Jednym z
najważniejszych miejsc we współczesnym porcie morskim jest terminal
kontenerowy, który tak jak i cały port ze względów m.in. bezpieczeństwa nie
jest dostępny dla postronnych osób. Szansę na poznanie „tajemnic” takiego
terminalu dają organizowane co jakiś czas tzw. „dni otwarte”. W przypadku
Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (Baltic Container Terminal – BCT) taki
dzień przypadł na 14 lipca tego roku. Dla wszystkich pragnących odwiedzić tereny
BCT organizator imprezy zapewnił darmową komunikację autobusową kursującą
cyklicznie na trasie centrum miasta – terminal – centrum miasta. Na samym
terminalu dla zwiedzających udostępniono położony przed placem składowym plac
manewrowy oraz część nabrzeża Helskiego na którym oprócz stoisk z materiałami promocyjnymi
BCT, posadowiono kontener z umieszczoną w jego wnętrzu makietą kolejową,
rozstawiono sprzęt wykorzystywany na terminalu w postaci samobieżnego żurawia
portowego marki Liebherr LHM-400, 2 wozów wysięgnikowych tzw. Reachstackerów firmy
Kalmar, ciągników siodłowych, suwnicy placowej a także wszystkie typy
kontenerów jakie wykorzystywane są w transporcie morskim. Oprócz w/w atrakcji
odwiedzający mógł też zwiedzić magazyn drobnicowy poznając specyfikę pracy Krajowej
Administracji Skarbowej i Izby Celnej (pokazy pracy skanerów oraz psa
tropiącego), odbyć podróż po terminalu autobusem oraz zobaczyć Portową Straż
Pożarną w akcji. Dodatkowymi atrakcjami dla odwiedzających była możliwość odbycia
rejsu po porcie statkiem pasażerskim/holownikiem OCEAN (tu niestety trzeba było
mieć wcześniej pozyskane przez internet wejściówki) oraz możliwość zwiedzenia dwóch
z trzech holowników portowych jakie tego dnia armator Fairplay Polska podstawił
pod nabrzeże Helskie (było to FAIRPLAY IV, FAIRPLAY 26 i FAIRPLAY VII). Dla najmłodszych, niekoniecznie zainteresowanych jeszcze sprzętem terminalu zorganizowano kącik
zabaw z nagrodami. Uzupełnieniem imprezy były stoiska Akwarium Gdyńskiego, stoiska
z wyrobami ludowymi oraz występy Kaszubskiego zespołu ludowego. Dla osób niemających
lęku wysokości oraz przestrzeni istniała możliwość wjechania windą na dach
biurowca BCT i podziwiania z jego poziomu panoramy terminalu kontenerowego
oraz okolic.
* * *
Poniżej zdjęcia (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie) /Below photos (to enlarge click on the photos):
I. Nabrzeże helskie. / I. Helskie
quay.
II. Brama wjazdowa. / II. Entry gate.
III. Magazyn. / III. General cargo warehouse.
IV. Plac składowy. / IV. Storage yard.
V. Samojezdny żuraw portowy Liebherr
LHM-400. / V. Liebherr LHM-400 self-propelled port crane.
VI. Wóz wysięgnikowy marki Kalmar. / VI. Kalmar restacker.
VII. Kontenerowy wóz przedsiębierny.
/ VII. Container straddle carrier.
VIII. Ciągnik siodłowy Kalmar. / Kalmar tractor.
IX. Suwnice placowe. / IX. Tyred gantry cranes.
X. Pojazdy BCT. / X. BCT vehicles.
XI. Kontenery różnych typów. / XI. Various type containers.
XII. Terminal widziany od strony wody. / XII. Terminal seen from the water side.
XIII. Holowniki Fairplay Polska. / XIII. Fairplay Polska tugs.
XIV.
Panorama terminalu widziana z dachu biurowca BCT. / XIV. Panorama of the
terminal seen from the roof of the BCT office building.
XV. Imprezy towarzyszące - Kaszubski zespół ludowy w akcji. / Accompanying events - Kashubian folk band in action.
XVI. Szczęśliwi odwiedzający - Łukasz Błaszczak i Andrzej Patro. / XVI. Happy visitors - Łukasz Błaszczak and Andrzej Patro.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz