sobota, 23 grudnia 2023

Z cyklu „U-bootwaffe” … cz. 23 - U 427 Typ VIIC

U 427 Typ VIIC

Stocznia:

Danziger Werft AG, Danzig

Numer zamówienia:

128

Zamówienie:

05.06.1941

Położenie stępki:

27.07.1942

Wodowanie:

06.02.1943

Wcielenie do służby:

02.06.1943

Numer pocztowy:

M 52 216

Przebieg służby

02.06.1943 – 01.06.1944

8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)

01.06.1944 – 31.07.1944

7 Flotylla U-bootów, FdU Mitte (okręt pozostawał poza służbą operacyjną)

01.08.1944 – 04.11.1944

11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)

05.11.1944 – 28.02.1945

13 Flotylla U-bootów, Trondheim (okręt bojowy)

01.03.1945 – 08.05.1945

14 Flotylla U-bootów, Narwik (okręt bojowy)

09.05.1945

Narwik kapitulacja okrętu

21.12.1945

Zatopiony przez Brytyjczyków w ramach operacji Deadlight (pozycja 56.04N, 09.35W).

Dowódcy

02.06.1943 – 08.05.1945

OL Carl Gabriel Johann Baptist Aegydius Franz de Paula Ghislain Graf von Gudenus

Liczba patroli: 4

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 427 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych

03.06. – 11.06.1943

Danzig – próby w ramach UAK

11.06.1943

AO 9812 – godzina 17:12 kolizja z U 470

12.06. – 17.06.1943

Danzig – pobyt w stoczni Holm w celu usunięcia uszkodzeń części dziobowej

19.06. – 21.06.1943

Rønne/Bornholm – próby hydrofonów w ramach UAG-Schall

22.06. – 24.06.1943

Swinemünde – szkolenie w obsłudze broni przeciwlotniczej w ramach miejscowej Fla-Schule

26.06. – 02.07.1943

Danzig – pobyt w stoczni Holm w celu przeprowadzenia napraw silników elektrycznych

03.08. – 08.08.1943

Pillau – przygotowanie do ćwiczeń taktycznych w ramach 20 Flotylli U-bootów

09.08. – 12.08.1943

Gotenhafen – pobyt w filii stoczni Deutsche Werke w celu przeprowadzenia naprawy hydrofonów

13.08. – 16.08.1943

Hela – szkolenie w morzu w ramach Agru-Front

17.08. – 20.08.1943

Pillau – powtórne wprowadzenie do ćwiczeń taktycznych w ramach 20 Flotylli U-bootów

21.08. – 23.08.1943

Hela – c.d. szkolenia w morzu w ramach Agru-Front

24.08. – 19.12.1943

Gotenhafen – podporządkowanie 22 Flotylli U-bootów podczas którego okręt pełnił funkcję jednostki szkolnej

20.12. – 04.01.1944

Hela – szkolenie w morzu w ramach Agru-Front

05.01. – 09.01.1944

Gotenhafen – próby broni torpedowej w ramach TEK

10.01. – 17.01.1944

Gotenhafen – pobyt w miejscowym arsenale w celu przystosowania okrętu do odpalania torped FAT

19.01. – 09.02.1944

Libau – szkolenie w strzelaniu torpedami w ramach 25 Flotylli U-bootów

11.02. – 21.02.1944

Gotenhafen – ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów

26.02. – 02.05.1944

Kiel – pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu przeprowadzenia przeglądu okrętu, podczas którego dokonano przebudowy pomostu celem instalacji pojedynczego działka kal. 37 mm oraz podwójnego kal. 2.0 mm

04.05. – 15.05.1944

Gotenhafen – ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów

16.05. – 19.05.1944

Pillau – przerwa w szkoleniu

21.05. – 22.05.1944

Rønne/Bornholm – próby hydrofonów w ramach UAG-Schall

24.05. – 14.06.1944

Kiel – pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu przeprowadzenia naprawy steru

15.06. – 19.06.1944

Kiel – przygotowanie okrętu do służby frontowej w ramach 5 Flotylli U-bootów

20.06.1944 U 427 pod dowództwem Grafa Carla Gabriela von Gudenusa o godzinie 08:00 opuścił Kiel, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się po dalsze rozkazy do bazy w Marviken. O godzinie 18:00 okręt von Gudenusa rozpoczął marsz Rutą 01 w towarzystwie eskorty oraz U 865, U 1060, U 396 i U 478. Następnego dnia w celu przeprowadzenia ćwiczeń w obsłudze i strzelaniu z broni przeciwlotniczej pomiędzy godziną 09:40 a 17:05 wszystkie okręty stały na kotwicy w kwadracie AO 7246. Dwudziestego trzeciego czerwca o godzinie 02:52 zawinięto do Marviken, które po odebraniu rozkazów wraz z U 1060 opuszczono o 10:49 kierując się w stronę Stavanger-Hillvåg, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o godzinie 21:51.

03.07.1944 w trakcie ćwiczeń w przeprowadzaniu manewru alarmowego zanurzania, jakie odbywały się na wodach Idsefjordu U 427 uderza o dno uszkadzając sobie część dziobową (m.in. klapy wyrzutni torpedowych). Następnego dnia o godzinie 06:30 okręt von Gudenusa w towarzystwie eskorty opuszcza Stavanger, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się na remont do stoczni w Bergen. Tego samego dnia w celu wymiany składu eskorty o 11:25 zawinięto do Haugesund, które opuszczono o 17:00 kierując się w dalszą drogę. Następnego dnia o 01:20 przybyto do Bergen, które jednak ze względu na brak możliwości dokowania (zajęty dok) opuszczono 02:45 kierując się zgodnie z otrzymanym poleceniem do położonej w Trondheim drugiej stoczni. Szóstego lipca w południe U 427 dotarł na miejsce, gdzie następnego dnia trafił na dok filii stoczni Deutsche Werke,. Po zakończeniu prac 14 sierpnia okręt von Gudenusa w towarzystwie eskorty o godzinie 16:00 opuścił Trondheim, by z godnie z otrzymanym poleceniem skierować się do Høle/Høgsfjord. Następnego dnia o 13:00 zawinięto do Ålesund, które po wymianie składu eskorty opuszczono siedem godzin później o 20:00. Szesnastego sierpnia o 19:00 U 427 zawinął do Bergen, gdzie po raz drugi dokonano wymiany składu eskorty (tym razem rolę tą miał pełnić patrolowiec NS 2). Następnego dnia o 11:17 zawinięto do Stavanger, które opuszczono osiemnastego sierpnia o godzinie 08:00 kierując się na kotwicowisko w pobliżu Høle, gdzie przybyto dwie godziny później.

Patrol 1 (25.09.1944 – 01.10.1944)

25.09. U 427 pod dowództwem Grafa Carla Gabriela von Gudenusa opuścił Stavanger, by zgodnie z otrzymanym rozkazem w ramach operacji Falke przeprowadzić patrol przeciwko działającym w tym rejonie w pobliżu wybrzeża wrogim okrętom podwodnym. W trakcie tego patrolu, operujący w kwadratach AN 2980 – AN 3123 okręt von Gudenusa kilkakrotnie uzyskiwał kontakty akustyczne, nie nawiązując jednak żadnego kontaktu wzrokowego. Pierwszego października U 427 powrócił do bazy w Stavanger, kończąc trwający tydzień patrol.

05.10.1944 w trakcie prowadzonych na wodach Høgsfjordu ćwiczeń U 427 uderza o dno odnosząc uszkodzenia kadłuba, które wymagają trwającego od 6 do 14 października pobytu w stoczni Rosenberg w Stavanger.

Patrol 2 (30.10.1944 – 08.11.1944)

30.10. U 427 pod dowództwem Grafa Carla Gabriela von Gudenusa o godzinie 17:30 opuszcza Stavanger, by zgodnie z otrzymanymi rozkazami, w ramach operacji Specht przeprowadzić patrol w pobliżu własnych pól minowych postawionych w rejonie Stavanger – Lister (kwadraty marynarki AN31/35). W trakcie jego trwania w okresie od godziny 02:00 piątego listopada do 14:00 dnia następnego na okręcie von Gudenusa zarejestrowano ca 60 detonacji dochodzących z rejonu, gdzie znajdowały się zapory minowe. Ponieważ w pobliżu nie zarejestrowano żadnych innych kontaktów akustycznych Graf Carl Gabriel von Gudenus uznał, że detonacje te pochodzą od zerwanych z łańcuchów kotwicznych na skutek złych warunków atmosferycznych min, które detonowały po kontakcie z nadbrzeżnymi skałami. W międzyczasie szóstego listopada na przebywającym aktualnie w kwadracie AN 3581 U 427 o godzinie 06:38 odebrano rozkaz powrotu do bazy, gdzie przybyto dwa dni później 8 listopada o 21:18, kończąc trwający ponad tydzień patrol (9 dni).

11.11.1944 U 427 pod dowództwem Grafa Carla Gabriela von Gudenusa w towarzystwie eskorty oraz U 294 o godzinie 17:00 opuścił Stavanger, by zgodnie z otrzymanym poleceniem idąc przybrzeżnym szlakiem żeglugowym skierować się na przegląd i remont do bazy w Trondheim. Następnego dnia o godzinie 06:25 zawinięto do Bergen, które po wymianie składu eskorty na dozorowiec V 5303, ponownie wraz z U 294 opuszczono o 16:30. Trzynastego listopada o 11:00 zawinięto do Ålesund, które wraz z U 294 oraz frachtowcem Elbe opuszczono dziewięć godzin później o 20:00, kierując się ostatecznie do Trondheim, gdzie przybyto następnego dnia o godzinie 07:00.

20.11. – 01.12.1944 – Trondheim – przegląd okrętu w miejscowej filii stoczni Deutsche Werke.

04.12.1944 U 427 pod dowództwem Grafa Carla Gabriela von Gudenusa wraz z U 994 o godzinie 19:00 opuścił Trondheim, by zgodnie z otrzymanym poleceniem via: Kristiansund, Molde, Ålesund, Bergen, Haugesund, skierować się z powrotem do Stavanger, gdzie ostatecznie przybył sześć dni później 10 grudnia o godzinie 07:30.

Patrol 3 (13.12.1944 – 23.02.1944)

W/w okresie U 427 w ramach zadania o kodowej nazwie Pendel, pełnił funkcję eskortowca przybrzeżnych konwojów, odbywając łącznie 18 rejsów konwojowych na trasie Stavanger – Marviken – Stavanger, które miały następujący przebieg:

rejs 1

13 grudnia, godzina 16:00 wypłynięcie ze Stavanger wraz trawlerami z.o.p. UJ 1702 i UJ 1709 z zadaniem eskortowania frachtowca Markobrunner (przewożącego w swoich ładowniach m.in. 500 ton amunicji). 14 grudnia, godzina 09:00 przybycie konwoju do Marviken.

rejs 2

19 grudnia, godzina 16:30 wypłynięcie z Marviken wraz z trawlerami z.o.p.: UJ 1101, UJ 1113 i UJ 1116 z zadaniem eskortowania statków: Weichselland, Gisela, Mitra i Golm. 21 grudnia o 04:32 w kwadracie AN 3137 po wejściu na miny toną: frachtowiec Weichselland oraz dwa trawlery z.o.p. – UJ 1113 i UJ 1116, z których U 427 ratuje łącznie 28 osób. Prawie dwie godziny później o 06:20 okręt von Gudenusa na skutek kolizji z podwodnymi skałami odnosi na szczęście tylko lekkie uszkodzenia kadłuba. 21 grudnia, godzina 09:00 przybycie konwoju do Stavanger.

rejs 3

28 grudnia, godzina 17:00 wypłynięcie ze Stavanger wraz z trałowcem M 437, trawlerami z.o.p. UJ 1207 i UJ 1229 oraz kutrami trałowymi R59 i R159 z zadaniem eskortowania statków: Wilhelm Traber, Jersbek i Tenerife, 29 grudnia, godzina 08:00 przybycie konwoju do Marviken.

rejs 4

31 grudnia, godzina 17:00 wypłynięcie z Marviken wraz z trałowcem M 456 i trawlerem z.o.p. UJ 1104 z zadaniem eskortowania statku Treuenfels i trzech U-bootów: U 907, U 1235, U 456. 2 styczeń, godzina 07:00 przybycie konwoju do Stavanger.

rejs 5

2 stycznia, godzina 16:00 wypłynięcie ze Stavanger wraz z trawlerem z.o.p. UJ 1702 oraz pięcioma kutrami trałowymi z 16 Flotylli Kutrów Trałowych z zadaniem eskortowania statków: Mühlheim-Ruhr i Irmgard. 3 styczeń, godzina 16:30 przybycie konwoju do Marviken.

rejs 6

3 stycznia, godzina 16:30 wypłynięcie z Marviken wraz z trałowcem M 2 oraz trawlerami z.o.p. UJ 1706 i UJ 1709 z zadaniem eskortowania statków: Claus Rickmers, Serve i Jeverland. 7 stycznia, godzina 04:00 przybycie konwoju do Stavanger.

rejs 7

7 stycznia, godzina 16:30 wypłynięcie ze Stavanger wraz z trałowcem M 456 oraz  trawlerami z.o.p. UJ 1706 i UJ 1101 z zadaniem eskortowania statków: Tübingen i Hassa. 8 stycznia, godzina 07:30 przybycie konwoju do Marviken.

rejs 8

9 stycznia, godzina 17:00 wypłynięcie z Marviken wraz z trałowcem M 2 oraz trawlerami z.o.p. UJ 1706 i UJ 1709 z zadaniem eskortowania statków: Columba i Forbach oraz dwóch U-bootów: U 1014 i U 1058. 10 stycznia, godzina 07:18 przybycie konwoju do Stavanger.

rejs 9

10 stycznia, godzina 18:00 wypłynięcie ze Stavanger wraz z trałowcami: M 456, M 205 i M 411 oraz eskortowcami: K1 i H2 z zadaniem eskortowania statku Oldenburg. 11 stycznia, godzina 08:15 przybycie konwoju do Marviken.

rejs 10

11 stycznia, godzina 16:30 wypłynięcie z Marviken wraz z trałowcami: M 456, M 436, M 253, M 306, M 273 z zadaniem eskortowania statków: Charlotte, Bahia Camarones i Wesermarsch. Niedługo po opuszczeniu portu, ze względu na atak lotniczy U 427 zostaje zmuszony do przerwania wykonywania dotychczasowego zadania i schowania się pod wodę. Tego samego dnia w godzinach wieczornych konwój zostaje wykryty a następnie zaatakowany przez operujący w pobliżu Egersund przeciwko nieprzyjacielskiej żegludze brytyjski zespół w składzie: krążownik ciężki HMS Norfolk, krążownik lekki HMS Bellona, niszczyciele: HMS Onslow, HMS Orwell i HMS Onslaught. W wyniku ataku na dno idą dwa statki: masowiec Bahia Camarones (ładunek 8.423 tony węgla) i chłodniowiec Charlotte (ładunek żywności) oraz należący do eskorty trałowiec M 273, podczas gdy inny – M 306 zostaje poważnie uszkodzony. W tym samym czasie operujący w pobliżu konwoju okręt von Gudenusa o godzinie 23:45 otrzymuje polecenie zaatakowania wroga ale pomimo podjętych przez niego niemal natychmiast działań nie udaje mu się wyjść na dogodną do ataku pozycję. 12 stycznia, godzina 21:00 zawinięcie resztki konwoju do Egersund. 13 stycznia, godzina 21:30 wypłynięcie z Egersund wraz z trałowcami M 205, M 306 oraz trawlerami z.o.p. UJ 1706, UJ 1702 i UJ 1101 z zadaniem eskortowania statków Sadinien, Ilse Fritzen i Reusdorp. 14 stycznia, godzina 05:30 przybycie konwoju do Stavanger

rejs 11

14 stycznia, godzina 17:00 wypłynięcie ze Stavanger wraz z trałowcami M 437, M 205 i M 2 z zadaniem eskortowania okrętu minowego Kaiser. 15 stycznia, godzina 05:36 przybycie konwoju do Marviken

rejs 12

15 stycznia, godzina 17:45 wypłynięcie z Marviken wraz z trałowcem M 437 z zadaniem eskortowania statku Ahrensburg. O 18:30 eskortowana jednostka uderza o podwodne skały doznając przebicia kadłuba, co wymusza konieczność powrotu do dopiero co opuszczonego portu, gdzie przybyto godzinę później. 19 stycznia, godzina 19:00 ponowne wypłynięcie z Marviken wraz z trałowcami M 434 i M2 z zadaniem eskortowania tym razem tendra S-bootów Lüderitz. 20 stycznia o godzinie 08:15 zawinięto do Egersund, które opuszczono o 17:00 kierując się na Stavanger, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 23:40

rejs 13

21 stycznia, godzina 16:30 wypłynięcie ze Stavanger wraz z trałowcami: M 456, M 253, M 205 i M 35 z zadaniem eskortowania frachtowca A. Jensen. 22 stycznia, godzina 05:00 przybycie konwoju do Marviken

rejs 14

22 stycznia, godzina 17:30 wypłynięcie z Marviken wraz z trałowcami: M 456, M 253, M 205 i M 35 z zadaniem sprawdzenia zagrożenia minowego na drodze X. 23 stycznia godz. 05:00 przybycie do Stavanger

rejs 15

24 stycznia, godzina 16:00 wypłynięcie ze Stavanger wraz z trałowcami: M 437, M 456 oraz trawlerem z.o.p. UJ 1702 z zadaniem eskortowania statków Uhlenhorst, Ingrid Traber, Aasenfjord oraz U 680. 26 stycznia, godzina. 08:30 przybycie konwoju do Marviken

rejs 16

30 stycznia, godzina 16:00 wypłynięcie z Marviken wraz z trałowcem M 35 oraz trawlerami z.o.p.: UJ 1701 i UJ 1702 z zadaniem eskortowania statków: Siemon von Utrecht i Ludwigshafen. 31 stycznia, godzina 09:25 przybycie do Egersund, które opuszczono 1 lutego o godz. 22:00. 2 lutego, godzina 06:00 przybycie konwoju do Stavanger

rejs 17

5 lutego, godzina 18:30 wypłynięcie ze Stavanger wraz z trałowcami: M 437 i M 2 oraz trawlerem z.o.p. UJ 1710 z zadaniem eskortowania statków: Triton, Johannes C. Russ, Orlandia, Butt. Tego samego dnia o godzinie 22:06 w kwadracie AN 3137 konwój natknął się na silny sztorm, który wymusił konieczność powrotu do Stavanger, gdzie przybyto następnego dnia o 01:10. 9 lutego, godz. 17:00 wypłynięcie ze Stavanger wraz z trawlerami z.o.p. UJ 1710, UJ 1707 i UJ 1201 oraz 4 promami z zadaniem eskortowania statków: Hero, Ida Joerk, Hermann Andersen, Hilde. 10 lutego, godzina04:32 zawinięcie do Egersund, które opuszczono następnego dnia o 17:00. Ze względu na zaobserwowanie przez załogi jednostek konwoju momentu zrzucenia przez wrogi samolot min na trasie żeglugowej, podjęto decyzje o zawróceniu do dopiero co opuszczonego portu, gdzie przybyto o 18:34. 18 lutego o godzinie 09:10 podczas nalotu wrogich samolotów na Egersund artylerzyści U 427 odparli atak samolotu Mosquito. 20 lutego, godzina 18:35 wypłynięcie z Egersund z poleceniem skierowania się do Farsund, gdzie przybyto następnego dnia kwadrans po północy. Ponad godzinę później o 01:20 opuszczono Farsund, kierując się na Marviken, gdzie przybyto tego samego dnia o 07:30

rejs 18

21 lutego, godzina 18:30 wypłynięcie z Marviken wraz z trałowcem M 452 oraz trawlerami z.o.p. UJ 1710, UJ 1706 i UJ 1109 z zadaniem eskortowania statku Stanja oraz U 190. 23 lutego, godzina 04:00 przybycie konwoju do Stavanger

23.01.1945 U 427 pod dowództwem Grafa Carla-Gabriela von Gudenusa o godzinie 19:30 opuścił Stavanger, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się na remont do położonej w Bergen stoczni, gdzie przybył następnego dnia o 04:28. W trakcie przeglądu i remontu połączonego z modernizacją na okręcie von Gudenusa zamontowano m.in. chrapy, odbiornik Hohentwiel oraz przystosowano go do odpalania torped LUT.

Patrol 4 (09.04.1945 – 20.04.1945)

09.04. U 427 o godzinie 22:00 opuścił Bergen, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Narwiku, prowadząc po drodze patrol przeciwko wrogim okrętom podwodnym. Półgodziny później w wyznaczonym punkcie okręt spotkał się z dozorowcem V 5116, w eskorcie którego kontynuował dalszy marsz. Następnego dnia 01:55 (kwadrat marynarki AN 2422) na skutek nawigacyjnej pomyłki dozorowiec wszedł na skały doznając przebicia kadłuba. Po powiadomieniu lokalnego dowództwa o wypadku te o 02:31 nakazało U 427 odeskortować uszkodzony okręt do bazy w Bergen. O 03:07 zadanie eskortowania V 5116 przejął przybyły inny dozorowiec, podczas gdy U 427 powrócił do kontynuowania przerwanego patrolu. Ponad godzinę później o 04:18 (kwadrat marynarki AN 2424) okręt von Gudenusa zszedł w zanurzenie, rozpoczynając o 04:51 trwający półgodziny pierwszy marsz na chrapach. 20 kwietnia o godzinie 03:15 zawinięto do Narwiku, kończąc trwający 12 dni patrol.

Patrol 5 (21.04.1945 – 03.05.1945)

21.04. U 427 pod dowództwem Grafa Carla-Gabriela von Gudenusa o godzinie 20:00 opuścił Narwik, by zgodnie z otrzymanymi rozkazami zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na wodach Oceanu Arktycznego i Morzu Barentsa. W składzie załogi na ten rejs jako dodatkowy oficer wachtowy znalazł się OLdR Heinrich Kruse. W drodze do wyznaczonego rejonu operacyjnego U 427 zawinął do Lødingen, gdzie na pokład przyjął miejscowego pilota, po czym następnie via Tjeldsund skierował się do Harstad, gdzie przybył tuż po północy 22 kwietnia. Po krótkim postoju, w trakcie którego na brzeg zdano pilota wyruszono w dalszą drogę kierując się via Topsund w stronę Andfjordu i otwartego morza. Dwudziestego czwartego kwietnia zgodnie z otrzymanymi rozkazami równo w południe osiągnięto przypadający na kwadrat AC 8828 wyznaczony rejon operacyjny, przystępując następnie do jego przemierzania w poszukiwaniu wroga. Prawie dwie godziny później o 13:50 na okręcie von Gudenusa odebrano pochodzącą z FdU depeszę z rozkazami o następującej treści:

Grupa Faust, dzisiaj albo jutro spodziewać się konwoju. (…). Zachować możliwość obserwacji wzrokowej przez peryskop.”.

Meldowanym nieprzyjacielskim zgrupowaniem był konwój JW.66, który dnia 16 kwietnia opuścił szkocki port w Clyde. Dwudziestego piątego kwietnia od 11:45 (kwadrat marynarki AC 8829) na przebywającym aktualnie w zanurzeniu U 427 wpierw rejestrowano narastające odgłosy detonacji bomb głębinowych a ponad dwadzieścia minut później o 12:08 na kursie 120˚ pracę śrub okrętowych należących do nieprzyjacielskiej jednostki. Ponieważ kontakt cały czas krążył w pobliżu o 14:40 Graf Carl Gabriel von Gudenus nakazał osadzić okręt na znajdującym się w tym miejscu na głębokości 160 metrów dnie, licząc w ten sposób na zgrubienie przeciwnika. W trakcie pobytu na dnie w pobliżu okrętu detonowały bomby głębinowe, które niedługo potem poczęły się oddalać. Ostatecznie o godzinie 16:55 U 427 oderwał się od dna rozpoczynając wynurzenie na peryskopową. Dwudziestego ósmego sierpnia na idącym na chrapach okręcie von Gudenusa, w trakcie prowadzonej cyklicznie  obserwacji okolicy przez peryskop dostrzeżono nadlatujący wodnosamolot zidentyfikowany jako typ Catalina, co spowodowało, że dowódca wydał rozkaz opuszczenia chrap i alarmowego zanurzenia na głębokość A+0 (80 metrów). W trakcie wykonywania tego manewru wrogi samolot w ślad za zanurzającym się U 427 zrzucił serię pięciu bomb głębinowych, które na szczęście nie spowodowały żadnych uszkodzeń. Od 29 kwietnia okręt von Gudenusa operował przeciwko konwojowi powrotnemu RA.66. Tego samego dnia o 20:13 (kwadrat marynarki AC 8828) na pokładzie U 427 zarejestrowano odgłos detonacji dwóch torped a wkrótce potem dostrzeżono słup płomieni i dymu charakterystyczny jak to określił dowódca dla trafionego tankowca (w rzeczywistości pochodził on ze storpedowanego przez U 968 eskortowca HMS Goodall, na którym to detonowała amunicja). Dwie godziny później o 22:15 (kwadrat marynarki AC 8829) nawiązano kontakt wzrokowy z cieniami wielu jednostek, w stronę których niezwłocznie się skierowano. W przeprowadzonym o godzinie 22:22 ataku, w kierunku znajdujących się najbliżej sylwetek dwóch niszczycieli wystrzelono salwę trzech torped, rejestrując po ośmiu minutach i jednej sekundzie odgłos detonacji, po której to wykonano alarmowe zanurzenie. Atakowanymi jednostkami były najprawdopodobniej dwa kanadyjskie niszczyciele: HMCS Haida i HMCS Iroquois. Wkrótce potem niedoszłe ofiary przystąpiły do kontrataków, w trakcie których zrzuciły łącznie 260 bomb głębinowych (niektóre źródła wspominają o aż 678 bombach), które spowodowały powstanie licznych uszkodzeń m.in. bakburtowego wału napędowego oraz sterburtowego łożyska oporowego, które w trakcie pracy silnie się przegrzewało. Trzydziestego kwietnia w związku z wyczerpującymi się bateriami akumulatorów o godzinie 06:08 Graf Carl Gabriel von Gudenus zarządził wynurzenie i rozpoczęcie marszu powrotnego do bazy. O 10:42 (kwadrat marynarki AC 8541) odparto atak Cataliny, która zrzuciła na U 427 cztery bomby oświetlające. Dwadzieścia pięć minut później okręt von Gudenusa skrył się pod powierzchnią rozpoczynając trwający do 22:07 podwodny marsz. Trzeciego maja o godzinie 15:25 U 427 wpłynął do Kilbotn, kończąc trwający prawie dwa tygodnie patrol (12 dni).

05.05.1945 U 427 pod dowództwem Grafa Carla-Gabriela von Gudenusa opuścił Kilbotn, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Narwiku, gdzie przybył jeszcze tego samego dnia.

09.05.1945 – Narwik – kapitulacja okrętu.

12.05.1945 U 427 wraz ze wszystkimi stacjonującymi w Narwiku U-bootami i jednostkami pomocniczymi, na polecenie alianckiego dowództwa obawiającego się konfliktów z miejscową ludnością został przebazowany do nieodległego Skomenfjordu. Trzy dni później 15 maja wody Skomenfjordu opuścił złożony z 15 U-bootów (w tym i U 427) oraz czterech jednostek pomocniczych (okręt baza Stella Polaris, warsztatowiec Huascaran, awizo Grille i zaopatrzeniowiec Kärnten) zespół okrętów, który następnie skierował się do Trondheim. W dniu 17 maja o godzinie 07:00 (kwadrat marynarki AF 6722) konwój niemieckich okrętów został zatrzymany przez jednostki brytyjskiej 9 Grupy Eskortowej, której dowódca przyjął oficjalną ich kapitulację. Następnie najstarszy stopniem dowódca niemieckiego zespołu został poinformowany, że jednostki pomocnicze mogą udać się do Trondheim natomiast wszystkie U-booty pod eskortą 9 Grupy Eskortowej skierują się do brytyjskiej bazy w Loch Eriboll, gdzie przybyto w dniu 19 maja. Podczas pobytu w tamtejszej bazie na wszystkich U-bootach podniesiono brytyjskie bandery, jednocześnie zdejmując z ich pokładu część załóg. Dnia 21 maja okręt von Gudenusa został przebazowany do Loch Ash, skąd trzy dni później 24 maja został skierowany do Loch Ryan, gdzie z jego pokładu zdjęto pozostałą część załogi.

20.12.1945 U 427 w ramach rejsu 6B (w jego skład wchodziły: zespół 1 – okręt artyleryjski HMS Onslaught, zestawy holownicze ORP Krakowiak z U 291, HMS Quantock z U 720, HMS Zetland z U 1102 i HMS Fowey z U 150, zespół 2 – okręt artyleryjski ORP Piorun, zestawy holownicze HMS Cawsand Bay z U 149, HMS Freedom z U 318 i HMS Enchanter z U 427) operacji Deadlight na holu holownika HMS Enchanter opuścił bazę w Loch Ryan, kierując się w stronę pozycji zatapiania U-bootów, oznaczą na mapie symbolem YY. Ze względu na pogarszające się warunki pogodowe (wiatr osiągający siłę 8˚) 21 grudnia o godzinie 12:30 wszystkie pozostałe, w tym i U 427 (część zerwała się wcześniej z holów i musiała zostać zatopiona ogniem artyleryjskim) zostały posłane na dno na pozycji 45.04N, 09.08W.

*     *     *

Bibliografia:

http://uboat.net

http://www.ubootwaffe.net

http://uboatarchive.net/

http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm

http://www.u-boot-archiv.de/

http://www.u-historia.com/

Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II

Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1

Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2

Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3

Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4

Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5

Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 8 KTB U 375 - U 435

Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 – 1945

Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3

Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1

*     *     *

Poniżej godło U 427 (źródło: www.u-historia.com).


 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz