W dniu 12 października 2022 roku na holu pchaczy NOSOROŻEC G01 i NOSOROŻEC G02 w swój ostatni rejs wyruszył dawny okręt hydrograficzny MW KOPERNIK. Trasa rejsu pięćdziesięciojednoletniej jednostki wiodła z Basenu Amunicyjnego na Westerplatte do Nabrzeża Trawlerowego Stoczni Gdańskiej, gdzie najprawdopodobniej dokona ona swojego żywota.
Poniżej relacja zdjęciowa z holowania autorstwa Pana Waldemara Kossmanna (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KOPERNIK przy Nabrzeżu Trawlerowym, Gdańsk 14.10.2022, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
* * *
Parę krótkich słów o bohaterze |
|
ORP KOPERNIK – okręt hydrograficzny projektu 861 (kod NATO: Moma), zbudowany w Stoczni Północnej w Gdańsku dla Polskiej Marynarki Wojennej. Projekt jednostek oznaczonych numerem 861 powstał w biurze CBKO-2 (Centralne Biuro Konstrukcji Okrętowych) w Gdańsku jako rozwinięcie wcześniejszego projektu 860. Głównym projektantem był mgr inż. Mieczysław Wyrostkiewicz. Banderę na ORP KOPERNIK podniesiono 20 lutego 1971 roku, zaś on sam wszedł w skład zespołu okrętów1) hydrograficznych MW. Niemal do momentu ostatniego spuszczenia bandery, co miało miejsce 20 maja 2005 roku, ORP KOPERNIK był jedną z najintensywniej eksploatowanych jednostek Polskiej Marynarki Wojennej, która w trakcie swojej ponad trzydziestoczteroletniej służby odbyła wiele rejsów oraz przeszła kilka przebudów i modernizacji (ostatnia wykonana w 2002 roku dotyczyła adaptacji okrętu na bazę okrętów podwodnych). Po wycofaniu ze służby KOPERNIK trafił do Gdańska, gdzie został zacumowany przy nabrzeżu Basenu Amunicyjnego na Westerplatte, pełniąc od tego momentu przez wiele lat rolę stacjonarnego poligonu dla sił specjalnych. |
|
Historia budowy |
|
Numer stoczniowy budowy: |
861/20 |
Położenie stępki: |
13.02.1970 |
Wodowanie: |
18.09.1970 |
Przekazanie PMW: |
31.01.1971 |
Podniesienie bandery: |
20.02.1971 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
1.540 t.. |
Wymiary (d. x sz. x z.): |
73,3 x 10,8 x 3,6 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy |
materiał kadłuba: stal |
|
pokłady ciągłe: 1 |
|
Napęd: |
dwa dwusuwowe sześciocylindrowe nawrotne niedoładowane silniki spalinowe wysokoprężne Zgoda-Sulzer 6TD48 o mocy 1.325 kW (.1800 KM) przy 225 obr./min. |
dwie śruby nastawne |
|
Prędkość: |
17 węzłów |
Zasięg: |
8.000 Mm przy prędkości 10 węzłów |
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
trzy zespoły prądotwórcze 5BAH22 o mocy 250 kVA każdy |
Jeden zespół postojowy S324M o mocy 52 kVA |
|
Uzbrojenie: |
brak |
* * *
Bibliografia |
Jarosław Ciślak – Polska Marynarka Wojenna 1995, Wydawnictwo Lampart Bellona |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz