wtorek, 5 czerwca 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 29 - GEPARD, MACIEJ, H-1, H-2


GEPARD (IMO: ---, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: ---) – holownik portowy typu H 800/III zaprojektowany i zbudowany przez Gdyńską Stocznię Remontową na zamówienie Zarządu Portu w Gdyni. Od 1984 roku operował na terenie portu w Gdyni w ramach Wydziału Usług Żeglugowych Morskiego Portu Handlowego w Gdyni. Od 1991 roku aż do wycofania w czerwcu 2000 roku armatorem jednostki był WUŻ Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Sp. z o. o. z Gdyni. W 2003 roku pocięty na złom. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:

  • 16.01.1978 – mającej miejsce około godziny 18:45 kolizji holownika z brazylijskim statkiem ITAPUI, do której doszło w trakcie wprowadzania brazylijskiej jednostki do portu w Gdyni.


GEPARD (IMO: ---, MMSI: ---, Call sign: ---) – harbor tug type H 800/III designed and built by Gdynia Repair Shipyard in Gdynia on the order of Gdynia Port Authority. From 1984, he operated in the port area as a part of the Maritime Port of Gdynia Commercial Department. From 1991 until the withdrawal in June 2000, the shipowner of the unit was WUŻ Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Sp. z o. o. from Gdynia. In 2003, cut into scrap. Of the more important events in the life of the unit, it is worth mentioning:

  • 16.01.1978 – around 18:45 a collision between tug and Brazilian cargo ship ITAPUI, which was occurred during the introduction of the Brazilian unit to the port of Gdynia.


Poniżej zdjęcie holownika GEPARD, autorstwa Pana Sigismunda Lietki, kolekcja Pana Andrzeja Patro / Below photo of tug GEPARD, made by Mr. Sigismund Lietka, a collection of Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika GEPARD, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro / Below photo of tug GEPARD, made by Mr. Waldemar Danielewicz, a collection of Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


*     *     *

MACIEJ (IMO: ---, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SPG2363) – holownik portowy typu H 800/III zaprojektowany i zbudowany przez Gdyńską Stocznię Remontową na zamówienie Stoczni Gdańskiej im. Lenina. Od 1990 roku własność Stoczni Gdańskiej S.A. W 1998 roku przejęty przez Stocznię Gdańską – Grupa Stoczni Gdynia (od 2006 roku ponownie Stocznia Gdańska S.A.). W 2010 roku wycofany z eksploatacji i pocięty na złom.

MACIEJ (IMO: ---, MMSI: ---, Call sign: SPG2363) – harbor tug type H 800/III designed and built by Gdynia Repair Shipyard on the order of Gdansk Shipyard named after Lenin from Gdansk. Since 1990, ownership of Gdansk Shipyard S.A. In 1998, take over by Gdansk Shipyard – Gdynia Shipyard Group (since 2006, again Gdansk Shipyard S.A.). In 2010, it was decommissioned and cut into scrap.

Poniżej zdjęcie holownika MACIEJ, Gdańsk 1982 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro / Below photo of tug MACIEJ, Gdańsk 1982, made by Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


*     *     *

H-1 (IMO: ---, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: ---) – holownik portowy typu H 800/IV zaprojektowany i zbudowany przez Gdyńską Stocznię Remontową dla Polskiej Marynarki Wojennej. Przydzielony do 43 Dywizjonu Pomocniczych Jednostek Pływających Komendy Portu Wojennego na Helu (9 Flotylla Obrony Wybrzeża). Skreślony z listy floty z dniem 28.02.2005 r., po czym pocięty na złom.

H-1 (IMO: ---, MMSI: ---, Call sign: ---) – harbor tug type H 800/IV designed and built by Gdynia Repair Shipyard on the order of Polish Navy. Assigned to the 43rd Squadron of Auxiliary Floating Units of the War Port on Hel (9th Coastal Defense Flotilla). Stricken from the fleet list as of February 28, 2005, then cut into scrap.

Poniżej zdjęcie holownika H-1, kolekcja Pana Andrzeja Patro, autor nieznany / Below photo fo tug H-1, a collection of Mr. Andrzej Patro, autor unknown (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


*     *     *

H-2 (IMO: ---, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: ---) – holownik portowy typu H 800/IV zaprojektowany i zbudowany przez Gdyńską Stocznię Remontową dla Polskiej Marynarki Wojennej. Przydzielony do 42 Dywizjonu Pomocniczych Jednostek Pływających Komendy Portu Wojennego na Świnoujście (8 Flotylla Obrony Wybrzeża). Skreślony z listy floty z dniem 28.02.2005 r., po czym pocięty na złom.

Dowódcy holownika:

  • 1971 – 1972 – chor. mar. Wojciech Witt, 
  • 1972 – 1975 – chor. mar. Eugeniusz Chojancki, 
  • 1975 – 1985 – chor. mar. Jacek Tokarski, 
  • 1985 – 1990 – bsm. Jan Maślanka, 
  • 1990 – 1997 – chor. mar. Piotr Mendrala, 
  • 1997 – 2001 – chor. mar. Arkadiusz Konkolewski, 
  • 2004 – 2005 – st. chor. mar. Piotr Marynowski,

H-2 (IMO: ---, MMSI: ---, Call sign: ---) – harbor tug type H 800/IV designed and built by Gdynia Repair Shipyard on the order of Polish Navy. Assigned to the 42nd Squadron of Auxiliary Floating Units of the War Port on Swinoujscie (8th Coastal Defense Flotilla). Stricken from the fleet list as of February 28, 2005, then cut into scrap.

Tug commanders:

  • 1971 – 1972 – chor. mar. Wojciech Witt, 
  • 1972 – 1975 – chor. mar. Eugeniusz Chojancki, 
  • 1975 – 1985 – chor. mar. Jacek Tokarski, 
  • 1985 – 1990 – bsm. Jan Maślanka, 
  • 1990 – 1997 – chor. mar. Piotr Mendrala, 
  • 1997 – 2001 – chor. mar. Arkadiusz Konkolewski, 
  • 2004 – 2005 – st. chor. mar. Piotr Marynowski,

Poniżej zdjęcie holownika H-2, kolekcja Pana Andrzeja Patro i Pana Waldemara Danielewicza, autor nieznany / Below photo of tug H-2, a collection of Mr. Andrzej Patro and Mr. Waldemar Danielewicz, autor unknown (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


*     *     *

Jednostki typu H 800 / Units type H 800:

  • CENTAUR – numer stoczniowy / yard number: H800/I/246, rok budowy / year of built: 11.1966, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2002 r. / scrapped in Gdansk in 2002, 
  • TYGRYS – numer stoczniowy / yard number: H800/I/247, rok budowy / year of built: 30.12.1966, los /fate: w służbie / in service, 
  • NIEDŹWIEDŹ – numer stoczniowy / yard number: H800/I/248, rok budowy / year of built: 10.1967, los /fate: zezłomowany w 1999 / scrapped in 1999, 
  • PUMA – numer stoczniowy / yard number: H800/II/249, rok budowy / year of built: 11.1967, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2015 / scrapped in Gdansk in 2015, 
  • PANTERA – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 02.1966, los /fate: w 2003 sprzedana do Czarnogóry i przemianowana na PANTER, w 2007 zezłomowana / in 2003 sold to Montenegro and renamed to PANTER, in 2007 scrapped,
  •  LEOPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 01.1968, los /fate: w służbie / in service, 
  • GEPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/324, rok budowy / year of built: 08.1968, los /fate: zezłomowany w 2003 / scrapped in 2003, 
  • MARCIN – numer stoczniowy / yard number: H800/III/325, rok budowy / year of built: 01.1969, los /fate: zezłomowany w 2012 / scrapped in 2012, 
  • SERWAL – numer stoczniowy / yard number: H800/III/326, rok budowy / year of built: 11.1969, los /fate: w służbie / in service, 
  • MACIEJ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/330, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2010 r./ scrapped In Gdansk in 2010, 
  • MIŚ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/331, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: w 2008 sprzedany firmie Comal Sp. z o. o. i przemianowany na JAREK, w grudniu 2014 r. sprzedany do Estonii / in 2008 sold to company Comal Sp. z o. o. & renamed to JAREK, in December 2014 sold to Estonia, 
  • KUGUAR – numer stoczniowy / yard number: H800/III/332, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: 16 lutego 2015 zatonął w Świnoujściu na skutek kolizji ze statkiem handlowym, 12 marca 2015 wydobyty przez dźwig pływający MAJA i wkrótce potem sprzedany na złom / 16 February 2015 sunk in Swinoujscie after collision with a merchant ship, in 12 march 2015 raised by floating crane MAJA and soon after sold for scrap, 
  • H-1 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 11.1970, los /fate: zezłomowany / scrapped, 
  • H-2 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 01.1971, los /fate: zezłomowany / scrapped.


*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 119 tony / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 25,51 x 6,8 x 2,66 m,  
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel, 
    • przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 5, 
    • ilość pokładów / deck number: 1,  
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 silnik diesla: / 1 diesel engine: Schwermaschinenbau Karl Liebknecht, Magdeburg 8NVD48-2 o łącznej mocy / with total power 588 kW / 799 HP, 
    • śruba w dyszy Korta / propeller in Kort nozzle: 1, 
  • Prędkość / Speed: 10.5 węzłów / knots, 
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment: 
    • holownicze / towing: 
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook,  
      • uciąg / bollard pull: 15 t., 
      • bęben holowniczy – stalowa lina o długości 120 m. i średnicy 20 mm / towing drum – steel cable with a length of 120 m & a diameter of 20 mm, 
    • kotwiczne / anchor: 
    • 2 kotwice patentowe (każda 300 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 patent anchors (each 300 kg) operated by an electric wind lass, 
  • Wyposażenie przeciw pożarowe / Ffire fighting equipment:  
    • 2 pompy pożarowo – ratownicze każda o wydajności / 2 fire-rescue pumps each with a capacity: 63m3/h, 
    • umieszczone na sterówce działko wodne / placed on a wheelhouse water cannon,  
    • zawory hydrantowe / hydrant valves,  
  • Wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / Rescue – navigation equipment:  
    • 2 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 2 pneumatic rafts, each for 10 persons,  
    • kamizelki ratunkowe / life jackets,  
    • 1 radar oraz pławy / 1 radar ,
  • Załoga / Crew: 5  os. / pers.


*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
  • Polska Marynarka Wojenna 1995 – Jarosław Ciślak, Lampart & Bellona, Warszawa 1995,
  • Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, Waldemar Danielewicz, Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa, Gdynia 2015,
  • Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,
  • http://www.mw.mil.pl/index.php?akcja=news&id=17144


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz