Ostatnie dni dla wszystkich miłośników „Królowej
Mórz czyli starej dobrej Royal Navy upłynęły pod znakiem wizyt jej okrętów w portach
pomorza a rozpoczęły ją w minioną niedzielę dwie przybyłe do Gdyni jednostki,
dla których była to jednocześnie ich premierowa wizyta w naszym kraju a były to:
należący do Royal Fleet Auxiliary okręt desantowy – dok typu Bay – RFA LYME BAY
(L 30007) oraz zarządzany przez cywilnego operatora Serco Marine Services statek
do wspierania operacji specjalnych na świecie – SD VICTORIA, natomiast we
wtorek we Władysławowie gościły trzy jednostki szkolno – patrolowe typu Archer/Example
(inne oznaczenie P2000) – HMS EXPLOIT (P167), HMS ARCHER (P264) i HMS CHARGER (P292).
Poniżej informacje o w/w jednostkach oraz
relacja zdjęciowa której autorami są Andrzej Patro oraz Waldemar Danielewicz.
*    *     *
RFA LYME BAY (L3007)
– okręt desantowy – dok, zbudowany przez stocznie Swan Hunter / Bae Systems,
położenie stępki: 22.11.2002 r., wodowanie: 03.09.2005 r., w służbie:
26.11.2007 r.. Nazwa jednostki pochodzi od położonej w Hrabstwie Dorset zatoki
Lyme.
Dane
techniczne / Technical data:
| 
   
Wyporność
  / Displacement: 
 | 
  
   
16.160
  t. 
 | 
 
| 
   
Wymiary
  (d x sz x z) / Dimensions (l x b x d):  
 | 
  
   
176,6
  x 26,4 x 5, 8 m 
 | 
 
| 
   
Napęd
  / Propulsion: 
 | 
  
   
2
  silniki diesela / 2 diesel engines: Wartsila 8L26 o mocy / with power: 6.000
  KM / HP 
 | 
 
| 
   
2
  silniki diesla / 2 diesel engines: Wartsila 12V26 o mocy / with power: 9.000
  KM / HP 
 | 
 |
| 
   
2
  pędniki azymutalne / 2 azimuth thrusters 
 | 
 |
| 
   
dziobowy
  ster strumieniowy / bow thruster 
 | 
 |
| 
   
Prędkość
  / Speed: 
 | 
  
   
18
  węzłów / knots 
 | 
 
| 
   
Pojemność
  ładunkowa / Cargo capacity: 
 | 
  
   
pas
  ładunkowy / cargo line: 1.150 m, 
 | 
 
| 
   
24
  czołgi Challenger 2 lub 150 lekkich pojazdów / 24 Challenger 2 tanks or 150
  light vehicles 
 | 
 |
| 
   
200
  ton amunicji lub 24 TEU / 200 tons of ammunition or 24 TEU 
 | 
 |
| 
   
Żołnierze
  / Troops: 
 | 
  
   
do
  / up to: 700 
 | 
 
| 
   
Załoga
  / Crew: 
 | 
  
   
60
  os. pers. 
 | 
 
| 
   
Uzbrojenie
  (zdjęte) / Armament (removed): 
 | 
  
   
2
  zestawy obrony bezpośredniej / 2 x CIWS Mk15 Phalanx 
 | 
 
| 
   
2
  x I działka automatyczne DS30B, kal. 30 mm / 2 x I DS30B automatic cannons,
  cal 30 mm 
 | 
 |
| 
   
4
  x VI miniguny Mk 44, kal. 7,62 mm / 4 x VI Mk.44  miniguns, cal. 7,62 mm 
 | 
 |
| 
   
6
  x I karabinów maszynowych L7, kal. 7,62 mm / 7 x I L7 general purpose machine
  guns, cal. 7,62 mm 
 | 
 |
| 
   
Wyposażenie
  desantowe / Landing equipment: 
 | 
  
   
1
  barka LCU Mk.10 lub 2 barki LCVP w suchym doku / 1 LCU Mk.10 craft or 2
  LCVP`s in well dock 
 | 
 
| 
   
2
  tratwy desantowe / 2 landing rafts: Mexeflote  
 | 
 |
| 
   
Wyposażenie
  lotnicze / Aviation equipment: 
 | 
  
   
pokład
  lotniczy / flight deck 
 | 
 
| 
   
Urządzenia
  załadunkowe / Cargo handling: 
 | 
  
   
2
  dźwigi pokładowe / 2 deck cranes – 30 t. SWL. 
 | 
 
Poniżej
zdjęcia RFA LYME BAY, Gdynia 23.06.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)
/ Below photos of RFA LYME BAY, Gdynia 23.06.2019 (to enlarge click on the
photos).
*    *     *
SD
VICTORIA (IMO 9534107, sygnał wywoławczy: 2BRX2) – jednostka do
wspierania operacji specjalnych na świecie, zbudowana w 2010 r. przez wchodzące
w skład koncernu Damen stocznie: rumuńską Santierul Naval Damen Galati SA z
Gałaczu i Scheepswerft Damen z Gorinchen.
Dane
techniczne / Technical Data:
| 
   
Wyporność
  / Displacement: 
 | 
  
   
3.522
  GT 
 | 
 
| 
   
Wymiary
  (d x sz x z) / Dimensions (l x b x d): 
 | 
  
   
83
  x 16 x 4,5 m 
 | 
 
| 
   
Napęd
  / Propulsion: 
 | 
  
   
2
  silniki diesla / 2 diesel engines: Caterpillar 3516B o łącznej mocy / with total
  power: 2.984 kW 
 | 
 
| 
   
2
  śruby nastawne /2 controllable pitch propellers 
 | 
 |
| 
   
Prędkość
  / Speed: 
 | 
  
   
15,4
  węzła / knots 
 | 
 
| 
   
Załoga
  / Crew: 
 | 
  
   
16
  os. / pers, 
 | 
 
| 
   
Personel
  dodatkowy / Additional staff 
 | 
  
   
do
  / up to 72 os. / pers. 
 | 
 
| 
   
Wyposażenie
  załadunkowe / Cargo handling: 
 | 
  
   
2
  dźwigi pokładowe / 2 deck cranes 
 | 
 
| 
   
Uzbrojenie
  / Armament: 
 | 
  
   
Brak
  / none 
 | 
 
Poniżej
zdjęcia SD VICTORIA, Gdynia 23.06.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) /
Below photos of SD VICTORIA, Gdynia 23.06.2019 (to enlarge click on the photos).
*    *     *
HMS
ARCHER (P264)
– jednostka szkolno – patrolowa typu Archer, zbudowana w 1985 roku przez
stocznię Watercraft Marine, przydzielona do Edinburgh University Royal Navy
Unit.
HMS
CHARGER (P292)
– jednostka szkolno – patrolowa typu Archer, zbudowana w 1988 roku przez
stocznię Vosper Thornycroft, przydzielona do Liverpool University Royal Navy
Unit.
HMS
EXPLOIT ex-XSV EXLOPIT (P167 ex A167) – jednostka szkolno – patrolowa typu Example/Archer,
zbudowana w 1988 roku przez stocznię Vosper Thornycroft, przydzielona do Birmingham
University Royal Navy Unit.
Dane
techniczne / Technical data
| 
   
Wyporność
  / Displacement: 
 | 
  
   
54
  t. 
 | 
 
| 
   
Wymiary
  (d x sz x z) / Dimensions (l x b x d): 
 | 
  
   
20,8
  x 5,8 x 1,8 m 
 | 
 
| 
   
Kadłub
  (material) / Hull (material): 
 | 
  
   
plastik
  wzmocniony szkłem / glass-reinforced plastic  
 | 
 
| 
   
Napęd
  / Propulsion: 
 | 
  
   
2
  silniki diesla / 2 diesel engines: Cat C18 ACERT 
 | 
 
| 
   | 
 |
| 
   
Prędkość
  / Speed: 
 | 
  
   
25
  węzłów / knots 
 | 
 
| 
   
Zasięg
  / Range: 
 | 
  
   
550
  Mm / NMi 
 | 
 
| 
   
Załoga
  / Crew: 
 | 
  
   
do
  / up to: 18 os. / pers. 
 | 
 
| 
   
Sensory
  / Sensors: 
 | 
  
   
Radar
  nawigacyjny / navigation radar: Decca 1216 
 | 
 
| 
   
Uzbrojenie
  / Armament 
 | 
  
   
1
  x I działo Oerlikon kal. 20 mm / 1 x I Oerlikon cannon cal. 20 mm, 
 | 
 
Poniżej
zdjęcia HMS ARCHER, HMS CHARGER i HMS EXPLOIT, Władysławowo 25.06.2019 r. (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of HMS ARCHER, HMS CHARGHER and
HMS EXPLOIT, Wladyslawowo 25.06.2019 (to enlarge click on the photos).
*    *     *
Bibliografia
/ Bibliography:
























































Brak komentarzy:
Prześlij komentarz