środa, 12 maja 2021

Z cyklu flota operatora Unity Line ... cz. 9 - COPERNICUS (I)

Operator Unity Line założony został przez dwie firmy armatorskie: Polska Żegluga Morska (Polsteam) i Euroafrica Linie Żeglugowe do zarządzania promami obu armatorów Poniżej prezentowany jest prom, należący do Euroafrica Shipping lines.

COPERNICUS (I) (MO: 9031703, MMSI: 209183000, Sygnał wywoławczy: 5BWX4, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – prom typu rop-pax, zbudowany przez włoską stocznię Fincantieri-Cant. Nav. Italiani SpA w Palermo dla włoskiego armatora Tirrenia di Navigazione SpA z Neapolu jako PUGLIA. Zatrudniony na liniach łączących Sardynię z Sycylią. W okresie od 24 grudnia 1997 roku do 13 lutego 1998 roku wycofany z eksploatacji i odstawiony „na sznurku”. W lipcu 2012 roku przerejestrowany na firmę Compagnia Italiana di Navigazione z Neapolu (spółka córka Tirrenia di Navigazione SpA). 28 kwietnia 2015 roku w trakcie jednego ze swoich rejsów prom PUGLIA uczestniczył w akcji ratunkowej promu SORRENTO, na którym wybuchł pożar, podejmując z wody 151 osób (członków załofi oraz pasażerów). Od października 2016 roku w czarterze włoskiego armatora Moby SpA. obsługiwał połączenia Piombino – Olbia / Livorono – Olbia. W dniu 28 grudnia 2017 roku zakupiony przez Euroafrica Shipping Lines w celu zastąpienia w serwisie Unity Line ponad trzydziestoletniego promu pasażersko – kolejowego KOPERNIK. 8 stycznia 2018 roku już pod nową nazwą COPERNICUS prom opuszcza port w Livorno kierując się do Szczecina, gdzie przybywa 28 stycznia. W kolejnych miesiącach jednostka zostaje poddana przebudowie, wpierw podczas postoju przy nabrzeżu Szczecińskiego Parku Przemysłowego a następnie w trakcie pobytu w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia. 25 lipca 2018 roku podczas postoju przy Wałach Chrobrego prom został zaprezentowany i udostępniony do zwiedzania mieszkańcom miasta. Od 2 września tego samego roku COPERNICUS rozpoczyna rejsy na linii Świnoujście – Trelleborg.

*      *     *

Historia budowy:

Numer budowy:

NB 5924

Zamówienie:

03.1989

Położenie stępki:

06.11.1993

Wodowanie:

05.01.1995

Zdanie:

11/12.05.1995

*      *     *

Nazwy

1995 – 2017

PUGLIA

2018 - ?

COPERNICUS

*      *     *

Armatorzy / Operatorzy / Czarterujący

11.05.1995 – 07.2012

Tirrenia di Navigazione SpA, Neapol

07.2012 – 12.2017

Compagnia Italiana di Navigazione Srl, Neapol (spółka zależna Tirrenia di Navigazione SpA

czarter 10.2016 – 12.2017

Moby Sp.A. (Moby Cargo)

12.2017 – ?

armator zarejestrowany Liverina Shipping Co. Ltd. Cypr

armator właściciel: Euroafrica Services Ltd., Cypr

operator: Unity Line (od 2018)

*      *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 15.950 / DWT: 6.794

Wymiary (d. x sz. x z.):

150,38 x 23,40 x 6,00 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

grodzie: 7

Napęd:

2 x 8 cylindrowe silniki diesla GMT-Sulzer model 8ZAL40S o łącznej mocy: 11.520 kW

śruba: 2 nastawne

Prędkość:

maksymalna: 19, 1 w.

eksploatacyjna: 17 w.

Urządzenia pomocnicze:

2 generatory spalinowe, każdy o mocy: 1000 kVA

2 dziobowe stery strumieniowe, każdy o mocy 750 kW

Przestrzeń ładunkowa:

liczba pokładów ładunkowych: 3

- dolny pokład (dolna ładownia): długość: 70 m, wysokość (prześwit): 4,7 m, linia ro/ro: 210 m

- pokład główny: długość: 130 m, wysokość: 4,7 m, linia ro/ro: 790 m

- pokład górny: długość: 130 m, wysokość: 4,5 m, linia ro/ro: 830 m

pas ładunkowy: 1830 m

Pojemność ładunkowa:

TIR: 90 ~ 100

Wyposażenie ro/ro:

dolna ładownia: rampa stała: wysokość: 4,50 m, szerokość: 3,20 m

pokład główny: ramp rufowa: wysokość: 4,70 m x szerokość: 4,20

pokład górny: rampa ruchoma: wysokość: 4,50 m, szerokość: 3,15

Przestrzeń pasażerska:

kabiny: 51

- kabiny 3 osobowe: 26

- kabiny 2 osobowe: 25

gastronomia

- mesa pasażerska: 140 osób

Pasażerowie:

160 w tym 128 w kabinach

Pojemność zbiorników:

balast: 3.027 m3

woda pitna: 309 m3

paliwo ciężkie 763,5 m3

paliwo lekkie (MGO): 106,6 m3

Załoga:

32 ~ 35 os.

*      *     *

Bibliografia:

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

http://www.euroafrica.com.pl/

www.faktaomfartyg.se

*      *     *

Poniżej: COPERNICUS podczas postoju w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 27.07.2020, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)



Poniżej: COPERNICUS podczas postoju w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 13.08.2020, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)




Poniżej: COPERNICUS podczas postoju w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 15.08.2020, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)






 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz