piątek, 20 czerwca 2025

Z cyklu holowniki ... cz. 135 - KITZEBERG

KITZEBERG (IMO: 9041150, MMSI: 211222700, sygnał wywoławczy: DLFB) – holownik portowo – morsko – pasażerski z napędem pędnikami Schottela zbudowany przez stocznię HDW-Nobiskrug z Rendsburga dla przedsiębiorstwa Kieler Verkehrs Aktiengesellschaft – KVAG (od 1996 roku Schlepp- und Fährgesellschaft Kiel MbH – SFK). W połowie czerwca 2025 r. sprzedany spółce Cadia Towage i przemianowany na BARA (bandera Tanzania). W barwach nowego właściciela jednostka ma operować w porcie Freetown (Sierra Leone).

*     *     *

KITZEBERG (IMO: 9041150, MMSI: 211222700, call sign: DLFB) – a harbor-sea-passenger tug with schottel propulsion, built by the shipyard HDW-Nobiskrug from Rendsburg for the company Kieler Verkehrs Aktiengesellschaft – KVAG (since 1996 – Schlepp- und  Fährgesellschaft Kiel MbH – SFK). In mid-June 20025 sold to Candia Towage and renamed to BARA (flag Tanzania). In the colors of the new owner, unit is to operate in the port of Freetown (Sierra Leone).

*     *     *

Historia budowy / Build history

Numer budowy / yard number:

750

Podpisanie kontrtaktu / contract date:

---

Położenie stepki / keel laid:

20.09.1991

Wodowanie / launched:

25.04.1992

Zdanie / delivery date:

01.06.1992

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement:

201 GT / 64 DWT

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

26,6 x 9,2 x 3,6 m

Kadłub (materiał) / Hull (material):

stal / steel

Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel

2 x 6 cylindrowe silniki diesla: / 2 x 6 cylinders diesel engines: MWM TBD 440-6, każdy o mocy / each power 720 kW / 990 HP

2 rufowe pędniki azymutalne / 2 stern azimuthal thrusters: Schottel

Prędkość / Speed:

11,5 węzła / knots

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

hak holowniczy / towing hook

4 podwójne pachoły cumownicze / 4 double mooring bollards

Uciąg / Bollard pull:

25,0 t.

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

balast / ballast: 32,2 m3

Załoga / Crew:

5 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography

https://www.sfk-kiel.de/de/schleppfahrt/flotte

http://www.schiffsspotter.de/Schlepper/Schlepper_Kitzeberg

http://vesselregister.dnvgl.com/VesselRegister/vesseldetails.html?vesselid=G33848

*     *     *


Poniżej zdjęcia holownika KITZEBERG, Kiel 18.06.2016 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KITZEBERG, Kiel 18.06.2016 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika KITZEBERG, Kiel 22/23.06.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KITZEBERG, Kiel 22/23.06.2019 (to enlarge click on the photo).






środa, 18 czerwca 2025

Z cyklu zbiornikowce/chemikaliowce ... cz. 2 - KHATANGA

KHATANGA ex BAUSKA ex NORD SKAGERAK (IMO 8610887, MMSI: 273441760, sygnał wywoławczy: UELS, bandera: Rosja) – zbiornikowiec budowany przez szwedzką stocznię Kockums Mek. Verkstadts A/B w Malmö pierwotnie na zamówienie szwedzkiego armatora Nordström & Thulin A/B jako NORD SKAGERRAK. W trakcie budowy odsprzedany radzieckiemu armatorowi dla którego został ukończony pod nazwą BAUSKA. W 2003 roku zarejestrowany pod bandera Cypru jako własność spółki Mimosa Marine Shipping Co. (operator spółka Acomarit Ltd.).  W tym samym roku nabyty przez rosyjskiego armatora Murmansk Shipping Co. i przemianowany na KHATANGA. W dniu 3 października 2017 roku jednostka przybyła do Gdyni (wyruszyła z Kuby), gdzie została zatrzymana przez rutynową niezapowiedzianą Port State Control ze względu na wykryte uchybienia. Od tego czasu KHATANGA pozostała w Gdyni zmieniając co jakiś czas swoje miejsce podczas gdy jej armator interesował się jej losem co raz mniej a w końcu sam w 2020 roku ogłosił upadłość. Na początku obecnego roku (2025) zapadła decyzja o usunięciu zagrażającego bezpieczeństwu gdyńskiego portu statku, którego ostatecznym docelowym portem ma być duńska stocznia złomowa. W momencie publikacji tj. na dzień 18 czerwca br. KHATANGA na holu holownika SVEND w dniu 19 czerwca ma opuścić po prawie ośmiu latach „gościnny” gdyński port. 28 czerwca br. zestaw holowniczy osiągnął duński port Esbjerg, gdzie w najbliższych miesiącach KHATANGA zostanie zutylizowana.

*     *     *

 

Historia budowy

Numer stoczniowy:

603

Zamówiony:

01.11.1985

Wodowanie:

12.09.1987

Data ukończenia:

23.11.1987

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność (GT / DWT):

14.937 / 23.050 t.

Wymiary (d. x s. x z.):

158,30 x 26,01 x 10,02 m

Kadłub:

typ: podwójny, klasa lodowa 1B

grodzie wodoszczelne: ?

Napęd:

1 x 5 cylindrowy silnik diesla: MAN-B&W model 5L60MC o mocy 9.036 KM

śruba: 1

Prędkość:

15,7 węzła / knots

Urządzenia pomocnicze:

zespoły prądotwórcze – brak danych

Awaryjny zespół prądotwórczy – brak danych

stery strumieniowe

Dziobowy: 1 x 736 kW

Rufowy: 1 x 480 kW

Zbiorniki ładunkowe: 

liczba zbiorników: 14 (powłoka epoksydowa, podgrzewacze parowe dla każdego zbiornika)

pojemność zbiorników: 24.076 cbm

Pojemność pozostałych zbiorników:

Paliwo – brak danych

Balast – brak danych

Urządzenia przeładunkowe:

pompy ładunkowe: 8 x 600 m3/h

1 dźwig do podnoszenia węża

*     *     *

Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Marynarki Wojennej (ob. PGZ Stocznia Wojenna) – Gdynia 07.04.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).








Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 28.04.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 23.05.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 17.07.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 22.09.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 02.09.2020 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 09.05.2021 – autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 27.05.2021 
– autor: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 
04.06.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 14.07.2022 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 02.04.2023 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 01.02.2024 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 29.03.2025 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Aktualizacja 25.06.2025: Poniżej: KHATANGA wyrusza w rejs do duńskiej stoczni złomowej – Gdynia 19.06.2025 zdjęcia Witold Tylec (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).