czwartek, 30 sierpnia 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 37 - OCEAN


OCEAN (IMO: ---, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SPG2747) – holownik portowy typu B820 zaprojektowany i zbudowany przez Stocznię Ustka im. E. Kwiatkowskiego w Ustce na zamówienie radzieckiego przedsiębiorstwa Sudoimport jako OTZYVCHIVYJ (NB B820/3). Nieodebrany przez Rosjan holownik został wystawiony na sprzedaż, znajdując nabywcę w 2004 roku w osobie helskiego armatora Pana Edwarda Koreńczuka, który zmienił jego nazwę na OCEAN. W 2006 roku w stoczni w Darłowie holownik przeszedł remont oraz modernizacje dostosowującą go do przewozu pasażerów (łącznie 76 osób), przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowej funkcji. Portem bazowym jednostki jest Hel, skąd odbywa ona rejsy pasażerskie po wodach Zatoki Gdańskiej. W dniu 16 sierpnia 2009 roku OCEAN uczestniczył w operacji osadzenia na dnie morza w rejonie Helu byłego kutra łącznikowego PMW – ORP BRYZA – holownik przeholował z portu Hel kuter na pozycję zatopienia a następnie powrócił do portu po ówczesną Pierwszą Damę Panią Marię Kaczyńską oraz innych gości, którzy następnie z jego pokładu obserwowali operację zatapiania.

*     *     *

OCEAN (IMO: ---, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SPG2747)B820 type tugboat, designed and built by Shipyard Ustka named after E. Kwiatkowski in Ustka on order of the Soviet company Sudoimport as OTZVYCHIVYJ (NB B820/3). The tug which was not taken by the Russians, was put on sale, finding a buyer in 2004 in the person of the shipowner Mr Edward Korenczuk, who changed his name to OCEAN. In 2006, in the shipyard in Darłowo, a tugboat underwent a renovation and modernization, which adapting it to carry passengers (total 76 persons), while maintaining its current function. The base port of the unit its Hel, from where it takes passenger cruises on the waters of the Gulf of Gdansk. On August 16, 2009, OCEAN participated in the operation of settling on the seabed in the Hel area of the former Polish Navy communication cuter ORP BRYZA – a tugboat towed cutter from Hel to the sinking position and the returned to the port for the First Lady Mrs. Maria Kaczyńska and other guest, who then observed the sinking operation from his deck.

*     *     *

Jednostki typu B820 / Units type B820:
  • NEPTUN – numer stoczniowy / yard number: B820/1, data budowy / year of built: 31.12.1987, pierwotny armator / original shipowner: Transportno-Sudochodnaja Kompanija, Moskwa / Moscov, los /fate: nieeksploatowany,
  • RB-820 – numer stoczniowy / yard number: B820/2, data budowy / year of built: 30.06.1988, pierwotny armator / original shipowner: Sudoimport, los /fate: nieeksploatowany,
  • OTZYWCZYWYJ – numer stoczniowy / yard number: B820/2, data budowy / year of built: 31.08.1988, pierwotny armator / original shipowner: Sudoimport, los /fate: nieodebrany, od 2004 r. / unclaimed, since 2004: OCEAN,
  • BIEZOPASNYJ – numer stoczniowy / yard number: B820/4, data budowy / year of built: 30.10.1988, pierwotny armator / original shipowner: Sudoimport, los /fate: nieodebrany,, od 2008 r. / unclaimed, since 2008: SLING 2,
  • RB-33 – numer stoczniowy / yard number: B820/5, data budowy / year of built: 05.12.1988, pierwotny armator / original shipowner: Kaspijskaja Vojennaja Flotilla, los /fate: w służbie / in service,
  • KANTIOWSHCZIK – numer stoczniowy / yard number: B820/6, data budowy / year of built: 23.12.1988, pierwotny armator / original shipowner: Sudoimport, los /fate: w służbie, obecnie / in service, now: ANASTASUIJA, Petrozavodsk,
  • DERZKIJ – numer stoczniowy / yard number: B820/7, data budowy / year of built: 31.12.1988, pierwotny armator / original shipowner: FBU Gosudarstwiennaja Morskaja Awarijnaja i Spasatielno – Koordinacionnaja Służba rosji, Noworysyjsk, los /fate: w służbie / in service,
  • POSYLNYI – numer stoczniowy / yard number: B820/8, data budowy / year of built: 31.01.1989, pierwotny armator / original shipowner: Trans-Grad, Moskwa / Moscov, los /fate: w służbie, obecnie / in service, now: VOLGO-BALT, Murmańsk,
  • KAPITAN CHARKOV – numer stoczniowy / yard number: B820/9, data budowy / year of built: 31.03.1989, pierwotny armator / original shipowner:Russkaja Ekspiertnaja i Morskaja Sjurwjejjerskaja Korporacja - RIMSCO, Władywostok / Vladivostok, los /fate: w służbie / in service,
  • VIESEYI – numer stoczniowy / yard number: B820/10, data budowy / year of built: 11.05.1989, pierwotny armator / original shipowner:Russkaja Ekspiertnaja I Morskaja Sjurwjejjerskaja Korporacja - RIMSCO, Władywostok / Vladivostok, los /fate: w służbie / in service,
  • KAPITAN KARTASHOV – numer stoczniowy / yard number: B820/11, data budowy / year of built: 19.07.1989, pierwotny armator / original shipowner: Sudoimport, los /fate: w służbie, obecnie / in service, now: JUKTA,
  • KAPITAN YEPASHNIKOV – numer stoczniowy / yard number: B820/12, data budowy / year of built: 12.09.1989, pierwotny armator / original shipowner: Sudoimport, los /fate: brak danych / no data,
  • KAPITAN GAIDAI – numer stoczniowy / yard number: B820/13, data budowy / year of built: 31.10.1989, pierwotny armator / original shipowner: Torgowyj Dom Mor-Trans, Władysowstok / Vladivostok, los /fate: w służbie / in service,
  • KAPITAN JAKOVLEV – numer stoczniowy / yard number: B820/14, data budowy / year of built: 30.11.1989, pierwotny armator / original shipowner: Sudoimport, los /fate: brak danych / no data,
  • OCHOTCZANIN – numer stoczniowy / yard number: B820/15, data budowy / year of built: 31.12.1989, pierwotny armator / original shipowner: Rybozavod, los /fate: w służbie / in service,
  • KAPITAN LASHKAREVICH – numer stoczniowy / yard number: B820/16, data budowy / year of built: 31.01.1990, pierwotny armator / original shipowner:Russkaja Ekspiertnaja i Morskaja Sjurwjejjerskaja Korporacja - RIMSCO, Władywostok / Vladivostok, los /fate: w służbie / in service,
  • MEKHANIK GOLUBIEV – numer stoczniowy / yard number: B820/17, data budowy / year of built: 30.04.1990, pierwotny armator / original shipowner:Russkaja Ekspiertnaja i Morskaja Sjurwjejjerskaja Korporacja - RIMSCO, Władywostok / Vladivostok, los /fate: w służbie / in service,
  • MEKHANIK TERENIEV – numer stoczniowy / yard number: B820/18, data budowy / year of built: 28.05.1990, pierwotny armator / original shipowner:Russkaja Ekspiertnaja i Morskaja Sjurwjejjerskaja Korporacja - RIMSCO, Władywostok / Vladivostok, los /fate: w służbie / in service,
  • MEKHANIK MOSHKIN – numer stoczniowy / yard number: B820/19, data budowy / year of built: 30.04.1990, pierwotny armator / original shipowner: Sudoimport, los /fate: sprzedany na Kubę / sold to Cuba,
  • MOSKVA-1 – numer stoczniowy / yard number: B820/20, data budowy / year of built: 23.08.1990, pierwotny armator / original shipowner: Sudoimport, los /fate: sprzedany na Kubę / sold to Cuba,
  • ? – numer stoczniowy / yard number: B820/21, data budowy / year of built: 28.09.1990, pierwotny armator / original shipowner: Sudoimport, los /fate: sprzedany w 1993 r. Polskiej Marynarce Wojennej, obecnie / sold in 1993 to Polish Navy now: H-9,
  • ? – numer stoczniowy / yard number: B820/22, data budowy / year of built: 30.11.1990, pierwotny armator / original shipowner: Sudoimport, los /fate: sprzedany w 1993 r. Polskiej Marynarce Wojennej, obecnie / sold in 1993 to Polish Navy now: H-10.


*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 99 ton / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 22,01 x 6,00 x 3,15 m, 
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel,
    • ilość pokładów / deck number: 1, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,
    • 2 silniki diesla: / 2 diesel engines: WSK Mielec „Delfin” SW 680/195 o mocy / with power 242 kW / 329 KM/ HP,
    • 2 śruby nastawne w dyszy Korta / 2 controllable pitch propellers in Kort nozzle: 1,
  • Prędkość / Speed: 8 węzłów / knots,
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
    • holownicze / towing:
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook, 
    • kotwiczne / anchor:
      • 1 kotwica patentowa obsługiwana przez hydrauliczną windę kotwiczną: / 1 patent anchor operated by a hydraulic wind lass,
  • Wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / Rescue – navigation equipment: 
    • tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / pneumatic rafts, each for 10 persons, 
    • kamizelki ratunkowe / life jackets, 
    • 1 radar oraz pławy EPIRB i SART / 1 radar and buoys EPIRB & SART, 
  • Załoga / Crew: 3-4  os. / pers.
 *     *     *

Bibliografia / Bibliography:
  • Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, Waldemar Danielewicz, Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa, Gdynia 2015,
  • http://www.graptolite.net/patro/Ocean.html
  • https://www.prs.pl/

*     *     *

Poniżej zdjęcia holownika OCEAN, Hel, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo of the tug OCEAN, Hel, made by Mr. Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie (to enlarge click on the photo).





Poniżej zdjęcia holownika OCEAN, Hel 15.05.2009 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo of the tug OCEAN, Hel 15.05.2009, made by Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika OCEAN w trakcie operacji przeholowania dawnej ORP BRYZA na pozycję jej zatopienia, Hel 16.08.2009 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photos of the tug OCEAN during the operation of the shiffting of the former ORP BRYZA to the position of her sinking, Hel 16.08.2009, made by Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie (to enlarge click on the photo).







Poniżej zdjęcia holownika OCEAN, Hel 16.08.2009 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photos of the tug OCEAN, Hel 16.08.2009, made by Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika OCEAN, Hel 07.10.2015 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photos of the tug OCEAN, Hel 07.10.2015, made by Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika OCEAN, Gdynia 14.07.2018 r. , autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photos of the tug OCEAN, Gdynia 14.07.2018, made by Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcia holownika OCEAN, Gdynia 14.07.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug OCEAN, Gdynia 14.07.2018 (to enlarge click on the photo).








Poniżej zdjęcia holownika OCEAN, Hel 16.07.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug OCEAN, Hel 16.07.2018 (to enlarge click on the photo).




Aktualizacja 22.08.2020: Poniżej zdjęcia holownika OCEAN, Hel 17.08.2020 r., autorzy: Andrzej Patro, Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 22.08.2020: Below photos of the tug OCEAN, Hel 17.08.2020, authors: Andrzej Patro, Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 





Aktualizacja 26.06.2022: Poniżej zdjęcia holownika OCEAN, Hel 17.06.2022 r., autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 26.06.2022: Below photos of the tug OCEAN, Hel 17.06.2022, author: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 04.07.2023: Poniżej zdjęcia holownika OCEAN, Hel 03.07.2023 r., autor: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 04.07.2023: Below photos of the tug OCEAN, Hel 03.07.2023, author: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
 



Aktualizacja 08.09.2023: Poniżej zdjęcia holownika OCEAN, Hel 13.08.2023 r., autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 08.09.2023: Below photos of the tug OCEAN, Hel 13.08.2023, author: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 06.08.2024: Poniżej zdjęcia holownika OCEAN, Hel 31.07.2024 r., autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 06.08.2024: Below photos of the tug OCEAN, Hel 31.07.2024, author: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


 
 
 
 
 
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz