sobota, 4 września 2021

Z cyklu muzea morskie/jednostki muzealne ... cz. 16 - s/y No.5.ELBE

s/y No.5 ELBE (IMO ---, MMSI: 211407690, Sygnał wywoławczy: DANF, bandera: Niemcy) – dwumasztowy szkuner gaflowy, zbudowany w 1883 roku przez niemiecką stocznię H.C. Stülcken und Sohn z Hamburga z przeznaczeniem obsługi pilotów morskich w ujściu Łaby i Zatoce Niemieckiej. W lutym 1924 roku po czterdziestu latach pracy szkuner trafił w prywatne ręce. W 1927 roku przejęty przez związek młodzieżowy otrzymuje nazwę WANDERVOGEL, by rok później trafić w ręce armatora Müller/Svensen z Hamburga. W tym samym roku nabyty przez dziennikarza Warwicka M. Tompkinsa, który przemianował go na WANDER BIRD. W latach 1929 – 1935 w rękach nowego właściciela szkuner trzynastokrotnie przekraczał Atlantyk a w 1937 roku opłynął Przylądek Horn, kończąc swoją podróż w San Francisco (w rejsie tym Tompkinsowi oprócz 5 załogantów towarzyszyła również jego rodzina). W latach 1941 – 1960 szkuner wykorzystywany był jako jednostka mieszkalna zacumowana w San Francisco. W 1969 będącą w fatalnym stanie jednostkę nabył kapitan holownika Harold Sommer, który aż do 1981 roku prowadził jej renowację, zakończoną wyjściem w morze po raz pierwszy od 40 lat. Od 1991 roku w rękach nowego właściciela Flury / Cook. W 2002 roku cumujący w Seattle szkuner zostaje nabyty przez Hamburską Fundację Morską, która to sprowadziła go następnie do Hamburga, gdzie przybył 7 października 2002 roku na pokładzie statku RICKMERS TIYAMIN. W latach 2002 – 2003 siłami młodzieżowego stowarzyszenia Jugend in Arbeit Hamburg e.V. przeprowadzono remont oraz prace renowacyjne, dzięki którym już pod pierwotną nazwę No.5. ELBE szkuner rozpoczął jednodniowe wycieczkowe, czarterowe oraz klubowe rejsy po Łabie. 8 lipca 2019 roku, w trakcie jednego z takich rejsów, znajdujący się na wysokości Stadersand szkuner zderzył się z kontenerowcem ASTROSPRINTER, w wyniku której odniósł poważne uszkodzenia. Szczęściem w nieszczęściu był fakt, że w pobliżu miejsca zderzenia przebywała jednostka ratownicza, która szybko wkroczyła do akcji, przystępując do ratowania załogi oraz samego żaglowca, który został niezwłocznie odholowany w ujście rzeki Schwinge, gdzie został osadzony na mieliźnie tonąc niedługo potem w pobliżu mola w Stadersand. Osiem dni później przy pomocy hiszpańskiej firmy ratowniczej, która zastosowała podczepione do kadłuba pontony ratownicze jednostka została podniesiona z dna i 21 czerwca odholowana do stoczni Peters Werft w Hamburgu-Wewelsfleth. Po prowizorycznych pracach naprawczych szkuner trafił następnie do duńskiej stoczni Hvide Sande, która to przeprowadziła kompleksowe prace naprawcze. Po ich zakończeniu No.5 ELBE w dniu 6 października 2020 powrócił do Hamburga, gdzie do dnia dzisiejszego trwają na nim prace restauracyjne.

 *     *     *

Historia budowy:

Stoczniowy numer budowy:

?

Wodowanie:

09.08.1883

Data ukończenia:

1883

 *     *     *

Dane techniczne:

Wyporność (GT / DWT):

--- / --- t.

Wymiary (d. x s. x z.):

37 x 5,95 x 3,66 m

Kadłub:

materiał: drewno dębowe, miedziane okucia

pokłady ciągłe: 1

Napęd żaglowy:

maszty: 2 (maszt główny: 20,5 m. wysokości + stenga 10,85 m; maszt ochronny 22,22 m wysokości

powierzchnia żagli: 360 ~ m2:

Napęd pomocniczy

2 silniki diesla Volvo-Penta DS130 każdy o mocy 130 KM

śruba

Prędkość:

? węzłów

Koje:

16 os.

Pasażerowie:

35 os.

 *     *     *

Bibliografia:

www.lotsenschoner.de

https://stiftung-hamburg-maritim.de/schiffe/no-5-elbe.html

https://de.wikipedia.org/wiki/No._5_Elbe

*     *     *

Poniżej: No.5 ELBE podczas jednego z rejsów po Łabie, Hamburg 24.04.2014 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).









Poniżej: No.5 ELBE podczas jednego z rejsów po Łabie, Hamburg 09.05.2015 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: No.5 ELBE podczas jednego z rejsów po Łabie, Hamburg 19.06.2015 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: No.5 ELBE podczas jednego z rejsów po Łabie, Hamburg 07.05.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz