HEMO (IMO 7429279, MMSI:
---, Sygnał wywoławczy: ---, bandera: Antigua i Barbuda) – kontenerowiec
dowozowy typu 81, zbudowany przez niemiecką stocznię J.J. Sietas KG
Schiffswerft GmbH & Co z Hamburga-Neuenfelde, początkowo na zamówienie
armatora Reederei Johannes Schupp z Hamburga a następnie Schiffahrtskontor Oste
GmbH & Co. KG, któremu to został przekazany 07.05.1975 roku pod nazwą
OSTECLIPPER. W 1978 roku, w związku z czarterem nazwa statku została zmieniona
na NIC CLIPPER. Od 1979 roku ponownie pod pierwotną nazwą. 3 marca 1986 roku
sprzedany armatorowi Ursula Lanker z Hamburga i przemianowany na ULLA. W lipcu
1989 roku zakupiony przez Mathies Schiffahrts GmbH z Hamburga a następnie
przemianowany na SVEALAND. 23 lipca 1997 roku zakupiony przez armatora Uwe
Kruse z Assel koło Hamburga. 22 kwietnia 1999 roku przemianowany na DUNKERQUE
EXPRESS II. W 2002 roku zakupiony przez Marcel Shipping Co. Ltd. z St. John`s
(właściciel Heijo Funck z Wischhafen) a następnie przemianowany na HEMO (nazwa statku
pochodziła od pierwszych dwóch liter imion Heijo Funcka i jego małżonki Moniki
Funck). Jedną z pierwszych decyzji nowego właścicieli było skierowanie
jednostki do stoczni Schiffswerft Jöhnk w celu przebudowy na mini-masowiec z
ładowniami typu „box”. Od 2007 roku własność należącej do DK Group spółki MS
„ACS Demonstrator” Schiffahrts GmbH & Co. KG z St. John`s (armator zarządzający
Phoenix Reederei Bereederungs GmbH & Co. KG z Leer), co z kolei wiązało się
z kolejną zmianą nazwy tym razem na ACS DEMONSTRATOR. Jak już sama nazwa
wskazywała (Air Cavity System Demonstrator – demonstrator systemu „smarowania”
powietrzem) statek w barwach nowego armatora już w czerwcu 2007 roku, na wodach
Oslofjordu przy ładnej pogodzie wziął udział w pierwszych, na razie wstępnych testach
nowatorskiego systemu „smarowania” dna kadłuba pęcherzykami powietrza, co z
kolei przełożyć się miało na zmniejszenie zużycia paliwa w codziennej
eksploatacji. Zachęcony pierwszymi pozytywnymi wynikami testów właściciel statku,
skierował go wiosną 2008 roku do Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie celem
przebudowy na jednostkę testową (łączny koszt tego przedsięwzięcia to 5,5 mln
Euro). Po zakończeniu wszystkich prac we wrześniu 2008 roku ACS DEMONSTRATOR,
ponownie na wodach Oslofjordu i ponownie przy ładnej pogodzie odbył serię
zakończonych sukcesem prób, po czym powrócił do Szczecina, gdzie od grudnia
2008 roku do sierpnia 2012 roku stał uwiązany na sznurku przy nabrzeżu Oko,
gdzie ostatecznie pod koniec sierpnia tego samego roku rozpoczęło się jego
złomowanie.
*
* *
HEMO (IMO 7429279, MMSI: ---, call sign: ---, flag: Antigua &
Barbuda) – a Type 81 feeder
containership, built by the German shipyard J.J.
Sietas KG Schiffswerft GmbH & Co from Hamburg-Neuenfelde, initially ordered by shipowner Reederei Johannes
Schupp from Hamburg and the by Schiffahrtskontor Oste GmbH & Co. KG, to
whom it was delivered on 07.05.1975 under the name OSTECLIPPER. In 1978, due to
the charter, the ship`s name was changed to NIC CLIPPER. From 1979 again under
the original name. On March 3, 1986, sold to the shipowner Ursula Lanker from Hamburg and renamed to
ULLA. In July 1989 purchased by Mathies Schiffahrts GmbH from Hamburg and then renamed to SVEALAND. July
23, 1997, purchased by the shipowner Uwe Kruse from Assel near Hamburg. On April 22,
1999 renamed to DUNKERQUE EXPRESS II. In 2002, purchased by Marcel Shipping Co.
Ltd. from St. John`s (owner Heijo Funck) and then renamed to HEMO (the name of
the ship came from the first two letters of the names Heijo Funck and his wife
Monika Funck). One of the first decisions of the new owner was to direct the
ship to the Schiffswerft Jöhnk shipyard for conversion into a mini bulk carrier
with a “box” type holds. Since 2007, the ownership of MS “ACS Demonstrator”
Schiffahrts GmbH & Co from St. John`s, which belongs to the DK Group
(managing shipowner Phoenix Reederei Bereederungs GmbH & Co. KG from Leer),
which in turn was associated with another name change, this time to ACS
DEMONSTRATOR. As the name implied – Air Cavity System Demonstrator – a
demonstrator of the air lubrication system – the ship in the colors of the new
shipowner already in June 2007,
in the waters of Oslofjord, in nice weather conditions
took part in the first, so far preliminary test of the innovative system of “lubrication”
the bottom of the hull with an air bubbles, which in turn was supposed to
reduce ship fuel consumption in everyday operation. Encouraged by the first
positive test results, the ship`s owner directed it in the spring of 2008 to
the Gryfia Repair Shipyard in Szczecin for conversion into a test unit (the
total cost of this project amounted to EUR 5,5 mln.). After completing of all
works, in September 2008, ACS DEMONSTRATOR, again in the waters of Oslofjord
and again in nice weather, underwent a series of successful test and then
returned to Szczecin,
where from December 2008 to August 2012 was laid-up at Oko quay, where finally,
at the end of the August of the same year its scrapping began.
* * *
Historia budowy / Build history:
|
|
Numer stoczniowy / Yard number:
|
697
|
Położenie stępki / Keel laid:
|
28.02.1975
|
Data wodowania / Launch date:
|
07.04.1975
|
Data zdania / Delivery date:
|
07.05.1975
|
*
* *
Dane techniczne / Technical data:
|
|
Wyporność / Displacement (GT / DWT):
|
2.134 t. / 2.570 t.
|
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
|
82 x 13 x 7,5 m
|
Kadłub / Hull:
|
typ: pojedyczny, częsciowo podwójne dno / single
hull, partly double bottom
|
grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 3
|
|
pokłady ciągłe / continious decks: 2
|
|
Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):
|
1 silnik diesla / 1 diesel engine: Aplha Diesel 16V23 LU o mocy / with
power: 1.470 kW
|
1 śruba nastawna / 1 controllable pitch propeller
|
|
Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:
|
zestaw prądotwórczy o mocy / generator set with
power: 265 kVA
|
zestaw prądotwórczy o mocy / generator set with
power: 77 kVA
|
|
Dziobowy ster strumieniowy / bow thruster: Pleuger o
mocy / with power: 186 HP
|
|
Prędkość / Speed:
|
13,0 węzłów / knots
|
Ładownie i luki / Cargo holds and hatches:
|
liczba ładowni / no of cargo holds: 1
|
liczba luków / no of hatches: 1
|
|
wymiary luku / hatch dim.: 50,42 x 10,19 m
|
|
Pojemność ładunkowa / Cargo handling:
|
kontenery (przed przebudową) / containers (before rebuilt): 144 TEU
|
ziarno / grain: 4.730
m3
|
|
bele / bale: 4.415 m3
|
|
Urządzenia załadunkowe / Cargo handling:
|
brak / none
|
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
|
balast / ballast: 586 m3
|
paliwo / fuel: 279 m3
|
* * *
Bibliografia /
Bibliography:
|
Gerd Uwe Detlefsern –
Die Typeschiffe der Sietas-Werft: Register der Trockenfrachter, Hauschild Bremen
|
*
* *
Poniżej: HEMO w Hull, 25.03.2003, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO in Hull, 25.03.2003, photos: Andrzej Patro
(to enlarge click on the photo).
Poniżej: komin HEMO oraz autor zdjęć Andrzej Patro, Almeria, 12.03.2004
(aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO funel and author of the
photos Andrzej Patro, Almeria, 12.03.2004 (to enlarge click on the photo).
Poniżej: HEMO w Maladze, 13.03.2004, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO in Malaga, 13.03.2004, photo: Andrzej Patro
(to enlarge click on the photo).
Poniżej: HEMO w Belfaście, 27.04.2004, zdjęcie: Andrzej Patro (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO in Belfast, 27.04.2004, photo:
Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej: HEMO, uszkodzenia falszburty w trakcie manewrów do Newport oraz
autor zdjęć bosman Andrzej Patro szacujący straty, 03.06.2004 (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO bow damage during maneuvers to Newport
and the autor of the photos boatswain Andrzej Patro estimating losses, 03.06.2004
(to enlarge click on the photo).
Poniżej: HEMO mija most w Ridham, 2004, zdjęcie: Andrzej Patro (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO passing bridge in Ridham, 2004,
photo: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej: mostek HEMO oraz autor zdjęć Andrzej Patro, 2004 (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO bridge and author of the photos Andrzej
Patro, 2004 (to enlarge click on the photo).
Poniżej: HEMO w Bremerhaven 01/02.08.2005, zdjęcia: Andrzej Patro (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO in Bremerhaven, 01/02.08.2005,
photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej: HEMO w Le Legue sierpień 2005, zdjęcia: Andrzej Patro (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO in Le Legue, August 2005, photos:
Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej: HEMO śruba od lewej Tadas i Andrzej Patro, Le Legue sierpień 2005, zdjęcia: Andrzej Patro (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO propeller from left Tadas and Andrzej Patro, Le Legue, August 2005, photos:
Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej: HEMO w Dublinie 21.09.2005, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO in Dublin, 21.09.2005, photos: Andrzej Patro
(to enlarge click on the photo).
Poniżej: HEMO w Barreiro, 30.11.2005, zdjęcie: Andrzej Patro (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO in Barreiro, 30.11.2005, photo:
Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej: ACS DEMONSTRATOR, Stocznia Gryfia w Szczecinie, kwiecień 2008 (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: ACS DEMONSTRATOR, Shipyard Gryfia in
Szczecin, April 2008 (to enlarge click on the photo).
Poniżej: ACS DEMONSTRATOR, Nabrzeże Oko, Szczecin, 02.05.2009 (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: ACS DEMONSTRATOR, Oko quay in Szczecin,
02.05.2005 (to enlarge click on the photo).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz