NIDA (II) ex NIDANESS (IMO: 8902931, MMSI: 308313000, sygnał wywoławczy: C6LK8, Bandera: Bahamy, Pport macierzysty: Nassau) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez Stocznię Szczecińską S. A. w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. W trakcie budowy na mocy długoletniej umowy z norweska firma Jebsen został ukończony jako NIDANESS (pierwotnie planowana nazwa dla statku to NIDA). Matką chrzestną jednostki została Pani Barbara Pilarczyk – pracownik Baltony. W swój dziewiczy rejs statek wyruszył pod dowództwem kpt. Marka Mianowicza 12 stycznia 1993 roku, kierując się z ładunkiem nawozów sztucznych do Dominikany. Cztery dni później doszło do kolizji w śluzie Kanału Kilońskiego (Holtenau), w wyniku której uszkodzeniu uległa gruszka dziobowa. Po remoncie w stoczni Howaldtswerke – Deutsche Werft w Kilonii statek kontynuował dalej swój rejs. Po zakończeniu czarteru, podczas postoju na Barbados, w dniu 19 czerwca 1999 roku zmianie uległa nazwa statku na NIDA. Sprzedany egipskiemu armatorowi El Reedy Shipping, został mu przekazany 2 października 2012 roku na redzie portu Point Lisas na Trindadzie. Po zmianie nazwy na JOY M pozostaje w eksploatacji do dnia dzisiejszego.
* * *
Historia budowy |
|
Numer stoczniowy budowy: |
B567/04 |
Położenie stępki: |
27.02.1992 |
Wodowanie: |
31.07.1992 |
Zdanie: |
04.01.1993 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność |
GT: 9.815 / DWT: 13.759 t. |
Wymiary (d. x sz. x z.): |
143,70 x 20,92 x 8,42 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy |
materiał kadłuba: stal |
|
pokłady ciągłe: 1 |
|
Napęd: |
1 x 6 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski-MAN B&W typ: 6L50MCE o mocy 3.810 kW przy 109 rpm |
śruba: 1 |
|
Prędkość: |
14.5 |
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z sinika diesla H.Cegielski typ: 6AL20H, MCR o mocy 435 kW przy 750 rpm |
Ładownie / Luki: |
liczba: 5/5 |
typ ładowni: box |
|
pokrywy lukowe: hydrauliczne MacGregor typ folding |
|
Pojemność ładunkowa: |
ziarno: 16.713 m3 |
bele: 16.207 m3 |
|
Urządzenia załadunkowe: |
1 x elektro – hydrauliczny dźwigiTowimor o unosie 12,5 t. |
4 x elektro – hydrauliczne dźwigi Towimor o unosie 16 t. każdy |
|
Załoga: |
20 + 8 os. |
* * *
Bibliografia |
Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021 |
* * *
Poniżej: NIDA jako NIDANES opuszcza Mantyluoto-Pori, 25.08.1998, zdjęcie: Krzysztof Brzoza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: NIDA podczas remontu w Stoczni Remontowej Gryfia oraz podczas postoju przy Nabrzeżu Bułgarskim portu w Szczecinie, kwiecień 2008 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz