W dniu dzisiejszym na terenie gdańskiej stoczni Remontowa
Shipbuilding (dawna Stocznia Północna), wchodzącej w skład grupy Remontowa
Holding S.A. miało miejsce wodowanie
drugiego z serii
sześciu holowników typu ASD (Azimuth Stern Drive) – H-1 GNIEWKO
(ceremonia chrztu odbyła się dzień wcześniej a matką chrzestną jednostki
została Pani Monika Małyszko, samo zaś wodowanie ze względu na silny
wiatr zostało przesunięte na dzień następny), budowanych dla
Polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu "Holownik". Autorem
projektu
holownika o numerze B860 są biura: Remontowa Marine Design Consulting i
NED
Project, zaś do jego głównych zadań oprócz holowania jednostek należeć
będzie także: wsparcie logistyczne na morzu i w portach, wsparcie akcji
ratowniczych,
neutralizacja zanieczyszczeń, transport osób i zaopatrzenia oraz
podejmowanie z
wody torped. Każda z budowanych jednostek tak jak jednostka prototypowa
oprócz
alfanumerycznego oznaczenia H-… nosić będzie nazwy starosłowiańskich
imion i tak: B860/1 – H-11 BOLKO, B860/2 – H-1 GNIEWKO, B860/3 – H-2
MIESZKO,
B860-4 – H-12 SEMKO, B860/5 – H-3 LESZKO, B860/6 – H-13 PRZEMKO.
* * *
Today,
in the
shipyard Remontowa Shipbuilding in Gdansk (former Northern Shipyard),
part of
the Remontowa Holding S. A. group, took place the launch of the second
of a series of a six ASD tugs – H-1 GNIEWKO, built for the Polish
Navy under the „Tugboat” program (the
baptism ceremony took place the day before and the godmother of the
unit was Mrs. Monika Małyszko, and the launching itself due to the
strong wind was postponed to the next day). The designer of the B860 tug is the Remontowa
Marine Design Consulting and NED Project, and his main tasks besides towing
units will also include: logistical suport at sea and in ports, suport rescue
operations, neutralization of pollution, transport of a people and supplies and
taking from water torpedoes. Each of the units built as well as the prototype
in addition to the alphanumeric designation H-… will also carry the names of
the old Slavonic names and so: B860/1 – H-11 BOLKO, B860/2 – H-1 GNIEWKO,
B860/3 – H-2 MIESZKO, B860/4 – H-12 SEMKO, B860/5 – H-3 LESZKO, B860/6 – H-13
PRZEMKO.
* * *
Podstawowe dane techniczne / Basic technical
data:
- Wyporność / Displacement: 375 t.,
- Wymiary (d x sz x w) / Dimensions (l x b x h): 29,20 x 10, 40 x 4,95 m,
- Napęd / Propulsion:
- 2 silniki diesla / 2 diesel engines – każdy o mocy / each power 1.200 kW,
- 2 pędniki azymutalne / 2 azimuth thrusters – każdy omocy / each power: 1.200 kW,
- Uciąg / Bollard pull: 35 t.
* * *
Poniżej
filmik z wodowania H-1 GNIEWKO, kolekcja Pana Waldemara Kossmanna /
Below a movie from launching H-1 GNIEWKO, collection of Mr. Waldemar
Kossmann
Poniżej zdjęcia z wodowania H-1 GNIEWKO, kolekcja Pana Waldemara Kossmanna (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below a photos from launching H-1 GNIEWKO, Mr. Waldemar Kossmann collection (to enlarge click
on the photo).
Poniżej
zdjęcia H-1 GNIEWKO dzień po oraz H-11 BOLKO, autor: Pan Waldemar
Kossmann (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below a photos of H-1 GNIEWKO the day
after and H-11 BOLKO, author: Mr. Waldemar Kossmann (to enlarge click
on the photo).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz