KOPALNIA RYDULTOWY ex KOPALNIA RYDUŁTOWY (IMO: 8701923, MMSI: 215086000, Sygnał wywoławczy: 9HBZ7, Bandera: Malta, Port macierzysty: Valletta) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez Stocznię imienia Adolfa Warskiego w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną statku została Pani Ewa Maciejewicz-Wodarczyk – pracownik Kopalni Węgla Kamiennego Rydułtowy. W pierwszy rejs masowiec wypłynął pod dowództwem kpt. Marka Zalewskiego, zaś jego trasa wiodła do Iraku. W czerwcu 2000 roku podczas postoju w stoczni remontowej w Warnie statek zostaje uszkodzony przez chwytak dźwigu, który spadając na dno ładowni przebił jej poszycie oraz poszycie jednego ze zbiorników paliwa. W dniu 23 lipca 2003 roku masowiec zostaje przerejestrowany pod banderę maltańską, otrzymując uproszczoną nazwę KOPALNIA RYDULTOWY. Sprzedany firmie Aland Shipping, zostaje przekazany nabywcy 30 maja 2012 roku na redzie tureckiego portu Aliaga, otrzymując nazwę DIAMOND SUN (bandera: Zanzibar). Na początku 2019 roku masowiec zostaje sprzedany na złom do indyjskiej stoczni złomowej w Alangu, gdzie w dniu 8 marca tego samego roku zostaje wprowadzony na plażę, celem dokonania rozbiórki.
* * *
Historia budowy |
|
Numer stoczniowy budowy: |
B547/2 |
Położenie stępki: |
09.06.1989 |
Wodowanie: |
21.10.1989 |
Zdanie: |
21.06.1990 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
GT: 8.897 / DWT: 11.702 t. |
Wymiary (d. x. sz. x z.): |
143,58 x 19,41 x 8,29 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy, podwójne dno |
ilość pokładów: 1 |
|
grodzie: 8 |
|
Napęd: |
1 x 6 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski – B&W 6L50MCE o mocy 3.810 kW |
śruba: 1 |
|
Prędkość: |
15,5 w. |
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
3 x zespoły prądotwórcze z silnikami H. Cegielski-Sulzer model: 6AL20H – każdy o mocy 500 kVA |
Ładownie / Luki: |
liczba: 5/5 |
wymiary luków: - 1 o wymiarach: 9,8 x 9,0 m - 4 o wymiarach: 12,75 x 11,7 m |
|
pokrywy luków: hydrauliczne MacGregor-Navire typ folding |
|
Pojemność ładunkowa: |
ziarno: 14.555 m3 |
bele: 14.115 m3 |
|
Urządzenia załadunkowe: |
2 podwójne dźwigi (tandem) Towimor o unosie 16 ton każdy i zasięgu 18 metrów |
1 dźwig Towimor o unosie 12,5 tony i zasięgu 18 metrów |
|
Pojemność zbiorników: |
balast: 4.100 t. |
olej napędowy: 792 t. |
|
paliwo: 760 m3 |
|
Załoga: |
23+9 os. |
* * *
Bibliografia |
Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021 |
* * *
Poniżej: KOPALNIA RYDULTOWY w doku pływającym Stoczni Marynarki Wojennej, Gdynia 08.06.2008 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz