STRAŻAK-5 (IMO: 7724320, MMSI: 261003510, sygnał wywoławczy: SPG2205)
– statek
pożarniczy projektu PSP-2700, zbudowany przez Stocznię Remontową Nauta w
Gdyni
dla Zarządu Portu w Gdańsku.
W trakcie swojej służby STRAŻAK-5 wziął udział w następujących
akcjach:
- 14.04.1986 - wraz z jednostką STRAŻAK-3 w gaszeniu pożaru jaki wybuchł na pokładzie odbywającej próbny rejs na wodach Zatoki Gdańskiej jednostce ratowniczej MORKA,
- 07.04.1989 - rozstawieniu zapory przeciw rozlewowej w związku z wyciekiem mazutu na stojącym w Porcie Północnym panamskim tankowcu ALDEBARAN,
- 07.11.2001 r. - kolizji z estakadą pirsu paliwowego w Porcie Północnym do której doszło na skutek awarii systemu sterowania śrubą nastawną.
* *
*
STRAŻAK-5
(IMO: 7724320, MMSI: 261003510, call sign: SPG2205) – Project
PSP-2700 fire-fighting unit, built by the Ship Repair Yard “Nauta” in Gdynia
for the Gdansk Port Authority. During his service STRAŻAK-5 took part in the following actions:
- 14.04.1986 - together with the unit STRAŻAK 3 in extinguishing a fire that exploded on the board rescue unit MORKA, which conducting a sea trials on the waters of the Gulf of Gdansk,
- 07.04.1989 - distribution of the anti-spill barier due to the leakage of mazout from the moored in the Northern Port in Gdansk Panama flaged tanker ALDEBARAN.
- 07.11.2001 - a collisoon with the fuel pomp overflow in the Northern Port in Gdansk, which was occurred as a result of the failure of the control system of the controlablle pitch propeller.
*
* *
Jednostki projektu PSP-2700 / Project PSP-2700 units:
- STRAŻAK-5 – stoczniowy numer budowy / yard number: PSP-2700/357, wcielenie do służby / commissioned: 11.12.1976, port macierzysty / home port: Gdańsk, los / fate: w służbie / in service,
- STRAŻAK-14 – stoczniowy numer budowy / yard number: PSP-2700/---, wcielenie do służby / commissioned: 1977, port macierzysty / home port: Gdynia, los / fate: złomowany w 2013 r. / scrapped in 2013,
- STRAŻAK-25 – stoczniowy numer budowy / yard number: PSP-2700/372, wcielenie do służby / commissioned: 30.01.1979, port macierzysty / home port: Świnoujście, los / fate: wystawiony na sprzedaż / put on sale.
*
* *
Dane
techniczne / Technical data:
- Wyporność / Displacement (BRT/NRT): 275,91 t. / 72 t.,
- Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 37,34 x 9,22 x 2,60 m,
- Kadłub / Hull:
- materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull,
- pokłady ciągłe / continious decks: 1,
- Napęd / propulsion: spalinowy / diesel,
- silnik diesla / diesel engine: H. Cegielski Fiat B 3012 SS – o mocy / with power: 1.986 kW (2.700 KM /HP),
- śruba nastawna w dyszy Korta / controllable pitch in Kort nozzle: LIAAEN CP 68/4671,
- Stery / Rudders: 1,
- Prędkość / Speed: 14,0 węzłów / knots,
- Wyposażenie p.poż. / FiFi equipment:
- 3 działka wodne o wydajności / 3 water cannons with efficiency:
- wieża (ilość x wydajność) / tower (number x efficiency): 1 x 7.500 l/min.,
- na sterówce (ilość – wydajność) / on the wheelhouse (number – efficiency): 2 x 2.400 l/min.,
- 2 pompy pożarowe o wydajności 600 m3/h (10.000 l/min.) każda / 2 fire pumps with efficiency 600 m3/h (10.000 i/min.) each,
- 12 wylewnic piany WP-4/75 do kładzenia piany na wodzie o całkowitej wydajności 360 m3/min / 12 x WP-4/75 foam spouts for laying foam on the water, with total efficency 360 m3/min,
- instalacja CO2: 25 butli (8 do obrony własnej statku, 17 do gaszenia na zewnątrz) / CO2 instalation: 25 bottles (8 for self-defense, 17 for extinguishing on the outside),
- węże wysokociśnieniowe do CO2: 2 x 50 m / high-pressure hoses for CO2: 2 x 50 m,
- tryskacze do obrony własnej (kurtyna wodna) / sprinklers for self-defense (water curtain),
- 14 nasad tłocznych: 8 wodnych, ø 110 mm, 6 pianowych, ø 110 mm / 14 discharge nozzles: 8 water, ø 110 mm, 6 foam, ø 110 mm,
- nasady ssące: 8 wodnych, ø 150 mm / suction heads: 8 water, ø 150 mm,
- węże ssawne / suction hoses: ø 150 mm, l=35 m,
- Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
- środek pianotwórczy / foaming agent: 2 x 5.000 l,,
- Załoga / Crew: 9 os. / pers.
*
* *
Bibliografia
/ Bibliography:
- http://www.rch-gdy.pl/strazak-14.html
- https://www.port.gdynia.pl/pl/wydarzenia/przetargi-archiwum/285-14-08-2013r-sprzedaz-statku-pozarniczego-strazak-14
- https://www.port.gdynia.pl/pl/port/straz-pozarna/39-wybrane-dzialania-ratownicze-i-cwiczenia
- Morze – Pod Polską Banderą odc. 69,
- Leszczyński Ryszard – Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,
* * *
Poniżej
zdjęcia jednostki pożarniczej STRAŻAK-5, autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie) / Below photos of the fire-fighting unit STRAŻAK-5, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on
the photo).
Poniżej zdjęcie jednostki pożarniczej STRAŻAK-5, Gdańsk 21.08.2013 r., autorstwa Pana Andy Pol (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the fire-fighting unit STRAŻAK-5, Gdansk 21.08.2013, made by Mr. Andy Pol (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie jednostki pożarniczej STRAŻAK-5, Gdańsk listopad 2017 r., autorstwa Pana Jerzego Makieły (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the fire-fighting unit STRAŻAK-5, Gdansk November 2017, made by Mr. Jerzy Makieła (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie jednostki pożarniczej STRAŻAK-5, Gdańsk 17.12.2017 r., autorstwa Pana Jerzego Makieły (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the fire-fighting unit STRAŻAK-5, Gdansk 17.12..2017, made by Mr. Jerzy Makieła (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie jednostki pożarniczej STRAŻAK-5, Gdańsk 15.04.2018 r., autorstwa Pana Jerzego Makieły (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the fire-fighting unit STRAŻAK-5, Gdansk 15.04.2018, made by Mr. Jerzy Makieła (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie jednostki pożarniczej STRAŻAK-5, Gdańsk 2018, autorstwa Pana Jerzego Makieły (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the fire-fighting unit STRAŻAK-5, Gdansk 2018, made by Mr. Jerzy Makieła (to enlarge click on the photo).
Ciekawie opisane. Czekam na jeszcze więcej.
OdpowiedzUsuń