HMS SEVERN (IMO: 9261334, MMSI: 234623000, sygnał wywoławczy: GBSK, numer burtowy P282) – brytyjski okręt patrolowy, jeden z trzech okrętów typu River (pierwsza seria) – pozostałe dwie to HMS TYNE i HMS MERSEY, zbudowany przez brytyjską stocznię Vosper Thornycroft w Southampton z przeznaczeniem dla Royal Navy. HMS SEVERN jest dziewiątą jednostką w historii Królewskiej Marynarki, która nosi nazwę rzeki Severn. Co ciekawe właścicielem wszystkich jednostek przez pierwsze lata ich istnienia był koncern Vosper Thornycroft (VT), który na okres pięciu lat wyczarterował je Royal Navy. Po upływie tego terminu Ministerstwo Obrony mogło je nabyć albo zwrócić właścicielowi. Ostatecznie umowę czarteru przedłużono w 2007 roku a w 2012 roku wszystkie jednostki odkupiono od koncernu VT. Zanim jednak do tego doszło HMS SEVERN wraz z siostrzanymi jednostkami przeprowadził liczne patrole na brytyjskich wodach terytorialnych oraz w wyłącznej strefie ekonomicznej m.in. w okresie od 2005 do 2006 roku okręt spędził w morzu aż 225 dni. W październiku 2014 roku okręt jako pierwsza jednostka typu River w ramach Atlantic Patrol Tasking North wyruszył w rejon Karaibów, gdzie aż do swojego powrotu do kraju (co miało miejsce 16 lipca 2015 roku) patrolował wody otaczające Brytyjskie Terytoria Zamorskie. W grudniu 2015 roku w ramach połączonej akcji brytyjskich i francuskich służb, znajdujący się na patrolu HMS SEVERN przechwycił u południowych wybrzeży Wysp Brytyjskich frachtowiec CARIB PALM, którego następnie odeskortował do francuskiego portu Boulogne-sur-Mer, gdzie francuskie służby celne w trakcie kontroli wykryły na nim ładunek 2,4 tony kokainy o wartości rynkowej ca. 350 mln. Funtów. W kwietniu 2017 roku, w trakcie kolejnego z patroli okręt został przydzielony do eskortowania rosyjskiej jednostki desantowej typu Ropucha – RFS KOROLEV, w trakcie jej przejścia przez wody Kanału Angielskiego. W tym samym roku na szczeblu ministerialnym zapadła decyzja o wycofaniu ze służby wszystkich trzech jednostek pierwszej serii oraz pojedynczej ulepszonej – HMS CLYDE, które w służbie zastąpić miały okręty należące do drugiej, mocno zmienionej serii. Zgodnie z ww. decyzją 27 października 2017 roku HMS SEVERN jako pierwsza jednostka typu River został wycofany ze służby (miało to miejsce w bazie w Portsmouth). Po ośmiu miesiącach od tego wydarzenia (w międzyczasie ze służby wycofano jeszcze HMS CLYDE), w związku z planowanym wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej w Ministerstwie Obrony znalazły się fundusze na pozostawienie w służbie jednostek pierwszej serii. W 2019 roku w związku z planowanym powrotem do służby HMS SEVERN przeszedł niezbędny remont, po czym rozpoczął treningi załogi przed planowanym na czerwiec 2020 roku ponownym wejściem do linii. Niestety z powodu pandemii covid-19 oficjalna ceremonia ponownego wcielenia do służby została przesunięta w czasie i ostatecznie odbyła się dopiero 28 sierpnia 2021 roku (na tą uroczystość okręt otrzymał pochodzące z czasów II Wojny Światowej okolicznościowe malowanie według schematu Western Approaches). W międzyczasie okręt nie stał jednak bezczynie w bazie, bowiem w maju 2021 roku wraz z HMS TAMAR (przedstawicielem drugiej, ulepszonej serii jednostek typu River) został skierowany w rejon Wyspy Jersey, gdzie protestujący rybacy francuscy zablokowali kursujący z Portsmouth na Wyspy Normandzkie prom COMMODORE GOODWILL. Obecne plany przewidują utrzymanie jednostki w służbie do 2028 roku.
* * *
Jednostki typu River – pierwsza seria |
|||
Nazwa (numer burtowy) |
Wodowany |
W służbie |
Baza |
HMS TYNE (P281) |
29.04.2002 |
13.01.2003 |
Portsmouth |
HMS SEVERN (P282) |
13.01.2003 |
31.07.2003-27.10.2017 06.2020 - |
Portsmouth |
HMS MERSEY (P283) |
14.06.2003 |
18.12.2003 |
Portsmouth |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
~ 1.800 t. |
Wymiary (d. x. sz. z.): |
79,75 x 13,60 x 3,80 m |
Kadłub: |
pojedynczy, spawany |
Napęd: |
2 silniki wysokoprężne MAN-Burmeister & Wain-Ruston 12RK270 o łącznej mocy 8.250 kW (11.060 KM) |
2 wały napędowe |
|
2 śruby nastawne Lips |
|
Prędkość: |
20 węzłów |
Zasięg: |
5.500 MM przy prędkości 15 węzłów |
Urządzenia pomocnicze: |
3 zestawy prądotwórcze składające się z silnika wysokoprężnego firmy Caterpillar i alternatora firmy Newgate Stamford – każdy o mocy 250 kW |
1 awaryjny zestaw prądotwórczy o mocy 170 kW |
|
1 dziobowy ster strumieniowy firmy Veth Motoren o mocy 280 kW |
|
Sensory: |
2 radary nawigacyjne / przeszukiwania powierzchni: Kelvin Hughes Nucleus-3 5000 ARPA (jeden pracujący w paśmie X a drugi S) |
autopilot Robertson AP9 MkIII |
|
wyposażenie nawigacyjne: mapa elektroniczna SafeMarine, żyrokompas Raytheon Anschutz, kompas magnetyczny Gillie Sesterline Mk X, echosonda Furuno Fe 700, log: Walker 7070 |
|
systemy łączności: radiostacje Rhode & Schwarz pracujące na częstotliwościach HF/VHF/UHF, Furuno VHF, INMARSAT-B, GMDSS A3, NAVTEX |
|
Uzbrojenie: |
1 x I armata automatyczna Oerlikon GAM B01 kal. 20 mm |
2 x I karabiny maszynowe kal. 7,62 mm |
|
Wyposażenie specjalne: |
2 x łodzie inspekcyjne Halmatic Jet Pacific 22 |
1 dźwig (na rufie) o unosie do 25 t. |
|
Pokład roboczy (rufa) |
zdolny pomieścić do 7 standardowych kontenerów |
Wyposażenie lotnicze: |
brak, okręty posiadają jedynie platformę do zaopatrywania przez śmigłowce w morzu |
Pojemność zbiorników: |
paliwo 325 t. |
Załoga: |
30 os + do 18 żołnierzy Royal Marines |
* * *
Bibliografia: |
Eric Wertheim – The Naval Institute Guide to Combat Fleets of the World, 16th edition |
https://www.naval-technology.com/projects/river_class/ |
https://www.seaforces.org/marint/Royal-Navy/Patrol-Vessel/River-class.htm |
* * *
Poniżej: HMS SEVERN w Portsmouth, 30.04.2024, zdjęcia Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: HMS SEVERN w Portsmouth, 03.05.2024, zdjęcia Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz