niedziela, 1 lipca 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 30 - Seiner – Schlepper Typ 501



Seiner – Schlepper Typ 501 – holownik portowo – redowy konstrukcji wschodnioniemieckiej, przy którego projektowaniu wykorzystano kadłub sejnera budowanego w dużych ilościach przez stocznie rzeczne Niemieckiej Republiki Demokratycznej dla Związku Radzieckiego. Pierwsza jednostka o oznaczeniu 501/1 powstała w 1952 roku w stoczni VEB Volkswerft „Ernst Thälmann” z Brandenburgi, trafiając następnie do morskiego oddziału sił porządkowych NRD – Volkspolizei-See, gdzie otrzymała oznaczenie 925 (kilka lat później włączona w skład Volksmarine, gdzie otrzymała nazwę DORSCH oraz numer burtowy A73, po wycofaniu ze służby w Volksmarine przekazana cywilnemu użytkownikowi). W kolejnych latach oprócz jednostek przeznaczonych dla służb NRD w stoczniach VEB Volkswerft „Ernst Thälmann” z Brandenburgi i VEB Schiffswerft „Edgar André” z Magdeburga zbudowano aż 143 jednostki dla ZSSR oraz 13 dla Polski (zakupione w dwóch partiach: pierwszej liczącej 11 sztuk w latach 1957 – 1958 i drugiej liczącej jedynie 2 sztuki w roku 1964).


Polskie jednostki Typu 501 (nazywanego też od pierwszej odebranej jednostki Typem Marian):

ROSOMAK (IMO: 5300261, sygnał wywoławczy SPLL) – zbudowany w 1957 roku przez stocznię VEB Schiffswerft „Edgar André” z Magdeburga na zamówienie Centrali Handlu Zagranicznego Centromor. W latach 1957 – 1991 armatorem jednostki było Polskie Ratownictwo Okrętowe z Gdyni. Początkowo wykorzystywany jako osłona ratownicza dla poławiającej na Morzu Północnym polskiej floty rybackiej a następnie jako bazujący w Świnoujściu okręt ratowniczy. W tym okresie tj. od 1957 do 1991 roku ROSOMAK wziął udział w następujących akcjach ratowniczych:
  • 12.08.1957 – ściąganiu z mielizny u wybrzeży Szwecji masowca s/s WIELUŃ ex WILNO, 
  • 03/19.10.1957 – ściąganiu z mielizny w Zatoce Firth of Forth lugrotrawlera SZPAK, 
  • 29.01. – 03.02.1958 – holowaniu z Kilonii do Gdyni chłodnicowca ELBLĄG (pokonano 344 Mm), 
  • 26.11. – 11.12.1958 – wraz z bliźniaczym holownikiem TUMAK, ściąganiu z mielizny u wybrzeży Szwecji drobnicowca PROSNA, 
  • 23.12.1958 – wraz z bliźniaczym holownikiem TUMAK, ściąganiu z mielizny statku POPI, 
  • 26.01.1959 – wraz z lodołamaczem SWAROŻYC, ściąganiu z mielizny w rejonie Władysławowa włoskiej jednostki BRANCO CORRADO, 
  • 10/11.02.1959 – wraz z lodołamaczami SWAROŻYC i ŚWIATOWID, ściąganiu z mielizny na Zalewie Szczecińskim włoskiej jednostki GIORGIO, 
  • 20/22.02.1959 – wraz z lodołamaczem SWAROŻYC, ściąganiu z mielizny w rejonie Świnoujścia rumuńskiej jednostki CONSTANTIA,
  • 27/29.03.1959 – ściąganiu z mielizny w Sundzie trawlera WIELKI WÓZ, 
  • 14.05.1960 – wraz z holownikiem KORAL, ściąganiu z mielizny na wysokości Szczecina fińskiego statku MALLA, 
  • 11/12.09.1960 – holowaniu do portu w Gdyni mającego problemy z napędem masowca KIELCE, 
  • 06.10.1960 – ściąganiu z mielizny w rejonie Świnoujścia brytyjskiej jednostki STREATHAM HILL,
  •  08.10.1960 – ściąganiu z mielizny w rejonie Świnoujścia masowca KOPALNIA SZOMBIERKI,
  • 14.10.1960 – ściąganiu z mielizny w rejonie Świnoujścia masowca KOPALNIA MYSŁOWICE, 
  • 13.12.1960 – wraz z lodołamaczem ŚWIATOWID, ściąganiu z mielizny w rejonie Świnoujścia masowca SZCZECIN, 
  • 25/28.12.1960 – wraz z bliźniaczym holownikiem TUMAK, ściąganiu z mielizny u wybrzeży Danii masowca POZNAŃ, 
  • 07/13.10.1961 – ściąganiu z mielizny w pobliżu Świnoujścia lugrotrawlera ROZOGA, 
  • 13.10.1961 – ściąganiu z mielizny w rejonie Świnoujścia zbiornikowca TURNIA, 
  • 15.03.1962 – holowaniu ze Szczecina do Trelleborga szwedzkiej jednostki TANKFJORD (pokonano 134 Mm), 
  • 03/06.10.1962 – ściąganiu z mielizny w rejonie Świnoujścia trawlera RADUNIA, 
  • 15/24.01.1963 – wraz z holownikiem JANTAR, ściąganiu z mielizny w pobliżu Kopenhagi trawlera PRĄDNIK, 
  • 06/10.02.1963 – ratowaniu w Sundzie a następnie holowaniu do Gdyni trawlera TANEW, 
  • 22/25.03.1963 – wraz z kutrem ratowniczym R-4, ściąganiu z mielizny w rejonie Mrzeżyna kutra KOŁ-60, 
  • 26/31.07.1963 – ściąganiu z mielizny w Wielkim Bełcie kabotażowca BUG, 
  • 26/28.10.1963 – wraz kutrem ratowniczym MORKA i holownikiem BÓBR, ratowaniu tonącego na terenie Stoczni Szczecińskiej trawlera ŚWIDER, 
  • 06.11.1963 – wraz z holownikiem JANTAR, kutrami ratowniczymi MUSZLA i BRYZA, ściąganiu z mielizny w rejonie Darłowa szwedzkiej jednostki NORDANHAV, 
  • 09.11.1963 – ratowaniu w pobliżu Świnoujścia nabierającego wody norweskiego statku ULLAFJEL, 
  • 15/17.11.1963 – wraz z holownikiem JANTAR, ratowaniu a następnie holowaniu spod Bristerort do portu greckiej jednostki DYNAMIKOS, na której to doszło do wybuchu kotła, 
  • 21/22.12.1963 – ratowaniu tonącego w porcie w Gdyni szwedzkiego statku NORDANHAV, 
  • 28/31.12.1963 – holowaniu z Gdyni do Falkenbergu w/w NORDANHAV (pokonano 364 Mm), 
  • 15/17.04.1964 – ściąganiu z mielizny u wybrzeży Bornholmu trałowca ORP MEWA, 
  • 17.12.1964 – ratowaniu odbywającego próby morskie statku CORPFISH,01.02.1965 – ściąganiu z mielizny na Zalewie Szczecińskim szwedzkiej jednostki MILLA,
  • 03/04.02.1965 – wraz z lodołamaczem ŚWIATOWID, ściąganiu z mielizny na Zalewie Szczecińskim, szwedzkiego statku SIRONA,
  •  27.02. – 12.03.1965 – wraz z kutrami ratowniczymi PERŁA, R-4 oraz ekipą lądową, ściąganiu z mielizny w pobliżu Kołobrzegu kutra KOŁ-61, 
  • 08/10.07.1965 – holowaniu z Göteborga do Szczecina zbiornikowca/bunkierki TURBACZ (pokonano 233 Mm), 
  • 26/28.01.1968 – wraz z kutrami ratowniczymi PERŁA i SZKWAŁ oraz lodołamaczem SWAROŻYC, ściąganiu z mielizny w rejonie Łukęcina kutra DZI 62,
  • 28.07.1968 – wraz z kutrami ratowniczymi R-2 i RC-1, holowaniu do portu niemieckiego statku GRETE B, 
  • 14/22.08.1968 – wraz z jednostkami CZAPLA, MORKA i KRAB oraz dźwigiem pływającym MAGNUS III, wydobywaniu zatopionego na torze wodnym Szczecin – Świnoujście, niemieckiego statku MARIE BOTH, 
  • 06/18.09.1968 – wraz z bliźniaczym holownikiem TUMAK oraz kutrem ratowniczym R-3, asekurowaniu mającego zalaną siłownię masowca SOŁDEK, 
  • 29/30.10.1968 – holowaniu mającego problemy z napędem masowca BRYGADA MAKOWSKIEGO, 
  • 17/23.11.1968 – wraz z holownikami JANTAR i KORAL, ściąganiu z mielizny u wybrzeży Rugii drobnicowca REJOWIEC, 
  • 07/13.02.1969 – wraz z lodołamaczami PERKUN i ŚWIATOWID, ściąganiu z mielizny na Zalewie Szczecińskim greckiej jednostki APOLLONIAN, 
  • 24.08. – 05.09.1969 – wraz z jednostkami SMOK, CZAPLA, MORKA oraz lodołamaczem SWAROŻYC, ściąganiu z mielizny w rejonie Greifswalder Oie jugosłowiańskiego statku BANIJA, 
  • 05/07.09.1969 – holowaniu z Lubeki do Szczecina pogłębiarki SB 2500 (pokonano 206 Mm)
  • 18/21.06.1970 – wraz z lodołamaczem SWAROŻYC, ściąganiu z mielizny trawlera RUDAWA, 
  • 29/30.06.1970 – ściąganiu z mielizny w Sundzie drobnicowca CIECHOCINEK,
  • 01.07.1970 – wraz z lodołamaczem SWAROŻYC, jednostką ratowniczą CZAPLA, ściąganiu z mielizny przy Falsterbro (Szwecja) masowca KOLNO,
  •  22/25.08.1970 – ściąganiu z mielizny w Sundzie masowca SŁAWNO, 
  • 18/23.11.1970 – ściąganiu z mielizny w Sundzie masowca SZCZECIN, 
  • ?.11.1970 – ściąganiu z mielizny w rejonie Świnoujścia niemieckiej jednostki SALTZTOR,
  • ?.12.1970 – wydobyciu przewróconego na podnośniku dokowym Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia wschodnio niemieckiego trawlera HEINZ jak i samego podnośnika, 
  • 25/29.03.1971 – udzielaniu pomocy kabotażowcowi DZIWOŻONA, 
  • 20/27.12.1971 – wraz z lodołamaczem PERKUN holowaniu z Gdyni do Rotterdamu (via Kanał Kiloński) dwóch barek ELBE 103 i ELBE 104 (udział ROSOMAKA ograniczał się do asysty w Kanale Kilońskim), 
  • 06/16.01.1972 – wraz z lodołamaczem SWAROŻYC, holowaniu z Gdańska do Rotterdamu (via Kanał Kiloński) dwóch barek (udział ROSOMAKA ograniczał się do asysty w Kanale Kilońskim),
  • 12/23.01.1972 – wraz z lodołamaczem PERKUN holowaniu z Gdyni do Rotterdamu (via Kanał Kiloński) dwóch barek ELBE 105 i ELBE 106 (udział ROSOMAKA ograniczał się do asysty w Kanale Kilońskim), 
  • 23.02.1972 – wraz z lodołamaczem PERKUN, ściąganiu z mielizny na Zalewie Szczecińskim cypryjskiej jednostki MISTRAL, 
  • 08.08.1972 – wraz z holownikiem ZEUS, ściąganiu z mielizny w rejonie Świnoujścia brytyjskiej jednostki FONNES, 
  • 22.01.1973 – ściąganiu z mielizny na Zalewie Szczecińskim liberyjskiej jednostki CHEMIE CARRIER, 
  • 14/15.06.1973 – holowaniu z morza do portu pogłębiarki PRCiP, 
  • 22.08.1973 – wraz z holownikiem GOLIAT, ściąganiu z mielizny na Zalewie Szczecińskim indyjskiej jednostki VISHNA KIRTI, 
  • 11.12.1973 – holowaniu z morza do Świnoujścia unieruchomionego duńskiego statku STEVENSLAND, 
  • 30.12.1973 – 08.01.1974 – wraz z lodołamaczem PERKUN, holowaniu ze Świnoujścia do Rotterdamu szaland RIGA 15 i RIGA 16 (udział ROSOMAKA ograniczał się do asysty w Kanale Kilońskim),
  • 17.01.1974 – wraz z holownikami GOLIAT i SAMSON, ściąganiu z mielizny na torze wodnym do Szczecina zbiornikowca/bunkierki GORCE, 
  • 01/12.02.1974 – wraz z innymi jednostkami PRO, ściąganiu z mielizny w Wielkim Bełcie masowca ZIEMIA KRAKOWSKA,
  • 01/04.04.1974 – holowaniu z Bremerhaven do Gdyni wodolotu KOMETA S 38 (pokonano 524 Mm),
  • 16.08.1976 – ściąganiu z mielizny w rejonie Świnoujścia panamskiej jednostki AEGIS UNITY, 
  • 01/06.11.1977 – wraz z lodołamaczem SWAROŻYC, jednostką ratowniczą SZTORM 2 oraz dźwigiem pływającym RAK, ściąganiu z mielizny brytyjskiej jednostki DEVON CITY, 
  • 16.12.1977 – wraz z kutrem ratowniczym SZTORM 2, ściąganiu z mielizny szwedzkiego statku JOHN GORTHON, 
  • 12/13.05.1978 – holowaniu z Kilonii do Świnoujścia kutra WŁA 299 (przebyto 185 Mm), 
  • 18.09.1978 – ściąganiu z mielizny masowca CHEMIK, 
  • 11/13.10.1978 – ratowaniu po kolizji masowca KOLEJARZ, 
  • 17.10.1978 – 04.1979 – wraz z jednostkami SMOK i R-1 oraz dźwigiem pływającym RAK, podnoszeniu z dna Kanału Piastowskiego norweskiego statku AISA, 
  • 11.11.1978 – ściąganiu z mielizny fińskiej jednostki OLJAREN, 
  • 22/29.11.1978 – wraz z holownikami POSEJDON, JANTAR oraz lodołamaczem SWAROŻYC, ściąganiu z mielizny w Wielkim Bełcie drobnicowca LELEWEL, 
  • 11.12.1978 – wraz z holownikiem ATLANT, ściąganiu z mielizny w pobliżu Trzebieży drobnicowca SKIERKA, 
  • 17/20.03 i 20.03. – 14.04.1979 – wraz z holownikami POSEJDON, KORAL i jednostką CYKLON, bezskutecznym ratowaniu tonącego masowca KORONOWO, 
  • 28.07. – 02.08.1980 – holowaniu z Gdańska do Rotterdamu barki EWT 2066 (przebyto 650 Mm), 
  • 01/09.02.1981 – wraz z holownikami POSEJDON, NEPTUNIA, kutrem ratowniczym SZTORM 2, ratowaniu po kolizji koło wyspy Fehmarn masowca CHEMIK,
  • 07/12.07.1981 – holowaniu z Gdańska do Amsterdamu barki piaskarki (przebyto 630 Mm), 
  • 10/13.12.1981 – wraz z holownikiem KORAL i kutrem ratowniczym TAJFUN, ściąganiu z mielizny u wybrzeży Szwecji promu WILANÓW, 
  • 03/10.02.1982 – wraz z holownikiem POSEJDON i kutrem ratowniczym SZTORM 2, ściąganiu z mielizny w Kattegacie kontenerowca/drobnicowca LIWIEC,
  •  06/10.11.1982 – wraz z holownikiem KORAL, kutrem ratowniczym SZTORM 2, gaszeniu pożaru na promie MIKOŁAJ KOPERNIK,
  • 01/02.01.1983 – wraz z lodołamaczem PERKUN, ściąganiu z mielizny w Sundzie drobnicowca WISŁA, 
  • 10/11.08.1983 – holowaniu z Kilonii do Kołobrzegu jachtu NIKE (przebyto 426 Mm),
  • 17.11. – 01.12.1983 – wraz z lodołamaczami ŚWIATOWID i PERKUN, holowaniu z Helsinek do Gdańska statku SOMERI, 
  • 11/20.11.1983 – wraz z lodołamaczem PERKUN, holownikiem TUMAK, kutrami ratowniczymi MONSUN i WIATR, ściąganiu z mielizny w pobliżu Gdyni platformy PR-1, 
  • 05/19.02.1985 – asystowaniu w Wielkim Bełcie holownikowi POSEJDON prowadzącemu z Gdyni do Birkenhead trawlery DALMOR i PRĄDNIK,
  • 08/11.05.1985 – wraz z lodołamaczem PERKUN, dźwigiem pływającym RAK oraz holownikami ARGUS i ATLANT, ściąganiu z mielizny przy wejściu do portu w Świnoujściu holenderskiej jednostki BLOEMGRACHT, 
  • 08/10.06.1985 – podnoszeniu wschodnioniemieckiego trawlera HEINZ PRIES, który stojąc na pontonie Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia uległ wywróceniu, 
  • 15/21.06.1985 – wraz z jednostkami ratowniczymi TAJFUN i SZTORM 2, holowaniu z Gdyni do Lubeki barek CSPLO 1116 i CSPLO 1117, 
  • 01/05.12.1985 – ściąganiu z mielizny siarkowca SIARKOPOL, 
  • 13/14.12.1985 – ściąganiu z mielizny bazy rybackiej POMORZE, 
  • 10/12.01.1986 – holowaniu do portu w Gdyni mającego problemy z napędem drobnicowca WISŁA, 
  • 17/18.01.1986 – wraz holownikiem POSEJDON, uwalnianiu na redzie Świnoujścia śruby japońskiej jednostki KHALIJ COOLER, na którą to nawinął się łańcuch najechanej przez nią pławy,
  • 07/08.09.1986 – wraz z holownikami GRANIT, ARGUS, jednostką pożarniczą STRAŻAK-25, kutrami ratowniczymi TAJFUN i MISTRAL oraz jednostką PMW – R-12, gaszeniu pożaru na promie JAN HEWELIUSZ, 
  • 27.02. – 14.03.1988 – wraz z innymi jednostkami, ściąganiu z mielizny koło cypla Skagen kontenerowca ro/ro INOWROCŁAW, 
  • 06/07.04.1988 – wraz z holownikiem NEPTUNIA, ściąganiu z mielizny w Wielkim Bełcie semikontenerowca FRANCISZEK ZUBRZYCKI, 
  • 08/09.04.1988 – wraz z holownikiem NEPTUNIA, ściąganiu z mielizny w Wielkim Bełcie masowca POWSTANIEC ŚLĄSKI, 
  • 07/18.01.1989 – wraz z holownikiem POSEJDON, lodołamaczem PERKUN, dźwigiem pływającym MAJA, kutrem ratowniczym SZTORM 2, wydobyciu z dna portu w Świnoujściu zatopionego holownika ARGUS, 
  • 30.03. – 03.04.1989 – holowaniu z Gdańska do Skagen jednostki KISIS (przebyto 445 Mm), 
  • 08/11.04.1989 – holowaniu z Gdańska do Skagen jednostki SPECTR (przebyto 422 Mm),21/30.04.1989 – wraz z bliźniaczym holownikiem TUMAK, holowaniu z Gdańska do Rotterdamu barki B 8 (przebyto 733 Mm),
  • 16.10. – 06.11.1989 – wraz z bliźniaczym holownikiem TUMAK, holowaniu z Gdańska do Queenborough dźwigu pływającego DP V (przebyto 919 Mm).
W maju 1991 roku przekazany w porcie w Rotterdamie nowemu właścicielowi – Brytyjczykowi Roderickowi Atkinowi, który to z kolei w grudniu tego samego roku sprzedał holownik holenderskiemu armatorowi R.E. Ditmarowi z Ijmuiden. Odstawiony w jednym z basenów ROSOMAK istniał co najmniej do 2011 roku – dalsze losy jednostki nieznane.

Poniżej zdjęcie holownika ROSOMAK w Gdyni 1983 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej zdjęcia holownika ROSOMAK w Kanale Kilońskim trakcie asystowania przy holowaniu przez lodołamacz/holownik PERKUN dwóch barek ELBE 103 i ELBE 104, 20 -27.12.1971 r., autorstwa Pana Marka Sarby (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



 *     *     *

TUMAK (IMO: 5370589, sygnał wywoławczy SNKL) – zbudowany przez stocznię VEB Schiffswerft „Edgar André” z Magdeburga na zamówienie Centrali Handlu Zagranicznego Centromor, do służby wprowadzony w grudniu 1957 roku. W latach 1957 – 1992 armatorem jednostki było Polskie Ratownictwo Okrętowe z Gdyni. Początkowo wykorzystywany jako osłona ratownicza dla poławiającej na Morzu Północnym polskiej floty rybackiej a następnie jako bazujący w Gdyni lub na Helu okręt ratowniczy. W tym okresie tj. od 1957 do 1992 roku TUMAK wziął udział w następujących akcjach:
  • 11/19.12.1957 – holowaniu z francuskiego portu Dieppe do Świnoujścia lugrotrawlera DERKACZ (pokonano 864 Mm), 
  • 07/17.09.1958 – holowaniu z Morza Północnego do Gdyni lugrotrawlerów CZAJKA i KANIA, 
  • 26.11. – 11.12.1958 – wraz z bliźniaczym holownikiem ROSOMAK, ściąganiu z mielizny u wybrzeży Szwecji drobnicowca PROSNA, 
  • 23.12.1958 – wraz z bliźniaczym holownikiem ROSOMAK, ściąganiu z mielizny koło Władysławowa jednostki POPI,
  • 12/14.08.1959 – wraz z kutrem ratowniczym R-3, ściąganiu z mielizny koło Darłowa szalandy S-6, 
  • 01.03.1960 – holowaniu z morza do portu w Gdyni uszkodzonego statku ALTONA, 
  • 20/22.03.1960 – holowaniu z Gdyni do Kilonii zachodnioniemieckiego statku ALTONA (pokonano 340 Mm), 
  • 21.07. – 05.08.1960 – wraz z kutrami ratowniczymi MUSZLA, R-1, RC-1 i RC2, ściąganiu z mielizny w pobliżu Jastrzębiej Góry, kutra WŁA 98, 
  • 13/14.11.1960 – ściąganiu z mielizny w pobliżu Gdyni masowca WIECZOREK, 
  • 25/28.12.1960 – wraz z bliźniaczym holownikiem ROSOMAK, ściąganiu z mielizny u wybrzeży Danii masowca POZNAŃ, 
  • 25/26.01.1961 – wraz z holownikiem KORAL, ściąganiu z mielizny na redzie Gdańska zachodnioniemieckiego statku SUZANNE FRITZEN, 
  • 10/15.01.1962 – wraz z kutrami ratowniczymi MUSZLA i RC-1 oraz holownikiem KORAL, ściąganiu z mielizny w pobliżu Łeby kutrów ŁEB 32 i ŁEB 33, 
  • 27/28.03.1962 – wraz z kutrami ratowniczymi R-1 i ALGA, ściąganiu z mielizny w pobliżu Gdyni, kutra GDY 248, 
  • 21/27.01.1963 – wraz kutrami ratowniczymi R-2 i RC-1, ściąganiu z mielizny w pobliżu Władysławowa kutra WŁA 71, 
  • 18.02.1964 – ratowaniu a następnie holowaniu do portu szwedzkiego kutra VV 84 STELLA, 
  • 10.05. – 10.06.1964 – holowaniu z Gdyni do Famagusty na Cyprze szalandy S 20 (pokonano 4.161 Mm),
  • 09/17.01.1965 – wraz z kutrami ratowniczymi SZTORM, MUSZLA i R-4 oraz motorówką KRYSTYNA, ściąganiu z mielizny koło Piasków kutra HEL 99,
  • 01/02.09.1965 – wraz z kutrem ratowniczym ALGA, ściąganiu z mielizny w pobliżu ujścia Wisły, brytyjskiego statku CORNMAIN, 
  • 22.10. – 06.11.1965 – wraz z zespołem ratowniczym, ratowaniu na wysokości Polic nabierającego wody po kolizji z innym statkiem norweskiej jednostki SAGAHORN, 
  • 19.11.1965 – wraz z zespołem ratowniczym, ratowaniu stojącego w Gdyni drobnicowa PAWEŁ FINDER, 
  • 19/20.01.1967 – ściąganiu z mielizny w pobliżu latarni Hel, zbiornikowca/bunkierki REGLE, 
  • 31.01.1967 – ściąganiu z mielizny w rejonie Władysławowa zachodnioniemieckiego  statku SANTA HELENA, 
  • 06/18.09.1968 – wraz z bliźniaczym holownikiem ROSOMAK i kutrem ratowniczym R-3, asekurowaniu mającego zalaną siłownię masowca SOŁDEK, 
  • 07.03.1969 – wraz z holownikiem ACHILLES oraz kutrem ratowniczym SZTORM, ściąganiu z mielizny w pobliżu Helu kutra HEL 112, 
  • 03/12.09.1970 – wraz z kutrami ratowniczymi BRYZA, R-1 i R-4, ratowaniu nabierającego wody zachodnioniemieckiego statku EROS, 
  • ?.12.1970 - 01.01.1971 - holowaniu od wysokości Łeby do Gdyni, sprowadzonego z Halifaxu przez holownik JANTAR trawlera RADOMKA,
  • 05/07.02.1971 – holowaniu z Gdyni do Karlskrony szwedzkiej jednostki YLVA (pokonano 160 Mm),
  • 07/13.07.1971 – wraz z lodołamaczem ŚWIATOWID, ściąganiu z mielizny u wybrzeży Finlandii masowca TARNÓW,
  • 09.07.1971 – wraz z lodołamaczem ŚWIATOWID, ściąganiu z mielizny w pobliżu Sztokholmu statku pasażerskiego MAZOWSZE, 
  • 20/25.07.1973 – holowaniu z Leningradu do Świnoujścia wodolotu METEOR I (pokonano 750 Mm), 
  • 13/24.10.1973 – ściąganiu z mielizny statku SINE BOYE, 
  • 01/08.02.1974 – wraz z lodołamaczem ŚWIATOWID, bliźniaczym holownikiem ROSOMAK i dźwigiem pływającym RAK, ściąganiu z mielizny w Wielkim Bełcie masowca ZIEMIA KRAKOWSKA, 
  • 08/12.02.1974 – wraz z kutrami ratowniczymi WIATR i MUSZLA, ściąganiu z mielizny w rejonie Władysławowa kutra ratowniczego HALNY, 
  • 01/05.04.1974 – holowaniu z Bremerhaven do Gdyni wodolotu KOMETA S 657 (pokonano 524 Mm), 
  • 17/18.02.1977 – wraz z lodołamaczem ŚWIATOWID, ściąganiu z mielizny drobnicowca GOPLANA, 
  • 07/12.07.1977 – holowaniu z Gdyni do Kopervik (Norwegia) kadłuba trawlera B 360 (pokonano 666 Mm),
  • 03/07.03.1978 – holowaniu z Gdańska do Rotterdamu barki olejowej SAANE (przebyto 880 Mm), 
  • 10/16.04.1978 – holowaniu z Gdańska do Rotterdamu barki olejowej EMME (przebyto 880 Mm), 
  • 04.01.1979 – wraz z innymi jednostkami PRO i PMW, ściąganiu z mielizny koło Karwi holenderskiego chemikaliowca ANNA BROERE, 
  • 30.01. – 02.02.1979 – wraz z kutrami ratowniczymi WIATR i PASAT oraz asystą śmigłowca Mi-8, ściąganiu z mielizny w pobliżu Świbna kutra ZAG 4, 
  • 06/12.06.1979 – wraz z innymi jednostkami PRO, holowaniu z Wielkiego Bełtu do Kilonii, mającego nieszczelności w kadłubie greckiego statku CAPTAIN PAPPIS, 
  • 23/25.12.1979 – wraz z jednostką ratowniczą HURAGAN, holowaniu z Gdańska do Kopenhagi pontonu przystani promowej (przebyto 255 Mm), 
  • 10/15.06.1980 – holowaniu z Gdańska do Rotterdamu barki typu „Europa” (przebyto 704 Mm), 
  • 20/25.07.1981 – holowaniu z Gdańska do Rotterdamu barki EWT 2065 (przebyto 704 Mm), 
  • 19/24.09.1980 – holowaniu z Gdańska do Rotterdamu barki EWT 2067 (przebyto 680 Mm), 
  • 18.10. – 02.11.1980 – holowaniu z Gdańska do Rotterdamu barki EWT 2068 (przebyto 680 Mm), 
  • 11/15.07.1981 – holowaniu z Gdańska do Amsterdamu barki MARIANNA (przebyto 664 Mm), 
  • 23/24.09.1983 – wraz z holownikiem GRANIT, lodołamaczem PERKUN, kutrem ratowniczym PASAT, dwoma jednostkami pożarniczymi, okrętem marynarki wojennej, gaszeniu pożaru na fińskim statku ALPILLA,
  • 11/20.11.1983 – wraz z lodołamaczem PERKUN, holownikiem ROSOMAK, kutrami ratowniczymi MONSUN i WIATR, ściąganiu z mielizny w pobliżu Gdyni platformy PR-1, 
  • 30.03. – 03.04.1989 – holowaniu z Gdańska do Skagen jednostki OREKHOVO (przebyto 420 Mm), 
  • 08/12.04.1989 – holowaniu z Gdańska do Skagen jednostki ZAVADOVSKIJ (przebyto 420 Mm), 
  • 21/30.04.1989 – wraz z bliźniaczym holownikiem ROSOMAK, holowaniu z Gdańska do Rotterdamu barki B 8 (przebyto 733 Mm), 
  • 16.10. – 06.11.1989 – wraz z bliźniaczym holownikiem ROSOMAK, holowaniu z Gdańska do Queenborough dźwigu pływającego DP V (przebyto 919 Mm), 
  • 05/08.04.1990 – holowaniu z Gdyni do Rostoku pontonu PMBH PN 4 (przebyto 280 Mm), 
  • 28.04. – 17.05.1990 – wraz z innymi jednostkami PRO, ściąganiu z mielizny koło Lubiatowa cypryjskiego statku ELIZABETH K, 
  • 18/20.10.1990 – holowaniu z Wolgast do Gdańska kadłuba przyszłego małego okrętu rakietowego ORP ORKAN (przebyto 225 Mm),
  • 15/17.11.1990 – holowaniu z Wolgast do Gdańska kadłuba przyszłego małego okrętu rakietowego ORP PIORUN (przebyto 225 Mm), 
  • 14/16.12.1990 – holowaniu z Wolgast do Gdańska kadłuba przyszłego małego okrętu rakietowego ORP GROM (przebyto 225 Mm).
W 1992 roku wycofany ze służby a następnie sprzedany firmie Dora z Gdyni, która następnie pocięła go na złom.

Poniżej zdjęcia holownika TUMAK w Gdyni 02.02.1982 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej zdjęcie holownika TUMAK , autorstwa Pana Marka Twardowskiego, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


 *     *     *

HEROS (IMO: 5149540, sygnał wywoławczy SPLF) – zbudowany przez stocznię VEB Schiffswerft „Edgar André” z Magdeburga na zamówienie Centrali Handlu Zagranicznego Centromor, do służby wprowadzony w sierpniu 1957 roku. W latach 1957 – 1984 armatorem jednostki był Zarząd Portu Gdynia, zaś od 1984 aż do momentu wycofania w 1989 roku Wydział Usług Żeglugowych Morskiego Portu Handlowego w Gdyni.

Poniżej zdjęcie holownika HEROS z kolekcji Pana Andrzeja Patro, autor nieznany (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


*     *     *

MIECZYSŁAW (sygnał wywoławczy SNKL) – zbudowany przez stocznię VEB Schiffswerft „Edgar André” z Magdeburga na zamówienie Centrali Handlu Zagranicznego Centromor, do służby wprowadzony w grudniu 1957 roku. W latach 1957 – 1982 armatorem jednostki był Zarząd Portu Szczecin. Z ważniejszych wydarzeń z tego okresu warto wspomnieć o:
  • 15.11.1961 – mającej miejsce o godzinie 19:42, na 62 km toru wodnego Świnoujście – Szczecin (Nowy Przekop) kolizji z libańskim statkiem APATOURIA, z którego to MIECZYSŁAW miał podjąć hol,
  • 19.06.1964 – mającej miejsce o 13:30 w rejonie południowego krańca nabrzeża wyposażeniowego Stoczni Szczecińskiej kolizji z parowcem Żeglugi Szczecińskiej JAŚ,
  • 16.03.1974 – mającej miejsce o godzinie 19:15 w porcie w Szczecinie kolizji z pontonem Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia, który to w następstwie odniesionych uszkodzeń po kilku godzinach poszedł na dno.
Wycofany ze służby w 1982 roku, jeszcze w tym samym roku pocięty na złom.

Poniżej zdjęcie holownika MIECZYSŁAW w Szczecinie, autorstwa Pana Mieczysława Andruta - kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


*     *     *

MARIAN (IMO: 5223475, sygnał wywoławczy SPLG) – zbudowany przez stocznię VEB Schiffswerft „Edgar André” z Magdeburga na zamówienie Centrali Handlu Zagranicznego Centromor, do służby wprowadzony w marcu 1957 roku. W latach 1957 – 1983 armatorem jednostki był Zarząd Portu Szczecin zaś od 1984 aż do momentu wycofania i pocięcia na złom w 1988 roku Zarząd Portu Szczecin – Świnoujście. Z ważniejszych wydarzeń z okresu eksploatacji holownika warto wspomnieć o:
  • 11.05.1964 – mającym miejsce o 08:49, w trakcie dobijania do nabrzeża Gnieźnieńskiego Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia wejściu pod śrubę masowca HUTA ZYGMUNT (uszkodzenie poszycia w rejonie maszynowni),
  • 12.11.1972 – mającym miejsce o 14:21, w trakcie manewrów przy nabrzeżu Greckim portu w Szczecinie uderzeniu w lewą burtę masowca TARNÓW.

Poniżej zdjęcie holownika MARIAN, autorstwa Pana Mieczysława Andruta - kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



*     *     *

MŚCIWÓJ (IMO: 6409038, sygnał wywoławczy SPMC)  – zbudowany przez stocznię VEB Schiffswerft „Edgar André” z Magdeburga na zamówienie Centrali Handlu Zagranicznego Centromor, do służby wprowadzony w 1958 roku. W latach 1958 – 1983 armatorem jednostki był Zarząd Portu Szczecin zaś od 1983 do 1990 roku Zarząd Portu Szczecin – Świnoujście. Z ważniejszych wydarzeń z okresu eksploatacji holownika warto wspomnieć o:
  • 28.10.1968 – akcji ściągania z mielizny na torze wodnym do Szczecina niemieckiego statku WODAN.
W 1990 roku sprzedany prywatnemu armatorowi i przemianowany na ASTER, dalsze losy jednostki nieznane.

Poniżej zdjęcie holownika MŚCIWOJ w Szczecinie, autorstwa Pana Mieczysława Andruta - kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej zdjęcie holownika ASTER ex MŚCIWOJ w Szczecinie 1997 r., autorstwa Pana Sigismunda Lietki - kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


*     *     *

MASŁAW (IMO: 5228205, sygnał wywoławczy SPMD) – zbudowany przez stocznię VEB Schiffswerft „Edgar André” z Magdeburga na zamówienie Centrali Handlu Zagranicznego Centromor, do służby wprowadzony w marcu 1957 roku. W latach 1957 – 1982 armatorem jednostki był Zarząd Portu Szczecin. Do 1975 roku bazował w Świnoujściu jako dyżurny holownik portowy po czym został przekazany do Szczecina. Z ważniejszych wydarzeń z okresu eksploatacji holownika warto wspomnieć o:
  • 15.03.1961 – mającej miejsce o 11:00 w Basenie Zimowym portu w Świnoujściu kolizji zestawu holowniczego: MASŁAW – barka Z-2405 z zacumowanymi kutrami ŚWI 10 i ŚWI 46, które to w następstwie odniesionych uszkodzeń zatonęły,
  • 28.02.1966 – mającej miejsce o 11:15 w porcie Świnoujściu kolizji z odbijającym od nabrzeża Władysława IV promem Żeglugi Świnoujskiej UZNAM,
  • 15.01.1971 – mającej miejsce około 13:20 w porcie w Świnoujściu kolizji z cumującym przy nabrzeżu Władysława IV statkiem pasażerskim LAURA,
  • 10/11.01.1973 – akcji ściągania (wraz z lodołamaczem ŚWIATOWID) z mielizny na Zalewie Szczecińskim niemieckiego statku WILHELM.
W 1988 roku wycofaną ze służby jednostkę pocięto na złom.

Poniżej zdjęcie holownika MASŁAW w Szczecinie, autorstwa Pana Mieczysława Andruta - kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej pocztówka Krajowej Agencji Wydawniczej z holownikiem MASŁAW, jednostka pożarniczą STRAŻAK, holownikiem MOCNY oraz statkiem pasażerskim ADLER (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej zdjęcia pozostałości holownika MASŁAW w Szczecinie, autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).






*     *     *

ANATOL (IMO: 5015866, sygnał wywoławczy: SPLF) – zbudowany przez stocznię VEB Schiffswerft „Edgar André” z Magdeburga na zamówienie Centrali Handlu Zagranicznego Centromor, do służby wprowadzony w grudniu 1957 roku. W latach 1957 – 1980 zatrudniony w Przedsiębiorstwie Robót Czerpalnych i Podwodnych (dalej PRCiP) Oddział w Gdańsku, zaś w latach 1980 – 1990 w PRCiP Odział w Szczecinie. Od 1990 roku do kasacji w 2006 roku zatrudniony w przedsiębiorstwie PRCiP „Dragmor” Sp. z o. o. ze Szczecina. Z ważniejszych wydarzeń z okresu eksploatacji holownika warto wspomnieć o:
  • 20.11.1960 – mającym miejsce o 22:04 na redzie Kołobrzegu wypadku do którego doszło w trakcie podawania holu na wypełnioną urobkiem szalandę S-42, w jego wyniku śmierć poniósł marynarz z załogi holownika Marian Pietrzak, 
  • 31.08.1962 – mającej miejsce o 14:21 w porcie w Trzebieży kolizji zespołu holowniczego: ANATOL – szalandy S-18 i S-28 z zacumowaną w Basenie III łodzią rybacką TRB 48, która to w następstwie odniesionych uszkodzeń zatonęła, 
  • 27.09.1963 – mającej miejsce około 11:30 w porcie w Świnoujściu kolizji zespołu holowniczego: ANATOL – szalanda S-23 z idącym w stronę Szczecina greckim statkiem PANAGIA VRYSIANI, 
  • 25.01.2000 – mającym miejsce około 20:00 zderzeniu holowanej przez holownik ANATOL i szalandę SM-PRC-101, pozbawionej własnego napędu pogłębiarki STUŁBIA ze wschodnią głowicą falochronu w Ustce, do którego doszło podczas próby awaryjnego wejścia do portu.
Poniżej zdjęcia holownika ANATOL, 08.08.1988 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


 *     *     *

STANISŁAW (sygnał wywoławczy SPLE) – zbudowany przez stocznię VEB Schiffswerft „Edgar André” z Magdeburga na zamówienie Centrali Handlu Zagranicznego Centromor, do służby wprowadzony w 1957 roku. W latach 1957 – 1991 zatrudniony w Przedsiębiorstwie Robót Czerpalnych i Podwodnych w Gdańsku. Po wycofaniu z eksploatacji przeznaczony na złom. Od ostatecznego losu cumujący przy  Nabrzeżu Krakowskim holownik uratował kupiec z Holandii, który zakupił ogołocony z nadbudówek kadłub a następnie skierował go do Stoczni Wisła celem  przebudowy na szkuner. Po zakończeniu przebudowy, pozbawiony masztów kadłub został ponownie przeholowany na Nabrzeże Krakowskiej, gdzie zamontowano na nim maszty. W 1993 roku przemianowany na IDE MIN dawny STANISŁAW wyruszył w swój pierwszy rejs. Z ważniejszych wydarzeń z okresu eksploatacji holownika warto wspomnieć o:
  • 30.07.1964 – zakończonej niepowodzeniem akcji ratowania kutra GDY-14, który to na skutek kolizji ze statkiem pasażerskim ZOFIA odniósł uszkodzenia kadłuba.

Poniżej zdjęcie holownika STANISŁAW, 05.05.1981 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej zdjęcie holownika STANISŁAW w Gdyni, autorstwa Pana Marka Twardowskiego - kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)


Poniżej zdjęcie holownika STANISŁAW, autorstwa Pana Marka Twardowskiego - kolekcja Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej zdjęcia szkunera IDE MIN czyli dawnego holownika STANISŁAW wykonane w latach 2015 - 2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

 

 

 

 

*     *     *

ROBERT (sygnał wywoławczy SNLE) – zbudowany przez stocznię VEB Schiffswerft „Edgar André” z Magdeburga na zamówienie Centrali Handlu Zagranicznego Centromor, do służby wprowadzony w 1958 roku. W latach 1958 – 1965 zatrudniony w Przedsiębiorstwie Robót Czerpalnych i Podwodnych (dalej PRCiP) w Gdańsku, zaś w latach 1965 – 2003 w PRCiP w Szczecinie (do 1977 roku jako Baza Sprzętu PRCiP w Szczecinie a od 1982 jako PRCiP „Dragmor”, które jedenaście lat później przekształciło się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością). W 2003 roku sprzedany holenderskiemu armatorowi, bez zmiany nazwy – dalsze losy nieznane.

Poniżej zdjęcie holownika ROBERT w Gdyni 1975 r., autorstwa Pana Marka Twardowskiego - kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


 *     *     *

ZBIGNIEW (IMO: 5397965, sygnał wywoławczy SPPT) – zbudowany przez stocznię VEB Schiffswerft „Edgar André” z Magdeburga na zamówienie Centrali Handlu Zagranicznego Centromor, do służby wprowadzony w 1958 roku. W latach 1958 – 1991 zatrudniony w Przedsiębiorstwie Robót Czerpalnych i Podwodnych w Gdańsku. Z ważniejszych wydarzeń z okresu eksploatacji holownika warto wspomnieć o:
  • 19.02.1962 – mającej miejsce około 22:00 na terenie portu w Ustce kolizji zespołu holowniczego: ZBIGNIEW – szalanda S-2 z kutrem UST 46, który w jej następstwie doznał przebicia kadłuba, 
  • 24.05.1963 – mającej miejsce o 10:50 na redzie Gdańska kolizji ciągnącego pogłębiarkę MĄTWA holownika ZBIGNIEW z zachodnioniemieckim drobnicowcem RIA F. 
  • 31.05. – 29.06.1963 – rejsie na holu holownika JANTAR wraz z pogłębiarką MĄTWA oraz trzema szalandami z Gdańska do rumuńskiego portu w Konstancy (przebyto 4.183 Mm), 
  • 18.10. – 15.11.1964 – rejsie na holu holownika KORAL wraz z pogłębiarką MĄTWA oraz trzema szalandami z Konstancy via Gibraltar (tu holownik JANTAR przejął trzy szalandy) do Gdańska (przebyto 4.183 Mm).
W 1991 roku wycofany ze służby a następnie pocięty na złom.

Poniżej zdjęcia holownika ZBIGNIEW w 1981 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej zdjęcia holownika ZBIGNIEW w 1983 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej zdjęcia holowników ZBIGNIEW i STEFAN w 1984 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


*     *     *

STEFAN (IMO: 6506020, sygnał wywoławczy SPG2285) zbudowany przez stocznię VEB Schiffswerft „Edgar André” z Magdeburga na zamówienie Ministerstwa Żeglugi, do służby wprowadzony w 01.05.1964 roku. Od momentu wprowadzenia do służby do chwili obecnej zatrudniony w Przedsiębiorstwie Robót Czerpalnych i Podwodnych w Gdańsku. Z ważniejszych wydarzeń z okresu eksploatacji holownika warto wspomnieć o:
  • 18.05.1966 – mającej miejsce o 03:30, w kanale portowym w Kołobrzegu kolizji zestawu holowniczego: STEFAN – szalanda S-PRC-39 z kutrem patrolowym PMW OP-207, który po zerwaniu cum uderzył w sąsiedni OP-206, w wyniku czego oba okręty odniosły uszkodzenia, 
  • 27.03.2006 – mającej miejsce o 21.11 na 15 kilometrze toru wodnego Świnoujście – Szczecin, w gęstej mgle kolizji z idącym w kierunku Szczecina estońskim statkiem VIGO, w wyniku której obie jednostki odniosły uszkodzenia, 
  • 10.2008 – utracie w sztormowych warunkach w okolicach Kołobrzegu holowanej przez holowniki STEFAN i GOLIAT pogłębiarki ROZGWIAZDA (zginęła cała załoga – 5 osób).

Poniżej zdjęcia holownika STEFAN w 1982 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej zdjęcia holownika STEFAN w Szczecinie 08.04.2010 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). 
 







Poniżej zdjęcia holownika STEFAN w Gdańsku 17.03.2018, autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).






Poniżej zdjęcia holownika STEFAN, Gdańsk 13.07.2019, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 

Aktualizacja 24.06.2020: Poniżej zdjęcia holownika STEFAN na odstawce, Gdańsk 22.06.2020, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Aktualizacja 03.10.2020: Poniżej zdjęcia holownika STEFAN ciętego na złom, Gdańsk 01.10.2020, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 


 
Aktualizacja 03.10.2020: Poniżej zdjęcie holownika STEFAN ciętego na złom, Gdańsk 01.10.2020, autorstwa Pana Robert Napiórkowski  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 

Aktualizacja 29.12.2020: Poniżej zdjęcia złomowania holownika STEFAN, autorstwa Pana Waldemara Kossmann, z kolekcji Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 








*     *     *

GRZEGORZ (IMO: 6506032, sygnał wywoławczy SOTJ) – zbudowany przez stocznię VEB Schiffswerft „Edgar André” z Magdeburga na zamówienie Ministerstwa Żeglugi, do służby wprowadzony w lutym 1964 roku. W latach 1964 – 1980 zatrudniony w Przedsiębiorstwie Robót Czerpalnych i Podwodnych (dalej PRCiP) w Gdańsku, zaś w latach 1980 – 2005 w PRCiP Odział w Szczecinie (od 1982 jako PRCiP „Dragmor”, które jedenaście lat później przekształciło się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością). W 2005 roku PRCiP „Dragmor” zostało przejęte przez PRCiP z Gdańska, który stał się właścicielem holownika. W 2006 roku GRZEGORZ został wycofany z eksploatacji a rok później pocięty na złom. Z ważniejszych wydarzeń z okresu eksploatacji holownika warto wspomnieć o:
  • 11.12.1974 – wraz z holownikiem NIEDŹWIEDŹ, akcji ratowania nabierającej wody motorówki PRCiP ARLETKA. 
  • 18.08.1989 – wraz z holownikami WULKAN, ZEUS, NIEDŹWIEDŹ, jednostką pożarniczą STRAŻAK 24, zakończonej niepowodzeniem akcji ratowania nabierającej wody, pogłębiającej tor wodny Świnoujście – Szczecin pogłębiarki LUCYFER.

Poniżej zdjęcia holowników GRZEGORZ i STEFAN z kolekcji Pana Waldemara Danielewicza  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej zdjęcia złomowania holownika GRZEGORZ, autorstwa Pana Waldemara Kossmann, z kolekcji Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



*     *     *
Poniżej: rysunek holownika ROSOMAK autorstwa Pana Waldemara Danielewicza.


Dane techniczne:
  • Wyporność (GT / DWT): 129 ~ 133 t. / --- t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.): 29,03 x 6,52 x 2,73 m,
  • Kadłub:
    • materiał i typ: stal, spawany, pojedynczy,
    • pokłady ciągłe: 1,
  • Napęd: spalinowy,
    • 6 cylindrowy silnik diesla SKL Magdeburg 6NVD48U o mocy 294 kW (400 KM/HP),
    • 1 śruba,
  • Prędkość: 10,0 ~ 10,5 węzła,
  • Wyposażenie holownicze:
    • hak holowniczy,
  • Uciąg: ?,
  • Załoga: 7 os.
 *     *     *
IDE MIN - szkuner gaflowy powstały w 1993 roku wyniku przebudowy jednego z holowników typu Marian -  według informacji krążących w internecie holownikiem tym jest STANISŁAW, choć równie dobrze mógł to być HEROS.

 *     *     *

Bibliografia / Bibliography:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz