VALDEMAR ex BORG ODIN ex ODIN ex ODIN III ex GOLIATH THY ex TYR (III) (IMO 8108121, MMSI: 219025221, sygnał wywoławczy: OUCG2, bandera: Dania) – holownik portowo – morski, zbudowany przez duńską stocznię Sakskøbing Maskinfabrik & Skibsvaerft jako TYR (III) na zamówienie duńskich armatorów Em Z Svitzers i Det Forende Bugserselskab (1 lutego 1982 roku przejęty przez Em Z Svitzer). W 1996 roku przekazany I/S Bugserselskabet Goliath z Aalborga i przemianowany na GOLIATH THY. 23 lutego 2004 roku zakupiony przez estońskiego armatora Hansa Liisi Eesti (w zarządzie Euro-Baltic Group) z zamiarem eksploatacji jako lodołamacz w porcie Tallinn pod nazwą ODIN III. Niecałe dwa miesiące później, 24 maja odsprzedany duńskiemu armatorowi Hanstholms Bugser Service A/S z Hanstholm i przemianowany na ODIN. W kwietniu 2005 roku wynajęty przedsiębiorstwu Rederi AB Nestor z Piteå. 8 września tego samego roku sprzedany norweskiemu armatorowi Borg Maritime A/s z Tromsø i przemianowany na BORG ODIN. 16 kwietnia 2019 roku zakupiony przez Vordingborg Bugser ApS i przemianowany na VALDEMAR.
* * *
VALDEMAR ex BORG ODIN ex ODIN ex ODIN III ex GOLIATH THY ex TYR (III) (IMO 8108121, MMSI: 219025221, call sign: OUCG2, flag: Denmark)– a harbor – sea going tug, built by the Danish shipyard Sakskøbing Maskinfabrik & Skibsvaerft as TYR (III) on order two Danish shipowners Em Z Svitzers & Det Forende Bugserselskab (On February 1, 1982 took over by Em. Z Svitzer). In 1996 moved to I/S Bugserselskabet Goliath from Aalborg and renamed to GOLIATH THY. On February 23, 2004 sold to the Estonian shipowner Hansa Liisi Eesti (in management Euro-Baltic Group) for icebreaking in the port of Tallinn). Renamed by new owner to ODIN III. Nearly two months later, on May 24, resold to the Danish shipowner Hanstholms Bugser Service A/S from Hanstholm and renamed to ODIN. Rented out in April 2005 to the Rederi AB Nestor from Piteå. On September 8, 2015 sold to the Norwegian Shipowner Borg Maritime A.S from Tromsø and renamed to BORG ODIN. On April 19, 2019 bought by Vordingborg Bugser ApS and renamed to VALDEMAR.
* * *
Historia budowy / Build history |
|
Stoczniowy numer budowy / Yard number: |
0027 |
Data położenia stępki / Keel laid: |
--- |
Wodowanie / Launched: |
?.02.1981 |
Data ukończenia / Delivery date:: |
27.06.1981 |
* * *
Dane techniczne / Technical data: |
|
Wyporność / Displacement: |
GT: 142, DWT: 105 t. |
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): |
26,32 x 7,41 x 3,61 m |
Kadłub / Hull: |
materiał i typ / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull |
przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 5 |
|
pokłady ciągłe / continious decks: 1 |
|
Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel): |
1 x 4 suwowy 8 cylindrowy silnik diesla / 1 x 4 stroke 6 cylinders diesel engine: B&W Alpha o mocy / with power: 855 kW (1162 KM / HP) |
śruba nastawna / controllable pitch propeller: 1 |
|
Prędkość / Speed: |
13,1 węzła / knots |
Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries: |
2 zespoły prądotwórcze złożone z silnika spalinowego i generatora / 2 generating sets consisting of diesel engine and generator – każdy / ech: 75kW |
dziobowy pędnik strumieniowy / bow thruster: 160 BHP |
|
Wyposażenie holownicze / Towing equipment: |
rufowa jednobębnowa wciągarka holownicza – 600 m liny o średnicy 36 mm / stern single drum towing winch: – 600 m wire, 36 mm dia. |
Uciąg / Bollard Pull: |
19 t. (rufa / aft) |
Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment: |
żuraw hydrauliczny / hydraulic crane: 18 t. SWL |
Wyposażenie mostka / Bridge equipment: |
radar: 2 |
żyrokompas / gyro compass |
|
echosonda / echo sounder |
|
AIS, GPS, ECDIS |
|
Pojemność zbiorników / Tanks capacities: |
paliwo / fuel: 55.000 l |
woda / fresh water: 30.000 l |
|
Załoga / Crew: |
? os. / pers. |
* * *
Bibliografia / Bibliography: |
https://vordingborgbugser.dk |
www.jmarcussen.dk/maritim/skibsliste/side.php?id=997 |
www.veristar.com |
* * *
Poniżej: VALDEMAR, Gdynia 19.05.2021, zdjęcia: Waldemar Danielewicz i Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: VALDEMAR, Gdynia 19.05.2021, photos: Waldemar Danielewicz & Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz