piątek, 29 marca 2024

Z cyklu muzea morskie/jednostki muzealne ... cz. 22 - Kleines Torpedoschnellboot Nr 961


Kleines Torpedoschnellboot Nr 961  – jeden z małych kutrów torpedowych projektu 131 (zwanego także typem Libelle – pol. Ważka) jakie w latach 1974 – 1977 zostały zbudowane dla Volksmarine przez stocznie: VEB Schiffswerft w Rechlin (kadłub) i Peenewerft w Peenemünde (wyposażenie) w celu zastąpienia w służbie starszych kutrów typów: Iltis (projekt 63) i Hydra (projekt 68). Łącznie powstały aż 34 jednostki, z których 4 oznaczone numerami 131.1 – 131.4 było prototypami a 30 o numerach 131.401 – 131.430 jednostkami seryjnymi. Głównym przeznaczeniem kutrów projektu 131 było zwalczanie okrętów nieprzyjaciela, stawianie min oraz transport i desant grup rozpoznawczo – dywersyjnych. Ze względu na swoją lekką konstrukcję (kadłub z aluminium) okres zimy jednostki spędzały na lądzie. W szeregach Volksmarine kutry początkowo wchodziły w skład Brygady Lekkich Kutrów Torpedowych podzielonych na trzy Dywizjony, każdy po 10 jednostek. Od 1976/1977 roku „KTS-y” operowały w ramach 6 Flotylli z bazą w Dranske, tworząc dwie brygady, każda po 15 kutrów (7 Brygada Lekkich Kutrów Torpedowych – jednostki o nr.: 911-915, 931-935, 951-955; 9 Brygada  Lekkich Kutrów Torpedowych – jednostki o nr.: 921-925, 941-945, 961-965). W 1986 roku, w rejonie wyspy Hiddensee jeden z kutrów o numerze taktycznym 945 zatonął na skutek kolizji z małym okrętem rakietowym typu Osa I o numerze 734 (jedna ofiara śmiertelna) – jego wrak po wydobyciu z dna został uznany za nie nadający się do naprawy i trafił na złom. W momencie Zjednoczenia Niemiec służbę pełniło jeszcze 14 jednostek typu Libelle, które w niedługim czasie trafiły wpierw do rezerwy a po nieudanej próbie ich adaptacji na patrolowce zostały sprzedane na złom. Do chwili obecnej w roli eksponatów muzealnych przetrwały cztery kutry o nr.: 924, 925, 961 i 952 (patrz tabela poniżej).

*     *     *

Małe kutry torpedowe typu Libelle (Projekt 131)

Numer jednostki

W służbie

wycofanie

Ostatni numer taktyczny

Los

131.4

01.10.1974

20.04.1984

956

Jednostka testowa, zezłomowana

131.401

20.12.1974

01.07.1984

911

Zezłomowana

131.402

03.02.1975

01.07.1984

921

Zezłomowana

131.403

10.03.1975

10.05.1989

942

Zezłomowana

131.404

04.04.1975

10.05.1989

922

Zezłomowana

131.405

30.04.1975

24.07.1989

943

Zezłomowana

131.406

05.06.1975

24.07.1989

923

Zezłomowana

131.407

02.07.1975

24.07.1989

944

Zezłomowana

131.408

05.08.1975

31.05.1990

924

Eksponat Muzeum w  Dranske

131.409

23.08.1975

01.07.1984

915

Zezłomowany

131.410

23.09.1975

31.05.1990

925

Eksponat Muzeum w Rechlin

131.411

28.10.1975

10.05.1989

921

Zezłomowany

131.412

20.11.1975

10.05.1989

941

Zezłomowany

131.413

23.12.1975

01.07.1984

932

Zezłomowany

131.414

16.01.1976

01.07.1984

942

Zezłomowany

131.415

17.03.1976

01.07.1984

933

Zezłomowany

131.416

23.03.1976

01.07.1984

943

Zezłomowany

131.417

09.04.1976

01.07.1984

934

Zezłomowany

131.418

10.05.1976

01.07.1984

944

Zezłomowany

131.419

04.06.1976

01.07.1984

935

Zezłomowany

131.420

18.06.1976

16.10.1989

965

Zezłomowany

131.421

15.07.1976

30.06.1989

945/970

Zatonął po kolizji z małym okrętem rakietowym typu OSA, nr burtowy 734, 1 ofiara śmiertelna – Bernd Heise, wrak wydobyty i zezłomowany

131.422

20.08.1976

24.07.1982

961

Eksponat Muzeum w Dreznie

131.423

28.09.1976

16.10.1989

952

Eksponat Muzeum w Wilhelmshaven

131.424

02.10.1976

16.10.1989

962

Zezłomowany

131.425

09.11.1976

01.07.1984

953

Zezłomowany

131.426

09.11.1976

16.10.1989

963

Zezłomowany

131.427

05.01.1977

01.07.1984

954

Zezłomowany

131.428

31.03.1977

01.07.1984

964

Zezłomowany

131.429

31.03.1977

01.07.1984

955

Zezłomowany

131.430

31.07.1977

01.07.1984

965

Zezłomowany

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

wariant torpedowy: 32,52 t.

wariant torpedowo – minowy: 35,16 t.

wariant torpedowy + oddział nurków bojowych: 33,94 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

18,96 x 4,42 x 1,74 m

Kadłub:

typ: pojedynczy

materiał: aluminium

Napęd:

3 x 12 cylindrowe silniki wysokoprężne M50F3 do F-7 (2 na dziobie / 1 na rufie) o łącznej mocy 3.600 BHP / 2.647,8

3 wały zakończone 3 trójłopatowymi śrubami

Stery:

2

Prędkość:

minimalna: 8 w.

marszowa: 32 do 38 w.

maksymalna 48 w.

Zasięg:

300 Mm

Autonomiczność:

4 dni

Dzielność morska

do stanu morza 6, dla prędkości >30 w do stanu morza 4 i temperaturze powietrza + 3˚C

Wyposażenie pomocnicze:

1 generator 2VD8

Wyposażenie elektroniczne / nawigacyjne:

radar TRS 222

celownik do strzelań torpedami: TZE

radionamiernik ARP-58SB lub ARP-58SW

system rozpoznania IFF SRZO-2

radiostacje: 1 x R130D, 2 x VHF R619/2

rejestrator pokładowy: BAG MAK 2s

urządzenie do wyliczania pozycji: AP-3M-204

żyrokompas: Gradus 2/2M

kompas magnetyczny: KI 13

log: LG-6M

Uzbrojenie:

1 x II armata automatyczna DL2V23 (zmodyfikowana radziecka armata ZU-23) kal 23 mm umieszczona na rufie

2 x I, umieszczone pod głównym pokładem na rufie wyrzutnie torped kal. 533 mm strzelające torpedami Typu 53/39PM lub 53/56W

2 x I burtowe wyrzutnie min Typu UDM

Gotowość do użycia broni:

strzelanie z armaty do stanu morza 3 i prędkości ca 32 w.

wystrzeliwanie torped do stanu morza 4, optymalny dystans strzelań 20 kabli, 3.704 m

Stawianie min do stanu morza 6

Pojemność zbiorników:

balast: ? m3

paliwo: ? t.

Załoga:

5 os.

*     *     *

Bibliografia

https://www.parow-info.de/f/fd/131.html

http://www.foerderverein-museums-schnellboot.de/s-boote/volksmarine/libelle.htm

*     *     *

Poniżej: Kleines Torpedoschnellboot Nr 961 eksponat Muzeum Wojskowo-Historycznego Bundeswery w Dreźnie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


































 

czwartek, 28 marca 2024

Z cyklu "Flota Chipolbroku" ... cz. 13 - CHIPOLBROK SUN

CHIPOLBROK SUN (IMO: 9272230,MMSI: 477040800, Sygnał wywoławczy: VRZM4, Bandera: Hong Kong, Port macierzysty: Hong Kong) – drobnicowiec wielozadaniowy przystosowany m.in. do przewozu ładunków ciężkich oraz typu „project”. Zbudowany dla Chińsko – Polskiego Towarzystwa – Okrętowego S.A. znanego pod marką CHIPOLBROK przez stocznię Shanghai Shipyard z Szanghaju (CHRL).

*    *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy:

SS192

Położenie stępki:

05.12.2002

Zakończenie budowy:

14.02.2004

*    *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT:  24.167 / DWT: 30.270 t.

Wymiary (d. x sz. x w.):

199 x 26 x 15.5 m

Kadłub:

typ: podwójny

materiał: stal

grodzie: 7

pokłady ciągłe: 2

Napęd:

1 x 7 cylindrowy silnik diesla Wartsila-Sulzer typ 7RT-flex60C o mocy: 16.250 kW

śruba: 1

Prędkość:

18,5 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla Wartsila A6L20 i alternatora ABB AMG 450L8 – każdy o mocy 1.030 kW

awaryjny zestaw prądotwórczy składający się z silnika diesla Damp D2866Te i alternatora o mocy 212.5 kVA

kotły:

1 x oil-fired Aalborg Mission OS1600,

1x Exhaust-gas Aalborg AV-4

dziobowy ster strumieniowy: Wuhan-Kawasaki typ KT-105B3 o mocy 900 kW

Ładownie / Luki

liczba: 5/5

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 37.770 – 40.000 m3

bele: 37.000 m3

kontenery: 1.900 TEU

Urządzenia załadunkowe:

2 dźwigi MacGregor typ GLH – każdy 320 ton SWL

2 dźwigi MacGregor typ GLH – każdy 50 ton SWL (r)

Pojemność zbiorników:

balast: 11.591 ton

paliwo: 2.741 ton

olej smarny: 142 m3

woda pitna: 275,5 m3

 *    *     *

Poniżej zdjęcia CHIPOLBROK SUN w Gdańsku, 27.04.2023 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej zdjęcia CHIPOLBROK SUN w Gdańsku, 08.05.2023 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).