KHATANGA ex BAUSKA ex NORD SKAGERAK (IMO 8610887, MMSI: 273441760,
sygnał wywoławczy: UELS, bandera: Rosja) – zbiornikowiec budowany przez
szwedzką stocznię Kockums Mek. Verkstadts A/B w Malmö pierwotnie na zamówienie
szwedzkiego armatora Nordström & Thulin A/B jako NORD
SKAGERRAK. W trakcie budowy odsprzedany radzieckiemu armatorowi dla którego
został ukończony pod nazwą BAUSKA. W 2003 roku zarejestrowany pod bandera Cypru
jako własność spółki Mimosa Marine Shipping Co. (operator spółka Acomarit
Ltd.).  W tym samym roku nabyty przez
rosyjskiego armatora Murmansk Shipping Co. i przemianowany na KHATANGA. W dniu 3 października 2017 roku jednostka przybyła do Gdyni (wyruszyła z Kuby), gdzie została zatrzymana przez rutynową niezapowiedzianą Port State Control ze względu na wykryte uchybienia. Od tego czasu KHATANGA pozostała w Gdyni zmieniając co jakiś czas swoje miejsce podczas gdy jej armator interesował się jej losem co raz mniej a w końcu sam w 2020 roku ogłosił upadłość. Na początku obecnego roku (2025) zapadła decyzja o usunięciu zagrażającego bezpieczeństwu gdyńskiego portu statku, którego ostatecznym docelowym portem ma być duńska stocznia złomowa. W momencie publikacji tj. na dzień 18 czerwca br. KHATANGA na holu holownika SVEND w dniu 19 czerwca ma opuścić po prawie ośmiu latach „gościnny” gdyński port. 28 czerwca br. zestaw holowniczy osiągnął duński port Esbjerg, gdzie w najbliższych miesiącach KHATANGA zostanie zutylizowana.
* * *
| 
   Historia budowy  | 
 |
| 
   Numer stoczniowy:  | 
  
   603  | 
 
| 
   Zamówiony:  | 
  
   01.11.1985  | 
 
| 
   Wodowanie:  | 
  
   12.09.1987  | 
 
| 
   Data ukończenia:  | 
  
   23.11.1987  | 
 
* * *
| 
   Dane techniczne:  | 
 ||
| 
   Wyporność (GT / DWT):  | 
  
   14.937 / 23.050 t.  | 
 |
| 
   Wymiary (d. x s. x z.):  | 
  
   158,30 x 26,01 x 10,02 m  | 
 |
| 
   Kadłub:  | 
  
   typ: podwójny, klasa lodowa 1B  | 
 |
| 
   grodzie wodoszczelne: ?  | 
 ||
| 
   Napęd:  | 
  
   1 x 5 cylindrowy silnik diesla: MAN-B&W model 5L60MC o mocy 9.036 KM  | 
 |
| 
   śruba: 1  | 
 ||
| 
   Prędkość:  | 
  
   15,7 węzła / knots  | 
 |
| 
   Urządzenia pomocnicze:  | 
  
   zespoły prądotwórcze – brak danych  | 
 |
| 
   Awaryjny zespół prądotwórczy – brak danych  | 
 ||
| 
   stery strumieniowe  | 
  
   Dziobowy: 1 x 736 kW  | 
 |
| 
   Rufowy: 1 x 480 kW  | 
 ||
| 
   Zbiorniki ładunkowe:  | 
  
   liczba zbiorników: 14 (powłoka epoksydowa, podgrzewacze parowe dla każdego zbiornika)  | 
 |
| 
   pojemność zbiorników: 24.076 cbm  | 
 ||
| 
   Pojemność pozostałych zbiorników:  | 
  
   Paliwo – brak danych  | 
 |
| 
   Balast – brak danych  | 
 ||
| 
   Urządzenia przeładunkowe:  | 
  
   pompy ładunkowe: 8 x 600 m3/h  | 
 |
| 
   1 dźwig do podnoszenia węża  | 
 ||
* * *
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Marynarki Wojennej (ob. PGZ Stocznia Wojenna) – Gdynia 07.04.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 28.04.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 23.05.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 17.07.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 22.09.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 02.09.2020 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 09.05.2021 – autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 27.05.2021 – autor: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 04.06.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 14.07.2022 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 02.04.2023 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 01.02.2024 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 29.03.2025 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Aktualizacja 25.06.2025: Poniżej: KHATANGA wyrusza w rejs do duńskiej stoczni złomowej – Gdynia 19.06.2025 zdjęcia Witold Tylec (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz