sobota, 20 grudnia 2014

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 10 - REGA

REGA ex FOSSNES (IMO: 8908868, MMSI: 311418000, Sygnał wywoławczy: C6SP2, Bandera: Bahamy, Port macierzysty: Nassau) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez Stocznię Szczecińską S. A. w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną jednostki dla której pierwotnie planowano nazwę REGA została Pani Halina Hermann – pracownik PŻM. Jeszcze w trakcie budowy oddany w czarter norweskiej firmie Jebsens Ship Management otrzymał nazwę FOSSNES. W dniu wejścia do służby odbył się ponowny chrzest statku, którego drugą matką chrzestną została Pani Eli Refverm. Po zakończeniu czarteru powrócił do floty PŻM – przejęcie statku oraz jego  przemianowanie na REGA nastąpiło 20 maja 2002 roku w brytyjskim porcie Falmouth. Sprzedany firmie Tegucigalpa Shipping and Trading Company, został jej przekazany 4 marca 2013 roku w Tillbury, otrzymując nazwę REGAL. W kwietniu 2016 roku przemianowany na TAILWIND pozostawał w eksploatacji do 5 września 2020 roku, kiedy to został wprowadzony na plażę w tureckiej Aliadze celem pocięcia na złom.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B570/4

Położenie stępki:

03.12.1994

Wodowanie:

25.02.1995

Zdanie:

08.05.1995

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność

GT: 11.848 / DWT: 17.064 t.

Wymiary (d. x sz. x. z.)

149,40 x 23,16 x 8,55 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy, podwójne dno

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 4 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 4S50MC o mocy 5.720 kW

śruba: 1

Prędkość:

15,5

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

2 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20R o mocy 615 kW oraz generatorem ABB Dolmel typ: GNB-146x/05 o mocy 725 kVA, dającym napięcie 400 V, 50

1 awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika Cummins 6CT8.3-D(M)

Ładownie / Luki:

liczba: 4/4

typ: samotrymujące, box-shaped

pokrywy luków: hydrauliczne Kvaerner typ: folding 

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 21.309 m3

bele: 21.043 m3

Urządzenia załadunkowe:

2 elektro – hydrauliczne dźwigi Towimor – każdy 25 ton udźwigu oraz zasięg 22 m

Załoga:

18 ~ 20 + 2 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: REGA podczas postoju w pływającym doku Nr 5 Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz