GRYF (I) (IMO: 5142267, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SPXE, Bandera: Polska, Port macierzysty: Szczecin / Kołobrzeg) – prom pasażersko – samochodowy, zbudowany przez niemiecką stocznię Hanseatische Werft GmbH w Hamburgu jako Hansa Express na zamówienie mającego swoją siedzibę na wyspach Alandzkich armatora Rederi Ab Vikinglinjen (planował on obsługę połączenia: Pargas – Kapellskär). Jeszcze w trakcie budowy, w lutym 1962 roku prom zostaje odkupiony przez fińskiego armatora Merivienti Oy, który 24 lipca tego samego roku, w ramach serwisu Finnlines wprowadza go na trasę Hanko – Visby / Slite – Travemünde. W związku z małą ładownością oraz niedostateczną nośnością prom zostaje skierowany na przebudową i przedłużenie o 7,8 metra do niemieckiej stoczni Howaldtswerke AG w Kiel, gdzie przybywa 31 stycznia 1963 roku. Po zakończeniu prac od 16 kwietnia 1963 roku zatrudniony w obsłudze linii Hanko – Travemünde / Hanko – Slite – Travemünde / Hanko – Kalmar – Travemünde / Helsinki – Karlskrona – Travemünde. We wrześniu 1964 roku, w trakcie zbliżania się do terminala promowego w Karlskronie, idący w gęstej mgle prom utknął na mieliźnie, z której to po godzinie przy pomocy jednostki HEROS udało się go uwolnić. Od 2 stycznia 1965 roku zatrudniony na trasie Helsinki – Nynashämn – Karlskrona – Travemünde. W dniu 4 lutego 1966 roku na statku wybuchł pożar, który na szczęście udało się opanować. Po remoncie w Kilonii prom powrócił do służby, otrzymując 25 lutego nową nazwę FINNDANA. Od 1 kwietnia do 15 września 1966 roku zatrudniony na linii Helsinki – Kopenhaga. 1 października tego samego roku wyczarterowany niemieckiemu armatorowi TT Line GmBH w barwach którego obsługuje połączenie Travemünde – Trelleborg. W dniu 7 grudnia 1966 roku na pokładzie promu wybucha niewielki, szybko opanowany pożar. Dwudziestego trzeciego grudnia tego samego roku FINNDANA zostaje zakupiona przez Centromor dla Polskiej Żeglugi Morskiej. W dniu 15 czerwca 1967 roku, przejęty w Szczecinie przez nowego armatora prom otrzymuje nazwę GRYF a 20 lipca wyrusza w swój premierowy rejs na trasie Świnoujście – Ystad, mając na swoim pokładzie jedynie Vip-ów w postaci polskich ministrów i członków rządu. Dzień później GRYF rozpoczyna swoją normalną eksploatację na ww. trasie, będąc dowodzonym na zmianę przez kapitanów Zbigniewa Saka i Józefa Stebnickiego. Z dniem 1 stycznia 1970 roku, w ramach reorganizacji polskiej floty handlowej prom zostaje przeniesiony do Polskich Linii Oceanicznych. Od 14 czerwca 1973 roku GRYF rozpoczyna obsługę linii Gdańsk – Helsinki. W okresie 17 stycznia – 29 marca 1974 roku ze względu na zalodzenie akwenu w pobliżu Helsinek zatrudniony czasowo na trasie Gdańsk – Turku. W kwietniu 1974 roku na promie dochodzi do pożaru w jednej z kabin załogowych, w którym ginie jedna osoba. 27 marca 1977 roku przekazany Polskiej Żegludze Bałtyckiej – Polferies, w barwach której obsługuje wciąż połączenie Gdańsk – Helsinki. W 1981 roku GRYF zostaje sprzedany greckiemu armatorowi Fragmar Shipping Corporation Ltd – Fragline, otrzymując nową nazwę EOLOS. W barwach nowego właściciela prom obsługuje połączenie: Patras – Korfu – Igoumenitsa – Brindisi. W 1995 roku sprzedany International Lines (A. K. Ventouris) z Pireusu otrzymuje nową nazwę AGIOS VASSILIOS, rozpoczynając obsługę linii Igoumenitsa – Brindisi. Rok później prom zostaje sprzedany zarejestrowanej w Panamie spółce Watermarki Navigation Inc, pozostając jednak wciąż pod zarządem A. K. Ventouris. 3 grudnia 1996 roku, w związku z bankructwem swojego właściciela AGIOS VASSILIOS zostaje odstawiony w Eleusis, gdzie oczekuje decyzji co do swoich dalszych losów. Po prawie dwuletnim postoju, w październiku 1998 roku prom zostaje nabyty przez także zarejestrowaną w Panamie spółkę Clydesdale Shipping Co. Pomimo zmiany właściciela dawny GRYF wciąż pozostaje w Eleusis oczekując na zatrudnienie. W maju 1999 roku planowane wyczarterowanie promu Artemis Lines nie dochodzi do skutku. 31 marca 2000 roku, w trakcie pobytu w miejscowej stoczni Bakopoulos (Eleusis), doszło do przecieku i częściowego zalania maszynowni, który następnie usunięto. W maju 2003 roku, nie mający już szans na zatrudnienie prom zostaje sprzedany na złom do tureckiej stoczni złomowej, otrzymując na swój ostatni rejs nową nazwę AGI. W dniu 2 lipca 2003 roku dawny GRYF zostaje wprowadzony na plażę w tureckiej Aliadze, gdzie wkrótce potem rozpoczyna się jego rozbiórka.
* * *
Historia Budowy |
|
Numer budowy: |
20 |
Zamówienie: |
30.12.1960 |
Położenie stępki: |
15.09.1961 |
Wodowanie: |
02.02.1962 |
Zdanie: |
18.07.1962 |
* * *
Spis obsługiwanych linii |
|
Lata |
Trasy |
24.07.1962 – 04.02.1966 |
Hanko – Travemünde |
01.04.1966 – 15.09.1966 |
Helsinki – Kopenhaga |
01.10. – 12.1966 |
Travemünde – Trelleborg |
21.06.1967 – 06.1973 |
Świnoujście - Ystad |
14.06.1973 – 1 981 |
Gdańsk – Helsinki |
1981 – 1995 |
Patras – Korfu – Igoumenitsa - Brindisi |
1995 – 03.12.1966 |
Igoumenitsa - Brindisi |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
07.1962: 2.268 BRT, 695 NRT, 660 DWT |
04.1963: 2.977 BRT, 1096 NRT, 835 DWT |
|
1968: 2.977 BRT, 1084 NRT |
|
Wymiary (d. x sz. x z.): |
1962: 88,20 x 15,85 x 4,40 m |
1963: 96,02 x 15,85 x 4,47 m |
|
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy |
materiał kadłuba: stal |
|
liczba pokładów: 7 |
|
Napęd: |
2 silniki diesla Nohab-Polar model: M66TS o łącznej mocy: 4.297 kW (2x 2.149 kW) |
śruby nastawne: 2 |
|
Prędkość: |
maksymalna: 17,8 w. |
eksploatacyjna: 16 w. |
|
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
dziobowy ster strumieniowy: 1 |
Przestrzeń ładunkowa |
liczba pokładów: 2(3) |
Pojemność ładunkowa: |
auta (1962): 100(125) |
auta (1963): 125 (140) |
|
Wyposażenie ro/ro |
rampa dziobowa |
rampa rufowa |
|
Przestrzeń pasażerska: |
liczba pokładów: 4 |
kabiny / koje: - 07.1962: 58 / 178 - 04.1963: ? / 259 - 1981: ? / 259 |
|
Pasażerowie: |
07.1962: 419 os. |
04.1963: 678 os. |
|
1981: 750 os |
|
Załoga: |
? |
Bibliografia |
Krzysztof Adamczyk, Jerzy Drzemczewski, Bohdan Huras - Polskie Linie Oceaniczne Album Floty 1951 - 2011, Pomorska Oficyna - Wydawniczo - Reklamowa Porta-Mara |
www.faktaomfartyg.se |
http://www.faergelejet.dk |
http://matkustajalaivat.com |
* * *
Poniżej: HANSA EXPRESS, autor nieznany, kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: Finndana, autor nieznany, kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: Pocztówka akwarela promu GRYF, autor: Adam Werka, wydawca: Krajowa Agencja Wydawnicza, kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: Pocztówka prom GRYF, autor: Z. Grabowiecki, wydawca: Krajowa Agencja Wydawnicza, kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: Pocztówka prom GRYF, autor: Z. Grabowiecki, wydawca: Krajowa Agencja Wydawnicza, kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: EOLOS, autor: Sigismund Lietka, kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Witam, dwa zdjęcia autorstwa Zygmunta Grabowieckiego (pocztówki KAW) są zapewne z 1973 roku. Ciekawostką jest widoczny na jednym z nich napis "PORT OF GDAŃSK". Zdaje się, że bardzo szybko ten napis został uznany za nieprawomyślny i usunięto środkową część, zostawiając "PORT GDAŃSK". Posiadam kiepskiej jakości odbitkę czarno-białego zdjęcia rodzinnego wykonanego w gdańskim porcie na Wielkanoc 1973 i tam w tle widać prom z napisem GDAŃSK - HELSINKI takim samym jak na pocztówkach Grabowieckiego (notabene mam jeszcze dwie z tej serii, na jednej Gryf stoi przy gdańskim terminalu, na drugiej już od niego odchodzi).
OdpowiedzUsuń