piątek, 25 marca 2022

Z cyklu kontenerowce klasy ULCV ... cz. 15 - MSC GAIA

MSC GAIA (IMO: 9720500, MMSI: 353051000, Sygnał wywoławczy: 3EX07, Bandera: Panama) – kontenerowiec klasy ULCV, zbudowany przez południowokoreańską stocznię Samsung Heavy Industries Co. Ltd. z Geoje na zamówienie szwajcarskiego armatora MSC – Mediterranean Shipping Company (formalnie statek zarejestrowany jest na spółkę Compania Naviera Gaia S.A.).

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

1715

Położenie stępki:

14.12.2009

Wodowanie:

27.02.2010

Zdanie:

11.10.2010

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 151.559 / DWT: 156.084 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

366,03 x 51,29 x 15,60 m

Kadłub:

typ: pojedynczy, podwójne dno

grodzie wodoszczelne: 10

materiał: stal

Napęd:

pojedynczy 2 suwowy 12 cylindrowy silnik diesla Doosan-MAN-B&W model: 12K98MC-C Mk7 o łącznej mocy 72.240 kW przy 104 obr./min.

pojedyncza śruba o stałym skoku

Prędkość:

25.3 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

4 zespoły prądotwórcze składające się z silnika MAN-B&W 7L32/40 i alternatora – każdy o mocy: 3.380 kW

1 x awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla VTA 28-D-M i alternatora o mocy 625 kVA

instalacja do oczyszczania spalin.

dziobowy ster strumieniowy Kawasaki KT-157B5 o mocy 3.400 kW

Pojemność ładunkowa:

kontenery 20`: 13.798 TEU

kontenery 14`: 10.500 TEU

kontenery chłodzone: 1.000 TEU

Urządzenia załadunkowe:

brak

Pojemność zbiorników:

balast: 43.658,8 m3

Załoga:

34 os.

*     *     *

Bibliografia

www.scheepvaartwest.be

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej: MSC GAIA przybywa do Hamburga 08.05.2016 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: MSC GAIA opuszcza Gdynię 24.03.2022 r., zdjęcia: Witold Tylec (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).













Poniżej: MSC GAIA opuszcza Gdynię 24.03.2022 r., zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).







 

 

 

środa, 23 marca 2022

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 54 - IRMA (I)

IRMA (I) (IMO: 9180396, MMSI: 212934000, Sygnał wywoławczy: P3SA8, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez japońską stocznię Mitsui Ichihara Engineering & Shipbuilding w Ichihara dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina (jednostka została zarejestrowana na spółkę zależną PŻM – Irma Navigation Ltd.). Matką chrzestną statku została Pani Zofia Komołowska – małżonka wicepremiera Longina Komołowskiego. W pierwszym rejsie masowcem dowodził kpt. Zbigniew Ziółkowski, zaś jego trasa wiodła do Szanghaju a następnie przez Kanał Panamski do Toronto. Do Polski po raz pierwszy przybył 4 lipca 2000 roku, kiedy to przybył do portu w Świnoujściu. Od stycznia 2012 roku znajdował się w czarterze duńskiej firmy Ultrabulk Shipping. W 2015 i 2019 roku IRMA była pierwszym masowcem jaki po sezonie zimowym wpłynął na Wielkie Jeziora Amerykańskie (za pierwszym razem trasa prowadziła do Burns Harbor a za drugim do Cleveland).

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

1470

Położenie stępki:

04.10.1999

Wodowanie:

10.12.1999

Zdanie:

25.02.2000

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 21.389 / DWT: 34.947 t

Wymiary (d. x. sz. x. z.)

199,90 x 23,64 x 10,67 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał: stal

grodzie wodoszczelne grodzie: 7

ilość pokładów: 1

Napęd:

1 x 5 cylindrowy silnik diesla Mitsui Engineering & Shipbuilding Co Ltd.  – MAN-B&W - 5S50MC-C – o mocy: 6.728 kW

śruba nastawna: 1 x Kawasaki 1480CB/400RU

Prędkość:

15 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x generatory diesla: MAN 6L16/24 – każdy o mocy: 500 kW

1 x awaryjny generator MAN D0226M

Ładownie / Luki:

liczba: 6/6

specyfikacja ładowni:

- pięć ładowni przystosowanych do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pokrywy luków: hydrauliczne MacGregor typ: folding

Pojemność całkowita wszystkich ładowni:

ziarno: 45.632 m3

bele: 43.830 m3

Urządzenia załadunkowe:

3 dźwigi pokładowe MacGregor Hagglunds – GL3024-2/2424gr – każdy o unosie 30 ton

Załoga:

21 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: IRMA w trakcie rozładunku w Gdańsku 18.03.2022, zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).






Poniżej: IRMA w trakcie rozładunku w Gdańsku 21.03.2022, zdjęcie Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: IRMA, Gdańsk 13.09.2022, zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: IRMA, Gdańsk 14.09.2022, zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).