HMCS HALIFAX (FFH 330) – kanadyjska fregata wielozadaniowa. Prototypowa jednostka serii 12 fregat zaprojektowanych i zbudowanych w Kanadzie w celu zastąpienia mocno starzejących się eskortowców typów: St. Laurent, Restigouche, Mackenzie i Annapolis. Opisywany HMCS HALIFAX to druga jednostka o tej nazwie w szeregach Royal Canadian Navy – pierwszą była zbudowana w trakcie II Wojny Światowej korweta typu Flower – HMCS HALIFAX (K237), która pełniła służbę w latach 1942 – 1945 a następnie po zakończeniu działań wojennych i wycofaniu, już jako cywilna jednostka ratownicza operowała do grudnia 1963 roku, kiedy to została pocięta na złom. Położenie stępki pod drugiego Halifaxa miało miejsce 19 marca 1987 roku, w położonej w Saint John (prowincja Nowy Brunszwik) stoczni Saint John Shipbuilding Ltd. (jako ciekawostkę warto wspomnieć, że była to pierwsza jednostka budowana dla RCN od 1971 roku). W dniu 30 kwietnia 1988 odbyło się wodowanie fregaty, która po pracach wyposażeniowych oraz cywilnych próbach morskich została przejęta przez RCN w czerwcu 1991 roku. Przez kolejny rok HALIFAX poddawany był intensywnym próbom morskim, które pozwoliły wykryć i usunąć na kolejnych jednostkach typowe dla prototypu usterki. Ostatecznie w dniu 29 czerwca 1992 roku nastąpiło oficjalnie wcielenie jednostki w szeregi RCN. W dniu 2 kwietnia 1994 roku HMCS HALIFAX opuścił macierzystą bazę w Halifaxie, udając się Morze Adriatyckie, w celu zluzowania pełniącego tam służbę, w ramach blokady Jugosławii niszczyciela HMCS IROQUIS. W trakcie przejścia przez Atlantyk na okręcie doszło do awarii silnika diesla, pomimo której ten kontynuował dalszy marsz, idąc na turbinach gazowych. Z misji tej HMSC HALIFAX powrócił 9 września tego samego roku. Kolejne ważne wydarzenie z życia jednostki to mający miejsce na początku 1995 roku rejs do Europy, podczas którego w ramach 50 rocznicy zakończenia II Wojny Światowej okręt odwiedził wiele portów. Na zakończenie tej wyprawy fregata wzięła jeszcze udział w odbywających się w pobliżu Portugalskich wybrzeży ćwiczeniach NATO o kryptonimie LINKED SEAS, powracając do Halifaxu w czerwcu 1995 roku. 18.03.1996 HMCS HALIFAX wyruszył na swoją drugą turę służby na Morzu Adriatyckim, pełniąc tym razem rolę jednostki flagowej. W 1998 roku fregata wzięła udział w odbywających się u wybrzeży Norwegii ćwiczeniach STRONG RESOLVE oraz uczestniczyła w operacji poszukiwania szczątków samolotu pasażerskiego Swissair lot 111. Pomiędzy 26 lipca a 15 grudnia 2000 roku HMCS HALIFAX prowadził działania w ramach stałego zespołu NATO – STANAVFORLANT. 15 sierpnia 2001 okręt opuścił Halifax by ponownie dołączyć do zespołu STANAVFORLANT, który opuścił 8 października, by zgodnie z rozkazem skierować się na wody Oceanu Indyjskiego i dołączyć do operującej tam grupy amerykańskiego lotniskowca USS CARL VINSON (było to następstwem ataków z 11 września). Do bazy HMCS HALIFAX powrócił dopiero 11 lutego 2002 roku. Na początku 2010 roku okręt wziął udział w operacji Hestia tj. pomocy dotkniętemu skutkami trzęsienia Haiti. Czwartego września tego samego roku HMCS HALIFAX przybył do położonej w Halifaxie stoczni Irving Shipbuilding Inc., rozpoczynając trwający 18 miesięcy gruntowny remont oraz modernizację. Po zakończeniu prac okręt powrócił do służby uczestnicząc m.in. w próbach nowego śmigłowca pokładowego RCN – CH-148 Cyclone. W II połowie 2015 roku HMCS HALIFAX wraz niszczycielem HMCS ATHABASKAN wziął udział w dwóch dużych ćwiczeniach NATO – JOINT WARRIOR i TRIDENT JUNCTURE. Na początku 2016 roku okręt ponownie trafił do stoczni, powracając do służby 27 września 2017 roku. W październiku 2018 roku HMCS HALIFAX wraz z innym okrętami opuścił macierzystą bazę by wziąć udział w odbywających się Północnym Atlantyku i Morzu Bałtyckim ćwiczeniach NATO – TRIDENT JUNCTURE. W trakcie ich trwania 26 października w przedziale jednej z turbin gazowych doszło do pożaru, który na szczęście udało się szybko opanować a okręt mógł kontynuować dalej swoją misję Szóstego lipca 2019 roku HMCS HALIFAX wyruszył w swoją kolejną turę zamorskiej służby, tym razem na Morze Śródziemne, by tam dołączyć do Stałego Zespołu NATO Grupy 2. Na skutek wykrycia przecieku paliwa w jednej z siłowni, co miało miejsce po 24 godzinach od opuszczenia bazy okręt zmuszony był do niej zawrócić. Po dokonaniu niezbędnych napraw HMCS HALIFAX ponownie udał się na Morze Śródziemne, z którego to powrócił 24 stycznia 2020 roku. Obecnie jednostka ponownie gości na europejskich wodach, pełniąc służbę w Stałym Zespole NATO Grupie 1, w ramach którego w dniach 5 – 8 marca wraz z zaopatrzeniowcem FGS SPESSART gościła w Gdyni, cumując przy Nabrzeżu Francuskim.
* * *
Fregaty typu Halifax |
||||
Nazwa |
Stocznia |
Wcielenie do służby |
Modernizacja |
Los |
HMCS HALIFAX (FFH 330) |
Saint John Shipbuilding, Saint John |
29.06.1992 |
2010-2013 |
W służbie, baza: CFB Halifax |
HMCS VANCOUVER (FFH 331) |
Saint John Shipbuilding, Saint John |
23.08.1993 |
2011-2014 |
W służbie, baza: CFB Esquimalt |
HMCS VILLE DE QUEBEC (FFH 332) |
MIL Davie Shipbuilding, Lauzon |
14.07.1994 |
2011-2013 |
W służbie, baza: CFB Halifax |
HMCS TORONTO (FFH 333) |
Saint John Shipbuilding, Saint John |
29.07.1993 |
2010-2012 |
W służbie, baza: CFB Halifax |
HMCS REGINA (FFH 334) |
MIL Davie Shipbuilding, Lauzon |
30.09.1994 |
2010-2012 |
W służbie, baza: CFB Esquimalt |
HMCS CALGARY (FFH 335) |
MIL Davie Shipbuilding, Lauzon |
12.05.1995 |
2014-2016 |
W służbie, baza: CFB Esquimalt |
HMCS MONTREAL (FFH 336) |
Saint John Shipbuilding, Saint John |
21.07.1994 |
2014-2017 |
W służbie, baza: CFB Halifax |
HMCS FREDERICTON (FFH 337) |
Saint John Shipbuilding, Saint John |
10.09.1994 |
2012-2014 |
W służbie, baza: CFB Halifax |
HMCS WINNIPEG (FFH 338) |
Saint John Shipbuilding, Saint John |
23.06.1995 |
2015-2017 |
W służbie, baza: CFB Esquimalt |
HMCS CHARLOTTETOWN (FFH 339) |
Saint John Shipbuilding, Saint John |
09.09.1995 |
2013-2015 |
W służbie, baza: CFB Halifax |
HMCS ST JOHNS (FFH 340) |
Saint John Shipbuilding, Saint John |
26.06.1996 |
2014-2016 |
W służbie, baza: CFB Halifax |
HMCS OTTAWA (FFH 341) |
Saint John Shipbuilding, Saint John |
28.09.1996 |
2012-2014 |
W służbie, baza: CFB Esquimalt |
* * *
Dane techniczne jednostek typu Halifax po modernizacji HCM/FELEX |
|
Wyporność: |
5.235 t. |
Wymiary (d x sz x z): |
135,5 x 16,40 x 6,15 m |
Kadłub: |
typ: pojedynczy |
materiał: stal |
|
Napęd: |
1 silnik diesla SEMT-Pielstick 20 PA6 V 280 o mocy 6.600 kW |
2 turbiny gazowe General Electric LM2500 o łącznej mocy 35.400 kW |
|
2 śruby nastawne Escher Wyss |
|
Prędkość: |
29 w. |
Zasięg: |
3.930 Mm przy 18 w. |
Urządzenia pomocnicze: |
4 generatory AEG Telefunken – każdy o mocy 850 kW |
Wyposażenie elektroniczne: |
1 radar 3D – Thales Smart-S Mk.2 (pasma E/F) |
1 radar 2D – Sea Giraffe SG-150 HC (pasmo G) |
|
2 radary nawigacyjne Raytheon Pathfinder Mk.2 (pasma X/S) |
|
sonar kadłubowy AN/SQS-510 |
|
sonar holowany SQR-19(V) CANTASS |
|
2 radary kontroli ogniem Saab CEROS 200 |
|
system poszukiwania i namierzania w podczerwieni Thales SIRIUS IRST |
|
system zarządzania walką CMS 330 oparty na szwedzkim systemie firmy Saab 9LV Mk.4. |
|
Systemy walki elektronicznej: |
Elisra NS-9003A-V2HC |
system zagłuszania - SLQ-503 (prawdopodobnie) |
|
system ostrzegania o pracy wrogich radarów – Condor Systems Sea Search (prawdopodobnie) |
|
wyrzutnie wabików Rheinmetall MASS |
|
system obrony przed torpedami AN/SLQ-25 Nixie |
|
Uzbrojenie: |
1 x I uniwersalna armata Bofors Mk.3.DP kalibru 57 mm |
1 x VI-o lufowy zestaw obrony bezpośredniej Mk.15 Mod.1B Phalanx kalibru 20 mm |
|
6 x I karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm |
|
2 x IV wyrzutnie pocisków przeciw okrętowych RGM-84 Harpoon Block 2 |
|
2 x pionowe wyrzutnie Mk.48 dla 16 pocisków przeciwlotniczych RIM-162 ESSM |
|
4 wyrzutnie torpedowe Mk.32 dla torped z.o.p. Mk.46 Mod.5 |
|
Wyposażenie lotnicze: |
hangar i lądowisko dla śmigłowca CH-148 Cyclone |
Załoga: |
225 os. |
* * *
Bibliografia: |
* * *
Poniżej: HMCS HALIFAX, Nabrzeże Francuskie Gdynia 06.03.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: HMCS HALIFAX widziany z tarasu widokowego Muzeum Emigracji, Gdynia 06.03.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: HMCS HALIFAX wieczorową porą, Nabrzeże Francuskie Gdynia 06.03.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: HMCS HALIFAX, Nabrzeże Francuskie Gdynia 08.03.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: HMCS HALIFAX – godło, emblemat, inne (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz