wtorek, 11 października 2022

Z cyklu jednostki Polskiej Marynarki Wojennej ... cz. 26 - H-8

H-8 (IMO: , MMSI: 261328000, sygnał wywoławczy: SNWA) – holownik portowo – redowy projektu H-960, jeden z dwóch holowników jakie zostały zbudowane na początku lat 90-tych na zamówienie Marynarki Wojennej przez Stocznię Remontową „Nauta” w Gdyni. Projekt jednostek opracowany został w 1988 roku przez Przedsiębiorstwo Projektowo – Technologiczne Techniki Morskiej PROREM w Gdańsku otrzymując oznaczenie H-960 (liczba ta oznaczała moc silnika głównego w kW). Oba zbudowane holowniki przeznaczone są do holowania okrętów oraz różnych obiektów pływających (m.in. tarcz), asysty przy wchodzeniu i wychodzeniu okrętów do i z portów wojennych oraz do holowania pomiędzy portami (wzdłuż wybrzeża polskiego). Dzięki wyposażeniu jednostek w osprzęt p.poż. mogą one także uczestniczyć w akcjach gaśniczych. H-8 wcielony do służby został w dniu 19.03.1993 trafiając do 45 Dywizjonu Pomocniczych Jednostek Pływających Komendy Portu Wojennego Gdynia (3.FO). Obecnie jednostka ta wchodzi w skład Dywizjonu Okrętów Wsparcia 3.FO w Gdyni. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:

05.1998

zabezpieczaniu wraz z bliźniaczym H-6 ćwiczeń „REKIN 98”

03-09.02.2003

zabezpieczaniu ćwiczeń wybranych jednostek 3.FO z zespołem NATO STANAVFOLANT

14-24.05.2007

zabezpieczaniu udziału polskich jednostek w manewrach NATO pk. „NOBLE MARINER 07”

11-15.06.2007

udziale w ćwiczeniach ratowniczych Marynarki Wojennej RP pk. „SMER/MEDEX 07”

27.09-06.10.2010

udziale w morskiej części manewrów „Anakonda-10”

09.2012

udziale w morskiej części manewrów „Anakonda-12”

22.08.2013

asystowaniu w przejściu z Gdyni do Gdańska, mającego przejść remont w Gdańskiej Stoczni Remontowej okrętu podwodnego ORP SOKÓŁ

05.06.2014

udziale wraz ze śmigłowcem W-3RM Anakonda (43 Baza Lotnictwa Morskiego) oraz instruktorami z Ośrodka Szkolenia Nurków i Płetwonurków Wojska Polskiego w ćwiczeniach ratownictwa morskiego

12.2014

udziale wraz z okrętem ratowniczym ORP LECH, poławiaczem torped K-8 i śmigłowcem Mi-2 w zabezpieczaniu ćwiczebnego strzelania torpedą okrętu podwodnego ORP KONDOR

16-20.03.2015

udziale w ćwiczeniach jednostek 3.FO, jakie odbywały się na wodach Zatoki Gdańskiej

26.06.2015

udziale wraz z korwetą ORP KASZUB w pokazie ratownictwa morskiego, jaki został zorganizowany na wodach Zatoki Gdańskiej w ramach Święta Marynarki Wojennej

01-05.10.2018

udziale w ćwiczeniach Marynarki Wojennej o kryptonimie „OSTROBOK-18”

14.11.2018

zabezpieczaniu wraz z jednostkami Morskiego Oddziału Straży Granicznej – STRAŻNIK 1 i PATROL 1 przejścia z Gdyni na Hel i z powrotem okrętu szkolnego ORP WODNIK, na pokładzie którego przebywał wizytujący 3.FO Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki

*     *     *

Holowniki projektu H-960

Nazwa (numer burtowy)

Stocznia

Wodowany

W służbie

Uwagi

H-6

Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni

10.05.1991

25.09.1992

W służbie (12 Woliński Dywizjon Trałowców 8.FOW w Świnoujściu)

H-8

Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni

15.11.1992

19.03.1993

W służbie (Dywizjon Okrętów Wsparcia 3.FO w Gdyni)

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

Standardowa: 309,98 t. / pełna 332,18 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

27,80 x 8,40 x 4,22 m

Kadłub:

pojedynczy, stalowy, spawany, zdolny do pływania w pokuszonym lodzie, dziób pchacza (spłaszczony) pokryty elastyczną gumą

grodzie poprzeczne: 4

przedziały wodoszczelne: 5

Napęd:

silnik wysokoprężny H.Cegielski-Sulzer 6ATL250 o mocy 960kW przy 750 obr/min

przekładnia redukcyjna

trójpłatowa śruba nastawna Zamech P-755/4 z mechanizmem zmiany skoku RPS500 pracująca w obrotowej dyszy Korta (w zakresie +/- 33,5˚)

Ster:

w miejsce steru dysza napędowa, maszyna sterowa Hydroster MS 32-13-2/E1

Prędkość:

12 w.

Zasięg:

1.500 Mm przy 9 w.

Urządzenia pomocnicze:

2(3) zespoły prądotwórcze WSW Andrychów ZE400/53 składające się z silnika wysokoprężnego SW400/E53 o mocy 41,6 kW i prądnicy Elmor GC-Pf 94a/1 o mocy 60 kVA

Wyposażenie cumownicze/holownicze:

hak holowniczy, odrzutny, zdalnie zwalniany

kabestan holowniczy WG-340-400

pachoły cumownicze

pachoły holownicze – 2 pojedyncze burtowe, podwójny krzyżowy rufowy

stalowe i propylenowe liny holownicze

Uciąg na palu:

16,8 t.

Wyposażenie p.poż.

działko wodno – pianowe DWP-16 Total

pompy pożarowo – ratownicze

Wyposażenie dodatkowe:

łódź robocza ŁR-4M

Wyposażenie nawigacyjne i komunikacyjne:

radar SRN 401XA

kompas magnetyczny Cassens & Plath Reflecta 1

radionamiernik ARC 1404

echosonda SP 4301

log elektromagnetyczny 4601A

radiotelefony R-619-1 i FM-309/2

Uzbrojenie:

brak

Pojemność ładunkowa:

możliwość przewożenia na pokładzie dodatkowych osób lub ładunku

Pojemność zbiorników:

paliwo: ? t.

woda pitna: ? t.

Załoga:

17/18 os.

*     *     *

Bibliografia:

Jarosław Ciślak – Polska Marynarka Wojenna 1995, Wydawnictwo Lampart Bellona

Tomasz Grotnik – Mistrzowie drugiego planu, Morze 9/2017

 

 

Internet

*     *     *

Poniżej: H-8 przy ostrodze pilotów, Gdynia 08.06.2008, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: H-8 podczas manewrów w awanporcie, Gdynia 08.06.2008, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).








Poniżej: H-8 w Porcie Wojennym, Gdynia 18.02.2012, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: H-8 w Basenie Prezydenta, Gdynia 03.06.2012, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: H-8 w Porcie Wojennym, Gdynia 15.08.2013, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: H-8 w Porcie Wojennym, Gdynia 07.04.2017, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: H-8 i M-22 w Porcie Wojennym, Gdynia 08.07.2017, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: H-8 manewrujący w Basenie Prezydenta, Gdynia 28.11.2017, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: H-8 podczas pracy na wodach portu wewnętrznego i awanportu, Gdynia 24.06.2018, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).















Poniżej: H-8 manewrujący w Basenie Prezydenta, Gdynia 24.06.2018, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: H-8 w Porcie Wojennym, Gdynia 17.07.2018, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: H-8 w Porcie Wojennym, Gdynia 22.09.2018, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: H-8 w Porcie Wojennym, Gdynia 09.03.2019, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: H-8 w Porcie Wojennym, Gdynia 05.04.2019, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: H-8 podczas pracy na wodach portu wewnętrznego i awanportu, Gdynia 19.04.2019, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: H-8 podczas pracy na wodach portu wewnętrznego i awanportu, Gdynia 23.04.2019, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




















Poniżej: H-5, H-8, H-8 i M-22 w Porcie Wojennym, Gdynia 05.07.2019, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: H-8 na wodach awanportu, Gdynia 25.05.2020, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: H-8 w Porcie Wojennym, Gdynia 14.06.2020, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: H-8 podczas pracy na wodach portu wewnętrznego i awanportu, Gdynia 26.06.2020, zdjęcia: ŁB, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).















Poniżej: H-8 na wodach awanportu, Gdynia 31.08.2020, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: H-8 w Porcie Wojennym, Gdynia 05.09.2020, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: H-8 wraz z tarczą do strzelań artyleryjskich w Porcie Wojennym, Gdynia 30.07.2021, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: H-8 i M-22 w Porcie Wojennym, Gdynia 24.03.2022, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: H-8 w Porcie Wojennym, Gdynia 20.05.2023, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz