POKOJ
ex POKÓJ (II) ex HOEGH CARRIER ex TERRIER (IV) ex BARBER TERRIER ex TERRIER
(IV) (IMO: 7515315, MMSI: 212398000, sygnał wywoławczy: P3NG7, bandera: Cypr): uniwersalny
drobnicowiec zbudowany przez japońską stocznię Nippon Kokan K. K. w Tsu na zamówienie norweskiego armatora Wilhelm
Wilhelmsen jako TERRIER (IV) – koszt budowy statku 97 mln. koron norweskich. W
1981 roku w związku z rozpoczęciem operowania dla Barber Blue Sea Line
przemianowany na BARBER TERRIER. Po trzech latach (1984 r.) jednostka powraca
do pierwotnej nazwy. W 1985 roku w związku z wyczarterowaniem statku
norweskiemu armatorowi Leif Hoegh & Co z Oslo po raz kolejny zmianie uległa
jego nazwa tym razem na HOEGH CARRIER. Po zakończeniu czarteru jednostka na
krótko powróciła do swojej pierwotnej nazwy, po czym za sumę 4 mln USD w dniu 7
października 1986 roku została sprzedana armatorowi Chińsko – Polskie
Towarzystwo Okrętowemu - „CHIPOLBROK”,
które przemianowało ją na POKÓJ (II). W 2008 roku przekazany do spółki
córki. Na początku 2010 roku sprzedany na złom do indyjskiej stoczni złomowej w
Alangu. W dniu 17 lutego wprowadzony na plażę w celu pocięcia na złom.
* * *
POKOJ ex
POKÓJ (II) ex HOEGH CARRIER ex TERRIER (IV) ex BARBER TERRIER ex TERRIER (IV)
(IMO: 7515315, MMSI: 212398000, call sign: P3NG7, flag: Cyprus): an universal general cargo vessel
built by the Japanese shipyard Nippon Kokan K. K. in Tsu for the Norwegian
shipowner Wilhelm Wilhelmsen as TERRIER (IV). In 1981, in connection with the
start of operation for the Barber Blue Sea Line, it was renamed to BARBER
TERRIER. After three years (1984), the unit returns to its orginal name. In
1985, in connection with the charter of the ship to Norwegian shipowner Leif
Hoegh & Co. from Oslo, his name changed once more, this time to HOEGH
CARRIER. After charter was over, the unit briefly returned to its original
name, after which for the sum of 4 milion USD on October 7, 1986 it was sold to
the shipowner Sino - Polish Ship Society - "CHIPOLBROK", which chaned
its name to POKÓJ (II.). At the beginning of 2010 sold for scrap to the Indian
shipyard in alang. On 17 Februaty introduced to the beach to cut into scrap.
* * *
Jednostki typu TSU / Units type TSU:
- TSU / BARBER TSU / TSU / HOEGH CAPE / DA YU / EVER HAPPY / SILVER BRIDGE (IMO: 7515303) – numer budowy / yard number: 47, położenie stępki / keel laid: 05.11.1976, wodowanie / launched: 11.01.1977, data zdania / delivery date: 25.04.1977, los / fate: złomowany w Taizhou (Chiny) / scrapped in Taizhou (China): 26.06.2010,
- TERRIER (IV) (…) POKOJ (IMO: 7515315) – numer budowy / yard numer: 48, położenie stępki / keel laid: , wodowanie / launched: 18.02.1977, zdanie / delivery date: 25.05.1977, los / fate: złomowany / scrappped: 2010,
- TENNESSEE (IV) / BARBER TENESSEE / PRACA (IMO: 7515327) – numer stoczniowy / yard number: 49, położenie stępki / keel laid: 11.01.1977, wodowanie / launched: 25.03.1977, zdanie / delivery date: 24.06.1977, los / fate: złomowany w Jiangmen (Chiny) / scrapped in Jiangmen (China): 06.2003,
- THERMOPYLAE (III) / BARBER THERMOPYLAE / THERMOPYLAE / TACNA II / ADVANTAGE (IMO: 7515339) – wodowanie / launched: 27.04.1977, zdanie / delivery date: 22.07.1977, numer stoczniowy / yard number: 50, los / fate: złomowany w Alang (Indie) / scrapped in Alang (India): 19.06.2015,
- TYSLA (V) / WILLINE TYSLA / CAI LUN / CARNIVAL / GOLDEN BRIDGE (IMO: 7530470) – numer budowy / yard number: 51, położenie stępki / keel laid: 25.03.1977, wodowanie / launched: 07.06.1977, data zdania / delivery date: 20.09.1977, los / fate: złomowany w Taizhou (Chiny) / scrapped in Taizhou (China): 25.11.2010,
- TALISMAN (V) / BARBER TALISMAN / MAWASHI TABUK / ALI (IMO: 7530482) – numer budowy / yard number: 52, wodowanie / launched: 15.07.1977, zdanie / delivery date: 20.10.1977, los / fate: złomowany w Alangu (Indie) / scrapped in alang (India): 08.04.2005.
* * *
Dane techniczne/Technical
data:
- Wyporność / Displacement:
- GT: 18.846 t.,
- DWT: 27.987 t.,
- Wymiary (d x sz. w) /Dimmensions (l x b x h): 171,00 x 26,35 x 16,00 m,
- Kadłub / Hull:
- typ: pojedynczy, częściowo podwójne dno / single hull, partially double bottom,
- materiał / material: stal / steel,
- grodzie / bulkheads: 7,
- Silnik główny, urządzenia pomocnicze / Main engine, aux. equipment.
- silnik główny / maine engine:
- 7 cylindrowy silnik diesla / 7 cylinders diesel engine: Sulzer 7RND76 o mocy / with power: 10.300 kW,
- zespoły prądotwórcze / power generators:
- 3 napędzane silnikami spalinowymi / 3 powered by diesel engines: Daihatsu 8PSHTC-26D o mocy / with power: 820 kW,
- kotły / boilers: 2,
- Śruba napędowa / Propeller: 1,
- Ster / Rudder: 1,
- Prędkość / Speed: 17,5 w / kn,
- Ładownie / Holds:
- liczba ładowni / numer of cargo holds: 5,
- wymiary ładowni (d x sz x w) / holds dimensions (l x b x h):
- ładownia 1 / hold no 1:
- górny między pokład A / upper tweendeck A: 10,5 x 8,75 ÷ 19,28 x 3,45 m,
- dolny między pokład B i dolna ładownia / lower tweendeck B, lower hold: zbiornik / ładownia lateksowa / latex tank / hold,
- ładownia 2 / hold 2:
- górny między pokład A / upper tweendeck A: 26,89 x 19,28 – 24,70 x 3,45 m,
- dolny między pokład B / lower tweendeck B: 26,84 x 14,03 – 24,48 x 3,45 m,
- dolna ładownia / lower hold: 26,74 x 7,06 – 20,19 x 5,01 m,
- ładownia 3 / hold 3:
- górny między pokład A / upper tweendeck A: 27,51 x 24,70 x 3,45 m,
- dolny między pokład B / lower tweendeck B: 27,46 x 22,50 x 3,45 m,
- dolna ładownia / lower hold: 27,36 m x 20,19 ÷ 22,50 x 5,01 m,
- ładownia 4 / hold 4:
- górny między pokład A / upper tweendeck A: 27,56 x 24,70 x 3,45 m,
- dolny między pokład B / lower tweendeck B: 27,56 x 22,50 x 3,45 m,
- dolna ładownia / lower hold: 27,41 x 22,50 x 5,01 m,
- ładownia 5 / hold 5:
- górny między pokład A / upper tweendeck A: 27,72 x 24,70 ÷ 23,10 x 3,45 m,
- dolny między pokład B / lower tweendeck B: 27,72 x 24,70 ÷ 20,60 x 3,45 m,
- dolna ładownia / lower hold: 26,69 x 22,50 ÷ 13,01 x 5,01 m,
- wentylacja ładowni / holds wentilation: mechaniczna wywiewna, 10 wymian powietrza na godzinę / mechanical exhaust, 10 air changes per hour,
- Luki / Hatches:
- liczba luków / no of hatches: 9,
- wymiary luków (d x sz) / dimensions of hatches (l x b):
- luk 1 / hatch no 1: 6,30 x 10,50 m,
- luk 2 (P/S) / hatch no 2 (P/S): 19,58 x 5,50 m,
- luk 3 (P/S) / hatch no 3 (P/S): 19,56 x 8,00 m,
- luk 4 (P/S) / hatch no 4 (P/S): 19,56 x 8,00 m,
- luk 5 (P/S) / hatch no 5 (P/S): 19,56 x 8,00 m,
- Pojemność ładowni (m3) / Cargo holds capacity (m3):
- ładownia 1 (ziarno / bele) / hold 1 (grain / bale): 1.581,4 / 1.358,0,
- górny między pokład A (ziarno / bele) / upper tweendeck A (grain / bale): 687,0 / 642,0,
- dolny między pokład B i dolna ładownia – zbiornik / ładownia lateksowa (ziarno / bele) / lower tweendeck B, lower hold - latex tank / hold (grain / bale): 894,4 / 716,0,
- ładownia 2 (ziarno / bele) / hold 2 (grain / bale): 8.547,2 / 7.260,0,
- górny między pokład A (ziarno / bele) / upper tweendeck A (grain / bale): 3.063,9 / 2.908,1,
- dolny między pokład B (ziarno / bele) / lower tweendeck B (grain / bale): 2.387,0 / 2.120,5,
- dolna ładownia (ziarno / bele) / lower hold (grain / bale): 3.096,3 / 2.231,4,
- ładownia 3 (ziarno / bele) / hold 3 (grain / bale): 9.533,8 / 8.692,2,
- górny między pokład A (ziarno / bele) / upper tweendeck A (grain / bale): 3.369,8 / 3.169,1,
- dolny między pokład B (ziarno / bele) / lower tweendeck B (grain / bale): 2.596,9 / 2.286,2,
- dolna ładownia (ziarno / bele) / lower hold (grain / bale): 3.567,1 / 3.236,9,
- ładownia 4 (ziarno / bele) / hold 4 (grain / bale): 9.553,6 / 8.691,0,
- górny między pokład A (ziarno / bele) / upper tweendeck A (grain / bale): 3.370,5 / 3.148,6 ,
- dolny między pokład B (ziarno / bele) / lower tweendeck B (grain / bale): 2.597,0 / 2.286,4,
- dolna ładownia (ziarno / bele) / lower hold (grain / bale): 3.586,1 / 3.256,0,
- ładownia 5 (ziarno / bele) / hold 5 (grain / bale): 9.677,6 / 8.796,0,
- górny między pokład A (ziarno / bele) / upper tweendeck A (grain / bale): 3.375,7 / 3.208,1,
- dolny między pokład B (ziarno / bele) / lower tweendeck B (grain / bale): 2.721,0 / 2.427,2,
- dolna ładownia (ziarno / bele) / lower hold (grain / bale): 3.580,9 / 3.160,7,
- Pojemność ładowni (kontenery) / Cargo holds capacity (containers):
- pokład (wariant 1) / deck (variant 1): 330 TEU lub/ or 108 FEU + 114 TEU,
- ładownie (wariant 1) / holds (variant 1): 342 TEU lub / or 114 FEU + 114 TEU,
- w sumie / total: 672 TEU lub / or 222 FEU + 228 TEU,
- pokład (wariant 2) / deck (variant 2): 330 TEU lub / or 108 FEU + 114 TEU,
- ładownie (wariant 2) / holds (variant 2): 396 TEU lub / or 132 FEU + 132 TEU,
- w sumie / total: 726 TEU lub / or: 240 FEU + 246 TEU,
- kontenery chłodzone / refrigerated TEU: 20,
- Pojemność zbiorników / Tanks capacity:
- paliwo / fuel oil: 2.025,1 m3,
- ropa / diesel oil: 181,7 m3,
- olej smarny / lubricating oil: 150,4 m3,
- woda pitna / fresh water: 591,0 m3,
- woda balastowa / ballast water: 4.698,6 m3,
- pozostałe zbiorniki / other tanks: 53,3 m3,
- Urządzenia załadunkowe/ Lifting equipment:
- 4 dźwigi mogące pracować w tandemie /4 cranes takt can work in tandem - każdy /each: 16 ton SWL lub / or 32 ton SWL w tandemie / in tandem,
- 1 dźwig (zdemontowany) / 1 crane (dismounted) - 150 t. SWL,
- 2 bomy (pierwotnie 10) / 2 derricks (originally 10) – każdy / each: 10 t. SWL,
- Załoga / Crew: 22 ~ 25 os. pers.
* * *
Bibliografia / Bibliography:
- J. P. Syse, Astri Howells, Michael Crowdy “ Wilh. Wilhelmsen 1861 – 1977, World Ship Society, Kendal LA9 7LT, England 1978,
- Jerzy Drzemczewski "Chipolbrok 1951 – 2011" , Wydawnictwo Porta Mare 2011,
- Katalog floty Chipolbrok, wewnętrzne materiały armatora – dostęp do tej publikacji użyczony dzięki uprzejmości Pana Jerzego Drzemczewskiego i Pana Andrzeja Patro,
- http://www.chipolbrok.com.pl
- https://www.norskeskip.com/kopi-av-tsu-barber-tsu-tsu-hoeegh-c
- www.norskeskip.com
- http://www.shipspotting.com/
* * *
Poniżej:
POKÓJ, Pusan (Korea Południowa), 1991 r., autor: Pan Andrzej Patro (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: POKÓJ, Pusan (South Korea) 1991, author:
Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej:
POKÓJ, Kanał Suseki, 30.03.1991 r., autor: Pan Andrzej Patro (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie ) / Below: POKÓJ, Suez Canal, 30.03.1991, author: Mr.
Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej:
POKÓJ, reda Singapuru, 13.04.1991 r., autor: Pan Andrzej Patro (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie ) / Below: POKÓJ, Singapore roadstead, 13.04.1991, author:
Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej:
POKÓJ, Pohang (Korea Południowa), 11.05.1991 r., autor: Pan Andrzej Patro (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: POKÓJ, Pohang (South Korea) 11.05.1991, author: Mr. Andrzej
Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej:
POKÓJ, Gdańsk 1991 r., autor: Pan Waldemar Danielewicz, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie ) / Below: POKÓJ, Gdansk 1991, author:
Mr. Waldemar Danielewicz, a colection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: autor zdjęć Pan Andrzej Patro na pokładzie pelengowym m/s POKÓJ, Qingdao (Chiny), 10.11.1991 r., autor: Pani Krystyna Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: author of the photos Mr. Andrzej Patro on a bearing deck of m/s POKÓJ, Qingdao (China) 10.11.1991, author: Mrs. Krystyna Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: autor zdjęć Pan Andrzej Patro na pokładzie pelengowym m/s POKÓJ, Qingdao (Chiny), 10.11.1991 r., autor: Pani Krystyna Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: author of the photos Mr. Andrzej Patro on a bearing deck of m/s POKÓJ, Qingdao (China) 10.11.1991, author: Mrs. Krystyna Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: książeczka
żeglarska Pana Andrzeja Patro z wpisem dot. m/s POKÓJ, (aby powiększyć kliknij
na zdjęcie ) / Below: sailling book of Mr. Andrzej Patro with an entry
regarding m/s POKÓJ (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: POKÓJ, autor: nieznany, Katalog Floty Chipolbrok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: POKÓJ, author unknown, Chipolbrok Fleet Catalogue (to enlarge, click on the photo).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz