H-8 (IMO: , MMSI: 261328000, sygnał wywoławczy: SNWA) – holownik portowo – redowy projektu H-960, jeden z dwóch holowników jakie zostały zbudowane na początku lat 90-tych na zamówienie Marynarki Wojennej przez Stocznię Remontową „Nauta” w Gdyni. Projekt jednostek opracowany został w 1988 roku przez Przedsiębiorstwo Projektowo – Technologiczne Techniki Morskiej PROREM w Gdańsku otrzymując oznaczenie H-960 (liczba ta oznaczała moc silnika głównego w kW). Oba zbudowane holowniki przeznaczone są do holowania okrętów oraz różnych obiektów pływających (m.in. tarcz), asysty przy wchodzeniu i wychodzeniu okrętów do i z portów wojennych oraz do holowania pomiędzy portami (wzdłuż wybrzeża polskiego). Dzięki wyposażeniu jednostek w osprzęt p.poż. mogą one także uczestniczyć w akcjach gaśniczych. H-8 wcielony do służby został w dniu 19.03.1993 trafiając do 45 Dywizjonu Pomocniczych Jednostek Pływających Komendy Portu Wojennego Gdynia (3.FO). Obecnie jednostka ta wchodzi w skład Dywizjonu Okrętów Wsparcia 3.FO w Gdyni. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
| 
   05.1998  | 
  
   zabezpieczaniu wraz z bliźniaczym H-6 ćwiczeń „REKIN 98”  | 
 
| 
   03-09.02.2003  | 
  
   zabezpieczaniu ćwiczeń wybranych jednostek 3.FO z zespołem NATO STANAVFOLANT  | 
 
| 
   14-24.05.2007  | 
  
   zabezpieczaniu udziału polskich jednostek w manewrach NATO pk. „NOBLE MARINER 07”  | 
 
| 
   11-15.06.2007  | 
  
   udziale w ćwiczeniach ratowniczych Marynarki Wojennej RP pk. „SMER/MEDEX 07”  | 
 
| 
   27.09-06.10.2010  | 
  
   udziale w morskiej części manewrów „Anakonda-10”  | 
 
| 
   09.2012  | 
  
   udziale w morskiej części manewrów „Anakonda-12”  | 
 
| 
   22.08.2013  | 
  
   asystowaniu w przejściu z Gdyni do Gdańska, mającego przejść remont w Gdańskiej Stoczni Remontowej okrętu podwodnego ORP SOKÓŁ  | 
 
| 
   05.06.2014  | 
  
   udziale wraz ze śmigłowcem W-3RM Anakonda (43 Baza Lotnictwa Morskiego) oraz instruktorami z Ośrodka Szkolenia Nurków i Płetwonurków Wojska Polskiego w ćwiczeniach ratownictwa morskiego  | 
 
| 
   12.2014  | 
  
   udziale wraz z okrętem ratowniczym ORP LECH, poławiaczem torped K-8 i śmigłowcem Mi-2 w zabezpieczaniu ćwiczebnego strzelania torpedą okrętu podwodnego ORP KONDOR  | 
 
| 
   16-20.03.2015  | 
  
   udziale w ćwiczeniach jednostek 3.FO, jakie odbywały się na wodach Zatoki Gdańskiej  | 
 
| 
   26.06.2015  | 
  
   udziale wraz z korwetą ORP KASZUB w pokazie ratownictwa morskiego, jaki został zorganizowany na wodach Zatoki Gdańskiej w ramach Święta Marynarki Wojennej  | 
 
| 
   01-05.10.2018  | 
  
   udziale w ćwiczeniach Marynarki Wojennej o kryptonimie „OSTROBOK-18”  | 
 
| 
   14.11.2018  | 
  
   zabezpieczaniu wraz z jednostkami Morskiego Oddziału Straży Granicznej – STRAŻNIK 1 i PATROL 1 przejścia z Gdyni na Hel i z powrotem okrętu szkolnego ORP WODNIK, na pokładzie którego przebywał wizytujący 3.FO Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki  | 
 
* * *
| 
   Holowniki projektu H-960  | 
 ||||
| 
   Nazwa (numer burtowy)  | 
  
   Stocznia  | 
  
   Wodowany  | 
  
   W służbie  | 
  
   Uwagi  | 
 
| 
   H-6  | 
  
   Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni  | 
  
   10.05.1991  | 
  
   25.09.1992  | 
  
   W służbie (12 Woliński Dywizjon Trałowców 8.FOW w Świnoujściu)  | 
 
| 
   H-8  | 
  
   Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni  | 
  
   15.11.1992  | 
  
   19.03.1993  | 
  
   W służbie (Dywizjon Okrętów Wsparcia 3.FO w Gdyni)  | 
 
* * *
| 
   Dane techniczne  | 
 |
| 
   Wyporność:  | 
  
   Standardowa: 309,98 t. / pełna 332,18 t.  | 
 
| 
   Wymiary (d. x. sz. z.):  | 
  
   27,80 x 8,40 x 4,22 m  | 
 
| 
   Kadłub:  | 
  
   pojedynczy, stalowy, spawany, zdolny do pływania w pokuszonym lodzie, dziób pchacza (spłaszczony) pokryty elastyczną gumą  | 
 
| 
   grodzie poprzeczne: 4  | 
 |
| 
   przedziały wodoszczelne: 5  | 
 |
| 
   Napęd:  | 
  
   silnik wysokoprężny H.Cegielski-Sulzer 6ATL250 o mocy 960kW przy 750 obr/min  | 
 
| 
   przekładnia redukcyjna  | 
 |
| 
   trójpłatowa śruba nastawna Zamech P-755/4 z mechanizmem zmiany skoku RPS500 pracująca w obrotowej dyszy Korta (w zakresie +/- 33,5˚)  | 
 |
| 
   Ster:  | 
  
   w miejsce steru dysza napędowa, maszyna sterowa Hydroster MS 32-13-2/E1  | 
 
| 
   Prędkość:  | 
  
   12 w.  | 
 
| 
   Zasięg:  | 
  
   1.500 Mm przy 9 w.  | 
 
| 
   Urządzenia pomocnicze:  | 
  
   2(3) zespoły prądotwórcze WSW Andrychów ZE400/53 składające się z silnika wysokoprężnego SW400/E53 o mocy 41,6 kW i prądnicy Elmor GC-Pf 94a/1 o mocy 60 kVA  | 
 
| 
   Wyposażenie cumownicze/holownicze:  | 
  
   hak holowniczy, odrzutny, zdalnie zwalniany  | 
 
| 
   kabestan holowniczy WG-340-400  | 
 |
| 
   pachoły cumownicze  | 
 |
| 
   pachoły holownicze – 2 pojedyncze burtowe, podwójny krzyżowy rufowy  | 
 |
| 
   stalowe i propylenowe liny holownicze  | 
 |
| 
   Uciąg na palu:  | 
  
   16,8 t.  | 
 
| 
   Wyposażenie p.poż.  | 
  
   działko wodno – pianowe DWP-16 Total  | 
 
| 
   pompy pożarowo – ratownicze  | 
 |
| 
   Wyposażenie dodatkowe:  | 
  
   łódź robocza ŁR-4M  | 
 
| 
   Wyposażenie nawigacyjne i komunikacyjne:  | 
  
   radar SRN 401XA  | 
 
| 
   kompas magnetyczny Cassens & Plath Reflecta 1  | 
 |
| 
   radionamiernik ARC 1404  | 
 |
| 
   echosonda SP 4301  | 
 |
| 
   log elektromagnetyczny 4601A  | 
 |
| 
   radiotelefony R-619-1 i FM-309/2  | 
 |
| 
   Uzbrojenie:  | 
  
   brak  | 
 
| 
   Pojemność ładunkowa:  | 
  
   możliwość przewożenia na pokładzie dodatkowych osób lub ładunku  | 
 
| 
   Pojemność zbiorników:  | 
  
   paliwo: ? t.  | 
 
| 
   woda pitna: ? t.  | 
 |
| 
   Załoga:  | 
  
   17/18 os.  | 
 
* * *
| 
   Bibliografia:  | 
 
| 
   Jarosław Ciślak – Polska Marynarka Wojenna 1995, Wydawnictwo Lampart Bellona  | 
 
| 
   Tomasz Grotnik – Mistrzowie drugiego planu, Morze 9/2017  | 
 
| 
   
  | 
 
| 
   
  | 
 
| 
   Internet  | 
 
* * *
Poniżej: H-8 przy ostrodze pilotów, Gdynia 08.06.2008, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 w Basenie Prezydenta, Gdynia 03.06.2012, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 w Porcie Wojennym, Gdynia 15.08.2013, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 i M-22 w Porcie Wojennym, Gdynia 08.07.2017, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 manewrujący w Basenie Prezydenta, Gdynia 28.11.2017, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 podczas pracy na wodach portu wewnętrznego i awanportu, Gdynia 24.06.2018, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 manewrujący w Basenie Prezydenta, Gdynia 24.06.2018, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 w Porcie Wojennym, Gdynia 17.07.2018, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 w Porcie Wojennym, Gdynia 22.09.2018, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 na wodach awanportu, Gdynia 25.05.2020, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 w Porcie Wojennym, Gdynia 14.06.2020, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 podczas pracy na wodach portu wewnętrznego i awanportu, Gdynia 26.06.2020, zdjęcia: ŁB, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 na wodach awanportu, Gdynia 31.08.2020, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 w Porcie Wojennym, Gdynia 05.09.2020, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 wraz z tarczą do strzelań artyleryjskich w Porcie Wojennym, Gdynia 30.07.2021, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 i M-22 w Porcie Wojennym, Gdynia 24.03.2022, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).