
FS LE REDOUTABLE (S611) –francuski okręt podwodny o napędzie nuklearnym, nosiciel pocisków
balistycznych (Sousmarin Nucléaire Lanceur d`Engins – SNLE). Prototypowa
jednostka serii liczącej łącznie sześć jednostek typu Le Redoutable jakie
zasiliły szeregi Marine Nationale, stanowiąc przez kolejne dekady element
francuskiego systemu odstraszania. Projekt okrętu powstał na deskach
kreślarskich DCAN, które dodatkowo było wspierane przez specjalistów z Marine
Nationale i Délégation Générale pour l`Armament – DGS (będąca częścią
ministerstwa obrony odpowiadającą za rozwój i zakupy uzbrojenia). Stępkę pod
przyszły Le Redoutable położono 30 marca 1964 roku w Arsenale Cherbourgu.
Wodowanie okrętu odbyło się 29 marca 1967 roku w obecności prezydenta Francji
gen. Charlesa de Gaulle, który poprzez naciśnięcie przycisku zainicjował proces
wodowania. 1 grudnia 1971 roku LE REDOUTABLE został wcielony w szeregi Marine
Nationale pozostając w niej aż do 13 grudnia 1991 roku, kiedy to nastąpiło jego
wycofanie i przeniesienie do rezerwy. W ciągu 20 lat służby okręt odbył 51
patroli bojowych, przebywając 3.469 dni w morzu, w tym 83.500 godzin w
zanurzeniu. W tym okresie jednostką dowodziło łącznie 20 dowódców a przez jego
pokład przewinęło się ca. 2.500 oficerów, podoficerów i marynarzy. W trakcie
służby bazą operacyjną okrętu jak i jego bliźniaków była położona u wejścia do
Brestu Ile Longue. W rezerwie okręt pozostawał do 24 lipca 1992 roku, kiedy to
ostatecznie został skreślony z listy floty. W 1993 roku w ramach procesu
dezaktywacji z okrętu usunięto całą sekcję reaktora. W tym czasie wokół okrętu
któremu groziło pocięcie narodził się pomysł zachowania go jako muzeum tak jako
to zrobili amerykanie ze swoim USS NAUTILUS. Powstały dwa stowarzyszenia w
Breście i Cherbourgu. Ówczesny minister turystyki Olivier Stirn, przewodniczący
Communaute Urbaine zlecił przeprowadzenia analizy projektu, który lokalni
urzędnicy uznali w dużej mierze za niewykonalny. Choć wydawałoby się, że
projekt umarł to dzięki zaangażowaniu niewielkiej aktywnej grupy byłych członków
Marine Nationale i Arsenału udało się go wskrzesić. W 1995 roku Rady
Miejskie obszaru metropolitarnego
Cherbourga wyraziły zgodę na przekazanie wspólnocie miejskiej „uprawnień do
utworzenia i zarządzania muzeum marynarki wojennej w Dworcu Morskim”. Wkrótce
potem ogłoszono międzynarodowy przetarg na który odpowiedziało aż 55
europejskich biur architektonicznych. Sam projekt zakładał rekreacyjne i kulturowe wykorzystanie terenów dawnego
Dworca Transatlantyckiego, znajdującego się w pobliżu Arsenału, w którym po
dziś dzień powstają nowe generacje okrętów podwodnych dla Marine Nationale. W
1996 roku stojący na terenie portu wojennego w Cherbourgu okręt na mocy
porozumienia pomiędzy Marynarką Wojenną reprezentowaną przez Ministerstwo
Obrony a wspólnota miejską Cherbourga został użyczony tej drugiej w celu
zachowania go jako okrętu muzeum wchodzącego w skład tworzonego kompleksu
muzealnego „Cité de la mer” (Miasto Morza). Według założeń pierwszy etap
projektu Cité de la Mer, obejmujący przeholowanie i umieszczenie LE REDOUTABLE w
suchym doku, który miał zostać wybudowany w ramach przebudowy budynku dawnego
dworca, renowacji Hali Kolejowej (dorównującej swoją kubaturą hali głównej La
Villette) miał pozwolić na przyjęcie pierwszych gości w 2000 roku. Fundusze na
jego realizację pochodziły w dużej mierze z dofinansowania przez państwo i Unię
Europejską ze środków EFRR i wyniosły 106 milionów franków do których dodać
jeszcze trzeba 25 milionów franków, które ministerstwo obrony przeznaczyło na
przygotowanie okrętu (będącego wciąż własnością Marine Nationale) do funkcji
muzealnych, jego transport i umieszczenie w doku. Głównym architektem całego
projektu wybrano paryskiego architekta Jean-François Mibu, natomiast za
przygotowanie muzeografii miał odpowiadać Jacques Lichnerowicz laureat nagrody
La Vilette et au Musée d`Orsay. Zanim jednak LE REDOUTABLE trafił w nowe miejsce,
jego skrócony o 8 metrową sekcję przedziału reaktora kadłub został uzupełniony
poprzez wstawienie w to miejsce ważącej 70 ton sekcji kadłuba nieukończonego
okrętu podwodnego S 607 TURQUOISE, którego budowa została przerwana w 1991
roku. Operacji wstawienia sekcji dokonano 18 września w suchym doku przy pomocy
dwóch żurawi oraz podnośników, które przesunęły sekcję rufową. Ponieważ wstawiony
element miał mniejszą średnicę niż kadłub Le Redoutable, do jego poszycia
musiano dospawać drugie poszycie, dzięki czemu zapewniono ciągłość kadłuba. 4
lipca 2000 roku rozpoczął się nowy etap w życiu LE REDOUTABLE, który przy bardzo
spokojnym morzu (wysokość fal nie mogła przekraczać 50 cm) o godzinie 10:00
przy pomocy holowników typu RPC 12 – A676 SAIRE i A675 FRÉHEL opuścił port
wojenny kierując się w stronę portu Chantereyne, gdzie zestaw holowniczy
wykonał zwrot kierując się w stronę specjalnie zaprojektowanego doku. Kilka
metrów od wejścia do doku do okrętu zamocowano liny przy pomocy których, za
pomocą zainstalowanej za dokiem wciągarki wprowadzono go do doku, umieszczając
go na wyznaczonej pozycji (operacja ta wymagała od całego zaangażowanego w nią zespołu
chirurgicznej wręcz precyzji i dokładnego planowania, bowiem od krawędzi doku
kadłub okrętu dzieliło zaledwie 60 cm wody – dodatkowo utrudnieniem był fakt,
że wybudowany na potrzeby ekspozycji muzealnej dok był wąski, nie posiadał
urządzeń cumowniczych, nie miał grodzi zamykającej jego wlot oraz urządzeń do
odpompowania z jego wnętrza wody – stąd musiano czekać na odpływ, w trakcie
którego okręt miał spokojnie osiąść na jego dnie). Ostatecznie o 11:45 LE
REDOUTABLE znalazł się na miejscu swojego permanentnego cumowania a admirał
Louzeau, pierwszy dowódca okrętu i były szef sztabu Marine Nationale, mógł
zakomunikować sukces całej operacji ekipom telewizyjnym i prasowym będącym na
miejscu. Ostatniemu rejsowi „Groźnego” przyglądało się kilkuset widzów
zgromadzonych na nabrzeżach miasta oraz cywilnych i wojskowych łodziach. Wkrótce
po posadowieniu okrętu na dnie przystąpiono do zaślepiania wejścia do doku przy
pomocy ścianki szczelnej a następnie do odbudowy nabrzeża usuniętego na
potrzeby wykonania ww. operacji. Po zabezpieczeniu jednostki w doku przez
kolejne prawie 18 miesięcy trwały na nim prace adaptacyjne przystosowujące go
do nowej roli, po których w kwietniu 2002 roku przyjął on swój pokład
pierwszych odwiedzających.
Muzeum „Le Cité de la Mer” odwiedziłem 6
listopada 2024 roku. Jeśli chodzi o dojazd, ponieważ do Cherbourga nie ma
dogodnych połączeń lotniczych, przyleciałem wpierw do Paryża, mojej bazy
wypadowej, skąd ze stacji Gare St Lazare („bosze” ale to kolos ponad 20
peronów), pociągiem wyruszyłem w podróż do Cherbourga (ogólnie podróż w tą i z powrotem
trwała odpowiednio 3h 24 min oraz 3h 10 min, i odbywała się w komfortowych warunkach). Po
wyjściu ze stacji w Cherbourgu nie trudno nie trafić na docelowe miejsce a to
dzięki licznym drogowskazom. Pieszo z dworca do muzeum musimy pokonać ca. 1,6 km co
zajmuje do 40 min normalnym krokiem. Wejście na teren kompleksu muzeum znajduje się w budynku
dawnej Hali Kolejowej, gdzie można nabyć bilety (ja kupowałem je w Internecie
na stronie muzeum). Po przejściu przez halę (w której wystawione są eksponaty
związane z eksploracją głębin) i wyjściu na plac przy doku, w którym spoczywa LE
REDOUTABLE (co ciekawe aby zobaczyć z zewnątrz Groźnego nie trzeba wchodzić na
teren muzeum, bowiem można tego dokonać z terenu ogólnodostępnego), kierujemy się
w stronę stojącego w jego pobliżu nowoczesnego budynku muzeum, z którego to po odebraniu elektronicznego tłumacza
(niestety nie ma polskiego ale jest angielski), korzystając z zewnętrznych
pomostów umieszczonych wzdłuż lewej burty okrętu dostajemy się do jego wnętrza.
(zanim jednak to zrobimy możemy wpierw zapoznać się z historią sił podwodnych).
Trasa zawiedzenia rozpoczyna się na rufie i prowadzi nas przez wszystkie
najważniejsze sekcje aż do dziobowego przedziału torpedowego, gdzie opuszczamy
pokład okrętu. Czas zwiedzania to min. 45 minut, choć dla chcących poznać i
dotknąć wszystko 2-3 godziny to za mało. Niewątpliwym plusem dla wszystkich zwiedzających okręt jest
fakt, że wszystkie ważniejsze mechanizmy i urządzenia są podpisane w języku francuskim i
angielskim. Dodatkowym smaczkiem po zwiedzeniu wnętrza Groźnego jest możliwość zejścia na dno doku w którym spoczywa, gdzie
uderza nas ogrom tej jednostki, która i tak jest mniejsza od wielu innych
nowocześniejszych konstrukcji np. typ Triomphant czy Ohio).
*
* *
|
Dowódcy
FS LE REDOUTABLE
|
|
Załoga
niebieska
|
Załoga
czerwona
|
|
Capitaine de frégate* Louzeau
|
Capitaine de frégate Bisson
|
|
Capitaine de frégate Lavolé
|
Capitaine de frégate Hardy
|
|
Capitaine de frégate Cazenave
|
Capitaine de frégate Lecointre
|
|
Capitaine de frégate Culot
|
Capitaine de frégate Nourry
|
|
Capitaine de frégate Herrou
|
Capitaine de frégate Balastre
|
|
Capitaine de frégate Sassy
|
Capitaine de frégate Bullier
|
|
Capitaine de frégate Coradin
|
Capitaine de frégate Capart
|
|
Capitaine de frégate Waquet
|
Capitaine de frégate Troullier
|
|
Capitaine de frégate Putz
|
Capitaine de frégate Tricand de la Goutte
|
|
Capitaine de frégate Bellot
|
Capitaine de frégate Dupré La Tour
|
*komandor
porucznik
*
* *
|
Jednostki
typu Le Redoutable
|
|
Numer / Nazwa
|
Stocznia
|
Wodowanie
|
W służbie
|
Status
|
|
S611 FS LE REDOUTABLE (Groźny)
|
DCN Cherbourg
(do 1967 Arsenal de Cherbourg)
|
29.03.1967
|
01.12.1971
|
Wycofany 13.12.1991, okręt muzeum w Cite de La
Mer w Cherbourgu-Octeville
|
|
S612 FS LE TERRIBLE (Straszny)
|
DCN Cherbourg
|
12.12.1969
|
01.01.1972
|
Wycofany 01.07.1996, pocięty na złom po
usunięciu sekcji reaktora
|
|
S610 FS LE FOUDROYANT (Piorunujący)
|
DCN Cherbourg
|
04.12.1971
|
06.06.1974
|
Wycofany 30.04.1998, pocięty na złom po
usunięciu sekcji reaktora
|
|
S613 FS L`INDOMPTABLE (Nieposkromiony)
|
DCN Cherbourg
|
17.09.1974
|
23.12.1996
|
Wycofany ?.04.2005, pocięty na złom po
usunięciu sekcji reaktora
|
|
S614 FS LE TONNANT (Grzmiący)
|
DCN Cherbourg
|
17.09.1977
|
03.04.1980
|
Wycofany 16.12.1999, pocięty na złom po
usunięciu sekcji reaktora
|
|
S615 FS L`INFLEXIBLE (Nieugięty)
|
DCN Cherbourg
|
23.06.1982
|
01.04.1985
|
Wycofany 14.01.2008, pocięty na złom po
usunięciu sekcji reaktora
|
*
* *
|
Dane techniczne
|
|
Wyporność:
|
na powierzchni: 8.080 t.
|
|
w zanurzeniu 8.920 t.
|
|
Wymiary (d. x sz. x. z.):
|
128,7 x 10,6 x 10 m
|
|
Kadłub:
|
wykonany z prefabrykowanych sekcji o masie 200 ton
każda, do budowy których wykorzystano stal 80 HLES (Haute Limite Elastique
Soudable) o zwiększonej granicy
plastyczności. Za wyjątkiem dziobowego przedziału torpedowego oraz przedziału
siłowni, urządzeń wytwarzania wody i regeneracji powietrza na rufie, które są
dwupokładowe pozostałe przedziały posiadają trzy pokłady. Kadłub na niemal
całej swojej długości ma przekrój kołowy, który jedynie na samym dziobie
zmienia się na bardziej owalny
|
|
Głębokość zanurzania:
|
powyżej 200 – 250 m
|
|
Napęd:
|
znajdujący się w osobnym przedziale za sekcją wyrzutni
rakiet wodnociśnieniowy reaktor, umieszczony w osłonie biologicznej której
podstawą był korpus reaktora wykonany ze stali specjalnego gatunku oraz
wypełniająca go woda obiegu pierwotnego. Paliwem reaktora był granulowany
tlenek uranu, z którego wykonane zostały pręty.
|
|
umieszczony w oddzielnej sekcji wymiennik pary
(wytwornica pary) połączona z reaktorem armaturą obiegu pierwotnego
|
|
2 turbiny parowe koncernu Alsthom o mocy 11.760 kW
(16.000 KM), które za pośrednictwem reduktora zbiorczego napędzały pojedynczy
wał napędowy z 7 skrzydłową śrubą napędową
|
|
Awaryjny zestaw napędowy:
|
2 zespoły generatorów napędzanych silnikami
wysokoprężnymi SEMT-Pielstick model 8PA4V185 o mocy 450 kW każdy
|
|
1 silnik elektryczny Jeumont-Schneider
|
|
Stery:
|
stery dziobowe umieszczone na obudowie kiosku
|
|
stery rufowe w układzie krzyżowym
|
|
Prędkość:
|
na powierzchni: 11,0 w.
|
|
w zanurzeniu
|
> 20 w.
|
|
4 w. na napędzie pomocniczym
|
|
Zasięg:
|
napęd główny: teoretycznie nieograniczony, limitowany
jedynie zapasami i wytrzymałością załogi
|
|
napęd pomocniczy: 5.000 Mm przy prędkości 4 w.
|
|
Wyposażenie pomocnicze:
|
chrapy do obsługi napędu awaryjnego
|
|
Uzbrojenie:
|
16 pionowych wyrzutni ustawionych w dwóch rzędach za
kioskiem (oglądając okręt z zewnątrz nie dało się nie zauważyć
charakterystycznego „żółwiego garbu” kryjącego górne części wyrzutni rakiet
MSBS, który wykonany był z kompozytów), wykonanych z dwóch cylindrów:
zewnętrznego połączonego z kadłubem okrętu i wewnętrznego mieszczącego sam
pocisk – którym początkowo była rakieta balistyczna MSBS M-1 a następnie M-2
|
|
4 x I dziobowe wyrzutnie torpedowe kal.550 zdolne do
odpalania torped ZOP ECAN typu L5Mod 3 lub uniwersalnych, kierowanych
przewodowo ECAN typ F17 Mod 2 - łączny zapas torped przenoszonych przez
okręt: 18 szt.
|
|
Wyposażenie elektroniczne / obserwacyjne / nawigacyjne:
|
radar Thomson-CSF DRUA-33
|
|
system rozpoznawczy Thomson-CSF ARUR-12 przechwytujący
i analizujący emisje elektromagnetyczne w celu identyfikacji źródła
|
|
kompleks hydroakustyczny Thomson Sintra DMUX-21 w
którego skład wchodził: pasywny sonar panoramiczny DUUV-23 oraz aktywny
hydrolokator do pomiaru odległości DUUX-2.
|
|
2 peryskopy – bojowy i wachtowy firmy Sagem
|
|
zobrazowanie sytuacji taktycznej - Systeme d`Armes
Tactique firmy Thomson Sintra
|
|
system kierowania strzelaniem torpedowym firmy Thomson
Sintra
|
|
system kierowania strzelaniem rakietami balistycznymi
firmy Thomson Sintra
|
|
systemy łączności działające na bardzo niskich
częstotliwościach od 300 HZ do 3 kHz, który wykorzystywał antenę holowaną
oraz kompleks anten zlokalizowanych na lądzie.
|
|
systemy nawigacji: inercyjny, radiowy, hiperboliczny
(wykorzystujący sieć lądowych radiolatarni), peryskop astronawigacyjny
|
|
Załoga i warunki bytowe
|
15 oficerów i 120 podoficerów i marynarzy.
·
marynarze
zajmowali 5 os. lub 6 os. kabiny, przy czym i tak liczba miejsc była
mniejsza niż liczba załogantów, stąd też
wciąż w użyciu były tzw. ciepłe koje,
·
podoficerowie
i oficerowie zajmowali 4 os. i 2 os. kabiny,
·
dowódca
jako jedyny z oczywistych względów posiadał 1 os. kabinę,
·
dla
oficerów i marynarzy na okręcie znajdowały się dwie masy
·
na
potrzeby zapewnienia pomocy medycznej w trakcie długotrwałych patroli pod pomieszczeniami
załogowym na dolnym pokładzie umieszczono salę operacyjną z pełnym
wyposażeniem
|
*
* *
|
Bibliografia
|
|
Bernard
Prézelin – The Naval Institute Guide to Combat Fleets of the World 1990/1991
|
|
Tomasz
Grotnik – LE REDOUTABLE Atomowe Muzeum, MSiO
|
|
https://www.netmarine.net/bat/smarins/argonaut/caracter.htm
|
|
https://www.memoire-et-fortifications.fr/le-materiel/le-snle-le-redoutable/
|
*
* *
Poniżej:
FS LE REDOUTABLE (S611) widziany z zewnątrz, Cherbourg 06.11.2024 r. (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej:
FS LA REDOUTABLE (S611) z wizytą na pokładzie, Cherbourg 06.11.2024 r. (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie).
Maszynownia
 |
| Widok na os wału napędowego a nad nim widoczne siłowniki mechanizmu poruszającego rufowe stery głębokości |
.jpg) |
| Wał napędowy |
.jpg) |
| Siłownik steru |





.jpg) |
| Panel kontrolny awaryjnego zasilania |
.jpg) |
| Reduktor zbiorczy / przekładnia redukcyjna |



.jpg) |
| Reduktor zbiorczy / przekładnia redukcyjna |
.jpg) |
| Prawoburtowa turbina parowa |
.jpg) |
| jw. |
 |
| Alternator firmy Jeumont-Schneider |
 |
| Panela kontrolne turbin |
 |
| Pomiędzy 2 turbinami parowymi |
 |
| Prawoburtowa turbina parowa |
.jpg) |
| Pomiędzy turbinami parowymi |
 |
| Lewoburtowa turbina parowa |
.jpg)

 |
| Prawoburtowa turbina parowa |


.jpg) |
| Panel kontrolny urządzenia do produkcji wody |
 |
| Centrum Sterowania Maszynownią - panel odpowiedzialny za produkcję pary zasilającej turbiny |
 |
| Centrum
Sterowania Maszynownią - panel odpowiedzialny za prace napędu
pomocniczego zasilającego baterie akumulatorów i silnik elektryczny |
 |
| Centrum Sterowania Maszynownią - panel odpowiedzialny za produkcję energii elektrycznej |
.jpg) |
| Pomieszczenie okrętowej rozdzielni elektrycznej, po prawo drabina wiodąca do rufowej awaryjnej komory powietrznej |
 |
| Wejście do rufowej awaryjnej komory powietrznej |
 |
| Tablice rozdzielcze energii elektrycznej |
 |
| jw. |
.jpg) |
| jw. |
 |
| jw. |
Przedział
reaktora
 |
| Sekcja z niekończonego okrętu podwodnego TURQUOISE S607 wstawiona w miejsce wyciętej sekcji reaktora |
 |
| Jw. | | |
Przedział urządzeń pomocniczych ...
.jpg) |
| Urządzenia do oczyszczania, produkcji i dystrybucji powietrza |
 |
| jw. |
 |
| jw. |
 |
| jw. |
 |
| jw. |
 |
| jw. |
 |
| Znajdujące się na dolnym pokładzie pomieszczenia z instalacjami do chłodzenia powietrza |
 |
| Wejście do rufowej śluzy powietrznej |
Przedział
rakietowy
.jpg) |
| Fragment wyrzutni nr I z włazem rewizyjnym |
.jpg)
 |
| Wiodący wzdłuż prawej burty korytarz na głównym pokładzie rakietowym |
| |
| Tuby do komunikacji głosowej z górnym i dolnym pokładem rakietowym |
Dziobowy
przedział torpedowy
 |
| Gródź wodoszczelna |
 |
| Tablica kontrolna dziobowego pędnika |
 |
| Gródź wodoszczelna |
 |
| Przedział torpedowy |
.jpg) |
| Puste stelaże na torpedy |
 |
| jw. |
.jpg)
.jpg)
.jpg)




.jpg)

.jpg)
.jpg)
.jpg)
 |
| Wyrzutnie nr 2 i 4 |
.jpg) |
| Stelaże na torpedy |
.jpg) |
| Właz do załadunku uzbrojenia / dziobowa komora powietrzna |
.jpg) |
| jw. |
Przekrój
kadłuba
Poniżej:
historia LE REDOUTABLE (S611) na paru ujęciach, Cherbourg 06.11.2024 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: życie na pokładzie LE REDOUTABLE (S611) - plansze prezentowane w doku, Cherbourg 06.11.2024 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz