środa, 10 grudnia 2014

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 11 - NOGAT (II)

NOGAT (II) (IMO: 9154268, MMSI: 212791000, Sygnał wywoławczy: P3HZ8, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – masowiec typu „handysize” zbudowany przez Stocznię Szczecińską S. A. w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną statku została Pani Wanda Placha – pracownik PŻM. W swój pierwszy rejs wyruszył pod dowództwem kpt. Waldemara Suszko a jego trasa wiodła do Kaliningradu i Antwerpii. W 2005 roku w trakcie huraganu Katrina cumował w Nowym Orleanie. Sprzedany firmie Kan Shipping, został jej przekazany 14 listopada 2016 roku na redzie cypryjskiego portu Limassol (w ostatnim rjesie statkiem dowodził kpt. Jacek Malinowski). Przemianowany na KAN 2 pozostaje w eksploatacji do dnia dzisiejszego. W trakcie służby u nowego właściciela, w sierpniu 2017 roku zderzył się w pobliżu Stambułu ze statkiem GRAIN GLORY, w wyniku czego odniósł poważne uszkodzenia.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B570/II/6

Położenie stępki:

15.12.1998

Wodowanie:

17.02.1999

Zdanie:

30.04.1999

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność

GT: 11.848 / DWT: 17.064 t.

Wymiary (d. x sz. x. z.)

149,40 x 23,16 x 8,55 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy, podwójne dno

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 5 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 5S46MC-C o mocy 4.710 kW

śruba: 1

Prędkość:

15,5

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

2 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20RD o mocy 622 kW oraz generatorem o mocy 630kVA

1 zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 7L16/24 o mocy 533 kW oraz generatora o mocy 630kVA

1 awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika Cummins 6CT8.3-D(M)

Ładownie / Luki:

liczba: 4/4

typ: samotrymujące, box-shaped

pokrywy luków: hydrauliczne Kvaerner typ: folding 

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 21.309 m3

bele: 21.043 m3

Urządzenia załadunkowe:

2 elektro – hydrauliczne dźwigi Towimor – każdy 25 ton udźwigu oraz zasięg 22 m

Załoga:

18 ~ 20 + 2 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: NOGAT wodowanie, Szczecin 17.02.1999 r., autor nieznany, zbiory Piotra Grzeskowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: NOGAT wykończanie, Szczecin 30.04.1999 r., autor nieznany, zbiory Piotra Grzeskowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). 


Poniżej: NOGAT podczas postoju przy Nabrzeżu Bułgarskim w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz