sobota, 26 kwietnia 2025

Z cyklu kontenerowce dowozowe ... cz. 22 - X-PRESS TAGUS

X-PRESS TAGUS ex ATLANTIS A ex ARA ATLANTIS ex EMILY BORCHARD ex ARA ATLANTIS ex ACTUARIA (IMO 9354428, MMSI: 255805686, Sygnał wywoławczy: CQEJ, bandera: Madeira) – kontenerowiec dowozowy Typu 168b, zbudowany przez stocznię JJ Sietas KG Schiffswerft w Neuenfelde (Hamburg) na zamówienie niemieckiego armatora Peter Dohle Schiffahrts-KG jako ACTUARIA. W 2008 roku zakupiony przez holenderskiego armatora ARA Group i przemianowany na ARA ATLANTIS (formalnie jednostka zarejestrowana została na spółkę ARA ATLANTIS Shipping B.V., w zarządzie ARA Ship Management B.V.). Od 2009 do 2014 roku jako EMILY BORCHARD pływa w czarterze niemieckiego armatora Borchard Lines Ltd. Po jego zakończeniu powraca do właściciela i nazwy ARA ATLANTIS. W 20021 zakupiony przez spółkę Greenleaf Shipping Ltd. i przemianowany na ATLANTIS A (armatorem zarządzającym jest Eastway Ship Management Pte.). W kwietniu 2025 roku w trakcie remontu klasowego w Gdańskiej Stoczni Remontowej dochodzi do kolejnej zmiany nazwy jednostki tym razem na X-PRESS TAGUS.

*     *     *

Historia budowy

Numer budowy:

1246

Położenie stępki:

02.12.2004

Wodowanie:

21.02.2007

Zdanie:

10.04.2007

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność (GT / DWT):

9962 / 11434 t

Wymiary (d. x s. x z.):

134,44 x 22,50 x 11.3 m

Kadłub

stalowy, pojedynczy podwójne dno

grodzie wodoszczelne: 4

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 9 cylindrowy silnik wysokoprężny MaK 9 M43C o mocy 8.400 kW

Śruba: 1

Urządzenia sterowe:

1

Urządzenia pomocnicze:

1x zestaw prądotwórczy napędzany silnikiem wysokoprężnym Caterpillar typ 3508 o mocy 924 kW

1x zestaw prądotwórczy napędzany silnikiem wysokoprężnym Caterpillar typ 3512 o mocy 1.112 kW

1 x prądnica wałowa o mocy: 1.488kW

1 x awaryjny zestaw prądotwórczy o mocy 400 kVA

1 dziobowy ster strumieniowy o mocy 750 kW

1 rufowy ster strumieniowy o mocy 450 kW

Prędkość:

18,5 węzła

Ładownie / Luki:

4/2

Wymiary luków:

Lu1: 12,40 x 13,30 m

Lu2: 12,40 x 18,62m

Pojemność ładunkowa:

kontenery 20`: 868 TEU

kontenery 14`: 585 TEU

kontenery chłodzone: 204 TEU

kontenery 40`: 392 FEU

Urządzenia przeładunkowe:

brak

Pojemność zbiorników:

paliwo: 861 t.

woda pitna: 128 t.

balast: 4030 t.

Załoga:

19 os.

*     *     *

Bibliografia:

Gerd Uwe Detlefsern – Die Typeschiffe der Sietas-Werft: Register der Trockenfrachter, Hauschild Bremen

https://www.scheepvaartwest.be

*     *     *

Poniżej: ATRLANTIS A w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 27.03.2025 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: ATRLANTIS A w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 29.03.2025 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: ATRLANTIS A w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 04.04.2025 r., zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: ATRLANTIS A w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 09.04.2025 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: X-PRESS TAGUS ex ATRLANTIS A w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 13.04.2025 r., zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


 

 

 

 

piątek, 18 kwietnia 2025

Z cyklu okręty wojenne i jednostki pomocnicze ... cz. 102 - Czarny kot Royal Navy - XV PATRICK BLACKETT (X01)

XV PATRICK BLACKETT (X01) – brytyjska jednostka doświadczalna przeznaczona do badań i testów nowych innowacyjnych technologii - w szczególności systemów autonomicznych i technologii opartych na AI. Co ciekawe budowę częściowo wyposażonego kadłuba przyszłego X01 rozpoczęto jeszcze w 2015 roku w stoczni Damena w Kędzierzynie-Koźlu. Była to tradycyjna dla grupy Damen budowa spekulacyjna standardowej jednostki projektu Fast Crew Supplier 4008, której kadłub po zwodowaniu i doprowadzeniu Odrą do Szczecina na holu holownika Cyklop, na początku 2016 roku wyruszył w rejs do holenderskiego Dordrecht, gdzie ostatecznie dotarł 18 lutego. Po kliku latach postoju kadłub nieukończonej jednostki o numerze budowy 545101 został nabyty i po niezbędnej modyfikacji zgodnie z życzeniem zamawiającego dostarczony Royal Navy, która to wcieliła go następnie do służby w dniu 29 lipca 2022 roku pod nazwą XV PATRICK BLACKETT oraz numerem burtowym X01 (patron jednostki Patrick Blackett był brytyjskim fizykiem, który w 1948 roku otrzymał nagrodę Nobla w dziedzinie fizyki). Bazą operacyjną X01 jest Portsmouth. Co ciekawe w odróżnieniu od tradycyjnego malowania jednostek Royal Navy okręt pomalowany jest na matowo czarny kolor z widocznymi insygniami NavyX po obu stronach kadłuba.

*     *     *

Historia budowy

Numer budowy:

545101

Cięcie blach:

20.03.2015

Położenie stępki:

22.04.2015

Wodowanie w Kędzierzynie-Koźlu:

?

Wodowanie w Dordrecht:

20.06.2022

Zdanie:

26.07.2022

Wcielenie do służby:

29.07.2022

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność pełna

270 BRT / 81 NT

Wymiary (d. x sz. x z.)

41,15 x 8,00 x 3/05 m

Kadłub:

stalowy, spawany, posiadający tzw. Axe Bow

Napęd:

4 x wysokoprężne silniki napędu głównego Caterpillar C32 ACERT o łącznej mocy 4.772kW (6.488 kW)

4 wały napędowe zakończone 4 śrubami o stałym skoku

Prędkość:

maksymalna: 25 węzłów

eksploatacyjna: 20 węzłów

Zasięg:

~ 3.000 Mm przy prędkości 20 węzłów

Wyposażenie pomocnicze:

2 generatory prądotwórcze – każdy o mocy 99 kW

1 dziobowy ster strumieniowy o mocy 120 kW

Wyposażenie elektroniczne

2 radary nawigacyjne JRC

systemy łączności 

Uzbrojenie

brak

Wyposażenie załadunkowe:

1 żurawik o unosie 4 ton

Pokład roboczy:

powierzchnia: 140m2

ładowność: 100 ton

zdolność do przyjęcia dwóch standardowych kontenerów

Załoga

5 os. (maksymalnie 12 os.)

*     *     *

Bibliografia:

www.portalmorski.pl

https://en.wikipedia.org/wiki/XV_Patrick_Blackett

*     *     *

Poniżej XV PATRICK BLACKETT (X01) opuszcza bazę w Portsmouth (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).