REGA ex FOSSNES (IMO: 8908868, MMSI: 311418000, Sygnał wywoławczy: C6SP2, Bandera: Bahamy, Port macierzysty: Nassau) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez Stocznię Szczecińską S. A. w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną jednostki dla której pierwotnie planowano nazwę REGA została Pani Halina Hermann – pracownik PŻM. Jeszcze w trakcie budowy oddany w czarter norweskiej firmie Jebsens Ship Management otrzymał nazwę FOSSNES. W dniu wejścia do służby odbył się ponowny chrzest statku, którego drugą matką chrzestną została Pani Eli Refverm. Po zakończeniu czarteru powrócił do floty PŻM – przejęcie statku oraz jego przemianowanie na REGA nastąpiło 20 maja 2002 roku w brytyjskim porcie Falmouth. Sprzedany firmie Tegucigalpa Shipping and Trading Company, został jej przekazany 4 marca 2013 roku w Tillbury, otrzymując nazwę REGAL. W kwietniu 2016 roku przemianowany na TAILWIND pozostawał w eksploatacji do 5 września 2020 roku, kiedy to został wprowadzony na plażę w tureckiej Aliadze celem pocięcia na złom.
* * *
Historia budowy |
|
Numer stoczniowy budowy: |
B570/4 |
Położenie stępki: |
03.12.1994 |
Wodowanie: |
25.02.1995 |
Zdanie: |
08.05.1995 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność |
GT: 11.848 / DWT: 17.064 t. |
Wymiary (d. x sz. x. z.) |
149,40 x 23,16 x 8,55 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy, podwójne dno |
materiał kadłuba: stal |
|
pokłady ciągłe: 1 |
|
Napęd: |
1 x 4 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 4S50MC o mocy 5.720 kW |
śruba: 1 |
|
Prędkość: |
15,5 |
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
2 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20R o mocy 615 kW oraz generatorem ABB Dolmel typ: GNB-146x/05 o mocy 725 kVA, dającym napięcie 400 V, 50 |
1 awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika Cummins 6CT8.3-D(M) |
|
Ładownie / Luki: |
liczba: 4/4 |
typ: samotrymujące, box-shaped |
|
pokrywy luków: hydrauliczne Kvaerner typ: folding |
|
Pojemność ładunkowa: |
ziarno: 21.309 m3 |
bele: 21.043 m3 |
|
Urządzenia załadunkowe: |
2 elektro – hydrauliczne dźwigi Towimor – każdy 25 ton udźwigu oraz zasięg 22 m |
Załoga: |
18 ~ 20 + 2 os. |
* * *
Bibliografia |
Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021 |
* * *
Poniżej: REGA podczas postoju w pływającym doku Nr 5 Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz