czwartek, 28 marca 2019

Z cyklu imprezy shipspottera/shiplovera ... cz. 14 - Powrót żaglowca DAR MŁODZIEŻY z rejsu dookoła świata


Autorzy: Andrzej Patro, Łukasz Błaszczak

20 maja 2018 roku, w ramach obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości port w Gdyni opuścił żaglowiec szkolny Uniwersytetu Morskiego (dawna Wyższa Szkoła Morska w Gdyni) DAR MŁODZIEŻY, który rozpoczął w ten sposób trwający niemal rok „Rejs Niepodległości” – rejs dookoła świata, którego trasa biegła przez następujące porty świata: Tallin, Kopenhaga, Stavanger, Szczecin, Bremerhaven, Bordeaux, Teneryfa, Dakar, Kapsztad, Mauritius, Dżakarta, Singapur, Hongkong, Osaka, San Francisco, Los Angeles, Acapulco, Panama, Kartagena, Miami, Ponta Delgada oraz ostatni zagraniczny port na tej trasie Londyn.
W dniu 26 marca 2019 roku DAR MŁODZIEŻY dotarł na wody Zatoki Gdańskiej, skąd dwa dni później 28 marca w uroczystej "mglistej" paradzie (w której udział wzięły m.in.: holownik ratowniczy Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa KAPITAN POINC, małe okręty rakietowe ORP PIORUN i ORP GROM, dwie największe jednostki pływające Urzędu Morskiego stawiacze pław PLANETA i ZODIAK, statek szkoleniowo badawczy Uniwersytetu Morskiego HORYZONT II oraz trzy holowniki Fairplay Towage Polska – URAN, FAIRPLAY 26 i FAIRPLAY VII) po godzinie  11-tej ciągle we mgle ale też z przebiającym sie przez nią słońcem wszedł wejściem południowym do portu Gdyni, cumując przy Nabrzeżu Pomorskim, gdzie wkrótce potem rozpoczęła się oficjalna „lądowa” ceremonia jego powitania.

Poniżej relacja zdjęciowa zaokrętowanego na katamaranie Żeglugi Gdańskiej RUBIN Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). / Below a reportage of Andrzej Patro shipped on the Zegluga Gdańska catamaran RUBIN (to enlarge click on the photo).

I. Mgliste spotkanie na redzie - DAR MŁODZIEŻY na kotwicy i w trakcie jej wybierania. / I. A foogy meeting in the roadstead - a DAR MLODZIEZY at the the anchor.







II. Uczestnicy parady. / II. Participants of the parade.

IIa. Holownik / okręt ratowniczy KAPITAN POINC. / IIa. Tug / rescue vessel KAPITAN POINC.



IIb. Holowniki KAPITAN POINC i FAIRPLAY 26. / IIb. Tugs KAPITAN POINC and FAIRPLAY 26.



IIc. Mały okręt rakietowy ORP PIORUN (422). / IIc. Small missile boat ORP PIORUN 9422) 




 IId. Stawiacz pław PLANETA./ IId. Buoy tender Planeta.


IIe. Holownik URAN, mały okręt rakietowy ORP GROM (423) i stawiacz pław ZODIAK./ IIe. Tug URAN, small missile boat ORP GROM (423) and buoy tender ZODIAK.



IIf. RHIB-y. J.W. Formoza / IIf. S.F, Formoza RHIB`s


III. Płyniemy do domu. / III We`are going home.










IV. Pilot w drodze i już na pokładzie. / IV. Pilot on the way and already on board.






 V. Latający Holender ... nie to DAR MŁODZIEŻY we mgle i próbującym się przez nią przebić słońcu wchodzi wejściem południowym do Basenu Prezydenta. / V. Flying Dutchman ... no this is DAR MLODZIEZY in the fog and trying to penetrate through it the sun enters the south entrance to the President`s Basin.

 







VI. Asysta wchodzi południowym. / VI Assistance enters the south.







VII. Manewry w basenie i cumowanie / Maneuvers in the basin and mooring.
 










VIII. Po zacumowaniu. / VIII. After mooring.
 













IX. Rydwan na którym udano się w morze katamaran Żeglugi Gdańskiej - RUBIN./ IX. The chariot on which you went to the sea - a Zegluga Gdanska catamaran RUBIN.


 X. Okolicznościowa koperta. / X. Occasional envelope.


XI. Powrót w aplikacji Fleetmon Mobile / XI Return in FleetMon mobile application.



*     *     *

DAR MŁODZIEŻY – dane techniczne / technical data:
Wodowanie / Launching
12.11. 1981 r.
Podniesienie bandery / Raising the flag
4.07.1982 r.
Znak wywoławczy / Call sign
SQLZ
Długość całkowita z bukszprytem / Overall length with bowsprit
108,815 m
Długość kadłuba / Hull length
94,8 m
Długość między pionami / Length between risers
79,4 m
Szerokość na wręgach / Width on rebates
14,0 m
Zanurzenie maks. / Draft max.
6,87 m
Powierzchnia ożaglowania podstawowego / Surface of the main sails
3015 m kw.
Wysokość masztów / The height of the masts
fok 49,5m; grot 49,5m; krojc 46,5m
Pojemność brutto / Gross cap.
2255 GT
Pojemność netto / Net cap.
663 NT
Wyporność / Displacement
2946 t
Prędkość pod żaglami / Speed under sails
największy dzienny przebieg: 264.7  Mm
(śr. prędkość 11.29 w) / maks. prędkość chwilowa: 19.5 w
Silnik główny / Main engine
Cegielski-Sulzer typ 8 AL 20/24; 2x750 KM (552 kW)
Ster strumieniowy / Thruster
VB-1100 type, Verhaar Omega BV - 250 kW
Prędkość pod silnikiem / Speed under engine
prędk.ekonom.: 9 w; prędk. maks.: 12 w
Załoga stała / Standing crew
32
Praktykanci / Trainees
130+6

1 komentarz: