MSC JOY (IMO: 9039250, MMSI: 356037000, sygnał wywoławczy: 9HA2524, bandera: Panama, port macierzysty: Panama) – kontenerowiec typu B355, jeden z czterech jakie w styczniu 1982 roku polski armator Polskie Linie Oceaniczne zamówił w Stoczni Gdańskiej imienia Lenina. Każda zamówionych jednostek nosić miała nazwę zasłużonych dla Pomorza polaków, w przypadku omawianej jednostki – ostatniej w serii przewidziano dla niej nazwę Z KIETURAKIS. Zanim jednak doszło do oficjalnego nadania nazwy w trakcie budowy kontenerowiec został sprzedany inwestorom niemieckim. W dniu 30 grudnia 1992 roku jednostka weszła do eksploatacji pod nazwą NORTHERN JOY. W kolejnych latach w zależności od czarteru kontenerowiec kilkakrotnie zmieniał swoją nazwę, kończąc na chwilę obecną na nazwie MSC JOY. Obecnym właścicielem jednostki jest zarejestrowana w Panamie spółka Compania Naviera Joy S.A. zaś jej operatorem MSC Shipmanagement Ltd.
* * *
MSC JOY (IMO: 9039250, MMSI: 356037000, call sign: 9HA2524, flag: Panama, port of registry: Panama) containership type B355, one of four that in January 1982, the Polish shipowner Polish Ocean Linies ordered in the Lenin Shipyard in Gdansk. Each ordered unit had a name of Poles deserved for Pomerania, in the case of this unit, the last in the series, was provided the name Z. KIETURAKIS. However, before the official name was given, during the construction, the containership was sold to the German investors. On December 30, 1992, the unit was put into the service under the name NORTHERN JOY. In subsequent years, depending on the charter, the containership changed its name several times, ending at the moment with name MSC JOY. The current owner of the unit is registered in Panama company Compania Naviera Joy S.A., and its operator MSC Shipmanagement Ltd.
* * *
Kontenerowce projektu B355 / B355 project container vessels:
|
KESTREL I ex PELICAN I ex ZIM ANTWERP I ex ASIA OPAL ex LT MEDITERRANEA ex NUOVA MEDITERRANEA ex GENOVA ex ERNA OLDENDORF ex H CEGIELSKI (IMO: 8302143) – numer budowy / yard numer: B355/1, wodowanie / launched: 28.05.1987, matka chrzestna / godmother: Barbara Tobiasz, zdanie / delivery: 12.08.1988, los / fate: złomowany w indyjskim Alang w 2010 r.. / scrapped in Alang (India) in 2010
|
MSC UKRAINE ex WHITE SWAN ex ZIM HAMBURG I ex ASIA JADE ex LT NIPPONICA ex NUOVA NIPPONICA ex TRIESTE (IMO: 8302155) – numer budowy / yard numer: B355/2, wodowanie / launched: 22.04.1988, matka chrzestna / godmother: Hanna Wenda, zdanie / delivery: 20.04.1989, los / fate: złomowany w indyjskim Alang w 2012 r.. / scrapped in Alang (India) in 2012
|
ZHONG WAI YUN YING KOU ex NORTHEN FORTUNE ex CANMAR TRADER ex NORTHERN FORTUNE ex ZIM ASHOD I ex OOCL DRAGON ex CMA KAWASAKI ex NORTHERN FORTUNE ex ZIM RAVENNA ex ZIM BRISBANE ex VALENCIA SENATOR ex NORTHERN FORTUNE ex A.ABRAHAM (IMO: 8302167) – numer budowy / yard numer: B355/3, wodowanie / launched: 01.03.1991, matka chrzestna / godmother: Mrs. Franciszka Cegielska, zdanie / delivery: 30.09.1991, los / fate: złomowany w Jiangyin 2014 r. / scrapped in Jiangyin in 2014
|
MSC JOY ex NORTHERN JOY ex CANADA SENATOR ex NORTHERN JY ex CMA XINGANG ex NORTHERN JOY ex CONTSHIP MEXICO ex NORTHERN JOY ex SEA VIGOR ex HYUNDAI TACOMA ex SEA HAWK ex NORTHER JOY (pierwotnie planowana nazwa / originally planned name: Z KIETURAKIS) (IMO: 903250) – numer budowy / yard numer: B355/4, wodowanie / launched: 10.07.1992, zdanie / delivery: 30.12.1992, los / fate: wsłużbie / in service
|
* * *
Dane techniczne / Technical data:
| |
Wyporność / Tonnage:
|
GT: 30.567 t, DWT: 31.160 t.
|
Wymiary (d x sz x z) Dimensions (l x b d):
|
202,38 x 31,01 x 18,70 m
|
Kadłub / Hull:
|
typ / type: jednoposzyciowy, podwójne dno / single hull, double bottom
|
materiał: stal o podwyższonej wytrzymałości / higher tensile steel
| |
grodzie / bulkheads: 10
| |
pokłady ciągłe / continious decks: 3
| |
Napęd / Propulsion:
|
1 x 6 cylindrowy silnik diesla / 1 x 6 cylinders diesel engine: H.Cegielski – Sulzer 6RTA76, łączna moc / total power: 16.472 kW
|
1 śruba nastawna / 1 controllable pitch propeller
| |
Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries
|
3 spalinowe zestawy prądotwórcze / 3 diesel generatorsets: Sulzer 6ATL25H – każdy o mocy / each power: 1.140 kW
|
1 dziobowy pędnik strumieniowy / 1 bow thruster: 735 kW
| |
1 rufowy pędnik strumieniowy / 1 stern thruster: 735 kW
| |
Prędkość / Speed:
|
19,2 węzła/ knots
|
Przestrzeń ładunkowa / Cargo space:
|
liczba ładowni / holds number: 9
|
Pojemność ładunkowa / Cargo capacity:
|
kontenery 20 stopowe / 20ft containers: 1.939 – ładownie /holds: 917, pokład / deck: 1022
|
kontenery chłodzone / reefer containers: 240
| |
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
|
balast / ballast: 11.180 m3
|
paliwo / fuel: 3.400m3
| |
pitna woda / fresh water: 500 m3
| |
Pozostałe wyposażenie / Other equipment:
|
3 kotwice, każda o wadze 9.300 kg, długość łańcucha kotwicznego 660,00m / 3 anchors, weight each 9.300 kg, anchor chain length 660,00 m
|
instrument kontroli obciążenia statku / loading instrument: Seacos GmbH – MXMACS3
| |
Załoga / Crew:
|
27 os. / pers.
|
* * *
Bibiliografia / Bibiliography:
|
Krzysztof Adamczyk, Jerzy Drzemczewski, Bohdan Huras – Polskie Linie Oceaniczne Album Floty 1951 – 2001, Porta-Mare, Gdynia
|
http://www.scheepvaartwest.be/CMS/index.php/containerships/6669-msc-joy-imo-9039250
|
http://www.plo.com.pl/
|
https://www.fleetmon.com/vessels/msc-joy_9039250_47434/
|
* * *
Poniżej: MSC JOY wchodzący do portu w Gdyni (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: MSC JOY entering port of Gdynia (to enlarge, click on the photo):
Bardzo fajny wpis i piękne zdjęcia!
OdpowiedzUsuń