niedziela, 16 października 2022

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 58 - Ostatni rejs Kopernika

W dniu 12 października 2022 roku na holu pchaczy NOSOROŻEC G01 i NOSOROŻEC G02 w swój ostatni rejs wyruszył dawny okręt hydrograficzny MW KOPERNIK. Trasa rejsu pięćdziesięciojednoletniej jednostki wiodła z Basenu Amunicyjnego na Westerplatte do Nabrzeża Trawlerowego Stoczni Gdańskiej, gdzie najprawdopodobniej dokona ona swojego żywota.

Poniżej relacja zdjęciowa z holowania autorstwa Pana Waldemara Kossmanna (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).








Poniżej: KOPERNIK przy Nabrzeżu Trawlerowym, Gdańsk 14.10.2022, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



*     *     *

Parę krótkich słów o bohaterze

ORP KOPERNIK – okręt hydrograficzny projektu 861 (kod NATO: Moma), zbudowany w Stoczni Północnej w Gdańsku dla Polskiej Marynarki Wojennej. Projekt jednostek oznaczonych numerem 861 powstał w biurze CBKO-2 (Centralne Biuro Konstrukcji Okrętowych) w Gdańsku jako rozwinięcie wcześniejszego projektu 860. Głównym projektantem był mgr inż. Mieczysław Wyrostkiewicz. Banderę na ORP KOPERNIK podniesiono 20 lutego 1971 roku, zaś on sam wszedł w skład zespołu okrętów1) hydrograficznych MW. Niemal do momentu ostatniego spuszczenia bandery, co miało miejsce 20 maja 2005 roku, ORP KOPERNIK był jedną z najintensywniej eksploatowanych jednostek Polskiej Marynarki Wojennej, która w trakcie swojej ponad trzydziestoczteroletniej służby odbyła wiele rejsów oraz przeszła kilka przebudów i modernizacji (ostatnia wykonana w 2002 roku dotyczyła adaptacji okrętu na bazę okrętów podwodnych). Po wycofaniu ze służby KOPERNIK trafił do Gdańska, gdzie został zacumowany przy nabrzeżu Basenu Amunicyjnego na Westerplatte, pełniąc od tego momentu przez wiele lat rolę stacjonarnego poligonu dla sił specjalnych.

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

861/20

Położenie stępki:

13.02.1970

Wodowanie:

18.09.1970

Przekazanie PMW:

31.01.1971

Podniesienie bandery:

20.02.1971

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

1.540 t..

Wymiary (d. x sz. x z.):

73,3 x 10,8 x 3,6 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

dwa dwusuwowe sześciocylindrowe nawrotne niedoładowane silniki spalinowe wysokoprężne Zgoda-Sulzer 6TD48 o mocy 1.325 kW (.1800 KM) przy 225 obr./min.

dwie śruby nastawne

Prędkość:

17 węzłów

Zasięg:

8.000 Mm przy prędkości 10 węzłów

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

trzy zespoły prądotwórcze 5BAH22 o mocy 250 kVA każdy

Jeden zespół postojowy S324M o mocy 52 kVA

Uzbrojenie:

brak

*     *     *

Bibliografia

Jarosław Ciślak – Polska Marynarka Wojenna 1995, Wydawnictwo Lampart Bellona

 

 

sobota, 15 października 2022

Z cyklu statki pasażerskie ... cz. 33 - AMERA

AMERA ex PRINSENDAM ex SEABOURN SUN ex ROYAL VIKING SUN (IMO: 8700280, MMSI: 311000840, sygnał wywoławczy: C6EA7, bandera: Wyspy Bahama) – mały wycieczkowiec, zbudowany przez fińską stocznię Wartsila Marine Industries Inc. z Turku na zamówienie spółki Royal Viking Line (operator Kloster Cruise Ltd.) jako ROYAL VIKING SUN. W 1999 roku jednostka trafia Cunard White Star Line Ltd., który oddaje ją w czarter  Seabourne Cruise Line, dla którego pływa jako SEABOURN SUN. W czerwcu 2006 roku wycieczkowiec trafia do holenderskiego armatora Holland America Line N.V. otrzymując nazwę PRINSENDAM. W kwietniu 2019 roku nabyty przez spółkę Amera Shipping Ltd. i przemianowany na AMERA. Od tego momentu operatorem wycieczkowca jest niemieckie przedsiębiorstwo turystyczne Phoenix Reisen GmbH z Bonn.

*      *      *

Historia budowy

Numer budowy:

1296

Położenie stępki:

20.01.1988

Wodowanie:

17.05.1988

Zakończenie budowy:

26.11.1988

Przebudowy / Modernizacje

1999, 2002, 2008, 2009, 2019

*      *      *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 37.845 t, DWT: 6.150 t.

Wymiary (d x sz x z):

204,02 x 32,32 x 7,25 m

Kadłub:

typ: pojedynczy, podwójne dno

materiał kadłuba: stal okrętowa

grodzie wodoszczelne: ?

liczba pokładów: 13

pasażerskie: 9

Napęd (diesel – elektryczny):

4 x 4 suwowe 8 cylindrowe silniki diesla: Wärtsilä-Sulzer model 8ZAL40S – każdy o mocy 5.280 kW przy 530 obr./min.

2 śruby o stałym skoku

Prędkość:

21,8 węzła

Urządzenia pomocnicze:

3 spalinowe zestawy prądotwórcze składające się z silnika Wärtsilä 8R32D i alternatora – każdy o mocy 2.960 kW

1 awaryjny spalinowy zestaw prądotwórczy składający się z silnika Diesla i alternatora o mocy 710 kW

2 dziobowe stery strumieniowe o mocy 1.000 kW

rufowy ster strumieniowy o mocy 1.000 kW

2 pary stabilizatorów

Przestrzeń pasażerska:

zakwaterowanie

kabiny: 419

gastronomia

restauracja: 4

bary: 8

rozrywka/usługi

spa/sauna

fitness

basen

strefa sportu

sklepy

Pasażerowie:

835 os.

Załoga:

440 os.

*      *      *

Bibliografia

https://www.phoenixreisen.com

www.scheepvaartwest.be

https://www.faktaomfartyg.se

*      *      *

Poniżej: PRINSENDAM opuszcza Hamburg, 22.06.2014 r., zdjęcia: Łukasz „U-kasz” Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ):








Poniżej: AMERA w Gdańsku, 22.08.2021 r., zdjęcia: Witold Tylec (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):





Poniżej: AMERA w Gdańsku, 26.06.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ):





Poniżej: AMERA w Gdańsku, 10.08.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ):





Aktualizacja 03.11.2023: Poniżej: AMERA w doku pływającym Gdańskiej Stoczni Remontowej w Gdańsku, 30.10.2023 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ):