czwartek, 23 grudnia 2021

Z cyklu holowniki ... cz. 89 - VB RÖNNEBECK

VB RÖNNEBECK ex RÖNNEBECK ex HERCULES ex SMIT GLADSTONE ex GLADSTONE ex TS HERKULES ex HERKULES (IMO 7612620, MMSI: 211717470, Sygnał wywoławczy: DHWU2, bandera: Niemcy) – holownik typu „Traktor”, zbudowany przez niemiecką stocznię Jadewerft Wilhelmshaven GmbH z Wilhelmshaven jako HERKULES dla niemieckiego armatora Primus J.W. Seetrecker GmbH & Co. KG z Bremerhaven (operator: Hapag_Lloyd Transport & Service). Od 1981 własność Hapag-Lloyd A.G. (operator: Hapag_Lloyd Transport & Service). Od 1990 do kwietnia 1994 jako TS HERKULES w czarterze Alexandria Towing Company Ltd. z Liverpoolu a następnie Howard Smith Towage Ltd. z Liverpoolu. W kwietniu 1994 roku zakupiony przez czarterującego i przemianowany na GLADSTONE. Od 15 marca 2001 roku własność Adsteam U.K. Ltd. z Hull. 21.05.2007 roku przemianowany na SMIT GLADSTONE – armator Smit Harbour Towage (U.K.) Ltd. z Liverpoolu. 14 listopada 2007 roku zakupiony przez Iskestugs B.V. z Ijmuiden i przemianowany na HERCULES. 6 stycznia 2011 roku zakupiony przez Unterweser Reederei A.G. – URAG z Bremy i przemianowany na RÖNNEBECK. Od 1 sierpnia 2017 jako VB RÖNNEBECK w związku z przejęciem firmy przez hiszpańską Boluda Towage.

*     *     *

VB RÖNNEBECK ex RÖNNEBECK ex HERCULES ex SMIT GLADSTONE ex GLADSTONE ex TS HERKULES ex HERKULES (IMO 7612620, MMSI: 211717470, call sign: DHWU2, flag: Germany) – a “Tractor” type tug, built by the German shipyard Jadewerft Wilhelmshaven GmbH from Wilhelmshaven as HERKULES for the German shipowner Primus J.W. Seetrecker GmbH & Co. KG from Bremerhaven (manager: Hapag_Lloyd Transport & Service). Since 1981 the property of Hapag-Lloyd A.G. (manager: Hapag_Lloyd Transport & Service). From 1990 to April 1994 as TS HERKULES chartered to the Alexandria Towing Company Ltd. from Liverpool and then to the Howard Smith Towage Ltd. from Liverpool. In April 1994 purchased by the charterer and renamed to GLADSTONE. From March 15, 2001 the property of Adsteam U.K. Ltd. from Hull. May 21, 2007 renamed to SMIT GLADSTONE – the shipowner Smit Harbour Towage (U.K.) Ltd. from Liverpool. On November 14, 2007 purchased by the Iskestugs B.V. from Ijmuiden and renamed to HERCULES. On January 6, 2011 purchased by the Unterweser Reederei A.G. – URAG from Bremen and renamed to RÖNNEBECK. From August 1, 2017 as VB RÖNNEBECK in connection with the takeover of the company by the Spanish Boluda Towage.

*     *     *

Historia budowy / Date of build

Stoczniowy numer budowy / Yard number:

138

Data położenie stępki / Date of keel laid:

02.07.1976

Wodowanie / Launch date:

27.11.1976

Data ukończeni / Date of build:

01.04.1977

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement (GT / DWT):

256 / 144 t.

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

30,38 x 8,8 x 3,6 m

Kadłub / Hull:

materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd / Propulsion:

2 silniki diesla / 2 diesel engines: MaK 8 M 331 AK – moc każdego / each power: 993 kW

2 pędniki cykloidalne Voith-Schneider / 2 Voith-Schneider cycloidal propellers

Prędkość / Speed:

13,0 węzłów / knots

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

wciągarka holownicza z podzielonym bębnem / split drum towing winch

wciągarka cumownicza / mooring winch

hak holowniczy / towing hook

Uciąg / Bollard Pull:

34 t.

Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:

specjalistyczny sprzęt do wspomagania operacji pogłębiarskich i konstrukcyjnych / special equipment to assist offshore dredging and construction operations

Wyposażenie mostka / Bridge equipment:

2 radary / 2 radars

echosonda / echo sounder

żyro / gyro

kompas magnetyczny / magnetic compass

autopilot

AIS, Navtex, Satnav GPS, GMDSS A2

1 x 1.000 W reflektor poszukiwawczy / 1 x 1.000 W searchlight

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

paliwo / fuel: 93,9 m3

Załoga / Crew:

8 os. / pers.

*     *     *


Bibliografia / Bibliography:

www.fleetmon.com

http://www.urag.de

http://vesselregister.dnvgl.com/vesselregister/vesselregister.html

http://www.nationaalsleepvaartmuseum.nl/en/news/current/471-iskes-hercules-sold-to-urag

*     *     *

Poniżej: holownik RÖNNEBECK mija Bubendey ufer, Hamburg 05.05.2017 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug RÖNNEBECK passes Bubendey ufer, Hamburg 05.05.2017 (to enlarge click on the photo).





Poniżej: holownik RÖNNEBECK widziany z dachu biurowca Docklands, Hamburg 05.05.2017 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug RÖNNEBECK seen from the roof of the Doclands Office buildinga, Hamburg 05.05.2017 (to enlarge click on the photo).




Poniżej: holownik RÖNNEBECK mija Bubendey ufer, Hamburg 10.05.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug RÖNNEBECK passes Bubendey ufer, Hamburg 10.05.2018 (to enlarge click on the photo).







Poniżej: holownik RÖNNEBECK widziany z dachu biurowca Docklands, Hamburg 13.05.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug RÖNNEBECK seen from the roof of the Doclands Office buildinga, Hamburg 13.05.2018 (to enlarge click on the photo).







Poniżej: holownik RÖNNEBECK, Bubendey ufer, Hamburg 13.05.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug RÖNNEBECK, Bubendey ufer, Hamburg 13.05.2018 (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik RÖNNEBECK i kontenerowiec SM TACOMA, Bubendey ufer, Hamburg 13.05.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug RÖNNEBECK and containership SM TACOMA, Bubendey ufer, Hamburg 13.05.2018 (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik RÖNNEBECK mija Bubendey ufer, Hamburg 13.05.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug RÖNNEBECK passes Bubendey ufer, Hamburg 13.05.2018 (to enlarge click on the photo).


wtorek, 21 grudnia 2021

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 19 - ARMIA LUDOWA (I)

ARMIA LUDOWA (IMO: 8502535, MMSI: 66010708, sygnał wywoławczy: ELUL7, bandera: Liberia) – masowiec typu „handy”, zbudowany w szczecińskiej stoczni A. Warskiego jako prototypowa jednostka projektu B-545. W momencie wodowania otrzymał nazwę ARMIA LUDOWA – matka chrzestna Pani Irena Strzelecka – członek sztabu Armii Ludowej. W pierwszą podróż pod dowództwem kpt. Michała Szwedzińskiego wyruszył z ładunkiem węgla udając się do Rotterdamu a następnie do Brazylii. W styczniu 1988 roku podczas jednego z rejsów, na wodach Atlantyku, na skutek awarii silnika zostaje unieruchomiony a następnie odholowany przez masowiec ZIEMIA OLSZTYŃSKA do położonego na Azorach portu Punta Delgada. 13 marca 1997 roku zarejestrowany pod banderą liberyjską, wchodzi w skład spółki Steamlib, po czym 12 maja tego samego roku trafia spółki zależnej PŻM – Starlib. Od 11 stycznia 2001 do stycznia 2004 oddany w czarter innej spółce zależnej – Polmico i zarejestrowany pod banderą maltańską. Od stycznia 2004 roku ponownie pod banderą liberyjską. Sprzedany na złom firmie Murali Maritime, 7 maja 2015 roku zostaje przekazany nowym właścicielom na redzie portu Chittagong w Bangladeszu, po czym dzień późnej zostaje wprowadzony na plażę celem rozbiórki.

*     *     *

Historia budowy:

Numer budowy

B545/1

Położenie stępki:

22.03.1986

Wodowany:

28.08.1986

Zdanie:

21.07.1987

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 21.458 / NT: 12.479 / DWT: 33.640

Wymiary (d. x sz. x z.):

195,33 x 25,31 x 10.65 m

Kadłub:

pojedynczy, podwójne dno

grodzie: 7

pokład ciągły: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesela HCP-Sulzer 6 RTA 58 o mocy 7.503 kW

śruba: 1

Prędkość:

15,5 w.

Urządzenia pomocnicze:

3 zespoły prądotwórcze napędzane silnikami spalinowymi Wartsila 5ASL25/30

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

pokrywy lukowe: hydrauliczne MacGregor-Naviresystemu folding

Urządzenia załadunkowe:

brak

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 43.812 m3

bele: 42.485 m3

kontenery: 545 TEU

Załoga:

26+12 

*     *     *

Bibliografia:

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej: ARMIA LUDOWA przy Elewatorze EWA w Szczecinie, 08.04.2010 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: ARMIA LUDOWA podczas shifftingu, Szczecin, 08.04.2010 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


















Poniżej: ARMIA LUDOWA przy nabrzeżu stoczni Makrum Pomerania, Szczecin, 08.04.2010 r.  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).