NOGAT (II) (IMO: 9154268, MMSI: 212791000, Sygnał wywoławczy: P3HZ8, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – masowiec typu „handysize” zbudowany przez Stocznię Szczecińską S. A. w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną statku została Pani Wanda Placha – pracownik PŻM. W swój pierwszy rejs wyruszył pod dowództwem kpt. Waldemara Suszko a jego trasa wiodła do Kaliningradu i Antwerpii. W 2005 roku w trakcie huraganu Katrina cumował w Nowym Orleanie. Sprzedany firmie Kan Shipping, został jej przekazany 14 listopada 2016 roku na redzie cypryjskiego portu Limassol (w ostatnim rjesie statkiem dowodził kpt. Jacek Malinowski). Przemianowany na KAN 2 pozostaje w eksploatacji do dnia dzisiejszego. W trakcie służby u nowego właściciela, w sierpniu 2017 roku zderzył się w pobliżu Stambułu ze statkiem GRAIN GLORY, w wyniku czego odniósł poważne uszkodzenia.
* * *
Historia budowy |
|
Numer stoczniowy budowy: |
B570/II/6 |
Położenie stępki: |
15.12.1998 |
Wodowanie: |
17.02.1999 |
Zdanie: |
30.04.1999 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność |
GT: 11.848 / DWT: 17.064 t. |
Wymiary (d. x sz. x. z.) |
149,40 x 23,16 x 8,55 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy, podwójne dno |
materiał kadłuba: stal |
|
pokłady ciągłe: 1 |
|
Napęd: |
1 x 5 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 5S46MC-C o mocy 4.710 kW |
śruba: 1 |
|
Prędkość: |
15,5 |
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
2 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20RD o mocy 622 kW oraz generatorem o mocy 630kVA |
1 zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 7L16/24 o mocy 533 kW oraz generatora o mocy 630kVA |
|
1 awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika Cummins 6CT8.3-D(M) |
|
Ładownie / Luki: |
liczba: 4/4 |
typ: samotrymujące, box-shaped |
|
pokrywy luków: hydrauliczne Kvaerner typ: folding |
|
Pojemność ładunkowa: |
ziarno: 21.309 m3 |
bele: 21.043 m3 |
|
Urządzenia załadunkowe: |
2 elektro – hydrauliczne dźwigi Towimor – każdy 25 ton udźwigu oraz zasięg 22 m |
Załoga: |
18 ~ 20 + 2 os. |
* * *
Bibliografia |
Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021 |
* * *
Poniżej: NOGAT wodowanie, Szczecin 17.02.1999 r., autor nieznany, zbiory Piotra Grzeskowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: NOGAT wykończanie, Szczecin 30.04.1999 r., autor nieznany, zbiory Piotra Grzeskowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: NOGAT podczas postoju przy Nabrzeżu Bułgarskim w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz