m/f PRINCESS ANASTASIA ex SPL
PRINCESS ANASTASIA ex BILBAO ex PRIDE OF BILBAO ex OLYMPIA (IMO: 8414582, MMSI:
247385600, sygnał wywoławczy: IBRS, bandera: Włochy) – prom
pasażersko –
samochodowy, zbudowany przez fińską stocznię Wärtsilä Oy z Abo na
zamówienie szwedzkiego
armatora Rederi AB Slite jako OLYMPIA. Od samego początku aż do końca
marca
1993 roku zatrudniony na linii Sztokholm – Helsinki (operator Viking
Line). W
kwietniu 1993 roku wyczarterowany P&O European Ferries z Portsmouth i
jako
PRIDE OF BILBAO zatrudniony na linii Portsmouth – Bilbao / Portsmouth –
Cherbourg. W październiku 1993 roku, mający problemy finansowe Rederi AB
Slite
sprzedało prom irlandzkiemu podmiotowi Irish Continental Group, który to
wyczarterował
go ponownie do P&O European Ferries, dla którego aż do skasowania
linii w październiku
2010 roku, obsługiwał połączenie Portsmouth – Bilbao / Portsmouth –
Cherbourg.
22 października 2010 roku zakończył się czarter promu, który następnie
jako
BILBAO trafił do zarejestrowanej na Cyprze spółki Irish Ferries Ltd. Na
początku grudnia 2010 roku wyczarterowany na zasadzie „bareboat charter”
także zarejestrowanej
na Cyprze spółce St Peter Line, która to skierowała go na remont i
modernizację
do litewskiej stoczni w Kłajpedzie. Około 16 marca 2011 roku
przemianowany na
SPL PRINCESS ANASTASIA a 31 marca wprowadzony na linię St. Petersburg –
Sztokholm – Tallin – St. Petersburg. Na początku 2014 roku prom opuścił
Bałtyk
kierując się do Pireusu, skąd następnie trafił na Morze Czarne do Soczi,
gdzie w
lutym 2014 roku podczas Olimpiady Zimowej wykorzystywany był jako
pływający
hotel. Po powrocie na Bałtyk, od 23 marca 2014 roku zatrudniony na linii
St.
Petersburg – Helsingfors – Sztokholm – Tallin – St. Petersburg. W 2016
roku St.
Peter Line zostaje właścicielem promu. W styczniu przepisany na Moby SpA
z
Neapolu i przemianowany na PRINCESS ANASTASIA. Od kwietnia 2017 roku w
barwach
Moby Spl / St Peter Line zatrudniony na linii St. Petersburg –
Helsingfors –
Tallin – Sztokholm – Helsingfors – St. Petersburg.Od listopada 2019 do
kwietnia 2020 w remoncie najpierw w Stoczni Nauta w Gdyni a nastepnie w
Gdańskiej Stoczni Remontowej w Gdańsku. 21 kwietnia prom opuścił Gdańsk
kierując się do Murmańska, gdzie zgodnie umową czarterową ma pełnić rolę
pływającego hotelu.
Krótka historia budowy:
|
|
Numer budowy:
|
1290
|
Położenie stępki:
|
01.04.1985
|
Wodowanie:
|
31.08.1985
|
Zdanie:
|
29.04.1986
|
* *
*
m/f PRINCESS ANASTASIA ex SPL PRINCESS
ANASTASIA ex BILBAO ex PRIDE OF BILBAO ex OLYMPIA (IMO: 8414582, MMSI: 247385600,
call sign: IBRS, flag: Italy)
– a passenger – car ferry, built by the Finnish shipyard Wärtsilä Oy
from
Abo on order Swedish shipowner Rederi AB Slite as OLYMPIA. From the
beginning
until the end of March 1993 employed on the Stockholm
– Helsinki route
(operator Viking Line). In April 1993, chartered by P&O European
Ferries
from Portsmouth and as PRIDE OF BILBAO employed
on the Portsmouth – Bilbao
/ Portsmouth – Cherbourg route. In October 1993, financial
trubled Rederi AB Slite sold the ferry to the Irish Continental Group,
which
chartered it to the P&O European Ferries. Until October 2010, the
P&O
ferry operated on the Portsmouth – Bilbao / Portsmouth – Cherbourg
route. On
October 22, 2010, the ferry charter ended, which then as BILBAO went to
the Cyprus-registered company
Irish Ferries Ltd. At the beginning of December 2010 chartered on the
basis of
“bareboat charter” the Cyprus-registered company St Peter Line. Around
March
16, 2011 the ferry was renamed to SPL PRINCESS ANASTASIA an on March 31,
introduced
to the St. Petersburg – Stockholm
– Tallin – St. Petersburg
route. At the beginning of 2014 the ferry left the Baltic Sea heading
for Piraeus, from where he then went to the Black Sea to Sochi, where in
February
2014 during the Winter Olympics it was used as a floating hotel. After
returning to the Baltic, from March 23, 2014 employed on the St.
Petersburg – Helsingfors – Stockholm
– Tallin – St. Petersburg.
In 2016 St
Peter Line becomes the owner of the ferry. In January 2017 registered to
Moby
SpA from Naples
and renamed to PRINCESS ANASASIA. From April 2017 in the colors of Moby
Spl / St Peter Line employed on the St. Petersburg – Helsingfors –
Tallin –
Stockholm – Helsingfors – St Petersburg. From November 2019 to April
2020, under renovation first at the Nauta Shipyard in Gdynia and then at
the Gdansk Repair Shipyard in Gdansk. On April 21, the ferry left
Gdansk heading to Murmansk, where it is to be a floating hotel according
to the charter agreement.
A short history of build:
|
|
Yard number:
|
1290
|
Keel laid:
|
01.04.1985
|
Launched:
|
31.08.1985
|
Delivery date:
|
29.04.1986
|
*
* *
Dane techniczne / technical
data:
Wyporność / Tonnage:
|
GT: 37.799 t, DWT: 3.420 t.
|
||
Wymiary (d x sz x z) Dimensions
(l x b d):
|
177,10 x 28,40 x 6,51 m
|
||
Kadłub / Hull:
|
typ / type: jednoposzyciowy / single hull
|
||
materiał kadłuba / hull material: steel
|
|||
liczba pokładów / deck number: 11
|
pasażerskie / pax: 8
|
||
samochodowe / vehicle: 2
|
|||
Napęd / Propulsion:
|
4 x 12 cylindrowe silniki diesla / 4 x 12
cylinders diesel engines: Wärtsilä-SEMT Pielstick 12PC2-6V, łączna moc /
total power: 23.000 kW (31.000
KM / HP)
|
||
2 śruby nastawne / 2 controllable pitch
propellers
|
|||
3 silniki pomocnicze / 3
auxilliary engines: 6.135 kW
|
|||
2 dziobowe stery strumieniowe /
2 bow thrusters: 2 x 2.100 kW
|
|||
Prędkość / Speed:
|
22 węzłów / knots,
|
||
Przestrzeń ładunkowa / Cargo
area:
|
długość linii ładunkowej ro-ro
dla samochodów / length of the ro-ro cargo line: 1.115 m
|
||
pojemność ładunkowa / cargo
capacity:
|
auta / cars: 580
|
||
naczepy / trailers: 62
|
|||
Urządzenia załadunkowe /
Loading devices:
|
rampy / ramps: dziobowa i
rufowa (dwie) / bow and stern (two)
|
||
Przestrzeń pasażerska /
Passengers area:
|
zakwaterowanie / accomodation: kabiny /
cabins: 834
|
||
gastronomia / gastronomy:
|
|||
rozrywka / entertainment:
|
|||
pozostałe usługi / other
services:
|
|||
Pasażerowie / Passengers:
|
2.500 os. / pers.
|
||
Załoga / Crew:
|
220 os. / pers.
|
||
*
* *
Bibiliografia / Bibiliography
*
* *
Poniżej zdjęcie m/f PRINCESS
ANASTASIA, Gdańsk 03.01.2020 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie ) / Below photos of m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdansk 03.01.2020,
photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge, click on the photo):
Poniżej zdjęcie m/f PRINCESS
ANASTASIA, Gdańsk 11.01.2020 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro
(aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photos of m/f PRINCESS ANASTASIA,
Gdansk 11.01.2020, photos: Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro (to enlarge,
click on the photo):
Poniżej zdjęcie m/f PRINCESS
ANASTASIA, Gdańsk 18.01.2020 r., zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie ) / Below photo of m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdansk 18.01.2020,
photo: Waldemar Danielewicz (to enlarge, click on the photo):
Poniżej zdjęcia m/f PRINCESS
ANASTASIA, Gdańsk 26.01.2020 r., zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie ) / Below photos of m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdansk 26.01.2020,
photo: Waldemar Danielewicz (to enlarge, click on the photo):
Poniżej zdjęcia m/f PRINCESS
ANASTASIA, Gdańsk 08.03.2020 r., zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie ) / Below photos of m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdansk 08.03.2020,
photo: Waldemar Danielewicz (to enlarge, click on the photo):
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz