środa, 6 marca 2019

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 21 - wodowanie holownika H-1 GNIEWKO

W dniu dzisiejszym na terenie gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding (dawna Stocznia Północna), wchodzącej w skład grupy Remontowa Holding S.A. miało miejsce wodowanie  drugiego z serii sześciu holowników typu ASD (Azimuth Stern Drive) – H-1 GNIEWKO (ceremonia chrztu odbyła się dzień wcześniej a matką chrzestną jednostki została Pani Monika Małyszko, samo zaś wodowanie ze względu na silny wiatr zostało przesunięte na dzień następny), budowanych dla Polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu "Holownik". Autorem projektu holownika o numerze B860 są biura: Remontowa Marine Design Consulting i NED Project, zaś do jego głównych zadań oprócz holowania jednostek należeć będzie także: wsparcie logistyczne na morzu i w portach, wsparcie akcji ratowniczych, neutralizacja zanieczyszczeń, transport osób i zaopatrzenia oraz podejmowanie z wody torped. Każda z budowanych jednostek tak jak jednostka prototypowa oprócz alfanumerycznego oznaczenia H-… nosić będzie nazwy starosłowiańskich imion i tak: B860/1 – H-11 BOLKO, B860/2 – H-1 GNIEWKO, B860/3 – H-2 MIESZKO, B860-4 – H-12 SEMKO, B860/5 – H-3 LESZKO, B860/6 – H-13 PRZEMKO.

*     *     *  

Today, in the shipyard Remontowa Shipbuilding in Gdansk (former Northern Shipyard), part of the Remontowa Holding S. A. group, took place the launch of the second of a series of a six ASD tugs – H-1 GNIEWKO, built for the Polish Navy under the „Tugboat” program (the baptism ceremony took place the day before and the godmother of the unit was Mrs. Monika Małyszko, and the launching itself due to the strong wind was postponed to the next day). The designer of the B860 tug is the Remontowa Marine Design Consulting and NED Project, and his main tasks besides towing units will also include: logistical suport at sea and in ports, suport rescue operations, neutralization of pollution, transport of a people and supplies and taking from water torpedoes. Each of the units built as well as the prototype in addition to the alphanumeric designation H-… will also carry the names of the old Slavonic names and so: B860/1 – H-11 BOLKO, B860/2 – H-1 GNIEWKO, B860/3 – H-2 MIESZKO, B860/4 – H-12 SEMKO, B860/5 – H-3 LESZKO, B860/6 – H-13 PRZEMKO.

*     *     *
  
Podstawowe dane techniczne / Basic technical data:
  • Wyporność / Displacement: 375 t.,
  • Wymiary (d x sz x w) / Dimensions (l x b x h): 29,20 x 10, 40 x 4,95 m, 
  • Napęd / Propulsion: 
    • 2 silniki diesla / 2 diesel engines – każdy o mocy / each power 1.200 kW, 
    • 2 pędniki azymutalne / 2 azimuth thrusters – każdy omocy / each power: 1.200 kW, 
  • Uciąg / Bollard pull: 35 t.

*     *     * 

Poniżej filmik z wodowania H-1 GNIEWKO, kolekcja Pana Waldemara Kossmanna / Below a movie from launching H-1 GNIEWKO, collection of Mr. Waldemar Kossmann


Poniżej zdjęcia z wodowania H-1 GNIEWKO, kolekcja Pana Waldemara Kossmanna (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below a photos from launching H-1 GNIEWKO, Mr. Waldemar Kossmann collection (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia H-1 GNIEWKO dzień po oraz H-11 BOLKO, autor: Pan Waldemar Kossmann (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below a photos of H-1 GNIEWKO the day after and H-11 BOLKO, author: Mr. Waldemar Kossmann (to enlarge click on the photo).






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz