sobota, 24 lipca 2021

Z cyklu flota Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ... cz. 13 - SKANDYNAWIA (I)

SKANDYNAWIA (I) (IMO: 6409507, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: , Bandera: Polska, Port macierzysty: Gdynia / Kołobrzeg) prom pasażersko samochodowy, zbudowany w kooperacji przez dwie holenderskie stocznie – Scheepswerft Gebroeders Pot N.V. z Bolnes (kadłub) i Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij N.V. w Zaandam (wykończenie) na zamówienie szwedzkiego armatora Rederi AB Gotland. W trakcie mającego miejsce 21 lutego 1964 roku wodowania matka chrzestna Pani Hillevi Wiman nadaje promowi imię VISBY. W dniu 27 czerwca 1964 zostaje przekazany armatorowi, po czym opuszcza stocznię wyruszając w rejs do macierzystego portu Visby, gdzie przybywa następnego dnia. Od 1964 do 1967 roku, (z pewnym przerwami, o których poniżej) zatrudniony na linii Nynäshamn – Visby – Västervik/Oskarshamn. W dniu 7 listopada 1964 roku wraz z promem GOTLAND, podczas wizyty w Sztokholmie-Nybroviken zostaje zaprezentowany mieszkańcom miasta. W okresie 31 październik – 21 listopad 1965 rok, za sumę 9.000 SEK za dzień zostaje wyczarterowany fińskiemu armatorowi Alandsfärjan AB, dla którego pod marką Viking Line obsługuje połączenie Pargas – Mariehamn – Kapellskär (VISBY zastąpiło na linii będący w stoczni prom APOLLO). Od 15 marca do 1 kwietnia 1966 roku w czarterze niemieckiego armatora TT-Line zatrudniony na linii Trelleborg – Travemünde. 14 kwietnia 1966 roku w trakcie zbliżania się do portu w Nynäshamn prom wszedł na mieliznę doznając uszkodzeń śrub, wałów oraz steru. W okresie 13 – 28 kwietnia 1967 roku w ponownym czarterze Alandsfärjan AB obsługuje połączenie Pargas – Mariehamn – Kapellskär, zastępując skierowany na remont prom KAPELLA. W dniu 22 października 1967 roku wyczarterowany na okres 18 miesięcy szwedzkiemu armatorowi Rederi AB Slite, dla którego w barwach operatora Viking Line obsługuje połączenie Kapellskär – Mariehamn – Naantali. 26 grudnia 1969 roku, w trakcie rejsu z Naantali przez Mariehamn do Kapellskär, około godziny 13:15 na skutek błędu nawigacyjnego, znajdujący się na wysokości Bogskär prom wszedł na mieliznę, z której udało mu się zejść o własnych siłach. Ze względu jednak na uszkodzenia kadłuba (w trzech dennych zbiornikach doszło do przecieków) kapitan VISBY przerwał rejs, powiadamiając o wypadku stacje brzegowe. O 17:15 do stojącego na kotwicy promu zbliżyły się dwie przybyłe z Kumlinge i Kökar jednostki straży granicznej RV-13 i RV 21 a o 20-tej na miejsce wypadku dotarł holownik NAANTALI, który następnie odholował VISBY do portu Mariehamn (na miejsce dotarto o 04:00, 27 grudnia) – tam 230 pasażerów, 23 auta osobowe i 4 ciężarówki trafiły na pokład promu KAPELLA by kontynuować dalej podróż do Kapellskär. W okresie od 15 lutego do 7 marca ze względu na silne zalodzenie prom utknął w Tjärven. W dniu 17 marca 1970 roku (wg. innych źródeł dochodzi do tego w lutym 1970 roku) za kwotę 3,04 mln dolarów VISBY zostaje zakupione przez polskiego armatora Polskie Linie Oceaniczne z terminem dostarczenia nabywcy we wrześniu 1970 roku. 15 kwietnia tego samego roku prom wykonuje swoje ostatnie połączenie w ramach czarteru Rederi AB Slite, po czym w sezonie letnim obsługuje połączenie Södertälje – Visby – Västervik. 2 września 1970 roku zgodnie z umową sprzedaży w porcie YSTAD prom zostaje przekazany nowemu właścicielowi otrzymując nazwę SKANDYNAWIA. Z dniem 4 września tego samego roku prom wchodzi na linię Świnoujście – Ystad. W 1974 roku SKANDYNAWIA znajduje zatrudnienie na liniach Świnoujście – Travemünde (sezonowa) oraz Gdańsk – Helsinki, po czym w 1975 powraca na swoją starą linię. 1 kwietnia 1977 roku w ramach reorganizacji polskiej floty prom trafia w ręce, mającej odpowiadać za połączenia promowe Polskiej Żeglugi Bałtyckiej – Polferries, obsługując w jej barwach linię Gdańsk – Helsinki oraz okazyjnie Świnoujście – Kopenhaga. 3 maja 1978 roku w trakcie rejsu z Gdańska do Helsinek, w gęstej mgle w pobliżu latarni Gråhara (podejście do Helsinek) dochodzi do kolizji promu z radzieckim rzeczno-morskim tankowcem VOLGONEFT 107, w wyniku której SKANDYNAWIA odnosi uszkodzenia kadłuba na wysokości śródokręcia. Prace remontowe wykonuje położona w fińskim porcie Kotka stocznia Valmet Oy. W maju 1981 roku za kwotę 2,3 mln. dolarów sprzedany chińskiej spółce Yick Fung Sh & Enterprise Co. Ltd. z Hong Kongu i przemianowany na TIEN HU. Jeszcze w tym samym roku po dotarciu do Chin prom zostaje odsprzedany armatorowi China Ocean Co. z Kantonu, otrzymując nową nazwę TIAN HU. Od 1985 roku prom znajduje zatrudnienie na trasie Hong Kong – Guangzhou (z przystankami po drodze w mniejszych portach). W 2001 roku dochodzi do kolejnej zmiany właściciela, którym zostaje Guangdong Province, Hong Kong & Macau Navigation Co. z Guangdong oraz nazwy na SHENG HANG 8. Dnia 24 stycznia 2002 roku dawna SKANDYNAWIA już pod nową nazwą YUE HANG 6 po raz ostatni opuszcza Hong Kong wyruszając w rejs do stoczni złomowej.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

951 / 501

Wodowanie:

21.02.1964

Zdanie:

27.06.1964

*     *     *

Właściciele / Czarterujący / Operatorzy

27.06.1964 – 02.09.1970

Rederi AB Gotland

Czarter: 31.10.1965 – 21.11.1965

Alandsfärjan AB, Mariehamn / operator Viking Line

Czarter: 15.03.1966 – 01.04.1966

TT-Line GmbH & Co. KG, Hamburg

Czarter: 13.04.1967 – 28.04.1967

Alandsfärjan AB, Mariehamn / operator Viking Line

Czarter: 22.10.1967 – 05.1970

Rederi AB Slite, Slite / operator Viking Line

02.09.1970 – 01.04.1977

Polskie linie Oceaniczne – PLO, Gdynia

01.04.1977 – 05.1981

Polska Żegluga Bałtycka – Polferries, Kołobrzeg

05.1981 – ?.1981

Yick Fung Sh & Enterprise Co. Ltd.

?.1981 – 2001

China Ocean Co., Kanton

2001 – 2002

Guangdong Province, Hong Kong & Macau Navigation Co., Guangdong

*     *     *

Wykaz obsługiwanych linii

lato 1964

Nynäshamn – Visby – Västervik/Oskarshamn

zima 1964

Nynäshamn – Visby – Västervik

1965 – 1967

Nynäshamn – Visby – Västervik

czarter: 31.10.1965 – 21.11.1965

Pargas – Mariehamn – Kapellskär

czarter: 15.03.1966 – 01.04.1966

Trelleborg – Travemünde

czarter: 13.04.1967 – 28.04.1967

Pargas – Mariehamn – Kapellskär

czarter: 22.10.1967 – 02.05.1970

Kapellskär – Mariehamn – Naantali

lato 1970

Södertälje – Visby – Västervik

04.09.1970 – 1974

Świnoujście – Ystad

1974

Świnoujście – Travemünde / Gdańsk – Helsinki

1975 – 04.1977

Świnoujście – Ystad

04.1977 – 1981

Gdańsk – Helsinki

1981 – 1985

?

1985 – 2001?

Hong Kong – Guangzhou

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 3.3885 / GRT: 2.825, NRT: 1.427, DWT: 550 t.

Wymiary (d. x sz.  x z.):

88,19 x 16,41 x 5,36 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

liczba pokładów: 8

Napęd:

2 x 12 cylindrowe silniki diesla Klöckner-Humboldt-Deutz model: SBV12M350 o łącznej mocy: 4.774 kW (2x 2.387 kW)

śruby nastawne: 2

Prędkość:

maksymalna: 17,5 w.

eksploatacyjna: 16,5w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

1 dziobowy stery strumieniowy o mocy 550 KM

Przestrzeń ładunkowa

liczba pokładów: 1

Pojemność ładunkowa:

auta osobowe: 120 ~ 140

zestawy drogowe: 14  (14 zestawów + 30 aut)

Wyposażenie ro/ro

rampa dziobowa

rampa rufowa

Przestrzeń pasażerska:

liczba pokładów: 6

kabiny / koje: ? / 245

fotele pulmanowskie: 90

gastronomia:

- restauracja: 120 os.

- kafeteria z wyodrębnionym barem: 120 -130 os.

- bar widokowy umieszczony w fałszywym kominie: 40 os.

Pasażerowie:

1200 os.

Załoga:

55

*     *     *

Bibliografia

Krzysztof Adamczyk, Jerzy Drzemczewski, Bohdan Huras - Polskie Linie Oceaniczne Album Floty 1951 - 2011, Pomorska Oficyna - Wydawniczo - Reklamowa Porta-Mara

www.faktaomfartyg.se

http://www.faergelejet.dk

http://matkustajalaivat.com

*     *     *

Poniżej: VISBY, autor nieznany, kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: SKANDYNAWIA (I), autor nieznany, kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: Pocztówka akwarela promu SKANDYNAWIA (I), autor: Adam Werka, wydawca: Krajowa Agencja Wydawnicza, kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: TIAN HU, autor nieznany, kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz