wtorek, 13 kwietnia 2021

Z cyklu flota Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ... cz. 12 - GRYF (I)

GRYF (I) (IMO: 5142267, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SPXE, Bandera: Polska, Port macierzysty: Szczecin / Kołobrzeg) prom pasażersko samochodowy, zbudowany przez niemiecką stocznię Hanseatische Werft GmbH w Hamburgu jako Hansa Express na zamówienie mającego swoją siedzibę na wyspach Alandzkich armatora Rederi Ab Vikinglinjen (planował on obsługę połączenia: Pargas – Kapellskär). Jeszcze w trakcie budowy, w lutym 1962 roku prom zostaje odkupiony przez fińskiego armatora Merivienti Oy, który 24 lipca tego samego roku, w ramach serwisu Finnlines wprowadza go na trasę Hanko – Visby / Slite – Travemünde. W związku z małą ładownością oraz niedostateczną nośnością prom zostaje skierowany na przebudową i przedłużenie o 7,8 metra do niemieckiej stoczni Howaldtswerke AG w Kiel, gdzie przybywa 31 stycznia 1963 roku. Po zakończeniu prac od 16 kwietnia 1963 roku zatrudniony w obsłudze linii Hanko – Travemünde / Hanko – Slite – Travemünde / Hanko – Kalmar – Travemünde / Helsinki – Karlskrona – Travemünde. We wrześniu 1964 roku, w trakcie zbliżania się do terminala promowego w Karlskronie, idący w gęstej mgle prom utknął na mieliźnie, z której to po godzinie przy pomocy jednostki HEROS udało się go uwolnić. Od 2 stycznia 1965 roku zatrudniony na trasie Helsinki – Nynashämn – Karlskrona – Travemünde. W dniu 4 lutego 1966 roku na statku wybuchł pożar, który na szczęście udało się opanować. Po remoncie w Kilonii prom powrócił do służby, otrzymując 25 lutego nową nazwę FINNDANA. Od 1 kwietnia do 15 września 1966 roku zatrudniony na linii Helsinki – Kopenhaga. 1 października tego samego roku wyczarterowany niemieckiemu armatorowi TT Line GmBH w barwach którego obsługuje połączenie Travemünde – Trelleborg. W dniu 7 grudnia 1966 roku na pokładzie promu wybucha niewielki, szybko opanowany pożar. Dwudziestego trzeciego grudnia tego samego roku FINNDANA zostaje zakupiona przez Centromor dla Polskiej Żeglugi Morskiej. W dniu 15 czerwca 1967 roku, przejęty w Szczecinie przez nowego armatora prom otrzymuje nazwę GRYF a 20 lipca wyrusza w swój premierowy rejs na trasie Świnoujście – Ystad, mając na swoim pokładzie jedynie Vip-ów w postaci polskich ministrów i członków rządu. Dzień później GRYF rozpoczyna swoją normalną eksploatację na ww. trasie, będąc dowodzonym na zmianę przez kapitanów Zbigniewa Saka i Józefa Stebnickiego. Z dniem 1 stycznia 1970 roku, w ramach reorganizacji polskiej floty handlowej prom zostaje przeniesiony do Polskich Linii Oceanicznych. Od 14 czerwca 1973 roku GRYF rozpoczyna obsługę linii Gdańsk – Helsinki. W okresie 17 stycznia – 29 marca 1974 roku ze względu na zalodzenie akwenu w pobliżu Helsinek zatrudniony czasowo na trasie Gdańsk – Turku. W kwietniu 1974 roku na promie dochodzi do pożaru w jednej z kabin załogowych, w którym ginie jedna osoba. 27 marca 1977 roku przekazany Polskiej Żegludze Bałtyckiej – Polferies, w barwach której obsługuje wciąż połączenie Gdańsk – Helsinki. W 1981 roku GRYF zostaje sprzedany greckiemu armatorowi Fragmar Shipping Corporation Ltd – Fragline, otrzymując nową nazwę EOLOS. W barwach nowego właściciela prom obsługuje połączenie: Patras – Korfu – Igoumenitsa – Brindisi. W 1995 roku sprzedany International Lines (A. K. Ventouris) z Pireusu otrzymuje nową nazwę AGIOS VASSILIOS, rozpoczynając obsługę linii Igoumenitsa – Brindisi. Rok później prom zostaje sprzedany zarejestrowanej w Panamie spółce Watermarki Navigation Inc, pozostając jednak wciąż pod zarządem A. K. Ventouris. 3 grudnia 1996 roku, w związku z bankructwem swojego właściciela AGIOS VASSILIOS zostaje odstawiony w Eleusis, gdzie oczekuje decyzji co do swoich dalszych losów. Po prawie dwuletnim postoju, w październiku 1998 roku prom zostaje nabyty przez także zarejestrowaną w Panamie spółkę Clydesdale Shipping Co. Pomimo zmiany właściciela dawny GRYF wciąż pozostaje w Eleusis oczekując na zatrudnienie. W maju 1999 roku planowane wyczarterowanie promu Artemis Lines nie dochodzi do skutku. 31 marca 2000 roku, w trakcie pobytu w miejscowej stoczni Bakopoulos (Eleusis), doszło do przecieku i częściowego zalania maszynowni, który następnie usunięto. W maju 2003 roku, nie mający już szans na zatrudnienie prom zostaje sprzedany na złom do tureckiej stoczni złomowej, otrzymując na swój ostatni rejs nową nazwę AGI. W dniu 2 lipca 2003 roku dawny GRYF zostaje wprowadzony na plażę w tureckiej Aliadze, gdzie wkrótce potem rozpoczyna się jego rozbiórka.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

20

Zamówienie:

30.12.1960

Położenie stępki:

15.09.1961

Wodowanie:

02.02.1962

Zdanie:

18.07.1962

*     *     *

Spis obsługiwanych linii

Lata

Trasy

24.07.1962 – 04.02.1966

Hanko – Travemünde

01.04.1966 – 15.09.1966

Helsinki – Kopenhaga

01.10. – 12.1966

Travemünde – Trelleborg

21.06.1967 – 06.1973

Świnoujście - Ystad

14.06.1973 – 1 981

Gdańsk – Helsinki

1981 1995

Patras – Korfu – Igoumenitsa - Brindisi

1995 – 03.12.1966

Igoumenitsa - Brindisi

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

07.1962: 2.268 BRT, 695 NRT, 660 DWT

04.1963: 2.977 BRT, 1096 NRT, 835 DWT

1968: 2.977 BRT, 1084 NRT

Wymiary (d. x sz.  x z.):

1962: 88,20 x 15,85 x 4,40 m

1963: 96,02 x 15,85 x 4,47 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

liczba pokładów: 7

Napęd:

2 silniki diesla Nohab-Polar model: M66TS o łącznej mocy: 4.297 kW (2x 2.149 kW)

śruby nastawne: 2

Prędkość:

maksymalna: 17,8 w.

eksploatacyjna: 16 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

dziobowy ster strumieniowy: 1

Przestrzeń ładunkowa

liczba pokładów: 2(3)

Pojemność ładunkowa:

auta (1962): 100(125)

auta (1963): 125 (140)

Wyposażenie ro/ro

rampa dziobowa

rampa rufowa

Przestrzeń pasażerska:

liczba pokładów: 4

kabiny / koje:

- 07.1962: 58 / 178

- 04.1963: ? / 259

- 1981: ? / 259

Pasażerowie:

07.1962: 419 os.

04.1963: 678 os.

1981: 750 os

Załoga:

 ?

*     *     *

Bibliografia

Krzysztof Adamczyk, Jerzy Drzemczewski, Bohdan Huras - Polskie Linie Oceaniczne Album Floty 1951 - 2011, Pomorska Oficyna - Wydawniczo - Reklamowa Porta-Mara

www.faktaomfartyg.se

http://www.faergelejet.dk

http://matkustajalaivat.com

*     *     *

Poniżej: HANSA EXPRESS, autor nieznany, kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: Finndana, autor nieznany, kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: Pocztówka akwarela promu GRYF, autor: Adam Werka, wydawca: Krajowa Agencja Wydawnicza, kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: Pocztówka prom GRYF, autor: Z. Grabowiecki, wydawca: Krajowa Agencja Wydawnicza, kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: Pocztówka prom GRYF, autor: Z. Grabowiecki, wydawca: Krajowa Agencja Wydawnicza, kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: EOLOS, autor: Sigismund Lietka, kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


sobota, 10 kwietnia 2021

Z cyklu holowniki ... cz. 81 - BUGSIER 1

BUGSIER 1 (IMO 9320908, MMSI: 2111138300, Sygnał wywoławczy: DCLJ2, bandera: Niemcy) – holownik typu Traktor zbudowany przez holenderską stocznię Scheepswerf K. Damen B.V. dla niemieckiego armatora Bugsier-, Reederei- und Bergungs-Gesellschaft mBH & Co. KG z Hamburga (od 2017 roku część grupy Fairplay Towage).
Stoczniowy numer budowy:
753
Podpisanie kontraktu:
04.02.2004
Data położenia stępki:
29.07.2004
Wodowanie:
04.05.2004
Data ukończenia:
29.09.2005

*     *     *

BUGSIER 1 (IMO 9320908, MMSI: 2111138300, Call sign: DCLJ2, flag: Germany) – Tractor type tug built by Netherland shipyard Scheepswerf K. Damen B.V. for the German shipowner Bugsier-, Reederei- und Bergungs-Gesellschaft mBH & Co. KG from Hamburg (from 2017 part of the Fairplay Towage group).
Yard number:
753
Contract date:
04.02.2004
Date of keel laid:
29.07.2004
Launch date:
04.05.2004
Date of build:
29.09.2005

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (GT / DWT):
374 t. / 160 t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
33,68 x 11,76 x 3,3 m
Kadłub / Hull
materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull
pokłady ciągłe / continious decks: 1
Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel
2 silniki diesla / 2 diesel engines: Deutz SBV 9 M 629 o łącznej mocy / with total power 4.110 kW / 5.576 BHP
2 pędniki Aquamaster US 304 w dyszach Korta / 2 x Aquamaster US 305 thrusters in Kort nozzles
Prędkość / Speed:
13,0 węzłów / knots
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
hydrauliczna wciągarka z łączonym bębnem, uciąg dynamiczny 22 tony / uciąg na hamulcu 170 t / split drum hydraulic towing winch: 22 t pull / 170 t breakhold,
- jedna strona bębna: 250 m/ ø 50 m liny / one side drum: 250 m/ ø 50 m wire cap.,
- jedna strona bębna: 250 m/ ø 55 m liny / one side drum: 250 m/ ø 55 m wire cap.,
Uciąg / Bollard Pull:
63 t.
Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:
zanurzalne pompy spalinowe i elektryczne / submersible diesel and electric pumps
Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
2 radary / 2 radars
echosonda / echosounder
kompas satelitarny / satellite compass
autopilot
AIS, Navtex, Satnav DGPS, GMDSS A1
2 x 1.000 W reflektory poszukiwawcze / 2 x 1.000 W searchlights
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 140 m3
balast / ballast: 57 m3
Załoga / Crew:
6 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia: holownika BUGSIER 1  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug BUGSIER 1 (to enlarge click on the photo).