sobota, 20 grudnia 2014

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 9 - NIDA (II) ex NIDANESS

NIDA (II) ex NIDANESS (IMO: 8902931, MMSI: 308313000, sygnał wywoławczy: C6LK8, Bandera: Bahamy, Pport macierzysty: Nassau) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez Stocznię Szczecińską S. A. w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. W trakcie budowy na mocy długoletniej umowy z norweska firma Jebsen został ukończony jako NIDANESS (pierwotnie planowana nazwa dla statku to NIDA). Matką chrzestną jednostki została Pani Barbara Pilarczyk – pracownik Baltony. W swój dziewiczy rejs statek wyruszył pod dowództwem kpt. Marka Mianowicza 12 stycznia 1993 roku, kierując się z ładunkiem nawozów sztucznych do Dominikany. Cztery dni później doszło do kolizji w śluzie Kanału Kilońskiego (Holtenau), w wyniku której uszkodzeniu uległa gruszka dziobowa. Po remoncie w stoczni Howaldtswerke – Deutsche Werft w Kilonii statek kontynuował dalej swój rejs. Po zakończeniu czarteru, podczas postoju na Barbados, w dniu 19 czerwca 1999 roku zmianie uległa nazwa statku na NIDA. Sprzedany egipskiemu armatorowi El Reedy Shipping, został mu przekazany 2 października 2012 roku na redzie portu Point Lisas na Trindadzie. Po zmianie nazwy na JOY M pozostaje w eksploatacji do dnia dzisiejszego.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B567/04

Położenie stępki:

27.02.1992

Wodowanie:

31.07.1992

Zdanie:

04.01.1993

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność

GT: 9.815 / DWT: 13.759 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

143,70 x 20,92 x 8,42 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski-MAN B&W typ: 6L50MCE o mocy 3.810 kW przy 109 rpm

śruba: 1

Prędkość:

14.5

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z sinika diesla H.Cegielski typ: 6AL20H, MCR o mocy 435 kW przy 750 rpm

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

typ ładowni: box

pokrywy lukowe: hydrauliczne MacGregor typ folding

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 16.713 m3

bele: 16.207 m3

Urządzenia załadunkowe:

1 x elektro – hydrauliczny dźwigiTowimor o unosie 12,5 t.

4 x elektro – hydrauliczne dźwigi Towimor o unosie 16 t. każdy

Załoga:

20 + 8 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: NIDA jako NIDANES opuszcza Mantyluoto-Pori, 25.08.1998, zdjęcie: Krzysztof Brzoza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: NIDA podczas remontu w Stoczni Remontowej Gryfia oraz podczas postoju przy Nabrzeżu Bułgarskim portu w Szczecinie, kwiecień 2008 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz