GOLDEN LEEUW (IMO: 5085897, MMSI: 246709000, sygnał wywoławczy: PCBH, bandera: Holandia, port macierzysty: Kampen) – holenderski trójmasztowy szkuner urejony, zbudowany w 1937 roku w duńskiej stoczni w Frederikshavn jako przeznaczony dla duńskiego Ministerstwa Rolnictwa i Rybołówstwa 45-cio metrowy statek do badań oceanograficznych o nazwie DANA. W 1939 roku w następstwie przykrych doświadczeń, jakie zostały odkryte w trakcie rejsu na Ocean Atlantycki DANA trafia do stoczni na remont i przebudowę, w trakcie której zostaje przedłużona o 9 metrów. Po napaści Niemiec na Danię w 1940 roku cumujący w Kopenhadze statek zostaje unieruchomiony przez własną załogę, dzięki czemu unika zagarnięcia przez Niemców. Po wojnie DANA powraca do służby, którą następnie kontynuuje przez kolejne 25 lat, „odwiedzając” w tym czasie m.in. wody Grenlandii czy też Morza Sargassowego. W 1980 roku statek zostaje sprzedany firmie Bertra International, która to zmienia jego nazwę na DANA RESARCHER. W 1984 roku nowym właścicielem motorowca zostaje firma z branży offshore Esvagt, która przez kolejne 16 lat wykorzystuje go jako jednostkę zaopatrzeniową platform wiertniczych o nazwie ESVAGT DANA. W 2001 roku sprzedany Duńskiej Akademii Morskiej z Nyborga otrzymuje nazwę DANA NYBORG, stając się jednostką szkoleniową. W 2007 roku liczący sobie 70 lat statek zostaje nabyty przez reprezentowaną przez dwóch holendrów – Roberta Postumę i Arjena Tollnera spółkę P&T Charters z zamiarem przebudowy na trzymasztowy szkuner urejony. Projekt renowacji i przebudowy zostaje opracowany przez biuro projektowe KHMB Y&S Design zaś same prace zostają wykonane przez stocznię Royal Shipyard Balk w Urk. Po zakończeniu prac, co miało miejsce w 2010 roku dawny motorowiec DANA rozpoczął nowe życie jako szkuner GOLDEN LEEUW. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że nazwa jednostki po polsku brzmiąca złoty lew nawiązuje do nazwy jednostki flagowej admirała Cornelisa Trompa, która walczyła w trakcie III wojny angielsko – holenderskiej, która miała miejsce w XVII wieku.
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
491 t. |
Wymiary (d. x. sz. z.): |
52,37 (69,90 z bukszprytem) x 8,6 x 4,2 m |
Kadłub: |
pojedynczy, stalowy |
Napęd (żaglowy) |
maszty: 3 |
wysokość masztów: 43,5 m |
|
żagle: latacz, bombramkliwer, stenkliwer, sztaksel, grotsztaksel, reja, marsel dolny, marsel górny, bramsel, grot, bezan |
|
całkowita powierzchnia ożaglowania: 1.400 m2 |
|
Napęd (mechaniczny): |
1 silnik diesla Caterpillar C32 o mocy 6.000 KM |
Śruba: 1 |
|
Prędkość: |
? w. |
Urządzenia pomocnicze: |
2 zestawy prądotwórcze napędzane silnikami Scania |
1 zestaw prądotwórczy napędzany silnikiem Perkins |
|
1 awaryjny zestaw prądotwórczy napędzany silnikiem Iveco |
|
Załoga: |
? |
Pasażerowie: |
rejsy jednodniowe: 200 os. |
imprezy stacjonarne: 300 os. |
|
rejsy szkoleniowe: 60 stażystów |
* * *
Bibliografia: |
www.guldenleeuw.com |
https://zaglowce.info |
* * *
Poniżej: GOLDEN LEEUW przybywający do Hamburga na obchody urodzin portu, maj 2015 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: GOLDEN LEEUW podczas obchodów urodzin portu w Hamburgu, maj 2015 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: GOLDEN LEEUW na trawersie Helu 20.04.2019, zdjęcia: Witold Tylec (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: GOLDEN LEEUW wchodzący do Gdyni 08.07.2021, zdjęcia: Lidka i Piotr Grześkowiak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: GOLDEN LEEUW w Gdyni 10.07.2021, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: GOLDEN LEEUW opuszczający Gdynię 10.07.2021, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz