środa, 6 listopada 2024

Z cyklu okręty wojenne i jednostki pomocnicze ... cz. 102 - HMS BRISTOL - Ostani "Biały Słoń" Royal Navy

HMS BRISTOL (D 23) – brytyjski niszczyciel rakietowy, prototypowa jednostka klasy Bristol / Typ 82, który wraz z planowanymi siedmioma siostrami przewidziany były do zapewnienia osłony 4 nowym lotniskowcom typu CVA-01 (zarówno przeciwlotniczej jak i z.o.p.). Budowniczym okrętu była położona nad rzeką Tyne stocznia Swan Hunter. Ze względu na anulowanie w 1966 roku programu budowy nowych lotniskowców, zrezygnowano także z budowy pozostałych niszczycieli klasy 82, zaś wprowadzony do służby 31 marca 1973 roku HMS BRISTOL, ówcześnie największy okręt eskortowy Royal Navy (nieformalnie określany też jako krążownik oraz ze względu na rozmiar i koszty eksploatacji jako „Biały Słoń”) posłużył jako platforma testowa do oceny nowoczesnych rozwiązań techniki okrętowej. Jak już wspomniałem przez pierwsze lata służby HMS BRISTOL, ze względu na brak wizji co do jego wykorzystania operacyjnego (a tworzony był z myślą zapewnienia osłony nowym dużym lotniskowcom) pełnił funkcję jednostki testowej i treningowej. W trakcie pełnienia tej funkcji, w lutym 1974 roku u wybrzeży Walii na okręcie doszło do fatalnego w skutkach pożaru w przedziale turbin parowych, które uległy poważnemu uszkodzeniu. Pomimo tego tragicznego zdarzenia, korzystając jedynie z turbin gazowych jednostka zdołała ukończyć pomyślnie testy m.in. takich systemów uzbrojenia jak Ikara czy Sea Dart. Co ciekawe uszkodzone turbiny parowe naprawiono dopiero w 1976 roku a do tego czasu okręt poruszał się na turbinach gazowych. W 1979 roku okręt został doposażony w system ECM w postaci wyrzutni celów pozornych Corvus oraz w dwa pamiętające czasy II WŚ działka Oerlikon kalibru 20 mm. Dodatkowo w trakcie tego remontu, znajdujący się na rufie miotacz pocisków z.o.p. Limbo został zdemontowany, zaś studnia w której się on znajdował została wykorzystana jako basen. W 1980 roku dzięki możliwości przyjęcia na swój pokład dodatkowych członków załogi okręt został przystosowany do pełnienia roli jednostki flagowej – m.in. taką rolę HMS BRISTOL pełnił w trakcie ćwiczeń NATO pod kryptonimem Ocean Safari 81. Planowana na 1981 rok duża modernizacja okrętu ze względu na cięcia budżetowe została odwołana zaś on sam zgodnie z decyzją podjętą w 1982 roku miał zostać wycofany ze służby. Ostatecznie napięta sytuacja na Południowym Atlantyku w rejonie Falklandów spowodowała zmianę tych planów i HMS BRISTOL po szybkim remoncie (w jego trakcie studnia po moździerzu Limbo została przykryta stalową blachą, co pozwoliło na wykorzystywanie tego miejsca jako lądowiska zdolnego do przyjmowania nawet ciężkich śmigłowców z Chinookiem na czele) wyruszył na Południowy Atlantyk, wzmacniając zespół lotniskowca HMS HERMES (Task Group 317.8.) i biorąc następnie udział w Wojnie o Falklandy. 22/23 maja w kierunku jak się to później okazało fałszywych namiarów radarowych HMS BRISTOL wystrzelił dwa pociski Sea Dart. Po zakończeniu walk i odejściu do kraju lotniskowca HMS HERMES okręt przejął od niego funkcję jednostki flagowej brytyjskich sił operujących w pobliżu Falklandów, którą następnie pełnił do 17 września 1982 roku, kiedy to został zluzowany przez lotniskowiec HMS ILLUSTRIOUS. Po wojnie okręt pozostał w służbie (na co wpływ miały duże straty w jednostkach eskortowych jakie poniosła Royal Navy z rąk Argentyńczyków) będąc wykorzystywanym jako jednostka flagowa. Jeszcze w 1983 roku okręt przeszedł modernizację uzbrojenia, która polegała na zastąpieniu przestarzałych armat Oerlikon dwiema armatami CGM-A03 kal. 30 mm oraz dwiema armatami armaty GAM-B01 kal. 20 mm. 17 lipca 1984 roku tuż przed planowanym remontem na okręcie doszło do eksplozji kotła a w konsekwencji tego do ponownego uszkodzenia napędu parowego. Połączony z modernizacją remont HMS BRISTOL rozpoczął się we wrześniu 1984 rok i potrwał aż do lutego 1986 roku. W trakcie jego trwania m.in. z okrętu: usunięto system Ikara (według planów miały go zastąpić dwie potrójne wyrzutnie torped STWS-1, do czego jednak nie doszło), system wyrzutni celów pozornych Corvus został uzupełniony nowym systemem Loral-Hycor SRBOC oraz wymieniono radar typu 965 na nowszy typu 1022. W 1987 roku mający wciąż problemy z napędem okręt został włączony w skład dywizjonu szkoleniowego Dartmouth. W trakcie prac adaptacyjnych przystosowujących HMS BRISTOL do nowej roli wolne po zdemontowanych systemach Ikara i Limbo przestrzenie w kadłubie wykorzystano na dodatkowe pomieszczenia mieszkalne i sale lekcyjne. W tej roli okręt służył do 14 czerwca 1991 roku, kiedy to został wycofany ze służby. Wycofanie nie oznaczało jednak końca istnienia jednostki, która to w 1993 roku w ośrodku treningowym HMS EXCELLENT na Whale Island w Portsmouth zastąpiła HMS KENT w roli statycznego okrętu szkoleniowego. W tej funkcji dawny HMS BRISTOL wykorzystywany był aż do 28 października 2020 roku, kiedy to po raz ostatni został wycofany ze służby. Obecnie okręt przebywa w stoczni Portsmouth, która przygotowuje go do wyruszenia w ostatni rej do stoczni złomowej w tureckiej Aliadze. Pierwotne plany mówiły, że ma to nastąpić jesienią 2024 rok ale ze względu na konieczność usunięcia azbestu i zamontowania dodatkowego balastu termin wyruszenia w ostatni rejs przesunięto na wiosnę 2025 roku.

*     *     *

Historia budowy

Położenie stępki:

15.11.1967

Wodowanie

30.06.1969

Wcielenie do służby:

31.03.1973

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność pełna

7.100 t.

Wymiary (d. x sz. x z.)

154,60 x 16,77 x 6.85 m

Kadłub:

stalowy, spawany

Napęd (COSAG – kombinowany parowo - gazowy)

2 kotły Babcock & Wilcox (każdy o ciśnieniu 49.2 kg/cm2 i temperaturze 510˚C) zasilające w parę 2 turbiny parowe GEC każda o łącznej mocy 22.000 kW

2 turbiny gazowe Bristol-Sidley Olympus TM1A o łącznej mocy 30.000 KM

2 wały napędowe 2 śruby

Stery:

1

Prędkość:

28 ~ 30 węzłów

Zasięg:

5.750 Mm przy prędkości 18 węzłów

Wyposażenie pomocnicze:

generatory prądotwórcze o łącznej mocy 7.000 kW

4 pary kadłubowych stabilizatorów fin.

Wyposażenie elektroniczne

1 radar przeszukiwania przestrzeni powietrznej Typ 965 (do 1984 roku)

1 radar przeszukiwania przestrzeni powietrznej Typ 1022 (od 1984 roku)

1 radar dozoru powietrznego i klasyfikacji celów typu 992Q

2 x radary typu 909 kierowania strzelaniem pociskami Sea Dart

1 x radar nawigacyjny typu 978 zastąpiony radarem typu 1006

system zarządzania walką ADAWS-2

1 x sonar poszukiwawczy typu 162M (pracujący na potrzeby systemu Ikara)

1 x sonar wskazywania celu typu 184/184M (jw.)

systemy wymiany danych Link 11 i Link 14

systemy łączności satelitarnej WSC-3 UHF i  Skynet SHF.

telefon podwodny typ 185

Wyposażenie walki elektronicznej

system UAA-1

systemy zagłuszania typu 970

2 x VIII lufowe wyrzutnie celów pozornych Knebworth/Corvus

6 x IV lufowych wyrzutni celów pozornych Loral-Hycor Mk.36 SRBOC

system zakłócania torped typu 182

Uzbrojenie

1 x I uniwersalna armata Vickers Mk.8 kal. ~ 114 mm/55

2 x I armaty automatyczne Oerlikon kal. 20 mm (od 1979 do 1983 roku)

2 x II armaty automatyczne Oerlikon/BMARC model GCM-A03 kal 30 mm (od 1983 roku)

2 x I armaty automatyczne Oerlikon/BMARC GAM-B01 kal. 20 mm (od 1983 roku).

1 x II wyrzutnia Mk.30 Mod. 0 dla pocisków przeciwlotniczych GWS-30 Sea Dart (okrętowy zapas pocisków do 40 szt.)

1 x I wyrzutnia pocisków z.o.p. GWS-40 Ikara (do 1984 roku, okrętowy zapas pocisków do 24 szt.)

1 x III moździerz bomb głębinowych Mk.10 Limbo kal. 305 mm (do 1979 roku)

Wyposażenie lotnicze

brak, po usunięciu moździerza Limbo i zaspawaniu studni w której się on znajdował w 1979 roku na rufie powstało miejsce zdolne do przyjmowania śmigłowców.

Załoga

397 os.

*     *     *

Bibliografia:

Prezelin / Baker – Combat Fleets of the World 1990/1991

Jacek Krzewiński – Royal Navy 1950 – 1994, wydawnictwo: Magnum-X

https://naval-encyclopedia.com/cold-war/uk/hms-bristol.php

https://www.seaforces.org/marint/Royal-Navy/Destroyer/D-23-HMS-Bristol.htm

https://milmag.pl/hms-bristol-w-koncu-wycofany/

*     *     *

Poniżej HMS BRISTOL w morzu, zdjęcie ze zbiorów Royal Navy autor nie znany (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej HMS BRISTOL w morzu, zdjęcie ze zbiorów National Archives autor nie znany (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej HMS BRISTOL, zdjęcie ze zbiorów Imperial War Museum, autor nie znany (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej ex HMS BRISTOL w Portsmouth 30.04.2024 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
























Poniżej ex HMS BRISTOL w Portsmouth 03.05.2024 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


















 

czwartek, 31 października 2024

Z cyklu okręty wojenne i jednostki pomocnicze ... cz. 101 - HMS SEVERN (P282)

HMS SEVERN (IMO: 9261334, MMSI: 234623000, sygnał wywoławczy: GBSK, numer burtowy P282) – brytyjski okręt patrolowy, jeden z trzech okrętów typu River (pierwsza seria) – pozostałe dwie to HMS TYNE i HMS MERSEY, zbudowany przez brytyjską stocznię Vosper Thornycroft w Southampton z przeznaczeniem dla Royal Navy. HMS SEVERN jest dziewiątą jednostką w historii Królewskiej Marynarki, która nosi nazwę rzeki Severn. Co ciekawe właścicielem wszystkich jednostek przez pierwsze lata ich istnienia był koncern Vosper Thornycroft (VT), który na okres pięciu lat wyczarterował je Royal Navy. Po upływie tego terminu Ministerstwo Obrony mogło je nabyć albo zwrócić właścicielowi. Ostatecznie umowę czarteru przedłużono w 2007 roku a w 2012 roku wszystkie jednostki odkupiono od koncernu VT. Zanim jednak do tego doszło HMS SEVERN wraz z siostrzanymi jednostkami przeprowadził liczne patrole na brytyjskich wodach terytorialnych oraz w wyłącznej strefie ekonomicznej m.in. w okresie od 2005 do 2006 roku okręt spędził w morzu aż 225 dni. W październiku 2014 roku okręt jako pierwsza jednostka typu River w ramach Atlantic Patrol Tasking North wyruszył w rejon Karaibów, gdzie aż do swojego powrotu do kraju (co miało miejsce 16 lipca 2015 roku) patrolował wody otaczające Brytyjskie Terytoria Zamorskie. W grudniu 2015 roku w ramach połączonej akcji brytyjskich i francuskich służb, znajdujący się na patrolu HMS SEVERN przechwycił u południowych wybrzeży Wysp Brytyjskich frachtowiec CARIB PALM, którego następnie odeskortował do francuskiego portu Boulogne-sur-Mer, gdzie francuskie służby celne w trakcie kontroli wykryły na nim ładunek 2,4 tony kokainy o wartości rynkowej ca. 350 mln. Funtów. W kwietniu 2017 roku, w trakcie kolejnego z patroli okręt został przydzielony do eskortowania rosyjskiej jednostki desantowej typu Ropucha – RFS KOROLEV, w trakcie jej przejścia przez wody Kanału Angielskiego. W tym samym roku na szczeblu ministerialnym zapadła decyzja o wycofaniu ze służby wszystkich trzech jednostek pierwszej serii oraz pojedynczej ulepszonej – HMS CLYDE, które w służbie zastąpić miały okręty należące do drugiej, mocno zmienionej serii. Zgodnie z ww. decyzją 27 października 2017 roku HMS SEVERN jako pierwsza jednostka typu River został wycofany ze służby (miało to miejsce w bazie w Portsmouth). Po ośmiu miesiącach od tego wydarzenia (w międzyczasie ze służby wycofano jeszcze HMS CLYDE), w związku z planowanym wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej w Ministerstwie Obrony znalazły się fundusze na pozostawienie w służbie jednostek pierwszej serii. W 2019 roku w związku z planowanym powrotem do służby HMS SEVERN przeszedł niezbędny remont, po czym rozpoczął treningi załogi przed planowanym na czerwiec 2020 roku ponownym wejściem do linii. Niestety z powodu pandemii covid-19 oficjalna ceremonia ponownego wcielenia do służby została przesunięta w czasie i ostatecznie odbyła się dopiero 28 sierpnia 2021 roku (na tą uroczystość okręt otrzymał pochodzące z czasów II Wojny Światowej okolicznościowe malowanie według schematu Western Approaches). W międzyczasie okręt nie stał jednak bezczynie w bazie, bowiem w maju 2021 roku wraz z HMS TAMAR (przedstawicielem drugiej, ulepszonej serii jednostek typu River) został skierowany w rejon Wyspy Jersey, gdzie protestujący rybacy francuscy zablokowali kursujący z Portsmouth na Wyspy Normandzkie prom COMMODORE GOODWILL. Obecne plany przewidują utrzymanie jednostki w służbie do 2028 roku.

*     *     *

Jednostki typu River – pierwsza seria

Nazwa (numer burtowy)

Wodowany

W służbie

Baza

HMS TYNE (P281)

29.04.2002

13.01.2003

Portsmouth

HMS SEVERN (P282)

13.01.2003

31.07.2003-27.10.2017

06.2020 -

Portsmouth

HMS MERSEY (P283)

14.06.2003

18.12.2003

Portsmouth

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

~ 1.800 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

79,75 x 13,60 x 3,80 m

Kadłub:

pojedynczy, spawany

Napęd:

2 silniki wysokoprężne MAN-Burmeister & Wain-Ruston 12RK270 o łącznej mocy 8.250 kW (11.060 KM)

2 wały napędowe

2 śruby nastawne Lips

Prędkość:

20 węzłów

Zasięg:

5.500 MM przy prędkości 15 węzłów

Urządzenia pomocnicze:

3 zestawy prądotwórcze składające się z silnika wysokoprężnego firmy Caterpillar i alternatora firmy Newgate Stamford – każdy o mocy 250 kW

1 awaryjny zestaw prądotwórczy o mocy 170 kW

1 dziobowy ster strumieniowy firmy Veth Motoren o mocy 280 kW

Sensory:

2 radary nawigacyjne / przeszukiwania powierzchni: Kelvin Hughes Nucleus-3 5000 ARPA (jeden pracujący w paśmie X a drugi S)

autopilot Robertson AP9 MkIII

wyposażenie nawigacyjne: mapa elektroniczna SafeMarine, żyrokompas Raytheon Anschutz, kompas magnetyczny Gillie Sesterline Mk X, echosonda Furuno Fe 700, log: Walker 7070

systemy łączności: radiostacje Rhode & Schwarz pracujące na częstotliwościach HF/VHF/UHF, Furuno VHF, INMARSAT-B, GMDSS A3, NAVTEX

Uzbrojenie:

1 x I armata automatyczna Oerlikon GAM B01 kal. 20 mm

2 x I karabiny maszynowe kal. 7,62 mm

Wyposażenie specjalne:

2 x łodzie inspekcyjne Halmatic Jet Pacific 22

1 dźwig (na rufie) o unosie do 25 t.

Pokład roboczy (rufa)

zdolny pomieścić do 7 standardowych kontenerów

Wyposażenie lotnicze:

brak, okręty posiadają jedynie platformę do zaopatrywania przez śmigłowce w morzu

Pojemność zbiorników:

paliwo 325 t.

Załoga:

30 os + do 18 żołnierzy Royal Marines

*     *     *

Bibliografia:

Eric Wertheim – The Naval Institute Guide to Combat Fleets of the World, 16th edition

https://www.naval-technology.com/projects/river_class/

https://www.seaforces.org/marint/Royal-Navy/Patrol-Vessel/River-class.htm

*     *     *

Poniżej: HMS SEVERN w Portsmouth, 30.04.2024, zdjęcia Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).












Poniżej: HMS SEVERN w Portsmouth, 03.05.2024, zdjęcia Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).