czwartek, 19 września 2024

Z cyklu samochodowce/pojazdowce ... cz. 9 - ARC COMMIMENT

ARC COMMITMENT ex TIGER (IMO: 9505039, MMSI: 368444000, Sygnał wywoławczy: WDM6549, Bandera: Stany Zjednoczone AP, Port macierzysty: Willmington) – samochodowiec typu PCTC (Pure Car and Truck Carrier), zbudowany w 2011 roku przez koreańską stocznię Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering Co. Ltd. w Geoje-si, na zamówienie armatora Wilhelmsen Lines Car Carriers Ltd. jako TIGER. Od października 2021 roku jako ARC COMMITMENT pływa dla amerykańskiego armatora ARC – American Roll-On/Roll-Off Lines (sama jednostka jest zrejestrowana na spółkę Wilmington Trust Cpmpany).

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

4458

Data położenia stępki:

27.12.2010

Data wodowania:

12.03.2011

Data ukończenia:

20.06.2011

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 74.258 / DWT: 31.143 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

230,80 x 32,26 x 11,30 m

Kadłub:

typ: pojedynczy

podwójne dno

materiał: stal

Napęd:

2-suwowy 8 cylindrowy silnik diesla MAN-B&W/Doosan 8S60ME-C8 o mocy 13.872 kW przy 105 obr./min.

pojedyncza śruba o stałym skoku

Prędkość:

20.1 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

2 zespoły prądotwórcze z silnikami diesla o MAN-B&W 9L21/31 i alternatorem – każdy o mocy: 1.700 kW przy 105 obr./min

dziobowy ster strumieniowy o mocy: 2.000 kW

Przestrzeń ładunkowa:

pokłady: 13 (5 z nich podwieszanych)

Pojemność ładunkowa:

7.934 RT43 (jednostka RT43 = 7,38975 m2)

powierzchnia ładunkowa: 7.930m2

Wyposażenie ro-ro:

rampa rufowa: wysokość 6,50 m, szerokość: 9,50 m, unos: 320 MT

rampa burtowa

rampy wewnętrzne

Załoga:

15 os. ?

*     *     *

Bibliografia

www.scheepvaartwest.be

*     *     *

Poniżej: ARC COMMITMENT w  Gdańsk 11.07.2024 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: ARC COMMITMENT w  Gdańsk 12.07.2024 r., zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


 

sobota, 14 września 2024

Z cyklu muzea morskie/jednostki muzealne ... cz. 28 - FOXTROT 8

FOXTROT 8 – brytyjski kuter desantowy do przewozu ludzi oraz pojazdów  LCVP Mk.2, zbudowany w latach 1964-1965 przez brytyjską stocznię Dorset Lake Shipyard w Poole w ramach drugiej transzy jednostek typu Mk.2, jakie zostały zamówione przez Royal Navy / Royal Marines (pierwsza transza kutrów powstała w latach 1958-1959 w stoczni Camper & Nicholson`s Yard w Gosport). Po zbudowaniu nasz bohater wraz z trzema bliźniaczymi jednostkami został przydzielony do 4 Grupy Szturmowej Royal Marines (4th Assault Squadron Royal Marines – 4ASRM) trafiając na okręt desantowy-dok HMS FEARLESS. Wtedy też jednostki otrzymały swoje sygnały wywoławcze / numery burtowe: Foxtrot 5 – Foxtrot 8 (F5 – F8). W trakcie trwającej 19 lat służby FOXTROT 8 wziął udział w wielu ciekawych wydarzeniach:

1965-1967

operacjach brytyjskich wojsk w Adenie i Południowej Arabii

1966

wycofaniu brytyjskich wojsk z Rodezji i Południowej Afryki

1969

wojnie domowej w Nigerii

1972

operacji Motorman/Glasscutter w Północnej Irlandii

1974

uzyskaniu przez Grenadę niepodległości

1977

w filmie o przygodach Agenta Jamesa Bonda pt. „Szpieg który mnie kochał”

02.04.-14.06.1982

wojnie o Falklandy – razem z innymi jednostkami desantowymi 4ASRM, 6ASRM (HMS INTREPID), 1. Grupą zwiadu Royal Marines (1RSRM) oraz Królewskim Armijnym Korpusem Transportowym Foxtrot 8 stanowił ważne ogniwo łączące zgrupowane na okrętach siły desantu z miejscem lądowania. Jednostki przewiozły na brzeg zatoki San Carlos 3 Brygadę Komandosów (wzmocnioną przez 2. i 3. batalion pułku spadochronowego), Po wysadzeniu desantu kutry przez cały czas trwania walk dostarczały na brzeg zaopatrzenie oraz wsparcie dla sił  walczących na lądzie, zatrzymując swoje działania tylko na czas trwania nalotów wroga. 30 maja siły desantowe zostały wzmocnione przez 5. Brygadę Piechoty, którą ponownie musiano przetransportować na brzeg wraz z zapasami i wsparciem.

1983

operacji Offcut w Bejrucie (Liban)

W 1983 roku kutry typu Mk.2 (w tym i Foxtrot 8) zastały wycofane ze służby i zastąpione przez nowy typ Mk.4, który w odróżnieniu od swoich poprzedników posiadał już kadłub wykonany ze stali. Po wycofaniu dawny F8 trafi do spółki Hughes Marine Services z Chichester, gdzie pełnił funkcję jednostki roboczej. W 1997 roku dawny F8 zostaje odnaleziony i zakupiony przez Portsmouth Naval Base Property Trust (PNBPT) z przeznaczeniem na jednostkę muzealną. W listopadzie 2018 roku po zdobyciu funduszy PNBPT podpisuje umowę z prywatną firmą Landau UK na kompleksową przebudowę i restaurację kutra. Remont jednostki zakończono w maju 2021 roku, dzięki niemu jest ona w tej chwili ostatnim znanym, wciąż pływającym kutrem typu Mk.2.

Z jednostek tego typu do naszych czasów przetrwały jeszcze trzy kutry: FOXTROT 7, który jest eksponatem w Muzeum Royal Marines oraz dwa, które jednak na potrzeby filmu Szeregowiec Ryan (1998) zostały przebudowane tak, aby przypominały amerykańskie kutry typu LCA – oba obecnie pełnią rolę pomników: pierwszy na rondzie na autostradzie A27 w pobliżu Worthing w Sussex a drugi w Ouistreham we Francji.

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

12.50 t

Wymiary (d. x sz. x. z.):

13,11 x 3,20 x 0,46 m

Kadłub:

wodoodporna sklejka na konstrukcji szkieletowej z twardego drewna, pokład ładunkowy oraz sterówka wzmocnione stalowymi arkuszami

Napęd:

2 silniki wysokoprężne Foden FD6

2 śruby

Prędkość:

8 ~ 10 w.

Urządzenia za/wyładunkowe

pojedyncza dziobowa rampa

Desant:

?

Załoga

1

*     *     *

Bibliografia

https://portsmouthhq.org/vessels/landing-craft-foxtrot-8

https://www.nationalhistoricships.org.uk/register/2923/foxtrot-8

*     *     *

Poniżej F8 w trakcie rejsu po wodach portu Portsmouth, 03.05.2024 (aby powiększyć kliknij zdjęcie).