BLACK WATCH ex STAR ODYSSEY ex WESTWARD ex ROYAL VIKING STAR (IMO: 7108930, MMSI: ---, sygnał wywoławczy: C6rs5, bandera: Bahamy) – wycieczkowiec, zbudowany przez fińską stocznię Oy Wärtsila Ab z Helsinek na zamówienie norweskiego armatora Royal Viking Line z Oslo jako ROYAL VIKING STAR. W okresie 30 sierpień – 22 listopad 1981 rok, statek przebywa w niemieckiej stoczni Seebeckwerft w Bremerhaven, gdzie zostaje przedłużony o 27,7 metra. W 1988 roku ROYAL VIKING STAR zostaje sprzedany zarejestrowanej na Bahamach spółce Kloster Cruise Ltd., pozostając jednak w barwach poprzedniego operatora. W kwietniu 1991 roku w związku z transferem do Norwegian Cruise Line dochodzi do zmiany nazwy na WESTWARD, po czym w oparciu o port w Nowym Jorku wycieczkowiec odbywa rejsy na Bermudy i Karaiby. Trzy lata później, w kwietniu 1994 roku dochodzi do kolejnej zmiany barw – tym razem na operatora Royal Cruise Line oraz nazwy na STAR ODYSSEY. W październiku 1996 roku wycieczkowiec zostaje nabyty przez zarejestrowaną w Nassau na Bahamach spółkę Fred Olsen Cruise Lines, która zmienia jego nazwę na BLACK WATCH. W okresie 20 kwietnia – 29 czerwca 2005 roku, w niemieckiej stoczni Blohm & Voss w Hamburgu wycieczkowiec przechodzi gruntowny remont, w trakcie którego m.in.. wymienione zostają wszystkie cztery silniki napędu głównego. 1 lipca 2016 roku, w trakcie postoju w Funchal na Maderze na statku dochodzi do pożaru jednego z silników pomocniczych, który na szczęście zostaje szybko opanowany przez załogę. We wrześniu 2002 roku BLACK WATCH wraz z siostrzanym statkiem BOUDICCA zostaje sprzedany tureckiej spółce Miray International, która po ich sprowadzeniu do tureckiego portu Pendik wykorzystuje je jako jednostki hotelowe (BOUDICCA w dniu 17 maja 2021 roku została wprowadzona na plażę w tureckiej stoczni złomowej w Aliadze, więc spekuluje się, że wkrótce podobny los prawdopodobnie czeka także i bliźniaczy BLACK WATCH).
* * *
Historia budowy |
|
Numer budowy: |
395 |
Położenie stępki: |
--- |
Wodowanie: |
12.05.1971 |
Zakończenie budowy: |
26.06.1972 |
* * *
Dane techniczne: |
||
Wyporność: |
GT: 28.613 t, DWT: 5.656 t. |
|
Wymiary (d x sz x z): |
205,46 x 25,22 x 7,54,15 m |
|
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy, podwójne dno |
|
materiał kadłuba: stal okrętowa |
||
grodzie wodoszczelne: 11 |
||
liczba pokładów: 10 |
pasażerskie: 8 |
|
Napęd: |
4 x 7 cylindrowe silniki diesla: MAN 7L32/40 – łączna moc 14.000 kW (od 2005 roku) |
|
2 śruby nastawne KaMeWa |
||
2 dziobowe stery strumieniowe |
||
Prędkość: |
21,5 węzła |
|
Urządzenia pomocnicze: |
2 spalinowe zestawy prądotwórcze: MAN 8L21/31 |
|
3 spalinowe zestawy prądotwórcze: Wärtsila 824 TS |
||
1 spalinowy zestaw prądotwórczy: Wärtsila 6R32 |
||
1 awaryjny spalinowy zestaw prądotwórczy: Deutz BF8M716 |
||
Przestrzeń pasażerska: |
zakwaterowanie:
|
|
gastronomia:
|
||
rozrywka:
|
||
pozostałe usługi:
|
||
Pasażerowie: |
804~868 os. |
|
Załoga: |
330 os. |
* * *
Bibliografia |
http://shipshow.co.uk/Ship%20Visits/BLACKWATCH_1007/NewBlack_Watch.pdf |
https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Black_Watch_(1971) |
https://www.faktaomfartyg.se |
* * *
Poniżej: BLACK WATCH przybywa do Hamburga, 05.05.2016 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):
Poniżej: BLACK WATCH opuszcza Hamburg, 06.05.2016 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):