażerskich: |
11 |
|
Przestrzeń pasażerska: |
kabiny |
ogółem: 1.122 kabin |
gastronomia |
restauracje: 10 |
|
bary / kafeterie: 9 |
||
rozrywka |
teatr |
|
biblioteka |
||
kasyno |
||
pokój gier video |
||
klub dla dzieci i nastolatków |
||
dyskoteka |
||
sklepy |
||
relaks |
centrum fitness, SPA |
|
bBoisko do koszykówki i siatkówki, ścieżka do joggingu |
||
baseny: 2 (odkryty z zespołem 6 jacuzzi i zakryty) |
* * *
Bibliografia |
https://www.ncl.com |
www.scheepvaartwest.be |
* * *
Poniżej: NORWEGIAN DAWN w Gdyni, 09.08.2022, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz