piątek, 25 listopada 2022

Z cyklu holowniki ... cz. 101 - FFS ATHOS

FFS ATHOS ex ATLAS ex EDDY 1 (IMO: 9714575, MMSI: 257090730, sygnał wywoławczy: LGES, bandera: Norwegia) – holownik z napędem hybrydowym typu Eddy (Efficient Double-ended DYnamic) Tug 30-65, zbudowany przez holenderską stocznię Holland Shipyards BV w Haridinxveld jako EDDY 1. W 2018 roku zakupiony przez Iskes Towage & Salvage z siedzibą w Ijmuiden i przemianowany na ATLAS. Od stycznia 2020 roku własność norweskiego armatora FFS Marine A/S z Farsund dla którego pływa pod nazwą FFS ATHOS.

*     *     *

FFS ATHOS ex ATLAS ex EDDY 1 (IMO: 9714575, MMSI: 257090730, call sign: LGES, flag: Norway)– a hybrid propulsion tug, type Eddy (Efficient Double-ended DYnamic) Tug 30-65 ASD, built by the Dutch shipyard Holland Shipyards BV from Haridinxveld as EDDY 1. In 2018 purchased by Iskes Towage & Salvage from Ijmuiden and renamed to ATLAS. Since January 2020, the property of the Norwegian shipowner FFS Marine A/S from Farsund, for which it sails under the name FFS ATHOS.

*     *     *

Historia budowy / Build history

Stoczniowy numer budowy / Yard number:

S2012082

Wodowanie / Launched:

05.05.2014

Data ukończenia / Delivery date::

11.06.2014

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement:

GT: 399, DWT: ---, NT: 119

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

30,06  x 13,46 x 4,75 m

Kadłub / Hull:

materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):

2 x silniki diesla / 2 diesel engines: Mitsubishi S16R2-T2MPTAW IMO Tier II o mocy / with power: 2 x 1.397 kW

2 pędniki azymutalne Schottel SRP-3000 (1 dziób / 1 rufa) / 2 azimuth thrusters Schottel SRP-3000 (1 bow / 1 stern)

Prędkość / Speed:

14,0 węzłów / knots

Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:

2 zespoły prądotwórcze złożone z silnika diesla Scania DI 16-075 i alternatora Stamford – moc: 2 x 750 kW / 2 generating sets consisting of Scania DI 16-075M diesel engine and Stamford alternator – power: 2 x 580 kW

1 awaryjny zestaw prądotwórczy złożony z silnika diesla Sisu 49CTAG i alternatora Stamford – moc: 90 kW/ 1 emergency generating set consisting of Sisu 49CTAG diesel engine and Stamford alternator – power: 90 kW

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

rufowa dwubębnowa wciągarka holownicza Kraaijeveld – uciąg na hamulcu: 175 t., uciąg rufowy: 30 t., bęben 1: drut stalowy – 650 m, ø 52 mm, bęben 2: mocna lina – 200 m / aft Kraaijeveld double drum winch – breakhold: 175 t., pull aft: 30 t., drum: 1 steelwire – 650 m, ø 52 mm, drum 2: strongline – 200 m

hak holowniczy / towing hook

dziobowy kabestan: 5 t SWL / bow capstan: 5 t. SWL

Uciąg / Bollard Pull:

65 t. (rufa / aft)

Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:

dźwig / crane: 3,1 t. SWL – 4,97 m

2 reflektory poszukiwawcze / 2 searchlights

Wyposażenie mostka / Bridge equipment:

2 radary: JRC JMA-5312-6

kompas magnetyczny / magnetic compass: Aplhatron Alphabinnacle H

autopilot: Alphatron Aplhaseapilot MFC

echosonda / echo sounder: JRC JFE-380

AIS, 2 x GPS, NAVTEX GPS, GMDSS A1, ECDIS

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

paliwo / fuel: 110 m3

woda słodka / fresh water: 58 m3

Załoga / Crew:

7 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

http://www.tugboatlars.se/EddyTug1.htm

https://ffs-as.com/en/bat/ffs-athos/

www.scheepvaartwest.be

*     *     *

Poniżej: holownik FFS ATHOS, Gdańsk 02.06.2021, zdjęcia: Łukasz Błaszczak, Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug FFS ATHOS, Gdańsk 02.06.2021, photos: Łukasz Błaszczak, Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).

















 

wtorek, 22 listopada 2022

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 61 - POMORZE

POMORZE (IMO: 9346823, MMSI: 311358000, sygnał wywoławczy: C6WU2, bandera: Wyspy Bahama, port macierzysty: Nassau) – masowiec typu „handymax”, zbudowany przez chińską stocznię Xingang Shipbuilding Heavy Industry z Tianjin dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina (statek zarejestrowany został na spółkę zależną PŻM – Ares Two Shipping Ltd.). Matką chrzestną statku została Pani Henryka Krzywonos-Strycharska – działaczka opozycyjna z czasów PRL-u. W swój pierwszy rejs, statek wyruszył pod dowództwem kpt. Krzysztofa Wierzchonia.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

345-6

Położenie stępki:

31.03.2008

Wodowanie:

13.06.2008

Zdanie:

26.08.2008

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 24.109 / DWT: 38.056 t

Wymiary (d x sz x z):

189,98 x 28,56 m x 10,58 m

Kadłub:

typ: podwójny

materiał: stal

ilość pokładów: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla Yichang Marine Diesel Engine Plant - Wärtsila NSD 6RTA48T-B – o mocy: 7.368 kW

śruba: 1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze z silnikiem diesla Wärtsila W4L20 – każdy 635 kW

1 x awaryjny zespół prądotwórczy z silnikiem diesla AGCO Sisu 634

Prędkość:

14,0 w.

Ładownie i luki:

liczba: 5/5

wymiary luków:

1 x 16,0 x  16,0 m

3 x 22,3 x 18,0 m

1 x 21,6 x 18,0 m

Pojemność całkowita wszystkich ładowni (m3):

ziarno: 49.031 m3

Pojemność zbiorników:

balast: 22.667,9 m3

paliwo: 1.771 m3

woda pitna: 368 m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

4 dźwigi pokładowe Tsuji HDHS3028S każdy o unosie 30 ton

Załoga:

29 os./ pers.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

www.polsteam.com

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej: POMORZE opuszcza Świnoujście 12.04.2021 rok, zdjęcie: Krzysztof Kost (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: POMORZE, Gdynia 30.09.2022 rok, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: POMORZE, Gdynia 01.10.2022 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).