poniedziałek, 25 maja 2020

Z cyklu kabotażowce ... (cz. 2) - HEMO


HEMO (IMO 7429279, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: ---, bandera: Antigua i Barbuda) – kontenerowiec dowozowy typu 81, zbudowany przez niemiecką stocznię J.J. Sietas KG Schiffswerft GmbH & Co z Hamburga-Neuenfelde, początkowo na zamówienie armatora Reederei Johannes Schupp z Hamburga a następnie Schiffahrtskontor Oste GmbH & Co. KG, któremu to został przekazany 07.05.1975 roku pod nazwą OSTECLIPPER. W 1978 roku, w związku z czarterem nazwa statku została zmieniona na NIC CLIPPER. Od 1979 roku ponownie pod pierwotną nazwą. 3 marca 1986 roku sprzedany armatorowi Ursula Lanker z Hamburga i przemianowany na ULLA. W lipcu 1989 roku zakupiony przez Mathies Schiffahrts GmbH z Hamburga a następnie przemianowany na SVEALAND. 23 lipca 1997 roku zakupiony przez armatora Uwe Kruse z Assel koło Hamburga. 22 kwietnia 1999 roku przemianowany na DUNKERQUE EXPRESS II. W 2002 roku zakupiony przez Marcel Shipping Co. Ltd. z St. John`s (właściciel Heijo Funck z Wischhafen) a następnie przemianowany na HEMO (nazwa statku pochodziła od pierwszych dwóch liter imion Heijo Funcka i jego małżonki Moniki Funck). Jedną z pierwszych decyzji nowego właścicieli było skierowanie jednostki do stoczni Schiffswerft Jöhnk w celu przebudowy na mini-masowiec z ładowniami typu „box”. Od 2007 roku własność należącej do DK Group spółki MS „ACS Demonstrator” Schiffahrts GmbH & Co. KG z St. John`s (armator zarządzający Phoenix Reederei Bereederungs GmbH & Co. KG z Leer), co z kolei wiązało się z kolejną zmianą nazwy tym razem na ACS DEMONSTRATOR. Jak już sama nazwa wskazywała (Air Cavity System Demonstrator – demonstrator systemu „smarowania” powietrzem) statek w barwach nowego armatora już w czerwcu 2007 roku, na wodach Oslofjordu przy ładnej pogodzie wziął udział w pierwszych, na razie wstępnych testach nowatorskiego systemu „smarowania” dna kadłuba pęcherzykami powietrza, co z kolei przełożyć się miało na zmniejszenie zużycia paliwa w codziennej eksploatacji. Zachęcony pierwszymi pozytywnymi wynikami testów właściciel statku, skierował go wiosną 2008 roku do Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie celem przebudowy na jednostkę testową (łączny koszt tego przedsięwzięcia to 5,5 mln Euro). Po zakończeniu wszystkich prac we wrześniu 2008 roku ACS DEMONSTRATOR, ponownie na wodach Oslofjordu i ponownie przy ładnej pogodzie odbył serię zakończonych sukcesem prób, po czym powrócił do Szczecina, gdzie od grudnia 2008 roku do sierpnia 2012 roku stał uwiązany na sznurku przy nabrzeżu Oko, gdzie ostatecznie pod koniec sierpnia tego samego roku rozpoczęło się jego złomowanie.

*     *     *

HEMO (IMO 7429279, MMSI: ---, call sign: ---, flag: Antigua & Barbuda) – a Type 81 feeder containership, built by the German shipyard J.J. Sietas KG Schiffswerft GmbH & Co from Hamburg-Neuenfelde, initially ordered by shipowner Reederei Johannes Schupp from Hamburg and the by Schiffahrtskontor Oste GmbH & Co. KG, to whom it was delivered on 07.05.1975 under the name OSTECLIPPER. In 1978, due to the charter, the ship`s name was changed to NIC CLIPPER. From 1979 again under the original name. On March 3, 1986, sold to the shipowner Ursula Lanker from Hamburg and renamed to ULLA. In July 1989 purchased by Mathies Schiffahrts GmbH from Hamburg and then renamed to SVEALAND. July 23, 1997, purchased by the shipowner Uwe Kruse from Assel near Hamburg. On April 22, 1999 renamed to DUNKERQUE EXPRESS II. In 2002, purchased by Marcel Shipping Co. Ltd. from St. John`s (owner Heijo Funck) and then renamed to HEMO (the name of the ship came from the first two letters of the names Heijo Funck and his wife Monika Funck). One of the first decisions of the new owner was to direct the ship to the Schiffswerft Jöhnk shipyard for conversion into a mini bulk carrier with a “box” type holds. Since 2007, the ownership of MS “ACS Demonstrator” Schiffahrts GmbH & Co from St. John`s, which belongs to the DK Group (managing shipowner Phoenix Reederei Bereederungs GmbH & Co. KG from Leer), which in turn was associated with another name change, this time to ACS DEMONSTRATOR. As the name implied – Air Cavity System Demonstrator – a demonstrator of the air lubrication system – the ship in the colors of the new shipowner already in June 2007, in the waters of Oslofjord, in nice weather conditions took part in the first, so far preliminary test of the innovative system of “lubrication” the bottom of the hull with an air bubbles, which in turn was supposed to reduce ship fuel consumption in everyday operation. Encouraged by the first positive test results, the ship`s owner directed it in the spring of 2008 to the Gryfia Repair Shipyard in Szczecin for conversion into a test unit (the total cost of this project amounted to EUR 5,5 mln.). After completing of all works, in September 2008, ACS DEMONSTRATOR, again in the waters of Oslofjord and again in nice weather, underwent a series of successful test and then returned to Szczecin, where from December 2008 to August 2012 was laid-up at Oko quay, where finally, at the end of the August of the same year its scrapping began.

*     *     *

Historia budowy / Build history:
Numer stoczniowy / Yard number:
697
Położenie stępki / Keel laid:
28.02.1975
Data wodowania / Launch date:
07.04.1975
Data zdania / Delivery date:
07.05.1975

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (GT / DWT):
2.134 t. / 2.570 t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
82 x 13 x 7,5 m
Kadłub / Hull:
typ: pojedyczny, częsciowo podwójne dno / single hull, partly double bottom
grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 3
pokłady ciągłe / continious decks: 2
Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):
1 silnik diesla / 1 diesel engine: Aplha Diesel 16V23 LU o mocy / with power: 1.470 kW
1 śruba nastawna / 1 controllable pitch propeller
Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:
zestaw prądotwórczy o mocy / generator set with power: 265 kVA
zestaw prądotwórczy o mocy / generator set with power: 77 kVA
Dziobowy ster strumieniowy / bow thruster: Pleuger o mocy / with power: 186 HP
Prędkość / Speed:
13,0 węzłów / knots
Ładownie i luki / Cargo holds and hatches: 
liczba ładowni / no of cargo holds: 1
liczba luków /  no of hatches: 1
wymiary luku / hatch dim.: 50,42 x 10,19 m
Pojemność ładunkowa / Cargo handling:
kontenery (przed przebudową) / containers (before rebuilt): 144 TEU
ziarno / grain: 4.730 m3
bele / bale: 4.415 m3
Urządzenia załadunkowe / Cargo handling:
brak / none
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
balast / ballast: 586 m3
paliwo / fuel: 279 m3

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
Gerd Uwe Detlefsern – Die Typeschiffe der Sietas-Werft: Register der Trockenfrachter, Hauschild Bremen

*     *     *

Poniżej: HEMO w Hull, 25.03.2003, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO in Hull, 25.03.2003, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).




Poniżej: komin HEMO oraz autor zdjęć Andrzej Patro, Almeria, 12.03.2004 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO funel and author of the photos Andrzej Patro, Almeria, 12.03.2004 (to enlarge click on the photo).


Poniżej: HEMO w Maladze, 13.03.2004, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO in Malaga, 13.03.2004, photo: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: HEMO w Belfaście, 27.04.2004, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO in Belfast, 27.04.2004, photo: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: HEMO, uszkodzenia falszburty w trakcie manewrów do Newport oraz autor zdjęć bosman Andrzej Patro szacujący straty, 03.06.2004 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO bow damage during maneuvers to Newport and the autor of the photos boatswain Andrzej Patro estimating losses, 03.06.2004 (to enlarge click on the photo).


Poniżej: HEMO mija most w Ridham, 2004, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO passing bridge in Ridham, 2004, photo: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: mostek HEMO oraz autor zdjęć Andrzej Patro, 2004 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO bridge and author of the photos Andrzej Patro, 2004 (to enlarge click on the photo).


Poniżej: HEMO w Bremerhaven 01/02.08.2005, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO in Bremerhaven, 01/02.08.2005, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej: HEMO w Le Legue sierpień 2005, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO in Le Legue, August 2005, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).




Poniżej: HEMO śruba od lewej Tadas i Andrzej Patro, Le Legue sierpień 2005, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO propeller from left Tadas and Andrzej Patro, Le Legue, August 2005, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).  

 
Poniżej: HEMO w Dublinie 21.09.2005, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO in Dublin, 21.09.2005, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej: HEMO w Barreiro, 30.11.2005, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HEMO in Barreiro, 30.11.2005, photo: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: ACS DEMONSTRATOR, Stocznia Gryfia w Szczecinie, kwiecień 2008 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: ACS DEMONSTRATOR, Shipyard Gryfia in Szczecin, April 2008 (to enlarge click on the photo).




Poniżej: ACS DEMONSTRATOR, Nabrzeże Oko, Szczecin, 02.05.2009 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: ACS DEMONSTRATOR, Oko quay in Szczecin, 02.05.2005 (to enlarge click on the photo).








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz