środa, 13 maja 2020

Z cyklu promy ... (cz. 3) - m/f PRINCESS ANASTASIA

m/f PRINCESS ANASTASIA ex SPL PRINCESS ANASTASIA ex BILBAO ex PRIDE OF BILBAO ex OLYMPIA (IMO: 8414582, MMSI: 247385600, sygnał wywoławczy: IBRS, bandera: Włochy) – prom pasażersko – samochodowy, zbudowany przez fińską stocznię Wärtsilä Oy z Abo na zamówienie szwedzkiego armatora Rederi AB Slite jako OLYMPIA. Od samego początku aż do końca marca 1993 roku zatrudniony na linii Sztokholm – Helsinki (operator Viking Line). W kwietniu 1993 roku wyczarterowany P&O European Ferries z Portsmouth i jako PRIDE OF BILBAO zatrudniony na linii Portsmouth – Bilbao / Portsmouth – Cherbourg. W październiku 1993 roku, mający problemy finansowe Rederi AB Slite sprzedało prom irlandzkiemu podmiotowi Irish Continental Group, który to wyczarterował go ponownie do P&O European Ferries, dla którego aż do skasowania linii w październiku 2010 roku, obsługiwał połączenie Portsmouth – Bilbao / Portsmouth – Cherbourg. 22 października 2010 roku zakończył się czarter promu, który następnie jako BILBAO trafił do zarejestrowanej na Cyprze spółki Irish Ferries Ltd. Na początku grudnia 2010 roku wyczarterowany na zasadzie „bareboat charter” także zarejestrowanej na Cyprze spółce St Peter Line, która to skierowała go na remont i modernizację do litewskiej stoczni w Kłajpedzie. Około 16 marca 2011 roku przemianowany na SPL PRINCESS ANASTASIA a 31 marca wprowadzony na linię St. Petersburg – Sztokholm – Tallin – St. Petersburg. Na początku 2014 roku prom opuścił Bałtyk kierując się do Pireusu, skąd następnie trafił na Morze Czarne do Soczi, gdzie w lutym 2014 roku podczas Olimpiady Zimowej wykorzystywany był jako pływający hotel. Po powrocie na Bałtyk, od 23 marca 2014 roku zatrudniony na linii St. Petersburg – Helsingfors – Sztokholm – Tallin – St. Petersburg. W 2016 roku St. Peter Line zostaje właścicielem promu. W styczniu przepisany na Moby SpA z Neapolu i przemianowany na PRINCESS ANASTASIA. Od kwietnia 2017 roku w barwach Moby Spl / St Peter Line zatrudniony na linii St. Petersburg – Helsingfors – Tallin – Sztokholm – Helsingfors – St. Petersburg.Od listopada 2019 do kwietnia 2020 w remoncie najpierw w Stoczni Nauta w Gdyni a nastepnie w Gdańskiej Stoczni Remontowej w Gdańsku. 21 kwietnia prom opuścił Gdańsk kierując się do Murmańska, gdzie zgodnie umową czarterową ma pełnić rolę pływającego hotelu.
Krótka historia budowy:
Numer budowy:
1290
Położenie stępki:
01.04.1985
Wodowanie:
31.08.1985
Zdanie:
29.04.1986

*      *      *

m/f PRINCESS ANASTASIA ex SPL PRINCESS ANASTASIA ex BILBAO ex PRIDE OF BILBAO ex OLYMPIA (IMO: 8414582, MMSI: 247385600, call sign: IBRS, flag: Italy) – a passenger – car ferry, built by the Finnish shipyard Wärtsilä Oy from Abo on order Swedish shipowner Rederi AB Slite as OLYMPIA. From the beginning until the end of March 1993 employed on the Stockholm – Helsinki route (operator Viking Line). In April 1993, chartered by P&O European Ferries from Portsmouth and as PRIDE OF BILBAO employed on the Portsmouth – Bilbao / Portsmouth – Cherbourg route. In October 1993, financial trubled Rederi AB Slite sold the ferry to the Irish Continental Group, which chartered it to the P&O European Ferries. Until October 2010, the P&O ferry operated on the Portsmouth – Bilbao / Portsmouth – Cherbourg route. On October 22, 2010, the ferry charter ended, which then as BILBAO went to the Cyprus-registered company Irish Ferries Ltd. At the beginning of December 2010 chartered on the basis of “bareboat charter” the Cyprus-registered company St Peter Line. Around March 16, 2011 the ferry was renamed to SPL PRINCESS ANASTASIA an on March 31, introduced to the St. Petersburg – Stockholm – Tallin – St. Petersburg route. At the beginning of 2014 the ferry left the Baltic Sea heading for Piraeus, from where he then went to the Black Sea to Sochi, where in February 2014 during the Winter Olympics it was used as a floating hotel. After returning to the Baltic, from March 23, 2014 employed on the St. Petersburg – Helsingfors – Stockholm – Tallin – St. Petersburg. In 2016 St Peter Line becomes the owner of the ferry. In January 2017 registered to Moby SpA from Naples and renamed to PRINCESS ANASASIA. From April 2017 in the colors of Moby Spl / St Peter Line employed on the St. Petersburg – Helsingfors – Tallin – Stockholm – Helsingfors – St Petersburg. From November 2019 to April 2020, under renovation first at the Nauta Shipyard in Gdynia and then at the Gdansk Repair Shipyard in Gdansk. On April 21, the ferry left Gdansk heading to Murmansk, where it is to be a floating hotel according to the charter agreement.
A short history of build:
Yard number:
1290
Keel laid:
01.04.1985
Launched:
31.08.1985
Delivery date:
29.04.1986

*      *      *

Dane techniczne / technical data:
Wyporność / Tonnage:
GT: 37.799 t, DWT: 3.420 t.
Wymiary (d x sz x z) Dimensions (l x b d):
177,10 x  28,40 x 6,51 m
Kadłub / Hull:
typ / type: jednoposzyciowy / single hull
materiał kadłuba / hull material: steel
liczba pokładów / deck number: 11
pasażerskie / pax: 8
samochodowe / vehicle: 2
Napęd / Propulsion:
4 x 12 cylindrowe silniki diesla / 4 x 12 cylinders diesel engines: Wärtsilä-SEMT Pielstick 12PC2-6V, łączna moc / total power: 23.000 kW (31.000 KM / HP)
2 śruby nastawne / 2 controllable pitch propellers
3 silniki pomocnicze / 3 auxilliary engines: 6.135 kW
2 dziobowe stery strumieniowe / 2 bow thrusters: 2 x 2.100 kW
Prędkość / Speed:
22 węzłów / knots,
Przestrzeń ładunkowa / Cargo area:
długość linii ładunkowej ro-ro dla samochodów / length of the ro-ro cargo line: 1.115 m
pojemność ładunkowa / cargo capacity:
auta / cars: 580
naczepy / trailers: 62
Urządzenia załadunkowe / Loading devices:
rampy / ramps: dziobowa i rufowa (dwie) / bow and stern (two)
Przestrzeń pasażerska / Passengers area:
zakwaterowanie / accomodation: kabiny / cabins: 834
  • apartamenty / suites: 2
  • De Luxe: 14
  • Commodore: 35
  • zewnętrzne “A” / outside “A”: 219
  • wewnętrzne “B” / inside “B”: 468
  • ekonomiczne “E” / economy “E”: 88
  • dla niepełnosprawnych / disable: 4
gastronomia / gastronomy:
  • New York City Restaurant (pokład / deck: 7)
  • Funny Rabbit Open Bar (pokład / deck: 10)
  • Night Funny Rabbit (pokład / deck: 8)
  • Columbus Bar (pokład / deck: 8)
  • Sport Bar Legend (pokład / deck: 7)
  • Napoli Mia (pokład / deck: 7)
  • Princess Garden (pokład / deck: 7)
  • Bake & Coffe (pokład / deck: 6)
  • Smoking Lounge (pokład /deck: 8)
rozrywka / entertainment:
  • kasyno PAF / PAF casino (pokład / deck: 8)
  • kino / cinema (pokład / deck: 8)
  • sale konferencyjne / conference halls (pokład / deck: 7, 8)
  • sklep wolnocłowy / Tax Free shop (pokład / deck: 6)
  • Italian Butique (pokład / deck: 6)
  • Aquazone / SPA (pokład / deck: 2)
  • Beauty Salon (pokład / deck: 8)
  • pokój zabaw dla dzieci / kids playroom (pokład / deck: 6)
  • pokłady słoneczne / sun decks (pokłady / decks: 8, 10, 11)
pozostałe usługi / other services:
  • recepcja / recption (pokład / deck: 6),
  • kantor / Exchange (pokład / deck: 6),
  • centrum medyczne / medical centre (pokład / deck: 6)
Pasażerowie / Passengers:
2.500 os. / pers.
Załoga / Crew:
220 os. / pers.





*      *      *

Bibiliografia / Bibiliography

*      *      *

Poniżej zdjęcie m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdańsk 03.01.2020 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photos of m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdansk 03.01.2020, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge, click on the photo):





Poniżej zdjęcie m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdańsk 11.01.2020 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photos of m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdansk 11.01.2020, photos: Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo):





Poniżej zdjęcie m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdańsk 18.01.2020 r., zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo of m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdansk 18.01.2020, photo: Waldemar Danielewicz (to enlarge, click on the photo):
 

Poniżej zdjęcia m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdańsk 26.01.2020 r., zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photos of m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdansk 26.01.2020, photo: Waldemar Danielewicz (to enlarge, click on the photo):



Poniżej zdjęcia m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdańsk 08.03.2020 r., zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photos of m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdansk 08.03.2020, photo: Waldemar Danielewicz (to enlarge, click on the photo):








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz