KHATANGA ex BAUSKA ex NORD SKAGERAK (IMO 8610887, MMSI: 273441760, sygnał wywoławczy: UELS, bandera: Rosja) – zbiornikowiec budowany przez szwedzką stocznię Kockums Mek. Verkstadts A/B w Malmö pierwotnie na zamówienie szwedzkiego armatora Nordström & Thulin A/B jako NORD SKAGERRAK. W trakcie budowy odsprzedany radzieckiemu armatorowi dla którego został ukończony pod nazwą BAUSKA. W 2003 roku zarejestrowany pod bandera Cypru jako własność spółki Mimosa Marine Shipping Co. (operator spółka Acomarit Ltd.). W tym samym roku nabyty przez rosyjskiego armatora Murmansk Shipping Co. i przemianowany na KHATANGA. W dniu 3 października 2017 roku jednostka przybyła do Gdyni (wyruszyła z Kuby), gdzie została zatrzymana przez rutynową niezapowiedzianą Port State Control ze względu na wykryte uchybienia. Od tego czasu KHATANGA pozostała w Gdyni zmieniając co jakiś czas swoje miejsce podczas gdy jej armator interesował się jej losem co raz mniej a w końcu sam w 2020 roku ogłosił upadłość. Na początku obecnego roku (2025) zapadła decyzja o usunięciu zagrażającego bezpieczeństwu gdyńskiego portu statku, którego ostatecznym docelowym portem ma być duńska stocznia złomowa. W momencie publikacji tj. na dzień 18 czerwca br. KHATANGA na holu holownika SVEND w dniu 19 czerwca ma opuścić po prawie ośmiu latach „gościnny” gdyński port.
* * *
Historia budowy |
|
Numer stoczniowy: |
603 |
Zamówiony: |
01.11.1985 |
Wodowanie: |
12.09.1987 |
Data ukończenia: |
23.11.1987 |
* * *
Dane techniczne: |
||
Wyporność (GT / DWT): |
14.937 / 23.050 t. |
|
Wymiary (d. x s. x z.): |
158,30 x 26,01 x 10,02 m |
|
Kadłub: |
typ: podwójny, klasa lodowa 1B |
|
grodzie wodoszczelne: ? |
||
Napęd: |
1 x 5 cylindrowy silnik diesla: MAN-B&W model 5L60MC o mocy 9.036 KM |
|
śruba: 1 |
||
Prędkość: |
15,7 węzła / knots |
|
Urządzenia pomocnicze: |
zespoły prądotwórcze – brak danych |
|
Awaryjny zespół prądotwórczy – brak danych |
||
stery strumieniowe |
Dziobowy: 1 x 736 kW |
|
Rufowy: 1 x 480 kW |
||
Zbiorniki ładunkowe: |
liczba zbiorników: 14 (powłoka epoksydowa, podgrzewacze parowe dla każdego zbiornika) |
|
pojemność zbiorników: 24.076 cbm |
||
Pojemność pozostałych zbiorników: |
Paliwo – brak danych |
|
Balast – brak danych |
||
Urządzenia przeładunkowe: |
pompy ładunkowe: 8 x 600 m3/h |
|
1 dźwig do podnoszenia węża |
* * *
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Marynarki Wojennej (ob. PGZ Stocznia Wojenna) – Gdynia 07.04.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 28.04.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 23.05.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 17.07.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 22.09.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 02.09.2020 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 09.05.2021 – autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 27.05.2021 – autor: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 04.06.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 14.07.2022 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 02.04.2023 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 01.02.2024 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KHATANGA przy nabrzeżu Stoczni Remontowej Nauta – Gdynia 29.03.2025 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz