H-8 (IMO: , MMSI: 261328000, sygnał wywoławczy: SNWA) – holownik portowo – redowy projektu H-960, jeden z dwóch holowników jakie zostały zbudowane na początku lat 90-tych na zamówienie Marynarki Wojennej przez Stocznię Remontową „Nauta” w Gdyni. Projekt jednostek opracowany został w 1988 roku przez Przedsiębiorstwo Projektowo – Technologiczne Techniki Morskiej PROREM w Gdańsku otrzymując oznaczenie H-960 (liczba ta oznaczała moc silnika głównego w kW). Oba zbudowane holowniki przeznaczone są do holowania okrętów oraz różnych obiektów pływających (m.in. tarcz), asysty przy wchodzeniu i wychodzeniu okrętów do i z portów wojennych oraz do holowania pomiędzy portami (wzdłuż wybrzeża polskiego). Dzięki wyposażeniu jednostek w osprzęt p.poż. mogą one także uczestniczyć w akcjach gaśniczych. H-8 wcielony do służby został w dniu 19.03.1993 trafiając do 45 Dywizjonu Pomocniczych Jednostek Pływających Komendy Portu Wojennego Gdynia (3.FO). Obecnie jednostka ta wchodzi w skład Dywizjonu Okrętów Wsparcia 3.FO w Gdyni. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
05.1998 |
zabezpieczaniu wraz z bliźniaczym H-6 ćwiczeń „REKIN 98” |
03-09.02.2003 |
zabezpieczaniu ćwiczeń wybranych jednostek 3.FO z zespołem NATO STANAVFOLANT |
14-24.05.2007 |
zabezpieczaniu udziału polskich jednostek w manewrach NATO pk. „NOBLE MARINER 07” |
11-15.06.2007 |
udziale w ćwiczeniach ratowniczych Marynarki Wojennej RP pk. „SMER/MEDEX 07” |
27.09-06.10.2010 |
udziale w morskiej części manewrów „Anakonda-10” |
09.2012 |
udziale w morskiej części manewrów „Anakonda-12” |
22.08.2013 |
asystowaniu w przejściu z Gdyni do Gdańska, mającego przejść remont w Gdańskiej Stoczni Remontowej okrętu podwodnego ORP SOKÓŁ |
05.06.2014 |
udziale wraz ze śmigłowcem W-3RM Anakonda (43 Baza Lotnictwa Morskiego) oraz instruktorami z Ośrodka Szkolenia Nurków i Płetwonurków Wojska Polskiego w ćwiczeniach ratownictwa morskiego |
12.2014 |
udziale wraz z okrętem ratowniczym ORP LECH, poławiaczem torped K-8 i śmigłowcem Mi-2 w zabezpieczaniu ćwiczebnego strzelania torpedą okrętu podwodnego ORP KONDOR |
16-20.03.2015 |
udziale w ćwiczeniach jednostek 3.FO, jakie odbywały się na wodach Zatoki Gdańskiej |
26.06.2015 |
udziale wraz z korwetą ORP KASZUB w pokazie ratownictwa morskiego, jaki został zorganizowany na wodach Zatoki Gdańskiej w ramach Święta Marynarki Wojennej |
01-05.10.2018 |
udziale w ćwiczeniach Marynarki Wojennej o kryptonimie „OSTROBOK-18” |
14.11.2018 |
zabezpieczaniu wraz z jednostkami Morskiego Oddziału Straży Granicznej – STRAŻNIK 1 i PATROL 1 przejścia z Gdyni na Hel i z powrotem okrętu szkolnego ORP WODNIK, na pokładzie którego przebywał wizytujący 3.FO Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki |
* * *
Holowniki projektu H-960 |
||||
Nazwa (numer burtowy) |
Stocznia |
Wodowany |
W służbie |
Uwagi |
H-6 |
Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni |
10.05.1991 |
25.09.1992 |
W służbie (12 Woliński Dywizjon Trałowców 8.FOW w Świnoujściu) |
H-8 |
Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni |
15.11.1992 |
19.03.1993 |
W służbie (Dywizjon Okrętów Wsparcia 3.FO w Gdyni) |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
Standardowa: 309,98 t. / pełna 332,18 t. |
Wymiary (d. x. sz. z.): |
27,80 x 8,40 x 4,22 m |
Kadłub: |
pojedynczy, stalowy, spawany, zdolny do pływania w pokuszonym lodzie, dziób pchacza (spłaszczony) pokryty elastyczną gumą |
grodzie poprzeczne: 4 |
|
przedziały wodoszczelne: 5 |
|
Napęd: |
silnik wysokoprężny H.Cegielski-Sulzer 6ATL250 o mocy 960kW przy 750 obr/min |
przekładnia redukcyjna |
|
trójpłatowa śruba nastawna Zamech P-755/4 z mechanizmem zmiany skoku RPS500 pracująca w obrotowej dyszy Korta (w zakresie +/- 33,5˚) |
|
Ster: |
w miejsce steru dysza napędowa, maszyna sterowa Hydroster MS 32-13-2/E1 |
Prędkość: |
12 w. |
Zasięg: |
1.500 Mm przy 9 w. |
Urządzenia pomocnicze: |
2(3) zespoły prądotwórcze WSW Andrychów ZE400/53 składające się z silnika wysokoprężnego SW400/E53 o mocy 41,6 kW i prądnicy Elmor GC-Pf 94a/1 o mocy 60 kVA |
Wyposażenie cumownicze/holownicze: |
hak holowniczy, odrzutny, zdalnie zwalniany |
kabestan holowniczy WG-340-400 |
|
pachoły cumownicze |
|
pachoły holownicze – 2 pojedyncze burtowe, podwójny krzyżowy rufowy |
|
stalowe i propylenowe liny holownicze |
|
Uciąg na palu: |
16,8 t. |
Wyposażenie p.poż. |
działko wodno – pianowe DWP-16 Total |
pompy pożarowo – ratownicze |
|
Wyposażenie dodatkowe: |
łódź robocza ŁR-4M |
Wyposażenie nawigacyjne i komunikacyjne: |
radar SRN 401XA |
kompas magnetyczny Cassens & Plath Reflecta 1 |
|
radionamiernik ARC 1404 |
|
echosonda SP 4301 |
|
log elektromagnetyczny 4601A |
|
radiotelefony R-619-1 i FM-309/2 |
|
Uzbrojenie: |
brak |
Pojemność ładunkowa: |
możliwość przewożenia na pokładzie dodatkowych osób lub ładunku |
Pojemność zbiorników: |
paliwo: ? t. |
woda pitna: ? t. |
|
Załoga: |
17/18 os. |
* * *
Bibliografia: |
Jarosław Ciślak – Polska Marynarka Wojenna 1995, Wydawnictwo Lampart Bellona |
Tomasz Grotnik – Mistrzowie drugiego planu, Morze 9/2017 |
|
|
Internet |
* * *
Poniżej: H-8 przy ostrodze pilotów, Gdynia 08.06.2008, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 w Basenie Prezydenta, Gdynia 03.06.2012, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 w Porcie Wojennym, Gdynia 15.08.2013, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 i M-22 w Porcie Wojennym, Gdynia 08.07.2017, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 manewrujący w Basenie Prezydenta, Gdynia 28.11.2017, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 podczas pracy na wodach portu wewnętrznego i awanportu, Gdynia 24.06.2018, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 manewrujący w Basenie Prezydenta, Gdynia 24.06.2018, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 w Porcie Wojennym, Gdynia 17.07.2018, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 w Porcie Wojennym, Gdynia 22.09.2018, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 na wodach awanportu, Gdynia 25.05.2020, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 w Porcie Wojennym, Gdynia 14.06.2020, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 podczas pracy na wodach portu wewnętrznego i awanportu, Gdynia 26.06.2020, zdjęcia: ŁB, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 na wodach awanportu, Gdynia 31.08.2020, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 w Porcie Wojennym, Gdynia 05.09.2020, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 wraz z tarczą do strzelań artyleryjskich w Porcie Wojennym, Gdynia 30.07.2021, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-8 i M-22 w Porcie Wojennym, Gdynia 24.03.2022, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz