wtorek, 17 lipca 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 31 - KRONOS

KRONOS (IMO: 6614891, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SQFJ) – holownik portowo – redowy zbudowany przez duńską stocznię Svendborg Skibsvaeerft w Svendborgu na zamówienie Zarządu Portu Gdynia. Od 1984 roku holownik pracował w Wydziale Usług Żeglugowych Morskiego Portu w Gdyni. Pomiędzy 1991 a 2012 właścicielem holownika był WUŻ – Shipping and Port Services Gdynia Co. Ltd. W 2012 firma ta wraz z całym majątkiem została przejęta przez Fairplay Polska Sp. z o. o. & Co. Sp. K. W lipcu 2013 roku KRONOS został przebazowany do Świnoujścia. Od marca 2015 roku właścicielem jednostki był Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K. W połowie 2016 r. Sprzedany ukraińskiemu armatorowi Intereseco Ltd., bez zmiany nazwy zatrudniony w ukraińskim porcie Jużne. W dniu 18 maja 2018 roku wprowadzony na plażę w tureckiej Aliadze celem pocięcia na złom. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • 13/14.10.1966 – akcji ratowniczej (II linia ratownicza) masowca GÓRNIK,
  • 13/16.11.1966 – holowaniu ze Szczecina do Hamburga kutrów krewetkowych HAMDAN 2 i HAMDAN 4 (przebyto 304 Mm),
  • 15.02.1968 – mającej miejsce o 20:16 na podejściu do portu w Gdyni niegroźnej kolizji holownika ze szwedzkim statkiem CHILE.

*     *     *

KRONOS (IMO: 6614891, MMSI: ---, Call Sign: SQFJ) – harbor-roadstead tug built by Danish shipyard Svendborg Skibsvaeerft in Svendborg on order Gdynia Port Authority. Since 1984 she worked for the Department of Shipping Services Port of Gdynia. Between 1991 – 2012 the owner of the tug was WUŻ – Shipping and Port Services Gdynia Co. Ltd. In 2012 the company with all its assets were taken over by Fairplay Polska Sp. z o. o. & Co. Sp.K. In July 2013, KRONOS was transferred to Świnoujście. Since March 2015, the owner of the unit was Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K. In mid-2016 sold to the Ukrainian shipowner Intereseco Ltd., without renaming, employed in the Ukrainian port of Yuzhne. On May 18, 2008 introduced to the the beach in Turkish Aliaga and then scrapped. For the more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
  • 13/14.10.1966 – rescue action (II rescue line) of a bulk carrier GÓRNIK,
  • 13/16.11.1966 – towing the shrimp vessels HAMDAN 2 and HAMDAN 4 from Szczecin to Hamburg (passed 304 Sm),
  • 15.02.1968 – taking place at 20:16 on the approach to the port of Gdynia a harmless collision between tug and the Swedish vessel CHILE.

*     *     *

Jednostki typu Zeus / Units type Zeus:
  • ZEUS – numer stoczniowy / yards number: 113, rok budowy / year of built: 30.03.1966, los /fate: w służbie / in service.
  • CYKLOP – numer stoczniowy / yards number: 114, rok budowy / year of built: 10.06.1966, los /fate: w służbie / in service,
  • ATLAS II – numer stoczniowy / yards number: 115, rok budowy / year of built: 01.06.1966, los /fate: sprzedany w 2014 i przemianowany na WAF 1 / sold & renamed to WAF2,
  • HERKULES II – numer stoczniowy / yards number: 116 / n/a, rok budowy / year of built: 01.08.1966, los /fate: sprzedany w 2014 i przemianowany na WAF 1 / sold & renamed to WAF1,
  • HERAKLES – numer stoczniowy / yards number: 117, rok budowy / year of built: 05.08.1966, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2012 roku / scrapped in Gdansk in 2012, 
  • KRONOS – numer stoczniowy / yards number: 118, rok budowy / year of built: 1966, los /fate: sprzedany ukraińskiemu armatorowi w 2016 roku / sold to Ukrainian shipowner in 2016, złomowany / scrapped: 2018.

*     *     *


Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 183 ton / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 28,60 x 8,00 x 3,23 m, 
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel, 
    • Ilość pokładów / Deck number: 1, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 silniki diesla: / 2 diesel engines: B&W DE 26-MTB F40 o łącznej mocy / with total power 1214 kW / 1651 HP, 
    • 1 śruba / 1 propeller, 
  • Prędkość / Speed: 10,0 węzła / knots, 
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment: 
    • holownicze / towing: 
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook, 
      • uciąg / bollard pull: 23,5 t., 
      • kabestan / capstan: 5 t., 
      • automatyczna wciągarka holownicza typu: Towimor z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 36 mm / automatic towing winch type: Towimor with towing drum – steel cable with a length of 600 m & a diameter of 36 mm, 
    • kotwiczne / anchor: 
      • 2 kotwice obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors operated by an electric wind lass, 
  • Wyposażenie przeciw pożarowe - ratunkowe / Fire fighting – salvage equipment: 
    • 1 pompa pożarowa / 1 fire pump, 
    • 1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon, 
  • Wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / Rescue – navigation equipment: 
    • 4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons, 
    • kamizelki ratunkowe / life jackets, 
    • 2 radary oraz pławy EPIRB i SART / 2 radars and buoys EPIRB & SART, 
    • autopilot, 
    • odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers, 
    • AIS, 
    • echosonda / echo sounder, 
    • kompas magnetyczny / magnetic compass, 
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities: 
    • paliwo / fuel: 55,4 cbm, 
    • woda / water: 8,90 cbm, 
    • olej smarny / lube oil: 0,8 cbm, 
  • Załoga / Crew: 12 os. / pers.

*     *     *


Bibliografia / Bibliography:
  • https://www.prs.pl/
  • Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001 Zarys działalności, Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego, Wyższa Szkoła morska w Gdyni, Gdynia 2001,
  • Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015 , Waldemar Danielewicz, Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa, Gdynia 2015,
  • Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,


*     *     *

Poniżej zdjęcia holownika KRONOS, Gdynia 5-7.09.2009 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro / Below photos of tug KRONOS, Gdynia 5-7.09.2009, made by Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).

 



Poniżej zdjęcie holownika KRONOS, Gdynia 08.06.2012 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza / Below photo of tug KRONOS, Gdynia 08.06.2012, made by Mr. Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


 Poniżej zdjęcie holownika KRONOS, Gdynia 06.2012 r.,  / Below photos of tug KRONOS, Gdynia 06.2012, made by  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz